Підходи до формування графічних навичок, техніки письма : використання новітніх підходів, складності виконання.
(з досвіду роботи)
Письмо – комплексний вид навчальної діяльності, що передбачає оволодіння трьома основними групами навичок: технічно-гігієнічними ,графічними, орфографічними . У формуванні графічної навички письма у своєму класі ми проходимо такі етапи:
- добукварний період : на цьому етапі ми вчимося правильно сидіти за партою під час письма; тримати кулькову ручку, зошит, олівець; орієнтуватись на сторінці зошита: знаходити основний рядок, верхню і нижню допоміжні лінії, похилу, міжрядкову; графічно зображувати фігури, лінії, які схожі на елементи букв: пряма (коротка, довга), заокруглена (внизу, вгорі), півовал, овал, петля (верхня, нижня), малювання, штрихування, складання орнаментів .
Використовую крім зошита ще окремі листи із завданнями для кожного учня (наведи,обведи по контуру,заштрихуй),викорустовую на уроках в цьому періоді вправи з калькою для кожного учня,які формують навичку каліграфічного письма, розвитку кисті руки молодших школярів, розвитку їхньої уваги, зосередженості. Також я використовую окремі листи з такими завданнями: діти зєднують крапочки між собою і отримують фігуру тваринки або якогось предмета. Дуже подобається методика Василя Федієнка запатентований метод «Чарівні сторінки»,маю цей посібник і друкую багато з нього вправ.
На своїх уроках я пропоную дітям такі підготовчі вправи :
Такими вправами мені вдається заохочувати дітей до запам’ятовувати написання букв. Послідовніть моєї роботи на уроках письма така: спочатку ми пишемо елемент букви або букву в повітрі разом(так учні спираються не тільки на рухові відчуття, а й розвиваємо зорову пам’ять),потім я показую це саме на дошці декілька разів,звертаючи увагу дітей на тому,як і звідкіля починаємо писати (коментуючи всі рухи під лічбу,використовуючи метод тактовий) і тільки потім діти починають писати у себе в зошиті так само.
Аналізуючи роботи дітей в своєму класі ,я бачу, кому важко справлятися самостійно із завданнями,тому часто використовую метод копіювання .Коли прописую завдання у робочих зошитах я злегка пишу олівцем учням,для того щоб їм було легше . Це таким дітям як в 1-В: Кулеша Софія, Скрипник Вероніка, Квсневська Євангеліна,Олейнік Назар, Мішенін Мирон,Мішенін Данил; та в 1-Г класі: Петренко Мілана,Стецко Лев,Чернило Тимофій, Чумаков Ілля. Під час поєднання букв між собою на письмі, коментцую ці поєднання в ігровій формі,наприклад: нижнє з’єднання – «виставили ногу в танці» , нижнє з’єднання - "хвиля"; середнє з’єднання – "подали одне одному руку" ; верхнє з’єднання – "носик чайника" .
На уроках читання я практикую таких метод запам’ятовування букв: вивчаючи певну букву спочатку ми її друкуємо, а потім я даю змогу дітям намалювати кольоровими олівцями «на що схожа буква». Цей вид роботи дає змогу психологічно розвантажити дитину .
Часто на уроках навчання грамоти я використовую синтетичній прийом : письмо мокрим пензлем (вологою серветкою) , який допомагає формувати графічні навички в нерішучих учнів, котрі соромляться власних помилок, особливо зроблених на очах у всього класу. Дітей заспокоює те, що написане швидко висихає і не залишає слідів не тільки на дошці, а й в зошиті.
В майбутньому я би хотіла впровадити ще такий прийом, як письмо літер на манці (піску) – синтетичний прийом, за допомогою якого буква зображується пальчиком у пластиковій тарілці (картонній коробці) із сипучим матеріалом. Основним завданням даного виду роботи є усвідомлення і запам’ятання учнями послідовності рухів руки під час письма без їх обмеження лініями рядків. Написана буква прибирається легким трясінням тарілочки (коробочки), після чого можна знову повторювати вправу.
При виченні букв використовую буквений диктант: усно вимовляю букву ,називаю маленька чи велика ,а діти записують в зошиті. Це один із способів перевірки знань букв кожної дитини.
Методів і прийомів роботи над розвитком графічних навичок багато,тому я буду надалі впроваджувати і нові,цікаві прийоми в свою роботу .