Розробка даного виховного заходу сприяє вихованню почуття патріотизму, гордості за свою Батьківщину, національну самосвідомість, налаштованість на осмислення моральних та культурних цінностей; поглиблює знання учнів про на нашу державу - Україну та Євросоюз, їхню державну символіку та історичне минуле й сучасне; розвиває громадянську позицію, причетність до європейських цінностей та європейського громадянства; формує усвідомлення власної ролі й значення в житті суспільства, вміння піклуватися про постійний розвиток нашої країни на шляху утвердження національних і загальноєвропейських цінностей.
Чернігівська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 28
Чернігівської міської ради Чернігівської області
КОНСПЕКТ УРОКУ НА ТЕМУ
Підготувала
класний керівник 5 - Б класу
вчитель української мови
і літератури Петренко О.М.
Чернігів - 2017 рік
Тема. Під синьо-жовтими прапорами України та Євросоюзу.
Мета. Виховувати почуття патріотизму, гордості за свою Батьківщину, національну самосвідомість, налаштованість на осмислення моральних та культурних цінностей; поглибити знання учнів про на нашу державу - Україну та Євросоюз, їхню державну символіку та історичне минуле й сучасне; розвивати громадянську позицію, причетність до європейських цінностей та європейського громадянства; формувати усвідомлення власної ролі й значення в житті суспільства, вміння піклуватися про постійний розвиток нашої країни на шляху утвердження національних і загальноєвропейських цінностей.
Вид діяльності. Пізнавальний.
Обладнання. Клас святково прикрашений квітами та кульками; на столі стоять прапорці України та Євросоюзу, через проектор демонструються презентація та відеоролики до уроку, на дошці прикріплені плакати "ЄВРОПЕЙСЬКІ ЦІННОСТІ" та "З днем народження, Україно!", а також інші фотоілюстрації України та країн ЄС.
Дата проведення. 01.09.2017 рік.
ХІД УРОКУ
Історія нам знов дарує шанс,
Шанс на відродження й на порятунок.
Тепер залежить повністю від нас,
Чи не змарнуєм ми її дарунок...
Галина Кравченко
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Вступне слово вчителя.
- Добрий день, дорогі мої допитливі та кмітливі учні!
Знову після веселого й сонячного літа школа розчинила свої двері для вас! І хоча сьогодні наша країна переживає не найкращі часи, у кожного з нас жевріє у серці віра й надія у світле й мирне майбуття.
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ (демонструється слайд 1).
Слово вчителя.
- Україна - наша рідна країна. Це та земля, де ми народилися і живемо, де живуть наші батьки, де жили наші предки, де продовжує текти річка нескінченного людського роду...
Героїчні й водночас драматичні, навіть трагічні події останнього часу спонукають нас до усвідомлення власної ролі й значення в житті суспільства, вміння піклуватися про постійний розвиток нашої країни на шляху утвердження національних і загальноєвропейських цінностей.
Тож, сьогодні ми з вами поговоримо про нашу державу, її символи, про народ, згадаємо трішечки історію, а також спробуємо знайти шляхи здійснення такої, здавалося б, близької й водночас далекої мрії багатьох українців - вступу України до Євросоюзу. Тому і тема нашого першого уроку в цьому навчальному році звучить так: "Під синьо-жовтими прапорами України та Євросоюзу". А епіграфом до нього стануть слова з поезії нашої землячки Галини Кравченко, зміст і значення яких ми спробуємо розкрити впродовж спільної роботи (демонструється слайд 2):
Історія нам знов дарує шанс,
Шанс на відродження й на порятунок.
Тепер залежить повністю від нас,
Чи не змарнуєм ми її дарунок...
ІІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ.
Бесіда.
- Любі хлопчики й дівчатка, подивіться, будь ласка, на ці два прапорці, які стоять перед вами, що між ними ви помітили спільного? (Однакові кольори - синій та жовтий.)
(Демонструється слайд 3.)
- Правильно, на Прапорі України ми бачимо два прямокутники синього та жовтого кольорів, а на Прапорі Євросоюзу - на синьому полотнищі розміщено по колу 12 жовтих зірочок. Пригадайте, будь ласка, що ці кольори символізують у нашому Прапорі. (Синь рідного неба та золото неозорих ланів переніс наш народ на свій прапор. Кольори ще мають інше значення – «мир» і «багатство», бо народ наш є мирний та працьовитий. Працею здобував він славу рідній землі. Коли злі вороги порушували його спокій, він ставав воїном, а синьо-жовтий прапор кликав до бою, до перемоги.)
(Демонструється слайд 4.)
- А зараз давайте спробуємо з'ясувати, що означають кольори та символи на Прапорі Євросоюзу. (Розповідь можуть продовжити заздалегідь підготовлені учні.)
Прапор Європи - яскраво-синє полотнище із зображенням у центрі круга із дванадцяти золотих зірок. Число зірок не пов'язано з кількістю країн-членів організації. Згідно з офіційним викладом, дванадцять незмінних зірок, розміщених у колі на синьому тлі символізують солідарність і гармонію між народами Європи. Ця символіка пов’язана також із пізнішим девізом Європейського Союзу: In varietate concordia (з лат.: єдність у різноманітності). Кількість зірок пов’язана із стародавнім символічним значенням числа 12 - досконалість і цілісність, і не залежить від кількості країн-членів Європейського Союзу, оскільки на час прийняття прапору Ради Європи ця кількість уже дорівнювала 14. Число 12 відповідає також кількості місяців у році, годин на циферблаті годинника, знаків зодіаку і т. д. Коло, в яке укладені зірки, є, у першу чергу, символом єдності.
- Ми бачимо, що вже в саму символіку прапорів закладено найбільші цінності людства - мир, свобода, єдність, щирість... І, як я вже казала, хоча Україна ще тільки стоїть на порозі вступу до Європейського Союзу, але за географічним положенням знаходиться в самому центрі Європи.
Перегляд відеоролику.
Зараз пропоную переглянути відеоролик та уважно прослухати інформацію про географічне положення України.
Перегляд відео 1 "Географічне положення України" (https://www.youtube.com/watch?v=4fi2cuGWz80)
- Ми переконалися, що Україна - одна з найбільших країн Європи, де живуть люди різних національностей, різняться у віросповіданні, але вони люблять свою державу.
Розповідь учителя (або заздалегідь підготованого учня).
- Здавна українці вирізнялися з-поміж інших народів своєю працьовитістю, наполегливістю, розумом та знаннями.
Зараз пропоную подивитися наступний слайд (демонструється слайд 5), на якому ми бачимо Ярослава Мудрого та його доньку Анну.
Ярослав Мудрий зміцнював міжнародні зв’язки Русі за допомогою династичних шлюбів і його називали "тестем Європи". Сам був одружений на Феодорі — дочці візантійського імператора Костянтина, а також на дочці шведського короля Олафа, Інгігерді. Він підтримував інтенсивні відносини зі Скандинавією, наймаючи варязькі загони для ведення своїх війн. Старшій дочці князя Ярослава Мудрого Єлизаветі судилося бути королевою аж двох скандинавських країн. Спершу вона стала дружиною (1044) норвезького принца і згодом короля Гаральда ІІІ Суворого, а після його загибелі в Англії у 1066-у, де він змагався за англійський престол, вийшла заміж за данського короля Свена ІІ Естрідсена.
У травні 1049 року донька Ярослава Мудрого Анна взяла шлюб з французьким королем Генріхом І. Згідно з переказами, Анна, на відміну від свого неписьменного чоловіка, була дуже освіченою — володіла багатьма мовами, листувалася латиницею з Папою Римським. Вона привезла з Києва у Францію Євангеліє, на якому присягали під час коронації усі наступні французькі королі. Анна брала участь у правлінні французькою державою ще за життя чоловіка. На деяких державних актах Генріха І є такі приписки: «за згодою дружини моєї», або — «в присутності королеви Анни». Після смерті Генріха І у 1060-у Анна Ярославна залишилася регенткою свого сина Філіпа, який став королем Франції, а другий син Гуґо — родоначальником орлеанської лінії королівського дому. Дочка Анни Ярославни та Генріха І Едігна (Емма) була канонізована католицькою церквою і до сьогодні її вшановують у Німеччині як святу.
Ще троє дочок Ярослав видав за представників правлячих династій Норвегії, Угорщини та Англії. Дружиною англійського короля Едварда була дочка князя Ярослава Агата. Дочка Едварда і Агати Маргарита (внучка Ярослава) одружилася з шотландським королем і відіграла значну роль в історії Шотландії. Вона відома своїми релігійними реформами, а також впливом, який мала на культуру шотландського королівства. Маргарита — мати чотирьох шотландських королів та однієї королеви Англії. У 1250 році Папа Інокентій IV причислив Маргариту до лику святих. Активні матримоніальні стосунки Ярослава Мудрого сприяли зближенню Київської держави із Західною Європою. Княгиня Євпраксія прославилася як лікарка на всю Європу своєю книгою на медичну тему із назвою «Мазі».
Інтерактивна вправа "Асоціативний кущ".
- Ми бачимо, що ще за часів Русі-України наші предки були невід'ємною "частинкою" Європи.
Шановні учні, а як ви розумієте слова, які ми часто промовляємо самі та чуємо від оточуючих, з чим вони у вас асоціюються: "європейські цінності", "європейська держава", "жити по-європейськи", "європейське житло", "євроремонт"... "йти в Європу".
(На дошці вивішується символічний напис "ЄВРОПЕЙСЬКІ ЦІННОСТІ", навколо якого учні наклеюють аркуші, де написано з чим у них асоціюються перелічені вирази. Вправу можна виконати усно.
Можливі варіанти відповідей: "дбайливе ставлення до оточуючих", "взаємодопомога", "якісна сфера обслуговування", "економічний розвиток", "гарне та красиве життя"...)
Проблемне питання.
- Діти, як ви думаєте, чого бракує українцям для абсолютного досягнення перелічених вами цінностей? (Діти усно або письмово надають свої варіанти відповідей.)
Перегляд відеоролику.
- Одного разу в 2014 році після буремних подій на Майдані та початку війни на Сході України в Інтернеті я прочитала дуже гарний вираз, який мені сподобався та змусив замислитися: "Шукаючи Європу, ми знайшли Україну!" І це, дійсно, правда. Бо за останні роки наша свідомість змінилася, змінилося і ставлення до оточуючих, до країни та її надбань... Тому починати "будувати Європу", незалежно від того, чи є ми її членами, потрібно з себе.
На підтвердження моїх слів пропоную переглянути відеоролик "Для всіх як для себе".
Перегляд відео 2 " Для всіх як для себе "
(https://www.youtube.com/watch?v=wSkZp8EcBSY).
Розповідь вчителя.
- Україна робить перші кроки до вступу в Євросоюз. І це не тільки зміна свідомості. Існує угода між Європейськими співтовариствами і їх державами-членами з одного боку та Україною, з другого боку, підписана ще 16 червня 1994 року. Але знакова подія трапилася цьогоріч.
(Демонструється слайд 6.)
17 травня 2017 року у Страсбурзі, в Європарламенті, урочисто підписали угоду, яка дає безвізовий режим для громадян України. З боку Європейського Союзу підпис поставили президент Європарламенту Антоніо Таяні та міністр внутрішніх справ і нацбезпеки Мальти, яка зараз головує у Раді ЄС, Кармело Абела. Президент України Петро Порошенко, що також був присутній на церемонії, законодавчий акт не підписував, оскільки він є не двостороннім документом, а внутрішнім рішенням ЄС.
Тепер громадяни України, які мають біометричні паспорти, можуть їздити в Євросоюз на 90 днів для туристичних, ділових подорожей чи для відвідування друзів і родичів.
- Можливо, хтось із вас уже скористався такою нагодою та відвідав країни Європи? Поділіться свої враженнями з нами.
Перегляд відеоролику.
- Сьогодні ми з вами говоримо про Європейський Союз, тож пропоную переглянути відеоролики, як він влаштований та що дасть Україні асоціація з ЄС.
Перегляд відео 3 "Як влаштований Європейський Cоюз"
(https://www.youtube.com/watch?v=OsIv5qeSlYY)
Перегляд відео 4 " Представництво Європейського Союзу в Україні"
(https://www.youtube.com/watch?v=LAfp7BkeTCM)
- Ми бачимо, що асоціація з Євросоюзом є вигідною для України. Та й взагалі, українці здавна є миролюбною та гостинною нацією, наші двері завжди відкриті для тих, хто до нас йде з добром. Ми цінуємо наших європейських сусід, тому у травні відзначаємо День Європи, день спільних цінностей, спільної історії всіх націй континенту.
ІV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ОТРИМАНОЇ ІНФОРМАЦІЇ НА УРОЦІ.
Вікторина "Уважний учень".
- Зараз, дорогі хлопчики й дівчатка, ми перевіримо, як уважно ви слухали на уроці та запам'ятали інформацію. Я буду зачитувати твердження, якщо вони правильні - ви плескаєте в долоні, якщо ні - сидите спокійно.
1. Україна - найбільша країна Європи. (+)
2. 12 золотих зірок, об'єднаних у коло, на прапорі Євросоюзу - це символ єдності. (+)
3. Центр Європи знаходиться у Франції. (- В Україні: село Ділове Закарпатська область.)
4. Дочка Ярослава Мудрого Анна була королевою Франції. (+)
5. На жаль, Анна, будучи королевою Франції, не вміла читати й писати. (- Неписемним був її чоловік король Генріх І.)
6. 17 травня 2017 року у Страсбурзі, в Європарламенті, урочисто підписали угоду, яка дає безвізовий режим для громадян України. (+)
7. Президент України Петро Порошенко власноруч підписав угоду про безвізовий режим для українців 17 травня 2017 року. (- Він був присутній на церемонії, але законодавчий акт не підписував, оскільки документ є не двостороннім, а внутрішнім рішенням ЄС.)
8. Європейська комісія складається з 28 комісарів, по одному від кожної країни-члена ЄС. (+)
9. Європейський парламент починався як "клуб для балачок". (+)
10. В Україні День Європи відзначають у жовтні. (- У травні.)
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ.
Заключне слово вчителя.
Час нашого уроку вже спливає, тож пам'ятайте, ви – майбутнє України. Своїми знаннями, працею, здобутками підносьте її культуру, своїми досягненнями славте її. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю так, як заповідав великий Тарас, бережіть волю і незалежність України, поважайте свій народ і його мелодійну мову. Шануйте себе і свою гідність і шановані будете іншими. Пам'ятайте, що ви також є нащадками Ярослава Мудрого. Нехай щоденним вашим гаслом будуть слова:
Не дуріте самі себе,
Думайте, читайте,
І чужому научайтесь,
й свого не цурайтесь.
Україна потребує нашої виваженості, єдності, мудрості. Ми повинні поважати себе, свою державу, тоді інші країни поважатимуть нас і шлях до європейської мрії стане коротший. Пригадайте епіграф нашого уроку, нам дійсно доля подарувала ще один шанс заявити про себе як незалежну демократичну країну. Скористаймося ним!
Сім днів тому Україна відзначила свою 26 річницю незалежності, тож пропоную на аркушах, які лежать перед вами, написати привітання та побажання нашій державі й наклеїти їх на плакат, що висить на дошці "З днем народження, Україно!".
Кожного 1 вересня впродовж вашого навчання у школі ми будемо доставати цей плакат і дивитися, що ж здійснилося і як змінюється наша країна, та доповнюватимемо новими побажаннями.
Будуймо європейську Україну та пам’ятаймо слова великого українця, справжнього патріота своєї держави, з творчістю якого ви знайомилися і в початковій школі, і будете вивчати у старших класах, Василя Симоненка:
Можна все на світі вибирати, сину!
Вибрати не можна тільки Батьківщину!
І пам'ятайте (демонструється слайд 7), що Європейський союз ще незавершений проект, але Європа без кордонів все ж можлива!
Удачі вам, дорогі мої дітлахи, в новому навчальному році!