Загальні вимоги до формування основ екологічної культури у дітей-дошкільників з вадами інтелектуального розвитку.
Діяльність педагога у формуванні у дітей дошкільного віку з вадами розвитку знань про природу і людину як основи екологічної культури передбачає організацію процесу екологічного виховання з позицій комплексності, системності й наступності з урахуванням усіх принципів спеціальної дидактики. За таких умов можна виділити суттєві конструктивні напрямки:
Зміст екологічних знань доцільно розглянути з позицій системного підходу, що дозволяє глибше розкрити основні компоненти системи, визначити поетапність роботи вчителя, її початкові й прикінцеві ланки. В системному аналізі чітко вимальовуються дві підсистеми в аналізі цілісної системи «Природа»:
В аналізі першої підсистеми «Жива природа» виділяється два основні блоки знань : «Рослини», «Тварини».
У блоці «Рослини» формується уява дітей про:
- різноманітність рослинного світу;
- про зовнішній вигляд рослини, його залежність від умов існування;
- будову рослини;
- зміни в житті рослини залежно від сезону року;
- догляд за рослинами.
В результаті ознайомлення з видовою різноманітністю і багатством фауни, поширення живих організмів у різному середовищі діти повинні мати уявлення про:
- найпоширеніших представників різних системних груп: звірів (свійських та диких), птахів, риб, комах, земноводних;
- особливості їх зовнішнього вигляду, будову, спосіб живлення, пересування, середовище існування;
- значення у природі і житті людей;
- взаємозв'язок рослин і тварин (живильний ланцюжок).
Діти повинні усвідомити, що в природному довкіллі немає корисних і шкідливих тварин – усі важливі в природі.
Уявлення про неживу природу формуються у дітей через ознайомлення з тією її характеристикою, згідно з якою вона однаково потрібна для рослин, тварин, людей. Дітей слід вчити визначати й називати основні ознаки і властивості об'єктів природи, вчити малюків встановлювати найпростіші зв'язки і взаємозалежності у її стані.
Завдання у розділі «Нежива природа»:
Основні методи: досліди, спостереження, праця в природі, поетапна фіксація результатів, дидактичні ігри, технічні засоби навчання.
У системі прийомів найвикористовуванішими будуть показ і пояснення, порівняння і зіставлення, створення проблемних і пошукових ситуацій, активізація знань і досвіду дітей, оцінка, аналіз.
Реалізацію методів і прийомів уможливлюють такі організаційні форми педагогічного процесу, як заняття, екскурсії, пошуково-дослідницька діяльність, трудова діяльність і цільові прогулянки.
Вимоги і рекомендації щодо методики й організації роботи з екологічного виховання дітей з вадами інтелекту:
Під час проведення занять потрібно використовувати динамічні й музичні паузи для зняття розумового й емоційного напруження.
Градацію основних завдань доцільно здійснювати за такою схемою:
Рекомендації щодо підбору інформації природничого змісту.
Згідно з даними екологічної психопедагогіки (В,Ясвін, С.Дерябо), визначальним у ставленні дітей до природи є когнітивний компонент, тобто готовність і прагнення одержувати, шукати та переробляти інформацію про природні об'єкти. Так, якщо дорослий, побачивши метелика, зрадіє його красі, то першою реакцією дитини буде бажання впіймати його, потримати в руках. Психологи експериментально дослідили, що здатність розрізняти живе й неживе (Д.Петяєва), а також рівень розвитку пізнавальної сфери визначають і характер взаємодії з природничими об'єктами, і ставлення до них.
Добираючи інформацію про природу, слід враховувати психологічні стимули, які сприяють кращому засвоєнню дітьми природничих знань.
Діти погано застосовують те, що не зачіпає їхні почуття, не має для них особистісного значення. Тому при доборі інформації слід дотримуватися таких умов: