Підготовка до ЗНО з української

Про матеріал
Матеріал містить рекомендації щодо написання власного висловлення на ЗНО з української мови. Практичні вправи для закріплення вивченого.
Перегляд файлу

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

щодо власного висловлення на ЗНО з української

 

Найскладнішим завданням тесту ЗНО з української мови є третя частина – власне висловлення. Фактично це твір-роздум на дискусійну тему в класичному розумінні з традиційною структурою – вступ, основна частина, висновок. Оскільки пропонується тема дискусійного характеру, висловлення має бути аргументованим, містити власну позицію і написаним в один із трьох способів.

1 – підтримка думки (так, я погоджуюся з думкою…)

2 – спростування думки (не згодна/не згоден з думкою…)

3 – проміжна думка (це складне для мене питання, з одного боку…., а з іншого боку…)

З чого ж починати? Не варто переказувати зміст твору або детально характеризувати персонажі. Доведіть свою точку зору на запропоновану тему.

Вимоги до написання власного висловлення:

1. Публіцистичний стиль.

2. Чітка структура.

3. Кожен структурний елемент – з нового абзацу, окрім «аргумент + приклад до нього».

4. Обсяг – одна сторінка формату А-4, 150-200 слів.

5. Виклад логічний, лаконічний, послідовний.

6. Особливості стилю – актуальність, доступність, інформативність, поєднання точності, науковості, емоційності.

7. Мовні засоби – суспільно-політична лексика, багатозначна образна лексика, емоційно забарвлені слова, чергування простих ускладнених і складних речень, цитати й афоризми.

Структура твору зумовлена логікою викладу (2 бали), яка передбачає:

  • зосередженість на проблемі;
  • зв`язність і послідовність;
  • доведення тези аргументами і прикладами;
  • структурування тексту за абзацами.

 

Структура власного висловлення:

1. Теза.

2. Аргументи (2-3).

3. Приклад з художньої літератури чи іншого виду мистецтва (1).

4. Приклад з історії чи власного життя (1).

5. Висновок.

 

Перший і важливий етап – аналіз теми, проблемного питання, винесеного на обговорення. Це означає:

  • уважно прочитати тему;
  • зрозуміти значення слів і фрази в цілому;
  • з`ясувати логіку фрази;
  • визначити головне і другорядне в темі;
  • перефразувати тему.

Якщо тему зрозуміти неправильно, хід думок не буде їй відповідати, і висловлення буде оцінено в 0 балів.

Типи тем твору

1. Тема містить тезу (маєте погодитися чи спростувати).

2. Тема містить дилему (вибір із двох варіантів).

3. Тема містить проблемне питання (тезу необхідно сформулювати).

4. Тема – речення описового характеру (тезу необхідно сформулювати).

 

Завдання 1. Прочитайте запропоновані теми, визначте тип кожної, сформулюйте їх інакше (своїми словами) і запишіть.

1. Здоровий спосіб життя: мрія чи реальність?

2. Як добро має перемагати в нашому недоброму світі?

3. На що варто витрачати п`ять років власного життя: на здобуття вищої освіти чи, можливо, на те, що приносить реальну користь?

4. «Віддай людині крихітку себе. За це душа поповнюється світлом» (Ліна Костенко).

5. Щасливий той, хто собою задоволений.

 

Завдання 2. Актуалізація знань з орфографії. Повторіть засоби милозвучності, скориставшись підручником з української мови для 10 кл. (рівень стандарту) за ред. О. Авраменка.

 

Другий етап зрозуміти, що таке теза. Теза – положення, котре чітко формулює вашу думку щодо теми. Маєте довести істинність тези. Особливості цього етапу:

  • наявність тези оцінюється 2 балами;
  • розміщена на початку твору;
  • передає вашу позицію щодо теми;
  • лаконічна (2 речення);
  • має певні мовні конструкції, а саме:

1. Речення із вставними словами (На мою думку, як на мене, на моє глибоке переконання).

2. Складнопідрядні речення (Я думаю/вважаю, що…; Переконана в тому, що…; З упевненістю хочу заявити, що…)

3. Конструкції, що свідчать про підтримку думки (Немає сумнівів, що…), про заперечення думки (Не можу погодитися з думкою …), про неоднозначне ставлення до ситуації (З одного боку…., з іншого …)

 

Завдання 3. Сформулюйте і запишіть тези до кожної з 5 тем, запропонованих у завданні 1, пам`ятаючи про тип кожної. Зверніть увагу на мовне оформлення.

 

Завдання 4. Актуалізація знань з пунктуації. Повторіть вживання розділових знаків при вставних конструкціях.

 

Третій етап навести переконливі аргументи. Аргументи – докази для підтвердження істинності вашої думки, наведеної в тезі. Мовне оформлення аргументів:

  • це доводить;
  • свідченням цього є;
  • я так вважаю, оскільки;
  • доказом цього може бути;
  • свою позицію хочу аргументувати такими міркуваннями;
  • на користь моєї думки можу навести такі аргументи.

 

Якщо теза містить згоду/незгоду, то аргументи вводять у твір за допомогою слів по-перше, по-друге. Якщо часткова згода – з одного боку, з іншого боку.

Аргументи мають бути чітко сформульовані, не повторюватись, відповідати тезі, розміщатися після тези і перед прикладом.

 

Завдання 5. Наведіть по два аргументи до тез, які ви сформулювали до тем у завданні 3. Запишіть їх.

Завдання 6. Актуалізація знань з орфографії. Повторіть правопис складних слів різних частин мови.

 

Четвертим етапом є ілюстрація ваших міркувань посиланнями на приклади з літератури чи інших видів мистецтва. Необхідно зазначити автора і назву твору, вказати на проблему у творі, персонаж, через який проблему розкрито, можна навести цитату, але не характеризувати образ повністю. Приклад з літератури – епізод твору, що яскраво ілюструє аргумент. Наприклад, проілюструвати аргумент хотів би прикладом з новели М. М. Коцюбинського «Інтермецо». Ліричний герой твору в стані депресії, утомився від людей, міста, тож їде в село, на природу. Декілька днів – і знову здоровий, готовий повернутися до звичного життя.

Мовне оформлення прикладів:

  •   наприклад;
  •   так, у творі;
  •   не можна не згадати;
  •   яскравим прикладом може бути.

 

 

Завдання 7. Ознайомтесь з таблицею прикладів з української літератури для твору ЗНО. Наведіть приклади з літератури до 5 тем у завданні 1.

Приклади з літератури для власного висловлювання

 

Поняття-тема

Літературні образи (автор, назва твору, персонаж)

Підступність і конкуренція

«Мартин Боруля» – І. Карпенко Карий.

«Мина Мазайло» – М. Куліш

«Чорна рада» (Брюховецький) – П. Куліш

«Катерина» – Т. Г. Шевченко

 «Земля» – О. Кобилянська

«Місто» – В. Підмогильний

Патріотизм

«Любіть Україну» – В. Сосюра

«Україна в огні» – О. Довженко (запорожець Заброда)

«Тигролови» – І. Багряний

«Камінний хрест» – В. Стефаник

«Гімн» – І. Франко

«Зачарована Десна» – О. Довженко

Вірші Т. Шевченка

«Чорна рада» – П. Куліш (Шрам)

«Лебеді материнства» – В. Симоненко

«Два кольори» – А. Малишко

Доля

«Катерина» – Т. Г. Шевченко

«Тигролови» – І. Багряний

«Хіба ревуть воли, як ясла повні?» – Панас Мирний

«Земля» – О. Кобилянська

Закони моралі

«Маруся Чурай» – Л. Костенко

« Хіба ревуть воли...» – Панас Мирний

«Кайдашева сім’я» – І. Нечуй-Левицький

«Тигролови» – І. Багряний

Совість

«Хіба ревуть воли...» – Панас Мирний

«Я(Романтика)» – М. Хвильовий

«Україна в огні» – О. Довженко

«Земля» О. Кобилянська

«Всякому місту звичай і права» — Г. Сковорода

Життєва помилка

Місто» – В. Підмогильний

«Хіба ревуть воли...» – Панас Мирний

«Я (Романтика)» – М. Хвильовий

«Подвійне-коло» – Ю. Яновський

«Катерина» – Т. Шевченко

Бідність і багатство

«В мужика землянка вогка, в пана – хата на помості» – Л. Українка

«Маруся Чурай» (Маруся і Галя) – Л. Костенко

«Земля» – О. Кобилянська

«Хазяїн» – І. Карпенко-Карий

Традиції та звичаї

«Наталка Полтавка» – І. Котляревський

«Маруся» – Г. Квітка-Основ’яненко

«Тіні забутих предків» – М. Коцюбинський

«Зачарована Десна» – О. Довженко

«Тигролови» – І. Багряний

«Маруся Чурай» – Л. Костенко

«Кайдашева сім’я» – І. Нечуй-Левицький

Зрада

«Маруся Чурай» (Грицько) – Л. Костенко

«Тіні забутих предків» (Палагна)– М. Коцюбинський

«Я (Романтика)» – М. Хвильовий

Кохання і ненависть

«Маруся Чурай» – Л. Костенко

«Хіба ревуть воли...» – Панас Мирний

«Маруся» – Г. Квітка-Основ’яненко

«Тіні забутих предків» – М. Коцюбинський

«Наталка Полтавка» – І. Котляревський

«Лісова пісня» – Леся Українка

«Місто» – В. Підмогильний

Батьківське піклування і материнська любов

«Хіба ревуть воли...» – Панас Мирний

«Максим Тримач» – Марко Вовчок

«Маруся» – Г. Квітка-Основ’яненко

«Тигролови» – І. Багряний

Своєрідність характеру

«Я (Романтика)» – М. Хвильовий

«Кайдашева сім’я» – І. Нечуй-Левицький

«Земля» – О. Кобилянська (брати Сава та Михайло)

Добро і зло

«Камінний хрест» – В. Стефаник

«Україна в огні» – О. Довженко

«Чорна рада» – П. Куліш

Ідея, до якої йдеш

«Місто» – В. Підмогильний

«Я (Романтика)» – М. Хвильовий

«Хіба ревуть воли...» – Панас Мирний

«Людина» – О. Кобилянська

Щастя

«Бути щасливим – пізнати себе чи свою природу, взятися за споріднене діло

і бути з ним у злагоді» – Г. Сковорода

«Україна в огні» – О. Довженко

«Тіні забутих предків» – М. Коцюбинський

«Наталка Полтавка» – І. Котляревський

«Тигролови» – І. Багряний («Сміливі – завжди щасливі»)

Сродна праця, покликання

«Кам’яний хрест» – В. Стефаник

«Місто» – В. Підмогильний

«Бджола та шершень» – Г. Сковорода

«Земля» – О. Кобилянська

«Хазяїн» – І. Карпенко-Карий

Життя — мистецтво

«Інтермецо» – М. Коцюбинський

«Момент» – В. Винниченко

Дружба, взаємини

«Хіба ревуть воли...» – Панас Мирний

«Місто» – В. Підмогильний

Пісня

«Наталка Полтавка» – І. Котляревський

«Маруся Чурай» – Л. Костенко

Сім’я

«Наймичка», «Катерина» – Т. Г. Шевченко

«Кайдашева сім’я» – І. Нечуй-Левицький

«Хіба ревуть воли...» – Панас Мирний

«Маруся Чурай» – Л. Костенко

«Зачарована Десна» – О. Довженко (родина маленького Сашка)

«Земля» – О. Кобилянська.

 

Приклад до другого аргументу пов`язаний з історією чи особою, фактами суспільного життя чи ситуацією із власного життя. Цей елемент також оцінюється у два бали. Складний тим, що наводячи історичний факт, треба зазначати імена, країну, епоху тощо. Доцільними прикладами можуть бути факти з біографій письменників, з якими ви знайомилися на уроках літератури.

Мовне оформлення:

  •   для прикладу;
  •   згадаймо постать;
  •   прикладом може слугувати;
  •   хочу навести приклад із власного життя;
  •   яскравим прикладом є.

 

Приклад 2 має бути конкретизований, доречний, вмотивований. Як показує практика типовими вадами при введенні прикладів є такі:

  •   приклад ілюструє лише частину аргументу;
  •   приклад суперечить аргументу;
  •   приклад є примітивним (скажімо, якийсь анекдот чи казка про курочку);
  •   приклад стоїть не на своєму місці, а тому важко встановити, що він ілюструє;
  •   приклад вигаданий, що цілком очевидно й може бути підтверджено, «притягнутий за вуха»  тощо.

У прикладах з мистецтва спостерігаються такі вади:

  •   не вказано або переплутано ім’я автора;
  •   не вказано назву твору;
  •   не вказано або переплутано образи (спотворено ім’я героя, місць подій);
  •   неправильно зінтерпретовано образ;
  •   неправильно визначено проблему, яку порушив митець;
  •   неправильно визначено жанр твору або якісь інші його характеристики та ін.

 

У прикладах із життя спостерігаються такі вади:

  •   переплутано історичні факти;
  •   не вказано або переплутано важливі деталі історичної події;
  •   неправильно зінтерпретовано історичну подію, її роль, значення;
  •   неправильно вказано наслідково-причинові зв’язки між подіями;
  •   вульгарно зінтерпретовано сучасні соціально-політичні й культурні процеси;
  •   надано стандартні кліше про видатних осіб без реального визначення їх місця й ролі в тих чи тих процесах.

 

Завдання 8. Доберіть приклади з історії чи власного життя  до запропонованих тем у завданні 1.

 

Завдання 9. Актуалізація знань із пунктуації. Повторіть правила оформлення прямої і непрямої мови.

 

 

Висновки завершальна частина висловлювання. Цей обов`язковий елемент оцінюється в два бали, узагальнює вашу позицію, логічно підсумовуючи викладене вами у творі, має бути лаконічним (2-3 речення). Висновок має відповідати тезі, бути конкретним, правильно оформленим. А саме:

  • отже, бачимо, що;
  • можна дійти висновку;
  • підбиваючи підсумки;
  • підсумовуючи, можу сказати;
  • на основі наведених міркувань можу зробити висновок.

 

Не давайте у висновку порад і не закликайте до будь-чого, адже викладач, який перевіряє роботу, ймовірно, більш досвідчений, тому це буде некоректно і зумовить зниження балів.

 

Типові помилки при формулюванні висновку:

 

1. Майже дослівне повторення тези у формулюванні висновку.

2. Подання у висновку іншої / протилежної думки, ніж та, яка була заявлена в тезі.

3. Узагальнення у висновку лише частини міркувань, що були подані в тексті (так трапляється тоді, коли учасник робить загальний висновок до тексту лише під впливом своїх останніх міркувань, які щойно виклав перед висновком).

4. Подання у висновку різноманітних закликів, пропагандистських лозунгів

5. Подання у висновку міркувань, які ніяк не випливають із логіки викладу.

 

Завдання 10. Запишіть висновки до запропонованих у завданні 1 тем, оформіть згідно з рекомендаціями.

 

Завдання 11. Підтримайте або спростуйте думку «Людина є результатом своїх дій і нічим іншим» (М. Ганді)

 

Завдання 12. Викладіть ваш погляд на проблему «До чого треба дослухатися в житті – до розуму чи до серця?»

 

Завдання 13. Напишіть власне висловлення на тему «З усіх утрат втрата часу найтяжча» (Г. Сковорода).

docx
Додано
17 травня 2020
Переглядів
1793
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку