Підготовка до НМТ.
Другорядні члени речення. Додаток
Додаток ( виражає відношення предмета до дії, одного предмета до другого чи предмета до якоїсь ознаки і відповідає на питання непрямих відмінків – усіх, крім Н. в.)
Найчастіше додаток виражається іменником, займенником, або іншою частиною мови в значенні іменника, зрідка – інфінітивом.
Наприклад:
1. Україна має тепер свої державні символи: герб, прапор, гімн.
2. Три символи обрали для народу самі ж українці.
3. Сміливого і куля не бере.
4. Я так люблю (що?) жити.
5. А дай (що?) жити, серцем жити і людей любити.
6. Я побачив (що?) будівлю університету.
7. Я побачив (кого?) його здалеку.
Додатки бувають прямі та непрямі. Прямі:
- у З. в. без прийменника: Ми знову бачимо сонце.
- у Р. в. без прийменника із заперечною часткою не: Я не знаю всієї правди.
- У Р. в. без прийменника , коли дія переходить не на весь предмет, а на частину від цілого: Я допоміг батькові насипати в мішок зерна. Непрямі:усі інші: Батьки раділи успіхам дитини.
Практичне завдання 1. Запишіть словосполучення у дві колонки з прямими і непрямими додатками. Складіть два речення з додатками обох видів.
Провідати бабусю; набрати борошна; намалювати картину; не бачити світу білого; сперечатися з другом; слухати з татом; косити комбайном; подарувати мамі.
Практичне завдання 2. Перебудуйте речення так, щоб виділені додатки стали підметами:
Учнями нашої школи було зроблено багато для перемоги в олімпіаді.
На лугах трава посріблена памороззю.
Ліси, парки, садки наповнилися пташиним хором.
Величезними табунами шпаки літають над ланами.
Практичне завдання 3.Підкресліть додатки, вкажіть, які вони: прямі чи непрямі.
В озері воду скаламучує риба. Пахне в′ялою травою. Дівчина попросила прибрати сміття. Хлопець сказав «єсть» і вийшов виконувати наказ. Жити чесно, трудитися для людей вчили його і вдома, і в школі. Необхідно терміново залатати пробоїну. Марина попросила додати до страви солі. Вона не знала правил безпечної поведінки. Данилові довелося довго змагатися із хворобою.
Практичне завдання 4. Додаток виражений неозначеною формою дієслова є в реченні.
А На колишній Гетьманщині на Водохреще парубоцтво сходилося на лід помірятися силами.
Б На Слобожанщині господині просили посівальника посидіти на порозі.
В Хотів би я злетіти в небеса.
Г Після служби всі почали виходити з церкви з хоругвами, хрестом і плащаницею.
Д Людина не може навіть в цих первісних умовах бути спокійною, мусить щось своє творити.
Практичне завдання 5. Прямий додаток є в реченні.
А Був хліб святинею для мене.
Б Для дурнів закон не писаний.
В Од пепінок, шафранів, од ренетів духмяність ллється по усій планеті.
Г Зорі в небі гомонять з людиною, захопившись звичаєм людським. Д Щось квіткам шепоче вітер України.
Практичне завдання 6. Позначте рядок, у якому є додаток, виражений інфінітивом:
А Роса ще не встигла розійтися туманом по зеленому полю.
Б Мені не раз випадало раніш добре поживитися там на всяку дичину.
В Не знаю чому, але захотілося лягти і качатися по траві.
Г На Слобожанщині господині просили посівальника обов’язково посидіти на порозі.
Практичне завдання 7. Додаток виділено в реченні
А У млині стояв теплий, приємно солодкуватий запах свіжої кукурудзяної муки.
Б Життя без книг - це хата без вікна. В Вони просили розказувати зміст тієї чи іншої книжки.
Г Думи народу України, висловлені нашими геніями, ні в огні не згоряють, ані у воді не тонуть.
Д Промені сонця пробивалися крізь серпанок вікон.
Практичне завдання 8. Виділене слово виступає прямим додатком у реченні
А А юнаки розказують про свою дорогу. БМарина витерла очі рукавом.
В Я ішла за тобою одна у юрбі.
Г Михайло Михайлович чудово розуміється на квітах. Д Його було важко побачити крізь пітьму.
Практичне завдання 9. Виділене слово є додатком у реченні:
А Козак не без долі, дівка не без щастя. Б На небі гуляв повний місяць.
В Завжди величніша путь на Голгофу. Г Дорога ліворуч була закрита завалами.
Практичне завдання 10. Виділене слово є додакам у реченні:
А Бажав я для скованих волі, для скривджених долі.
Б Любити ближнього – це найважливіша з людських наук.
В Поезія – це праця зрима, думка смілої весни.
Г По-справжньому починають цінувати життя після тридцяти.
Практичне завдання 11. Додаток виражений інфінітивом у реченні: А Вражень вистачить на все життя.
Б Скоро поїдемо переймати досвід.
В Батька попросили оновити конспект його минулорічної лекції. Г Дурний і в Києві не купить розуму.
Практичне завдання 12. Прямий додаток позначено в реченні: А Роки життя не владні над тобою.
Б А ще чогось жаліла за дощами, за цвітом яблуневим, за хрущами.
В Як парость виноградної лози плекайте мову. Г Битий небитого везе.
Практичне завдання 13. Поширеним є речення А Двоє музик продовжували грати.
Б Комплімент повинен бути щирим.
В Максим вийшов сухим із води Г Григорію закортіло скупатися.