Тема. Підготовка до виконання перевірної роботи. Робота з дитячою книжкою. І. Малкович «Отакий роззява!»
Мета: закріпити знання, уміння і навички, набуті учнями за добукварний період; учити вимовляти питальні речення; ознайомити з особливостями прозивалок; розвивати фонематичний слух, виразність мовлення; виховувати самостійність, тактовність, інтерес до книги.
Обладнання: зошити в клітинку для графічного зображення звукових схем слів і моделей речень; предметні малюнки; комплект книжок «Веселі вірші» на кожну парту (з навчального комплекту «Читаю сам» для 1 класу).
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
— Сьогодні на уроці навчання грамоти у нас з’явилася ще одна нова книжка. Ми обов’язково з нею попрацюємо. Перевіряємо порядок на партах: олівці є, зошит для читання лежать на краю парти. Нова книжка — у кожного на столі посередині.
II. Повідомлення теми і мети уроку
— Ми виконаємо самостійну роботу; попрацюємо з новою книжкою.
III. Підготовка до виконання самостійної роботи.
1. Повідомлення вчителя про види дитячої художньої творчості
— Ви прийшли до школи не тільки, щоб одержувати знання, а й розвивати свої вміння: співати, танцювати, читати вірші, виконувати ролі різних дійових осіб у виставах, розвивати спортивні вміння.
2. Складання речень за ілюстраціями
— Подивіться, що нового ви бачите у кінці моделі речення? (Замість крапки — новий знак кінця речення.) Він називається знаком питання і ставиться тоді, коли в реченні про когось або про щось запитується. Наприклад:
Що співає дівчинка? Де гуляють діти? Чим грають у футбол?
3. Робота в парах. Інтонування питальних речень. Міні-діалоги
Учні повторюють за вчителем запитання і дають відповіді.
— Що росте на дереві?
— На дереві ростуть яблука.
— Чим займаються діти?
— Діти танцюють.
—Що робить дівчинка з мікрофоном?
— Дівчинка співає.
Фізкультхвилинка («Гопачок» під музику)
IV. Підготовка до виконання перевірної роботи
1. Запис моделей до речень, які промовляє вчитель (за варіантами)
Варіант 1
Діти танцюють.
Сонечко сяє у небі.
Варіант 2
Дівчинка співає.
Хлопчик грає у футбол.
2. Запис звукових схем до предметних малюнків, які називають діти
Варіант 1
Оса
Рука
Кінь
Варіант 2
Око
Коза
Сіль
V. Робота з дитячою книжкою
1. Установка на слухання твору
— «Отакий роззява — ліві двері справа»,— це весела прозивалка. Звідки вона з’явилась і хто її придумав, ви зараз дізнаєтесь. Уважно слухайте.
ОТАКИЙ РОЗЗЯВА
Жив собі роззява —
Ліві двері справа.
Зранку він хутенько встав,
Піджака вдягати став:
Шусть руками в рукави —
З’ясувалось, то штани.
Отакий роззява — ліві двері справа.
Вбрав сорочку він, однак
Всі кричать йому: не так!
Одягнув пальто — проте
Знов кричать йому: не те!
Отакий роззява — ліві двері справа.
Поспішаючи в дорогу,
Рукавичку взув на ногу.
Ну, а замість капелюха
Натягнув відро на вуха.
Отакий роззява — ліві двері справа.
Трамваєм тридцять третім
Він їхав на вокзал
І, двері відчинивши,
До водія сказав:
— Шановні?! трам-тарам-пам-пам,
Я щось хотів сказати вам!
Я сів не в той, мені… а-яй!
Трамзал негайно на вокзай!
Водій перелякався
І на вокзал подався.
Отакий роззява — ліві двері справа.
Ось біжить він до кав’ярні
Щоб квитки купити гарні.
Далі — гляньте на роззяву —
Мчить купляти в касі каву.
Отакий роззява — ліві двері справа.
Вибіг він аж на перон,
Там — відчеплений вагон.
Пан роззява в нього вліз,
Сім валіз туди заніс,
Примостився під вікном
Та й заснув солодким сном.
Зранку гульк:
— Егей! — гукає,
Що за станція? — питає.
Чемний голос відповів:
— То є славне місто Львів!
Ще поспав. Аж сходить сонце.
Знов поглянув у віконце.
Бачить — знов стоїть вокзал,
Здивувався і сказав:
Що за місто? Це Болехів,
Коломия чи Радехів?
Чемний голос відповів:
— То є славне місто Львів!
Ще собі поспав з годинку,
Знов поглянув на зупинку.
Бачить — знов якийсь вокзал,
Здивувався і сказав:
— Що за станція цікава
— Київ, Зміїв чи Полтава?
Чемний голос відповів:
— То є славне місто Львів!
Тут він крикнув —
— Що за жарти?
Жартувати так не варто!
Вчора я у Львові сів,
А приїхав знов у Львів?
Отакий роззява — ліві двері справа!
І. Малкович
— Чи сподобався вам веселий вірш Івана Малковича «Отакий роззява!»?
Учитель відкриває запис на дошці.
— Запам’ятаймо: придумав вірш про роззяву поет І. Малкович. Хто запам’ятав? Хто повторить прізвище автора?
— А яка назва цього вірша?
Учитель звертає увагу на те, щоб діти правильно вимовляли прізвище письменника і заголовок твору.
3. Колективне відтворення прослуханого, розмірковування про прослухане
— Сьогодні ми будемо вчитися колективно читати і декламувати вірш. У ньому повторюються рядки «Отакий роззява — ліві двері справа». Зараз ми кілька разів повторимо ці слова і навчимося їх виразно хором декламувати.
— Приготуйтесь: я читаю вірш, і коли потрібно буде проговорювати рядки вірша, які ми завчили, я зупинятимусь, і ми разом будемо їх декламувати.
4. Повторне читання вірша з елементами декламації
5. Розглядання книжки
Учні розглядають книжку, знаходять написи на обкладинці, ілюстрації до вірша всередині книжки, уважно розглядають їх, переконуються в тому, що це саме той твір, який щойно прочитав учитель. Педагог спонукає учнів відтворювати окремі рядки вірша до деяких ілюстрацій.
6. Виховний момент
— Діти, як ви вважаєте, для чого складають прозивалки?
— Вони існують для того, щоб аналізувати свою поведінку і поведінку інших. Якщо людина ще не вміє дотримуватись загальноприйнятих правил поведінки, можна дати їй змогу виправитися, не роблячи зауважень. Ми знаємо, що дехто дуже ображається на зауваження і робить навпаки. А ось прочитає такий вірш, і все зрозуміє, і буде поводитись гідно. Ображати, обзивати ж один одного не слід. Це не ввічливо!
7. Рекомендації до діяльності з книжкою протягом тижня
Добирати і виставляти у «Куточку читача» книжки з веселими віршами. Організувати виставку малюнків до твору І. Малковича «Отакий роззява!»
VI. Підсумок уроку
— Які види робіт ви виконували на уроці?
— Який знак може стояти в кінці речення?
— Наведіть приклади питальних речень.
— Що було складно виконати під час самостійної роботи?
— Що було виконати найлегше?
— Чи сподобався вам вірш І. Малковича «Отакий роззява!»? Чим?
— Чи можна про героя вірша сказати: «Поспішиш — людей насмішиш»?