Підмет і присудок як головні члени двоскладного речення. Способи вираження підмета

Про матеріал
Мета уроку: поглибити знання учнів про поділ членів речення на головні та другорядні, граматичну основу; ознайомити зі способами вираження підмета; формувати вміння знаходити в реченні граматичну основу, складати речення, в яких би підмет виражався різними способами; виховувати в учнів мовне чуття, естетичний смак до краси слова, формувати комунікативну компетентність.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Підмет і присудок як головні члени двоскладного речення. Способи вираження підмета

Номер слайду 2

Двоскладне речення Це речення, яке має два головних члени — підмет і присудок, які ще називаються граматичною основою, синтаксичним центром

Номер слайду 3

Додаток Члени речення Другорядні Головні Підмет Присудок Означення Обставина

Номер слайду 4

Підмет головний член речення Предмет Хто? Що? Простий (одиничний) Складений Фразеологізми, словосполучення: Іменник + іменник (числівник) Іменник у Н.в. або інша частина мови в значенні іменника; неозначена форма дієслова

Номер слайду 5

Присудок головний член речення Що робить? Який, хто він? Простий Складений Іменний Дієслівний Іменна частина + дієслово-зв'язка Допоміжне дієслово + інфінітив Дієслово дійсного, умовного чи наказового способів; інфінітив

Номер слайду 6

Додаток другорядний член речення ? непрямих відмінків Прямий Прикметник, дієприкметник Числівник Іменник, займенник Неозначена форма дієслова Вигук Сполучення слів або речення Непрямий

Номер слайду 7

Означення другорядний член речення Ознака Який? Порядковий числівник Дієприкметник, дієприкметнико-вий зворот Узгоджене Неузгоджене Прикметник, прикметнико-вий зворот Займенник Чий? Котрий? Іменник у непрямих відмінках Займенники його, її, їх Прислівник

Номер слайду 8

Мети Для чого? З якою метою Іменник у непрямих відмінках Прислівник Місця Де? Куди? Звідки? Способу дії Як? Яким способом? Дієприслівник, дієприслівниковий зворот Умови За якої умови? Причини Чому, через що? Міри й ступеня Якою мірою? Як багато? Часу Коли? Як давно? Допусту Всупереч чому? Незважаючи на що? Обставина другорядний член речення Порівняльний зворот

Номер слайду 9

особу як суб’єкт дії або носія ознаки предмет чи явище дію-процес Багато походів зробив Святослав за своє життя. (А. Лотоцький) Прекрасна людина в бою за Вітчизну. (О. Довженко) Садок ріс на волі в глибокій долині. (І. Нечуй-Левицький) Спинитися — вмерти з одчаю й знемоги. (М. Бажан) Підмет може називати

Номер слайду 10

1) Іменник у Н. в. + іменник в О. в. з прийменником з або займенником: Батько з сином виходять з затінку на сонце. (О. Донченко) 2) Іменник із кількісним значенням у Н. в. + іменник, займенник або прикметник у Р. в. мн.: Група приїжджих зупинилася на горбі. (О. Довженко) 3) Займенник стільки (скільки) або прислівники мало, чимало, багато + іменник, займенник або прикметник у Р. в. мн.: Багато літ перевернулось, води чимало утекло. (Т. Шевченко) Способи вираження складеного підмета

Номер слайду 11

Способи вираження складеного підмета 4) Займенник кожен, дехто, хтось та ін. + займенник у Р. в. мн. з прийменником: Один із партизанів підвівся на стременах. (А. Головко) 5) Числівник у Н. в. + іменник, займенник, прикметник у Р. в. мн.: П’ять ораторів змінюється за хвилину — так кортить усім говорити. (О. Довженко) 6) Фразеологізми: Бити байдики — улюблена справа ледарів. 7) Власні назви: «Літературна Україна» опублікувала уривки з нового роману Ліни Костенко.

Номер слайду 12

Складіть речення, зробивши подані слова і сполучення слів підметами. Ранок, хто, брат із сестрою, один з учнів, багато днів, Сергій Михайлович, Чумацький Шлях, жити, не, «Зоре моя вечірняя…».

Номер слайду 13

Прості підмети переробіть на складені. Шевченко самовіддано любив Україну. Тарас Григорович Шевченко самовіддано любив Україну. За неї йшли битися батьки й сини, діди й онуки. За неї йшли битися батьки з синами, діди з онуками.

Номер слайду 14

Прості підмети переробіть на складені. Багато полягло за її волю. Багато з них полягло за її волю. І кожен повинен так само любити її. І кожен із нас повинен так само любити її.

Номер слайду 15

У реченні визначте граматичну основу, виконайте синтаксичний розбір підмета. Від людського життя і навіть від життя цілих поколінь людей залишається на землі тільки прекрасне. (О. Довженко) Алгоритм характеристики підмета Предмет 1. Виділити у двоскладному реченні підмет (підкреслити його) 2. З’ясувати, на яке запитання він відповідає 3. Дослідити, що означає підмет Опредмечена дія чи ознака Істота Абстрактне поняття 4. Визначити спосіб вираження підмета

Номер слайду 16

Домашнє завдання Спосіб вираження підмета Приклад Іменник Займенник Субстантивовані частини мови: — прикметник — дієприкметник — числівник Інфінітив Синтаксично нерозкладне словосполучення

ppt
Додано
23 червня 2020
Переглядів
11697
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку