ПІДСУМКОВИЙ БІЗНЕС-УРОК за темати «Великі географічні відкриття: зустріч цивілізацій», «Людина раннього нового часу», «Реформація і Контрреформація», «Західноєвропейські держави у XVI — першій половині XVII ст.».
Всесвітня історія. 8 клас
ПІДСУМКОВИЙ БІЗНЕС-УРОК за темати «Великі географічні відкриття», «Західна Європа у XVI—XVII ст.»,
Мета: закріпити, систематизувати, узагальнити матеріал з указаних тем; формувати в учнів уміння аналізувати історичні події, висловлювати особисту думку, працювати з навчальною картою, схемами, підручником; підвищувати пізнавальну активність, удосконалювати навички учнів: встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, робити порівняльну характеристику однотипних історичних явищ, характеризувати історичних діячів, аргументовано доводити свою думку в дискусії; розвивати мислення, логіку, вміння узагальнювати, робити аналіз, підтримувати інтерес до вивчення історії; виховувати гуманізм, ділові якості.
Обладнання: бізнес-картки, карти «Великі географічні відкриття», «Західна Європа у XVI—XVII ст.», картини з теми.
Очікувані результати: Після уроку учні зможуть: пояснювати зміст понять; висловлювати особисту думку; аргументувати свою позицію; порівнювати й аналізувати події; толерантно ставитись до думок інших.
Тип уроку: повторювально-узагальнювальний.
Форми роботи: бесіда, метод «Мікрофон», використання елементів ділової гри, дискусія.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
Оголошення теми, мети, завдань уроку.
II. УЗАГАЛЬНЕННЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Учитель. У нас сьогодні підсумковий урок за чотирма темами: «Великі географічні відкриття: зустріч цивілізацій», «Людина раннього нового часу», «Реформація і Контрреформація», «Західноєвропейські держави у XVI — першій половині XVII ст.».
Ми проведемо його в усній формі. А хто відучував недостатньо підготовленим, може виконувати письмову роботу за картками
Гра «Кредитна картка»
А з рештою ми пограємо в гру. Наш сьогоднішній урок — це бізнес-урок, бо матеріал, особливо першої теми, пов'язаний з бізнесом. Бізнес — слово іншомовного походження, означає «справа». Ви
маєте уявити себе бізнесменами: суддями, експертами, радниками, банкірами. А щоб це уявлення було більш повним, ось вам документ — банківський рахунок.
Але спочатку ознайомтеся з пам'яткою бізнесмена-початківця. Намагайтеся постійно користуватися її принципами в житті.
Пам'ятка бізнесмена-початківця
Насамперед досконало опануй справою. Виховуй у собі найкращі людські риси, особливо самодисципліну і самоконтроль.
Учись грамотно спілкуватись, чітко викладати свої думки, розумно і толерантно вести дискусію, з повагою ставитись до думок інших.
Не женись за наживою, розумно веди справи.
Коли станеш багатим, не забувай своїх батьків, тих, хто потребує твоєї допомоги, будь меценатом.
Рівень |
Прибуток |
Видаток |
Підпис |
І рівень |
|
|
|
II рівень |
|
|
|
III рівень |
|
|
|
IV рівень |
|
|
|
Портретна галерея |
|
|
|
Кросворд |
|
|
|
Підсумок |
|
|
|
Загальний бал |
|
|
|
|
|
|
|
Розгляньте кредитну картку і послухайте, як нею користуватися. Це — банківський рахунок. Тут ви записуватимете:
• у графу «Прибуток» — кількість балів, отриманих за правильну відповідь певного рівня;
• у графу «Видаток» — кількість балів, які треба віднімаються за кожну неправильну відповідь певного рівня.
Для початку вам треба накопичити стартовий капітал. Давайте почнемо з тестів, щоб перевірити ділові і розумові якості людей. За кожну правильну відповідь — 1 бал. Результати заносимо, відповідно, у «Прибуток» чи «Видаток».
КАРТКА І
I. Оберіть правильний варіант відповіді.
1. Відкриття Америки відбулося під час подорожі:
А Христофора Колумба;
Б Амеріго Веспуччі;
В Васко да Гами;
Г Фернана Кортеса.
2. Останнім правителем держави інків був:
А Віракоча; ,
Б Хуаскар;
В Манко Капак;
Г Магеллан
3. Хто започаткував Реформацію?
А Жан Кальвін;
Б Мартін Лютер;
В Ігнатій Лойола;
Г Мартін Лютер.
II. Упізнайте історичного діяча за описом.
Він народився у бідній дворянській сім'ї. В юності навчався у знаменитому іспанському університеті м. Саламанка, який залишив. Авантюрист, шукач пригод. Підкорив Мексику.
III. Назвіть умови Вестфальського миру.
КАРТКА 2
І. Оберіть правильний варіант відповіді.
1. Хто здійснив першу морську експедицію до Індії?
А Христофор Колумб;
Б Васко да Гамма;
В Фернандо Магеллан;
Г Фернан Піссаро.
2. Хто очолив Селянську війну в Німеччині?
А Жан Кальвін;
Б Томас Мюнцер;
В Мартін Лютер;
Г Ігнатій Лойола.
3. Процес позбавлення англійських селян землі з метою розширення пасовищ для овець дістав назву:
А обмеження;
Б огороджування;
В колонізація;
Г комунізація.
ІI. Упізнайте історичного діяча за описом.
Король, який особисті мотиви використав як привід для розриву з Римом. Він проголосив себе главою церкви. Підпорядкував собі парламент.
III. Назвіть основні періоди Тридцятирічної війни.
КАРТКА З
1. Оберіть правильний варіант відповіді.
Країна, за домінування над якою наприкінці XV — на початку XVI ст. воювали Франція та Іспанія:
А Нідерланди;
Б Бургундія;
В Наварра;
Г Уельс.
2. Розташуйте події в хронологічній послідовності.
А Варфоломіївська ніч;
Б початок релігійних війн у Франції;
В призначення кардинала Ришельє першим міністром;
Г Коронація Генріха IV.
3. Установіть відповідність між іменем історичного діяча часів Тридцятилітньої війни та
стислою характеристикою його діяльності.
1)Густав II А Один з вождів гугенотів, який загинув під час Варфоломіївської ночі;
Адольф;
2) Альберт Б імператор Священної Римської імперії з династії Габсбургів;
Валленштейн
3) кардинал В король Швеції, талановитий полководець;
Мазаріні;
4)Фердінанд II Г головнокомандувач імператорських військ;
Д перший міністр і регент Франції.
|
Картка 1 А Б В |
Г |
|
Картка 2 А Б В |
Г |
|
Картка А Б В |
Г |
Д |
|
||||||||
1 |
|
|
|
|
1 2 3 |
|
|
|
|
1 2 3 |
|
|
|
|
|
|
||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Картка 1 Завдання II |
Картка 2 Завдання II |
|||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||
Відповідь: |
картка 1. II Фернан Кортес картка 2. II Генріх VIII |
|||||||||||||||||
Тести
І рівень
1. Всесвітня історія у 8 класі вивчає:
А стародавній світ;
Б середні віки;
В перший період Нового часу.
2. У цей період у суспільстві сформувались нові верстви людей — ...
А раби і рабовласники;
Б селяни і феодали;
В буржуазія і наймані робітники.
Г васали і сеньйори.
3. Товар — це...:
А те, що виробляють для власного споживання;
Б те, що виробляють для подарунків;
В те, що виробляють для продажу.
4. Абсолютизм — це...:
А необмежена влада монарха;
Б демократична форма правління;
В парламентська держава;
Г влада монарха, обмежена парламентом.
5. У результаті релігійних війн у Франції до влади прийшла династія:
А Валуа; Б Стюартів;
В Бурбонів; Г Бонапартів.
6. Реформація в Англії відбулась за правління:
А Генріха VII;
Б Генріха VIII;
В Єлизавети І; .
Г Марії Стюарт.
7. Процес позбавлення англійських селян землі з метою розширення пасовищ для овець дістав назву:
А обмеження;
Б огороджування;
В колонізація;
Г переселення.
8. «Гезами» у Нідерландах під час Національно-визвольної війни називали:
А іспанських солдатів;
Б нідерландських католицьких дворян;
В. нідерландських протестантських партизан;
Г іспанську знать.
|
А |
Б |
В |
Г |
|
А. |
Б' |
В |
Г |
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|||
1 |
|
|
|
|
4 5 6 |
|
|
|
|
1 2 |
|
|
|
|
|
|||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
||||
II рівень
За кожну правильну відповідь — 1 бал. |
|
|||||||||||||||||
Поняття |
Дати |
|
||||||||||||||||
Банк — це .... |
1492 р. |
|
||||||||||||||||
Індульгенція — це ... |
1519-1522 рр. |
|
||||||||||||||||
Реформація — це ... |
1498 р. |
|
||||||||||||||||
Революція цін — це ... |
1517р. |
|
||||||||||||||||
Орден єзуїтів — це ... |
1534 р. |
|
||||||||||||||||
Колонія — це ... |
1618 р. |
|
||||||||||||||||
Купець — це ... |
1588 р.. |
|
||||||||||||||||
Варфоломіївська ніч — це ... |
1624 р. |
|
||||||||||||||||
Кардинал Рішелье —- це ... |
1598 р. |
|
||||||||||||||||
Дворянство шпаги — це ... |
1648 р. |
|
||||||||||||||||
Гранди — це ... |
|
|
||||||||||||||||
Аутодафе — це ... |
|
|
||||||||||||||||
Англіканський Папа — це ... |
|
|
||||||||||||||||
Підсумки II рівня записуємо, відповідно, у «прибутки» або «видатки».
ПІ рівень.
Робота по групах
За правильну відповідь — 4 бали.
1-ше завдання — для «суддів»
До вашої фірми звернулися представники географічного товариства «Колумбія». Вони подали позов на географічне товариство «Америка» за помилкову назву материка, відкритого 1492 року. Хто візьметься розсудити цю справу?
2-ге завдання — для «експертів»
1. В історичному клубі Лондона були, знайдені копії цих середньовічних картин і гравюр. Історики хочуть визначити авторство та цінність. Чи можете ви їм допомогти?
2. Дослідити, чого прагнули в ході Реформації:
А селяни;
Б буржуазія;
В князі.
3-тє завдання — «банкірам» та їхнім фірмам
1. Фірмі «Ресурси»: оцінити, наскільки вигідним стало відкриття Америки Колумбом. Показати на карті шлях Колумба до Америки, нові торговельні центри Європи.
2. Фірмі «Аудитор»: визначити причини Тридцятирічної війни у Європі.
3. Фірмі «Хронолог»: розташувати події Нового часу у Франції у правильній послідовності.
1) Початок релігійних війн;
2) призначення кардинала Рішельє першим міністром;
3) коронація Генріха IV;
4) Варфоломіївська ніч.
4. Фірмі «Інтелектуал»; пояснити значення виразів «Вівці з'їли людей», «Чия влада, того й віра», «Париж вартий меси», «Краще потопити землю, ніж-утратити її».
IV рівень
1. Вам треба дати пораду і виправити помилки, неточності та недомовки — 5 балів.
«Учасники Реформації церкви запевняють: до 1517 р. було краще для всіх, бо була одна церква, католицька, одна відправа — латинська і треба цей стан повернути. Із цією метою 1529 року був створений Орден єзуїтів. А учасник Контрреформації запевняє, що краще, коли існують протестантські церкви, хоча він і забув їхні назви, коли церква здешевлена, відправи відбуваються рідними мовами і т. ін.».
2. Ви — учасник першого навколосвітнього плавання. Опишіть його, назвіть керівників, мету, дату, наслідки.
3. Ви — учасник загарбницького походу до Америки. Назвіть свого керівника, дату, опишіть результати, походу і наслідки.
4. Ви — учасник національно-визвольної війни в Нідерландах. Назвіть вимоги повсталих, дату утворення Голландської республіки.
Портретна галерея
1. Він походив зі старовинного дворянського роду. Цей мореплавець отримав від короля Португалії 3 кораблі з екіпажем. Він знайшов те, чого Христофор Колумб не міг знайти. (Баско да Галш)
2. Народився у родині глибоко віруючої людини. Закінчив університет. Першим виступив проти продажу індульгенцій. Був відлучений від церкви. На вимогу відмовитись від свого вчення вимовив фразу, що стала крилатою: «На тому стою і не можу інакше». (Мартін Лютер)
3. Ця королева повернула англіканській церкві становище державної. Одного разу особисто
відвідала піратський корабель і пожалувала його капітану титул лицаря. (Єлизавета І, Френсіс Дрейк)
Кросворд
І на завершення розгадаємо кросворд:
1. Священна Римська ... німецької нації. (Імперія)
2. Він перший виступив проти католицької церкви. (Лютер)
3. Зміна, перетворення. (Реформа)
4. Засновник Ордену єзуїтів. (Лойола)
5. Старшини церковних громад у кальвіністській церкві. (Пресвітери)
6. ... Мюнцер — ідеолог селянської Реформації. (Томас)
7. «Дванадцять ...» — поміркована програма повсталих у Німеччині. (Статей)
8. Документ про відпущення гріхів. (Індульгенція)
9. Творець швейцарського напряму в протестантизмі. (Кальвін)
10. «Святе Письмо». (Біблія)
У. виділених клітинках назва руху за реформу церкви (Реформація).
ІІІ. ПІДСУМКИ УРОКУ
Усі підраховують кількість набраних балів, записують їх у графу «Підсумок». Відповідно виставляємо оцінки і записуємо у графу «Загальний бал».