Підсумковий урок-гра «Що? Де? Коли?»
з української мови у 3 класі
Тема: Мова-дивний скарб.
Обладнання: ігровий стіл з дзигою, табло з результатами команд, плакати з прислів'ями про мову, словники різного типу, виставка книг на дану тематику.
Як нема без зірок небозводу,
Як блакиті без сонця нема,
Так і мови нема без народу,
І народу без мови нема.
Діти командами займають місця за ігровими столами.
Вступна розповідь вчителя
- У довкіллі нас оточує дуже багато різних звуків. Ми можемо почути дзюрчання весняного струмочку, шелест осіннього листопаду, скрип слідів у тріскучий мороз, щебетання пташок, а можемо почути тривожний звук сирени швидкої допомоги, злий гавкіт собаки чи болісний людський стогін. Ці звуки бувають приємні для людини і не зовсім приємні, і все це - немовні звуки. А людська мова складається з мовних звуків, які ми можемо промовляти і записувати буквами. Звуки складаються в слова, а слова в речення, і ми чуємо людську мову та розуміємо її. За допомогою мови люди спілкуються між собою, передають інформацію, розуміють один одного, творять поезію, складають казки.
Звуків дуже є багато,
У природі все звучить.
Свище вітер, грім завзято
В темнім небі гуркотить.
Навесні співає пташка,
І струмочок дзюркотить.
Джміль гуде, дзвенить комашка,
Все по-своєму звучить!
Звуки всі впізнати можна,
Хоч багато в світі їх.
Розбере дитина кожна,
Де тривога, сум чи сміх.
Але звуки ці - немовні:
Стукіт, грюкіт, шелест, свист.
Хоч приблизно та умовно Ними скаже щось артист.
Знайте всі, мої шановні,
Не забудьтеся, бува.
У людей є звуки мовні,
Що складаються в слова.
Звуки зібрані у слово
Ще в далеку давнину
Утворили рідну мову
Українську чарівну.
Мова - це велике досягнення людства. Вона у кожного народу своя і відрізняється від іншої, тому ми, не знаючи чужої мови, можемо і не зрозуміти, про що говорить людина. І дуже важливо для людського спілкування добре знати мови інших народів, але найперше потрібно знати досконало свою рідну мову. А наша українська мова є державною мовою нашої країни, бо ми - українці , живемо в Україні, в мальовничому куточку Європи. І свою рідну мову ми всі повинні добре знати, правильно і чисто нею розмовляти, тому що кожна людина, яка себе поважає, вважає себе українцем, повинна добре вміти розмовляти рідною мовою. А ми - українці, народ древній і працелюбний, співучий і відважний, добрий і щедрий. І мова у нас дуже гарна, співуча, мелодійна, багата, як земля, веселкова і чарівна. За милозвучністю вона стоїть поряд з італійською та перською. А для нас вона найкраща в світі, бо рідна нам, своя від діда-прадіда, від самої колисочки. І здається, що вона увібрала в себе все: сонце і зорі, красу вишневого цвіту і ранкової роси, шепіт трави і дзвінкий спів струмочка, вечірні тумани і тепло літнього дня, увесь Всесвіт. І нема кращої мови для українців, ніж його рідна материнська мова. А на вас покладається велике завдання - вивчати її, не забувати її де б ви не знаходились, де б не закинула вас доля, шануйте її.
Плекайте, діти,
рідну свою мову,
вчіться складноговорити своїм рідним словом.
Сидір Воробкевич
(Кожна команда мала завдання підготувати прислів'я, приказки про мову)
Діти зачитують з плакату записані прислів'я, визначають найбільш вдало виконане домашнє завдання. Вчитель робить підсумок про виконану роботу.
- Ми закінчили вивчати розділ підручника «Мова - дивний скарб». Ви чудово справились з домашнім завданням. А на сьогоднішньому уроці ми пригадаємо твори, які вивчали, провівши гру «Що? Де? Коли?». А хто саме уважно і вдумливо читав твори цього розділу, пам'ятає їх зміст, тему, героїв ми дізнаємось в кінці уроку, підвівши підсумок гри. Отже, розкручуємо дзигу і перше питання...
Питання до гри по розділу «Мова - дивний скарб»
(грецької)
абетку? (19)
(письменники, вчені, видавці...)
(людину — по мові)
мова багата,
рідна і тепла,
як батьківська хата.
(«Мова» Варвара Гринько)
Музична пауза (Звучить пісня «Вчимо рідну мову» слова і музика Н.Красоткіної)
(мовчати, розмовляти, примовляти, мовлення, мовити...)
(«Кожну літеру ціни»)
За кожну правильну відповідь на питання команда отримує бал. В кінці гри підсумовують результати, визначають переможців.
Вчитель знайомить дітей із виставкою збірок поезій про мову, декілька віршів зачитує.
…Не цурайтесь, люди, мови, Не цурайтесь роду.
Як зачахне рідне слово - Не буде народу.
Народні прислів’я та приказки про мову та слово