Варіант – 1
Прочитайте текст. Виконайте після нього завдання 1 і 2.
(1) У зоопарку, на жаль, не побачиш, як красиво злітає табунець рожевих фламінго. (2) Проте тут можна спостерігати характерний танок птахів. (3) Зоологи його називають «кормовим». (4) Ходять фламінго басейном і кумедно дріботять ногами. (5) У такий спосіб на волі вони здіймають мул і виловлюють молюсків, рачків, збирають водорості.
1. Вставне слово (сполучення слів) є в реченні (1б.)
А) першому
Б) другому
В) третьому
Г) п’ятому
2. Однорідні додатки є в реченні (1б.)
А) першому
Б) другому
В) четвертому
Г) п’ятому
3. Вставні слова звичайно, безумовно, дійсно вживають у мовленні для того, щоб передати (1б.)
А) радість
Б) впевненість
В) невпевненість
Г) жаль, тривогу
4. Двокрапку перед однорідними членами речення треба поставити в реченні (1б.)
А) Усе в чеканні краплі роси земля і місяць, вишні й тополі. Б) Прилетіла пташка додому, заспівала пісню знайому. В) Співають птицями діброви, шумлять, хвилюються жита. Г) Важкі краплі роси падали зрідка і тихо в траву.
5. Знайди речення з непоширеним звертанням (розділові знаки пропущені). (1б.) А) Шануй юначе батьківські шляхи. Б) А ти ж куди мандруєш ласкавий чоловіче. В)Злітай птице вольна у чисте небо. Г) Люба дівчинонько чого ти сумуєш.
6. Складним є речення (1б.)
А) Вона приходить здалеку до мене і шелестить до мене під вікном.
Б) Перша бджілка вилітає, красне сонце прославляє.
В) Сік молодий чіпляється за листя і котиться краплисто в небуття.
Г) Відшелестіли лебеді і трави, остання гілка глоду обліта.
7. Пуктуаційну помилку допущено в реченні (1б.)
А) Чи знаєш ти, хлопче, якого коня тобі серед поля вготовила доля ?
Б) Летіть, летіть, нестримні журавлі, через усі держави і кордони.
В) Вийди, вийди сонечко, на дідове полечко, на бабине зіллячко.
Г) Ще нам, браття молодії, усміхнеться доля.
8. Кому перед виділеним сполучником і треба поставити в реченні (1б.)
А) Велетенські хвилі набігали на берег і підмивали прибережні дерева та кущі.
Б) Налетів сильний і холодний вітер і зірвав останні листочки з берізки.
В) Подорожні розбились на зграї і кожна пташка до рідних осель полетіла.
Г) Я пригорнусь до тебе піснею і яворами, золотими крильми пшениці, тінявими ярами.
9. Перетворіть складне речення на речення з прямою мовою. (2б.)
Онучка запитала у дідуся, коли у нього день народження.
10. Виконайте синтаксичний розбір речення (2б.)
Живи, цвіти, вкраїнська мово, зціляй і душу, і вуста (Т. Бартош).
Варіант – 2
Прочитайте текст. Виконайте після нього завдання 1 і 2.
(1) Ми не можемо уявити рідну землю без пісень. (2) А їх у нас, на думку вчених, понад триста тисяч. (3) Сірим було б життя без колядок і щедрівок, без різдвяних вертепів, великодніх веснянок, купальського хороводу. (4) Це те, що ми називаємо усною народною творчістю. (5) Без неї ми не могли б відчути силу таланту свого народу.
1. Однорідні додатки є в реченні (1б.) А) першому
Б) другому
В) третьому
Г) четвертому
2. Вставне слово (сполучення слів) є в реченні (1б.)
А) першому
Б) другому
В) третьому
Г) п’ятому
3. Вставні слова здається, мабуть, можливо вживають у мовленні для того, щоб передати (1б.)
А) радість
Б) впевненість
В) невпевненість
Г) жаль, тривогу
4. Тире після однорідних членів речення треба поставити в реченні (1б.)
А) Радощі і чорну днину все я з вами розділю.
Б) І тихе щастя, і земне тепло приходять неквапливо у село.
В) Блукає вечір таємниче і заглядає у вікно.
Г) Трудився лютий до світанку і заморозив геть ставок.
5. Знайди речення з поширеним звертанням (розділові знаки пропущені). (1б.)
А) Мамо чуєш мову солов’їну?
Б) Тату наш лелека прилетів!
В) Виростай для правди й волі мій синочку!
Г) Сергійку ти найкращий!
6. Складним є речення (1б.)
А) Дзвенить у зорях небо чисте, палає синім льодом шлях.
Б) В річках тепло ламає кригу та підтопляє береги .
В) Молоденькі гіллясті берізки ,може, тільки вночі покрились листям.
Г) Мати перша навчила мене любити роси, любисток, м’яту і калину.
7. Пуктуаційну помилку допущено в реченні (1б.)
А)Ти , зозулько сива, нас розвеселила.
Б) Вечірнє сонце, дякую за день!
В) Яке чудове твоє вологе повітря, березнева ноче!
Г) Люби мій брате, край свій рідний.
8. Кому перед виділеним сполучником і треба поставити в реченні (1б.)
А) Натомлені села вечеряти сіли під грушами, вишнями і небесами.
Б) Скресли ріки і крижини безладно шурхотіли в течії повноводдя.
В) Я машинально зриваю цвіт яблуні і прикладаю холодну од роси квітку до лиця.
Г) Сосни немов розступились і обгорнули поляну.
9. Перетворіть складне речення на речення з прямою мовою. (2б.)
Євген Гуцало писав, що наша пам’ять – глибокий чарівний колодязь.
10. Виконайте синтаксичний розбір речення (2б.)
Ти, мабуть, у цьому світі нічого не боїшся.