Підсумковий урок алгебри в 9 класі по темі "Прогресії".

Про матеріал
Захист проєкту «Прогресу без прогресій не буває!» Мета проєкту: 1. Впровадження STEM-освіти на уроках математики. 2. Проєкт створено з метою перевірки якості засвоєння знань з теми ”Арифметична та геометрична прогресіі”. 3. Проєкт спрямований на застосування знань про прогресії для розв'язування життєвих задач та використання знань з суміжних дисциплін. 4. Проєкт спрямований на створення ситуації успіху та розвиток навичок спілкування та співпраці.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Прогресу без прогресій не буває! Автори проєкту: Ніценко Людмила Олександрівна, вчитель математики СЗОШ № 12 м. Хмельницького, учні 9 класу

Номер слайду 2

Мета проєкту: Впровадження STEM – навчання на уроках математики. 2. Проєкт створено з метою перевірки якості засвоєння знань з теми “Арифметична та геометрична прогресіі”. 3. Проєкт спрямований на застосування знань про прогресії для розв'язування життєвих задач та використання знань з суміжних дисциплін. 4. Проєкт спрямований на створення ситуації успіху та розвиток навичок спілкування та співпраці.

Номер слайду 3

План реалізації проєкту Проєкт реалізовується у формі уроку- конференції та створення учнівських презентацій. Учні класу були об'єднані в 5 груп та отримали відповідні завдання.

Номер слайду 4

“ Предмет математики настільки серйозний, що корисно не упускати можливості робити його трохи цікавим” (Паскаль)

Номер слайду 5

* *

Номер слайду 6

* * Перевіримо «фундамент знань»: 1. Що таке арифметична прогресія? 2. Що таке геометрична прогресія? 3. Що спільного в означеннях, чим вони відрізняються? 4. Яке число називається різницею арифметичної прогресії? 5. Яке число називається знаменником геометричної прогресії?

Номер слайду 7

Означення арифметичної прогресії Означення геометричної прогресії Формула n-го члена арифметичної прогресії Формула n-го члена геометричної прогресії Різниця арифметичної прогресії Знаменник геометричної прогресії Сума n-перших членів арифметичної прогресії Сума n-перших членів геометричної прогресії Властивість членів арифметичної прогресії Властивість членів геометричної прогресії 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Номер слайду 8

* * Код відповіді 372 186 549 10

Номер слайду 9

Для проведення уроку учнями розроблені наступні матеріали * * 1. Презентація “Історичні відомості про прогресії”. 2. Презентація “Від деяких задач на прогресії віє далекою давниною”. 3. Презентація “Арифметична та геометрична прогресії в задачах фізики”. 4. Презентація “Прогресії в задачах біології .” 5. Презентація “Арифметична прогресія в літературі”.

Номер слайду 10

Історичні відомості про прогресії

Номер слайду 11

Слово “прогресія” походить від латинського слова “progressio” і означає “рух уперед” (як і слово “прогрес”). Уперше цей термін як математичний вживається у працях римського вченого Боеція (V - VIст.).

Номер слайду 12

Прогресії як часткові види числових послідовностей, трапляються в папірусах ІІ тисячоліття до н. е.

Номер слайду 13

Найдавнішою задачею, пов’язаною з прогресіями, вважають задачу з єгипетського папірусу Ахмеса: “Нехай тобі сказали: розділи десять мір ячменю між 10 чоловіками так, щоб різниця між кожним чоловіком і його сусідом становила 1/8 міри ячменю ”.

Номер слайду 14

У папірусі подається не тільки текст задачі, але й пропонується правило для обчислення частки першої з десяти осіб.

Номер слайду 15

Задача із папірусу Рінда “Є 7 будинків, в кожному будинку по 7 котів, кожен кіт з’їдає 7 мишей, кожна миша з’їдає по 7 колосків ячменю, кожен колосок, якщо посіяти зерно з нього, дає 7 мір ячменю. Знайти суму загального числа будинків, котів, мишей, колосків і мір”.

Номер слайду 16

АНГЛІЯ XVIII століття В XVIII ст. в англійських підручниках з’явилися позначення арифметичної і геометричної прогресії. Арифметична Геометрична

Номер слайду 17

У нас задачі на прогресії вперше зустрічаються в одній з найдавніших пам’яток руського права, в “Руській правді”, складеній при Ярославі Мудрому в ХІ столітті.

Номер слайду 18

Там є стаття, присвячена обчисленню приплоду від 22 овець за 12 років, при умові, що кожна вівця щорічно приносить одну овечку і одного барана.

Номер слайду 19

Давно неабиякою популярністю користується задача-легенда, яка належить до початку нашої ери. Індійський мудрець, який придумав гру в шахи, попросив за свій винахід у раджі, на перший погляд, скромну винагороду: за першу клітинку шахової дошки 1 пшеничне зернятко, за другу – 2, за третю – 4 і т. д. – за кожну наступну клітинку вдвічі більше, ніж за попередню.

Номер слайду 20

Складемо послідовність чисел 1, 2, 4, 8, 16 … Дана послідовність є геометричною b1 = 1, q = 2, n = 64. S64 - ? Загальна кількість зерен, яку попросив винахідник, дорівнює S64=264-1

Номер слайду 21

Багатий раджа був приголомшений, коли дізнався, що він не в змозі задовольнити це “скромне” бажання. Справа в тому, що значення цього виразу дорівнює 18446744073709551615. Для того, щоб зрозуміти, наскільки величезним є це число, уявимо, що зерно зберігають у коморі площею 12 га. Її висота була б більшою за відстань від Землі до Сонця.

Номер слайду 22

Від деяких задач на прогресії віє далекою давниною.

Номер слайду 23

Задача Феофана Прокоповича Якась людина має багато коней, і всім їм різна ціна. Найгірший кінь коштує 4 золотих, а найкращий 55 золотих, і ціна від одного до другого коня весь час піднімається на 3 золотих. Скільки ж усього було коней?

Номер слайду 24

Розв’язання d=3 n-? 55=4+3(n-1) n=18 Відповідь: було 18 коней.

Номер слайду 25

Задача з “ Теоретичного і практичного курсу чистої математики’’ Ю. Войтяховського Воякові дано винагороду: за першу рану – 1 копійка, за другу – 2 копійки, за третю – 4 копійки і т.д. Після обрахунку виявилося, що вояк отримав винагороду в сумі 655 рублів 35 копійок. Питання: чому дорівнює кількість його ран?

Номер слайду 26

Розв’язання Нехай число ран n, тоді 1+2+4+8+… =65535 1,2,4,8… - геометрична прогресія, тоді q=2. Відповідь: вояка мав 16 ран.

Номер слайду 27

У газеті, що була видана у 1914 р., описувалася справа, яка відбулося у місті Новочеркаську, про продаж отари, що має 20 овець, за такими умовами: за першу вівцю слід заплатити 1к., за другу – 2к., за третю – 4к. і т.д. У яку суму обійдеться вся отара?

Номер слайду 28

Вартість овець, про які йдеться в задачі, є сумою 20 членів геометричної прогресії, перший член якої b1=1, а знаменник q=2. Тоді 1048575 к. = 10485 крб. 75 к Відповідь. 10485 крб. 75 к.

Номер слайду 29

Задача із “Арифметики” Магніцького

Номер слайду 30

Розв’язання Відповідь. усі чарки важать 462 лота. d=4,

Номер слайду 31

Задача із “Арифметики ” Магніцького Продавець продав коня за 156 крб. Але покупець, придбавши коня, передумав і повернув його господарю, кажучи:"Нема мені користі купувати за таку ціну коня, який таких грошей не вартий". Тоді продавець запропонував інші умови: "Якщо ціна за коня дуже висока, то купи лише цвяхи для його підков, а коня одержиш безплатно на додачу. Цвяхів у кожній підкові 6. За перший дай мені всього 1/4 к., за другий – 1/2 к., за третій - 1к. і т. д." Покупець, спокусившись низькою ціною та бажаючи безплатно придбати коня, прийняв умови, думаючи, що за цвяхи доведеться заплатити не більше 10 крб. На скільки покупець проторгувався?

Номер слайду 32

Розв’язання Складемо послідовність чисел Дана послідовність є геометричною з q=2, n=24 (4 підкови по 6 цвяхів дорівнює 24) Отже, покупець проторгувався на 42000-156=41844 (крб)

Номер слайду 33

Номер слайду 34

В біології прогресії пов’язані з такими темами, як розмноження, поділ клітин, формені елементи крові та інші. Неможливо розв’язати біологічні задачі з даних тем, не використавши знання про прогресії. За теорією еволюції Дарвіна, всі процеси, які пов’язані з живими організмами, відбуваються прогресивно або регресивно.

Номер слайду 35

За сприятливих умов за 1 хв кожна з бактерій поділяється навпіл. Визначити кількість бактерій, народжених однією бактерією за 7 хв. Розв'язання: Кількість бактерій зростає за геометричною прогресією: b1=1;q=2; n=7. S7=127.

Номер слайду 36

Скільки інфузорій було спочатку, якщо після 6-го поділу їх стало 320? Інфузорії туфельки розмножуються поділом на 2 частини

Номер слайду 37

Розв’язання Відповідь: 5 інфузорій було спочатку Це геометрична прогресія q=2, b7=320, b1-? bn=b1qn-1 b7=b1q6 b1=b7:q6= 320:64=5

Номер слайду 38

Задача №3

Номер слайду 39

Номер слайду 40

Номер слайду 41

Задача №1

Номер слайду 42

a1=12, d=-2, an=0 an=a1+d(n-1) 0=12-2(n-1) n=7 S7=42м Відповідь: гальмівний шлях автомобіля 42м.

Номер слайду 43

Потяг пройшов за першу хвилину 620м, а за кожну наступну хвилину – на 80м менше, ніж попередню. Яку відстань пройшов потяг за восьму хвилину?

Номер слайду 44

Номер слайду 45

Тіло, яке вільно падає, проходить за першу секунду 4,9м, а за кожну наступну – на 9,8м більше, ніж за попередню. Встановити, скільки секунд падатиме тіло з висоти 1960м?

Номер слайду 46

Розв’язання a1=4,9, d=9,8, Sn=1960 n=25 Відповідь: 25с падатиме тіло з висоти 1960м.

Номер слайду 47

Задача №4 Після кожного руху поршня розріджувального насоса з посудини забирається 5% наявного в ній повітря. Визначте тиск повітря в середині посудини після десяти рухів поршню, якщо початковий тиск був 760мм рт.ст.

Номер слайду 48

Розв’язання За умовою задачі із посудини забирається 5%, тоді 100%-5%=95% залишається в посудині. Маємо геометричну прогресію, перший член якої 760, а знаменник 0,95. 760; 760Ч0,95; 760Ч0,952;…760Ч0,9510 Число, що визначає тиск повітря всередині посудини, після 10-ти рухів поршня, є одинадцятим членом цієї прогресії і дорівнює 760Ч0,9510. •

Номер слайду 49

Номер слайду 50

Арифметичну прогресію можна зустріти в літературі. Згадаємо віршові розміри: ямб, хорей, дактиль, амфібрахій, і анапест. Відмінність між ними в кількості стоп і в різних розташуваннях наголошених складів вірша.

Номер слайду 51

ЯМБ Ямб – двоскладова стопа з наголосом на другому складі 2; 4; 6; 8;… Номери наголошених складів утворюють арифметичну прогресію с першим членом 2 та різницею арифметичної прогресії 2.

Номер слайду 52

Ста/рі/ ду/би, спа/си/бі/ вам /за /о/сінь, за/ від/лі/та/ння ра/до/сті /і /птиць. Ще/, пев/но, я/ за/тур/ка/на не/ зов/сім, Що/ чу/ю шур/хіт/ кня/жих баг/ря/ниць (Ліна Костенко) П’ятистопний ямб

Номер слайду 53

ХОРЕЙ Хорей – двоскладова стопа з наголосом на непарних складах вірша. Номери наголошених складів утворюють арифметичну прогресію, перший член якої дорівнює 1, а різниця дорівнює 2: 1, 3, 5, 7, 9…

Номер слайду 54

Дощ/ по/лив/, і /день/ та/кий/ по/ли/в’я/ний/, Все/ бли/щить/, і/ лю/ди/ як/ но/ві/. Лиш/ ді/док/ ста/ре/сень/кий/, кро/пи/в’я/ний/, Блис/кав/ки/ ви/зби/ру/є/ в тра/ві/. (Ліна Костенко) П’ятистопний хорей

Номер слайду 55

ДАКТИЛЬ Дактиль –трискладова стопа з наголосом на першому складі. Номери наголошених складів утворюють арифметичну прогресію, перший член якої дорівнює 1, а різниця дорівнює 3: 1, 4, 7, 10…

Номер слайду 56

В рай/ду/гу/ чай/ка/ ле/ті/ла/. Хма/ра/ спли/ва/ла/ на/ схід/. Мо/же/ б, і/ ти/ за/хо/ті/ла/ Чай/ці/ по/да/ти/ся/ вслід/? Сон/це/ на/ за/хо/ді/ впа/ло/. Рай/ду/га/ згас/ла/ в ім/лі/. Тем/но/ і хо/лод/но/ ста/ло/ На/ не/спо/кій/ній/ зем/лі/... (Л. Первомайський) Тристопний дактиль

Номер слайду 57

Продовжи фразу: Сьогодні на уроці я: - дізнався ... - навчився ... - повторив ... - закріпив ... Результатом своєї власної роботи вважаю, що я …

Номер слайду 58

ppt
Пов’язані теми
Алгебра, Розробки уроків
Додано
31 жовтня 2023
Переглядів
583
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку