НАКАЗ
30.12.2022р. № ___
Про підсумки виховної роботи
з І семестр 2022 – 2023 н.р.
Відповідно до плану роботи школи на 2022/2023 навчальний рік на виконання Закону України «Про освіту», «Про загальну середню освіту»,
відповідно до Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року, яка схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 988-р, наказу МОН
від 06.06.2022 № 527 «Про деякі питання національно-патріотичного виховання в закладах освіти України та визнання таким, що втратив чинність, наказу МОН України від 16.06.2015 № 641», листа МОН України від 10.08.2022 № 1/9105-22 «Щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2022-2023 н.р.», Методичних рекомендацій з питань організації виховної роботи у навчальних закладах у 2022-2023 н.р., та з метою перевірки стану виховної роботи за підсумками І семестру 2022/2023 навчального року заступником директора виховної роботи було проаналізовано стан виховної роботи в Світлодарській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів.
Під час вивчення стану виховної роботи були охоплені такі питання:
Підсумки стану виховної роботи за ІІ семестр 2020/2021 навчального року викладені у довідці про стан виховної роботи Світлодарської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів у І семестрі 2022-2023 навчального року ( Додаток 1). Враховуючи результати аналізу виховної роботи
Н А К А З У Ю:
Січень, 2023
Т.в.о.школи
З наказом ознайомлені:
Додаток до наказу
№___ від ________
Довідка
про стан виховної роботи Світлодарської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
за І семестр 2022-2023 навчального року
Система виховної роботи закладу заснована на ідеї педагогіки життєтворчості, сприяє становленню і розвитку особистості школяра, створенню ситуації успіху та самореалізації дитини. У закладі створено громадсько-освітній простір виховання дітей: виховання в атмосфері добра і творчості, взаємодопомоги і взаємоповаги, що дає суспільству модель ціннісних відносин. виховного процесу у закладі є людина як найвища цінність. діяльність спрямовано за принципами: системності, національної спрямованості; гуманізації та демократизації, творчої діяльності із врахування інтересів, запитів різних категорій учнів. Виховання школярів реалізуються в процесі організації: освітньої діяльності, позаурочної та позакласної діяльності, роботи органів учнівського врядування; взаємодії з батьками.
Виховна робота в школі була спрямована на виконання завдань і реалізацію державної політики в галузі освіти і виховання згідно до Закону України «Про освіту», наказу МОН № 1/9105-22 від 10.02.2022 «Щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2022/2023 н.р.», № 1/6267-22 від 10.06.2022 «Про деякі питання національно-патріотичного виховання в закладах освіти України», № 1/3737-22 від 29.03.2022 р «Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні» Протягом І семестру 2022-2023 навчального року виховна робота в школі проводилась за такими напрямками: громадянсько-патріотичне, духовно-моральне, військово-патріотичне, екологічне, формування здорового способу життя, превентивне виховання, сприяння творчому розвитку особистості. Реалізація всіх напрямків виховної роботи здійснювалась через заходи, які були передбачені річним планом роботи школи і враховували особливості та виклики сьогодення .
Питання виховної роботи розглядалися на засіданні педагогічної ради «Сучасні підходи до організації виховного процесу в умовах сьогодення» (грудень); на нарадах: «Правила внутрішнього розпорядку», «Про проведення заходів до Європейського тижня шкільного спорту», «Порядок реагування на випадку булінгу», «Про підсумки місячника «Увага! Діти на дорозі», «Про проведення свята до Дня вчителя», «Про проведення заходів до Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек», «Система роботи класних керівників1-4 класів», «Про проведення осінніх канікул», «Про святкування Дня захисника та захисниць України», «Профілактичні заходи щодо попередження захворювань на Сovid-19, ГРВІ та грип», «Про проведення Акції 16 днів проти насилля», «Про підготовку до Новорічних свят, організацію зимових канікул».
Станом на 30.12.2022 року в школі навчається 185 учнів, з них 3 – (1,6%) учні з числа дітей сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування; 2 учня – діти з сім’ї учасника ООС до 18 років (1%); діти, які зареєстровані, як внутрішньо переміщені особи – 85 (46%); кількість учнів, які мають тільки одного з батьків – 7 (4%); кількість учнів з багатодітних сімей – 19 (10%); дітей одиноких матерів – 11 (6%).
Під час громадського огляду, який проходив у жовтні, були обговорені (у форматі відео бесід з батьками та опікунами) умови проживання та виховання дітей соціальних категорій, оформлено соціальний паспорт школи. Учні із цих категорій залучені до всіх загальношкільних заходах, конкурсах, змаганнях, до проведення та організації заходів у класі. Окрім цього з учнями соціально незахищених категорій та їх батьками (опікунами) протягом жовтня-грудня проведено низку заходів: анкетування «Ви і ваші діти», для визначення емоційної атмосфери в сім’ї; профілактичні бесіди: «Вільний час школяра», «Гаджети в житті дитини – за і проти», «Відпочинок, як запорука здоров'я дитини», «Хоббі це важливо!», «Як обрати професію: розмова з дитиною про майбутнє», «Відповідальність батьків за виховання та здоров'я дітей»; індивідуальні консультації з питань охорони дитинства, дотримання соціальних гарантій учням та сім’ям пільгових категорій.
Станом на 31.12.2022 року в школі кількість учнів, які відвідують гуртки за місцем проживання спортивні (футбол, боротьба, легка атлетика) – 31 (17%); творчі гуртки та секції (малювання, ліплення, музика) - 39 (21%). З них діти із соціально незахищених та пільгових категорій -38 (20%). У листопаді дітям із соціально незахищених категорій було запропоновано пройти оздоровлення у дитячому таборі «Артек», але враховуючи безпекову ситуацію в країні батьки та опікуни відмовилися.
На виконання річного плану роботи школи організовано роботу методичного об’єднання класних керівників 1-11 класів (керівник…), що працює над реалізацією виховної проблеми «Формування громадянина, патріота, інтелектуально розвиненої, духовно і морально зрілої особистості, готової протистояти ворогам Батьківщини та асоціальним впливам, вправлятися з особистими проблемами, творити себе і оточуючий світ» та першочергових завдань виховання учнів в умовах творення нової української школи, з метою формування ключових компетентностей моделі випускника початкової, базової та старшої школи. Протягом І семестру було проведено два засідання, на яких було розглянуто питання планування виховної роботи в класах, опрацьовані основні нормативні документи з виховної роботи, розглядались педагогічні ідеї щодо підвищення позитивної мотивації учнів до навчальної діяльності та профілактики безпричинних пропусків уроків, вивчалися новинки педагогічної літератури та передовий педагогічний досвід. На засіданнях методичного об’єднання було розглянуто наступні питання: «Розгляд та обговорення плану роботи методичного об’єднання класних керівників на 2022-2023 навчальний рік», «Ознайомлення з нормативно – правовими документами, Листами та наказами МОН з виховної роботи у 2022/2023 н. р.», «Обмін досвідом: «Планування виховної роботи з класним колективом», «Про стан організації роботи з профілактики дитячого травматизму, охорони життя і здоров’я дітей», «Про організацію та проведення інструктажів з БЖ учнів», «Форми та методи формування національної свідомості та самосвідомості школярів, «Сучасний погляд на патріотичне виховання», «Співпраця класного керівника і сім′ї у навчанні та вихованні ціннісно-орієнтованої особистості», «Про організацію роботи з батьками протягом навчального року».
Для ефективності виховної роботи класні керівники здійснюють вивчення особистості учня, яка передбачає застосування наступних методів та прийомів виховного впливу педагога: бесіди з учнями, батьками; спостереження за реакцією батьків на оцінки школярів, на записи; аналіз успішності учнів; спостереження та оцінка організаційних здібностей, вчинків; спостереження за стосунками між учнями в класі.
Аналіз стану виховної роботи показав, що всі класні керівники планують виховну роботу з класом: обраний напрям та виховна проблема, над якою працюють протягом року; визначені завдання на навчальний рік. Психолого-педагогічні характеристики класів були складені в кінці І семестру, після знайомства класних керівників з колективами та можливості проаналізувати взаємовідносини в них. Складено графік проведення виховних годин, які проводилися у зручний для дітей та класних керівників час. Плани виховної роботи включають: роботу з профілактики правопорушень, роботу з формування здорового способу життя, роботу з батьками, а також розплановані виховні години та бесіди.
Протягом І семестру 2022-2023 н.р. класними керівниками, педагогом-організатором , в співпраці з лідерами шкільного самоврядування проведено: виховні заходи, виставки малюнків, тематичні тижні, відзначення пам'ятних дат, а саме:
Вересень
З метою формування у дітей усвідомлення цінності власного життя і збереження здоров'я проводився тиждень «Твоя безпека в твоїх руках!; місячник дорожнього руху «Увага! Діти на дорозі!», під час якого відбулися наступні заходи : оформлено виставку дитячих малюнків «Дитина на дорозі» (1-4 кл.); організовано перегляд мультфільмів «Абетка безпеки на дорозі» (1 кл.), «Правила дорожнього руху» (1-2 кл.); виховні години «Знаєш правила – рушай» (5-6 кл.), «Увага на дорозі – життя у безпеці» (7 кл.); інтерактивні бесіди: «Твоя безпека – це твоя уважність», «ДТП: міфи та реальність» (10 кл.), «Страшна дорожня статистика» (9 кл).
Жовтень
Місячник «Ми українці – велика родина, мова і пісня у нас солов’їна».
Гасло «В нас єдина мета – Україна свята, нездоланна ніким і ніколи»
Мета: забезпечення умов для вивчення вікових традицій та героїчних сторінок українського народу, виховання почуття гордості та вдячності до своєї держави, народу, історії. Проведено загальношкільні заходи в рамках тематичного місячника:
Відповідно до тематики місячника класними керівниками проведені наступні заходи: віртуальна екскурсія «Мій рідний край – моя земля, що зветься Україна», класна година «14 жовтня - Покрова Пресвятої Богородиці та День захисників і захисниць України» (9 кл.), класна година «Слава незламним захисникам-українцям», година вільних думок «Шляхами подвигу і слави наших дідів і прадідів». (10 кл.), бесіда «Мій дім – моя фортеця!» (2 кл.), година спілкування «Ми діти козацького роду » (6 кл.), урок мужності «Вільні, нескорені» (11 кл.), виховна година «Національна символіка України» ( 5 кл.)., виховна година «Ми – маленькі козачата» (1 кл.).
Загальношкільні заходи :
Листопад
Місячник морально - правового виховання
Мета: створення системи профілактики запобігання формування в учнів негативних звичок, формування правової культури, прищеплення поваги до прав і свобод людини і, Конституції, державних символів. Загальношкільні заходи:
Класними керівниками були проведені заходи, відповідно до тематики місячника: години спілкування «Будь обережним. Торгівля людьми», «Толерантність врятує світ» (6 кл.); «Твоя поведінка і закон» (10 кл.), перегляд та обговорення відеоролика протидії та попередження булінгу «Геть насильство над дітьми», бесіда «Що таке правопорушення. Їх види», (7 кл); круглий стіл «Права людини і дискримінація», виховна година «Пустощі і кримінальна відповідальність», бесіди «Підліток і закон» (11 кл.), виховна година
« Нецензурні вислови і хуліганські жести. Що це?» (2 кл), виховна година «Основний Закон нашої держави» (2 кл.), бесіди «Знаємо та реалізуємо свої права», «Толерантність у людських стосунках» (5 кл.), виховні години «Погані вчинки та моя відповідальність», «Маленькі історії про великі істини» »( 4кл.)
Грудень проходив під гаслом «Твоє здоров'я - в твоїх руках», мета якого виробити у учнів свідоме ставлення до життя, усвідомлення пріоритету здоров'я, формувати у дітей валеологічний світогляд і мотивацію до здорового способу життя. Протягом місяця в школі були проведені заходи:
Класними керівниками були проведені наступні бесіди та виховні години, направлені на формування здорового способу життя: інтерактивна бесіда «Наслідки шкідливих звичок», інтелектуальна гра «Крок за кроком до здоров’я» (6 кл.), бесіда «Шкідливі звички, чи життя в задоволення», інформаційна година «Хто попереджений – той захищений»(СНІД) (10 кл); бесіда «Здоровий спосіб життя – вибір успішних та щасливих», «Обережно – СНІД», (9 кл.), виховні години «Спорт і фізичне виховання – утвердження здорового способу життя» (11 кл.), пізнавальні бесіди «Сам удома», «Як уберегтися від злих мікробів» (2 кл.), вікторина «Вітамінчики – здоров’я промінчики» (4 кл.).
З метою попередження протиправної поведінки та проявів булінгу в школі проводиться активна просвітницька робота з учнями. Класними керівниками 1 – 11 класів проведено заходи правового та превентивного напрямку: виховні години та бесіди в рамках місячника правового виховання «Права свої знай та про правила й обов’язки не забувай» (листопад), перегляд фільму з подальшим обговоренням «Ціна життя» у 9-11 класах та заняття «Правила поведінки з незнайомцями на вулиці» (3 кл.) до Європейського Дня боротьби з торгівлею людьми, тренінгове заняття «Світ без конфліктів» до Міжнародного дня прав людини (7 кл.), заняття «Україна та щасливе майбутнє без корупції» для 8-11 класів до Міжнародного Дня боротьби з корупцією, заняття «Наслідки шкідливих звичок для підлітків», бесіди «Булінг. Як захистити себе. Поради поліціянта», «Кібербулінг, або – агресія в інтернеті» (10 кл.), виховна година «Керуй своїм життям» (8 кл.), хвилинка порад «Як допомогти дітям упоратись з булінгом» (2 кл), години спілкування "Зупинимо булінг!", "Скринька довіри" ( О.В., 5 кл), бесіда «Як кібербулінг впливає на нас» (11 кл.), бесіда «Право на відпочинок і дозвілля» (4 кл.). На сайті школи висвітлені поради, алгоритми дій у разі скоєння булінгу, номери телефонів безкоштовних гарячих ліній. Щодо запобігання безпритульності та бездоглядності, педагогічним колективом постійно здійснюється контроль за відвідуванням учнями навчальних занять. На постійному контролі перебуває шкільна документація (класні журнали, медичні довідки, письмові пояснення батьків щодо причин відсутності дітей на уроках), класні керівники звітують на нарадах при директорові про стан відвідування учнями навчальних занять. У школі організована Рада профілактики та складений план дій у разі скоєння правопорушень, розроблено та затверджено план заходів, алгоритм дій у разі виявлення булінгу в закладі освіти. Протягом І семестру 2022-2023 н.р. випадків та проявів булінгу серед учнів школи не зафіксовано, немає учнів що стоять на внутришкільному обліку.
Представники шкільного самоврядування є постійними учасниками обласних конференцій та семінарів, творчих конкурсів. Особливо виділяються своєю активністю учні 10 класу Ареф’єв М., Корнєва А., Шульженко В., учениця 8 класу Добрянська Є., учениці 11 класу Мещерякова В., Павлюченко Г., Іщенко Д., учні 7 класу Бесщоченко А., Далекий О., учениця 5 класу Тороп Д.
Важливим напрямком у системі роботи школи є виявлення, навчання та розвиток обдарованих та талановитих учнів школи. Учні школи є неодноразовими переможцями обласних та лауреатами Всеукраїнських конкурсів. Обласний еколого-краєзнавчий рух учнівської та студентської молоді «Донбас заповідний» - ІІ місце (2022 р), обласний конкурс пошуково-дослідницьких робіт «Вигнані з рідної землі: депортації – злочин проти людства», присвячений 75-им роковинам примусових депортацій українців з історичних етнічних земель – ІІ та ІІІ місця (2022), конкурс юних майстрів народних ремесел «Природа і творчість» - І місце (2022 р), всеукраїнський природоохоронний конкурс «Птах року - 2022» - ІІІ місце (2022 р), всеукраїнський конкурс есе ім. Сергія Кемського до Дня Гідності та Свободи – робота учениці 11 класу увійшла до 20 найкращих у країні. Обласний конкурс квіткових композицій до Дня захисників і захисниць України та Дня українського козацтва – І місце, всеукраїнський конкурс «Новорічна композиція» - І місце, конкурс юних фотоаматорів «Моя країна – Україна» - І та ІІ місця.
Психоемоційна підтримка є одним із важливих пріоритетів у діяльності школи і направлена на забезпечення психологічної стійкості учасників освітнього процесу. З огляду на те що в школі немає психолога, психологічну допомогу та підтримку учням надають педагоги. Кожен класний керівник розробив план психологічної підтримки класу, враховуючи вікові особливості дітей. Плани включають у себе бесіди, опитування, ігри та вправи на зняття напруги, розслаблення тощо. Відповідно до цих планів, протягом І семестру, класні керівники провели низку заходів для згуртування колективів, покращення мікроклімату в класах, покращення самооцінки: тренінг на згуртованість класу: «Ми - єдина згуртована команда», заняття «5 вправ для підвищення емоційної стійкості» (5 кл); анкетування учнів «Давайте познайомимось», заняття з елементами тренінгів «Вчимося спілкуватися», «Як радіти життю» (6 кл.); ігри на знайомство та зняття напруги («3 факти», «Хто я»), заняття «Стресові ситуації в житті людини», урок з психологічної підтримки «Що робити з панікою» (11 кл.); бесіда на згуртування колективу «Чим ми схожі, а що нас різнить», заняття «Ментальне та фізичне здоров’я. Як піклуватись про себе», гра «У чому ти найкращий» (9 кл.); адаптаційне заняття «В пошуках дружби», заняття з формування соціальних навичок «Я та інші» (7 кл.); гра «Шість емоцій на моєму обличчі», вправа на емоційну саморегуляцію «Квітка і свічка» (1 кл.); вправа на розвиток впевненості «Я зможу!», гра «На щастя, на жаль» (4 кл.); ігри на розслаблення «Солдат і лялька», «Насос і м’яч», заняття «Я можу!» (3 кл.); гра на самопрезентацію, знайомство і впевненість у спілкуванні «Мій портрет і улюблене ім'я», ігри на підвищення самооцінки «Наші імена унікальні», «За що я ціную себе та інших людей» (10 кл.). Робота класних керівників спрямована в першу чергу на зняття психолого-емоційної напруги, згуртуванню колективу, стану учнів, адже надання соціальної підтримки це той фізичний та емоційний комфорт який потрібен в умовах військового конфлікту. Педагогічний працівники школи пройшли тренінгові навчання «Емоційна підтримка та професійне зростання вчителів», який реалізується в рамках проекту «Safe Space - Невідкладна психосоціальна підтримка для студентів і шкільних вчителів», де отримали базові знання та поради спрямовані на підтримання психологічної стійкості, які активно почали впроваджувати в своїй роботі з дітьми.
У школі проводиться систематична робота з безпеки життєдіяльності учнів. На початку навчального року класними керівниками був проведений цикл бесід з учнями стосовно алгоритму дій у небезпечних ситуаціях пов’язаних із військовим станом у країні: «Поведінка дітей під час сигналу», «Повітряна тривога», «Дії під час ракетних та артилерійських обстрілів», «Небезпечні ситуації. Їх види та дії при них», «Безпечне місце дома та біля будинку при повітряній тривозі», «Правила поведінки під час виявлення підозрілого об’єкта та вибухонебезпечного предмету». Згідно виховного плану роботи та з метою з запобігання травматизму та нещасних випадків, розширення обізнаності дітей щодо безпеки життєдіяльності були проведені: Місячник «Увага! Діти на дорозі» (вересень), Тиждень енергозбереження (17.10-21.10.2022), Тиждень пожежної безпеки (19.12-23.12.2022), Дні безпеки дорожнього руху (21.10, 23.12). З метою формування здорового способу життя класними керівниками 1-11 класів були проведені наступні заходи: виховна година «Українські приказки і прислів’я про здоров’я» (2 кл.), бесіда «Спілкування і здоров’я» (3 кл.), бесіда «Безпечне довкілля і служби захисту населення» (4 кл), цикл бесід «Особиста гігієна підлітка» (класні керівники 8-11 кл.), бесіди «Легковажність з вогнем», створення пам’ятки «Пожежна безпека в опалювальний сезон» (6 кл.), бесіда «Правила безпечного користування побутовими газовими приладами: котел, пічка, запальничка тощо» (5 кл.), бесіда «Якщо ви розбили термометр…» (7 кл.), виховна година «Базові правила безпеки учнів під час військових дій» (10 кл.), бесіда «Неуважність на дорозі – небезпека життя» (11 кл.), бесіда «Наслідки нехтування правилами переходу проїзної частини» (1 кл.). Протягом І семестру були проведені наступні інструктажі та бесіди з безпеки життєдіяльності:
Алгоритми дій у разі небезпечної ситуації висвітлені на сайті школи. Проведені цільові профілактичні заходи, інструктажі на передодні осінніх та зимових канікул, доведені до відома батьків.
Підсумовуючи можна зазначити, що виховна діяльність у школі проводиться на належному рівні, але поряд з позитивними моментами є недоліки на які слід звернути увагу: