Підготовка до НМТ. Другорядні члени речення. Додаток

Про матеріал
Теоретичний матеріал про додаток як другорядний член речення та практичні завдання з цієї теми допоможуть учням швидко та якісно підготуватися до НМТ з української мови
Перегляд файлу

Підготовка до НМТ.

Другорядні члени речення. Додаток

Додаток ( виражає відношення предмета до дії, одного предмета до другого чи предмета до якоїсь ознаки і відповідає на питання непрямих відмінків – усіх, крім Н. в.)

Найчастіше додаток виражається іменником, займенником, або іншою частиною мови в значенні іменника, зрідка – інфінітивом.

Наприклад: 

1.   Україна має тепер свої державні символи: герб, прапор, гімн. 

2.   Три символи обрали для народу самі ж українці. 

3.   Сміливого і куля не бере. 

4.   Я так люблю (що?) жити. 

5.   А дай (що?) жити, серцем жити і людей любити.

6.   Я побачив (що?) будівлю університету. 

7.   Я побачив (кого?) його здалеку.

 

Додатки бувають прямі та непрямі. Прямі:

-                      у З. в. без прийменника: Ми знову бачимо сонце.

-                      у Р. в. без прийменника із заперечною часткою не: Я не знаю всієї правди.

-                      У Р. в. без прийменника , коли дія переходить не на весь предмет,             а на частину від цілого: Я допоміг батькові насипати в мішок зерна. Непрямі:усі інші: Батьки раділи успіхам дитини.

 

 

Практичне завдання 1. Запишіть словосполучення у дві колонки             з прямими і непрямими додатками. Складіть два речення з додатками обох видів.

     Провідати бабусю; набрати борошна; намалювати картину; не бачити світу білого; сперечатися з другом; слухати з татом; косити комбайном; подарувати мамі.

 

Практичне завдання 2. Перебудуйте речення так, щоб виділені додатки стали підметами:  

Учнями нашої школи було зроблено багато для перемоги в олімпіаді.

  

На лугах трава посріблена памороззю. 

 

Ліси, парки, садки наповнилися пташиним хором

 

Величезними табунами шпаки літають над ланами. 

 

Практичне завдання  3.Підкресліть додатки, вкажіть, які вони: прямі чи непрямі.

В озері воду скаламучує риба. Пахне в′ялою травою. Дівчина попросила прибрати сміття. Хлопець сказав «єсть» і вийшов виконувати наказ. Жити чесно, трудитися для людей вчили його і вдома, і в школі. Необхідно терміново залатати пробоїну. Марина попросила додати до страви солі. Вона не знала правил безпечної поведінки. Данилові довелося довго змагатися із хворобою.

 

Практичне завдання 4. Додаток виражений неозначеною формою дієслова є в реченні.

А На колишній Гетьманщині на Водохреще парубоцтво сходилося на лід помірятися силами.

Б На Слобожанщині господині просили посівальника посидіти на порозі.

В Хотів би я злетіти в небеса.

Г Після служби всі почали виходити з церкви з хоругвами, хрестом             і плащаницею.

Д Людина не може навіть в цих первісних умовах бути спокійною, мусить щось своє творити.

 

Практичне завдання 5. Прямий додаток є в реченні.

А Був хліб святинею для мене.

Б Для дурнів закон не писаний.

В Од пепінок, шафранів, од ренетів духмяність ллється по усій планеті.

Г Зорі в небі гомонять з людиною, захопившись звичаєм людським. Д Щось квіткам шепоче вітер України.

 

Практичне завдання 6. Позначте рядок, у якому є додаток, виражений інфінітивом: 

А Роса ще не встигла розійтися туманом по зеленому полю. 

Б Мені не раз випадало раніш добре поживитися там на всяку дичину. 

В Не знаю чому, але захотілося лягти і качатися по траві. 

Г На Слобожанщині господині просили посівальника обов’язково посидіти на порозі. 

 

Практичне завдання 7. Додаток виділено в реченні  

А У млині стояв теплий, приємно солодкуватий запах свіжої кукурудзяної муки.  

Б Життя без книг - це хата без вікна.  В Вони просили розказувати зміст тієї чи іншої книжки. 

Г Думи народу України, висловлені нашими геніями, ні в огні не згоряють, ані у воді не тонуть. 

Д Промені сонця пробивалися крізь серпанок вікон. 

 

Практичне завдання 8. Виділене слово виступає прямим додатком             у реченні 

А А юнаки розказують про свою дорогу.  БМарина витерла очі рукавом. 

В Я ішла за тобою одна у юрбі. 

Г Михайло Михайлович чудово розуміється на квітахД Його було важко побачити крізь пітьму. 

 

Практичне завдання 9. Виділене слово є додатком у реченні: 

А Козак не без долі, дівка не без щастя.  Б На небі гуляв повний місяць. 

В Завжди величніша путь на Голгофу.  Г Дорога ліворуч була закрита завалами. 

 

Практичне завдання 10. Виділене слово є додакам у реченні: 

А Бажав я для скованих волі, для скривджених долі. 

Б Любити ближнього – це найважливіша з людських наук. 

В Поезія – це праця зрима, думка смілої весни. 

Г По-справжньому починають цінувати життя після тридцяти. 

 

Практичне завдання 11. Додаток виражений інфінітивом у реченні:  А Вражень вистачить на все життя. 

Б Скоро поїдемо переймати досвід.  

В Батька попросили оновити конспект його минулорічної лекції.  Г Дурний і в Києві не купить розуму. 

 

Практичне завдання 12. Прямий додаток позначено в реченні:  А Роки життя не владні над тобою. 

Б А ще чогось жаліла за дощами, за цвітом яблуневим, за хрущами. 

В Як парость виноградної лози плекайте мову.  Г Битий небитого везе. 

  

Практичне завдання 13. Поширеним є речення  А Двоє музик продовжували грати. 

Б Комплімент повинен бути щирим. 

В Максим вийшов сухим із води  Г Григорію закортіло скупатися. 

 

pdf
Додано
30 жовтня 2023
Переглядів
537
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку