Матеріали до уроків "Творчі вправи з розвитку мовлення"

Про матеріал
Вправи творчого характеру, які можна використовувати на уроках розвитку зв'язного мовлення та ЯДС.
Перегляд файлу

Творчі вправи з розвитку мовлення

I) Творчі вирави за аналогією.

Мета: Розвивати увагу, вміння точно запам'ятовувати окремі приклади,запропоновані вчителем, щоб власний текст відповідав поставленим вимогам, був подібним до зразка.

Вправа1. Прочитай і відгадай загадку. Добери до слова-відгадки прикметники, що характеризують цей предмет у різні пори року. Склади загадку про явища природи.

Жовтеньке, тепленьке

Світило та гріло,

За день натрудилось –

За обрій закотилось.

Вправа2. Використовуючи приклади текстів, опиши предмет (тварину, пору року) по-своєму.

Білочка      Соняхи

Хвіст трубою, спритні ніжки -              На городі., в гарбузинні

Плиг із гілки на сучок!                                 Соняхи, мов хлопчаки,

Носить білочка горішки                      Ловлять сонячне проміння

В золотий свій сундучок.                         В золоті свої шапки.

В неї очі мов горішки,

Кожушина хутряна,

Гострі вушка, наче ріжки,

У дуплі живе вона.

 ВправаЗ.Прочитай нісенітницю і створи власну.

Три ведмеді вухаті І вирубувать жито,

Пішли сіно копати Поливати будинки

І картоплю косити. И будувати ялинки!

ВправаЗ .Прочитай текст-опис їжачка. За аналогією опипш білочку.

Їжачок

Їжачок - невелике звірятко. Його тільце вкрите: сірою колючою .шубкою. Маленький носик схожий на п'ятачок. Оченята - мов кругленькі намистинки.

У їжачка маленькі ніжки. У хвилини небезпеки їжачок згортається в клубок. Спробуй, візьми його!

Білочка...

II) Складання творів т поданим початком, кінцівкою, назвою, опорними словами.

Мета: Прищеплювати інтерес до роботи з текстом, розвивати композиційні уміння, закріплювати знання про будову тексту.

Вправа1. Прочитай і подумай, про що може розповідати кожний з текстів,

якщо у нього такий заголовок.

Осінь. Осінь у парку. Осінній ліс. Осінні турботи білочки. Праця людей восени. Осінь іде гаєм! Усно склади розповідь за одним із заголовків.

Вправа2. За опорними словами склади і запиши розповідь на тему: „Осінній сад"

Прилинула, завітала, прийшла, щедра, багата, чарівниця, худож-ниця, красуння; різнокольорові, барвисті, голі, безлисті строкаті; пожовкла, висохла, померхла, примерзла, зів'яла.; замовкли, зати¬хли, весело співають, веселу, клопітливу.

 ВправаЗ. Склади і запиши оповідання за поданим початком і серединою.

Рекс

Рома часто кривдив Рекса. Рекс гарчав, але не: кусався. Він був розумний пес і чекав, чи не порозумнішає Рома.

Якось Рома без дозволу сів у човен подався в мандри. Човен перекинувся. Мандрівник упав в воду і закричав...

 Вправа4. Напиши оповідання за малюнком і кінцівкою. Добери заголовок. Мал.( Зима. Пташки прилетіли до годівнички)

Кінцівка:

Пташки прилітали і радо дзьобали зерно.

III) Творчі вправи, пов'язані з перевтіленням.

Мета: Розвивати образність, незвичність зіставлення, нестандартність мислення. (Учням необхідно „оживити" предмет або перевтілитися і розмовляти від його імені).

Вправа 1. „Уяви себе"

Діти намагаються уявити себе на місті якогось предмета: маленького куща, маленької хмарки, першого проліска, весняної бруньки, лісового струмочка, білої пухнастої сніжинки. Перевтілюючись в образ, відповідають на питання:

- Що бачиш навкруги? Що чуєш?

- З ким дружбу ведеш? Кого боїшся?

- Про що ти мрієш? Що любиш?

Вправа2."Перевтілення"

Пройдися, як грізний лев, велика хмара, полохливий заєць, гордий півень.

Спробуй зобразити ситуацію без предмета:

Пришити ґудзик; прати білизну; пити гаряче молоко; їсти морозиво; з бруньки виріс листочок; тобі зробили подарунок; лисиця потрапила до курятника.

ВправаЗ. „Я - черепаха".

Вчитель пропонує дітям уявити себе певною твариною, тобто ввійти в образ і за допомогою тексту-опори скласти твір:

Я (яка?) ________черепаха.

Мені подобається (що?) __________.

Я не люблю ________.

Світ навколо мене дуже _________.

Мене оточують (які?) _______ (хто?) _______.

Вони (що роблять?)________.

Я дивлюсь на (що?)_______. І мені стає (як?)_______.

Питання відіграють роль стимулів для творчого розповідання про себе - черепаху, дають поштовх для власного фантазування.

Вправа4. «Якби я був…»

Вчитель пропонує учню закінчити речення, яке починається зі слів „Якби я був...". Наприклад: „Якби я був цукеркою, то...", діти продовжують: „ я би став дуже кислою, щоб мене не з'їли; „я б нагодував усіх людей світу солодощами".

 

VI) Придумування казок, оповідань, фантастичних історій.

Мета: Розвивати уяву та фантазію, мовленнєве чуття.

Вправа1. Складання казки за серію малюнків і планом.

Вправа2. Склади і запиши оповідання про їжака, використавши слова:

їжачок, лисичка, мордочка, фиркати, скрутитися, нюхати, обли-зуватися, їжачок-хитрячок.

 Добери заголовок.

  ВправаЗ. „Фантастичні гіпотези"

Ця техніка виражена у формі запитання: „Що було б, якби?" Для постановки запитання беруть будь-які підмети й присудки. їх поєднання дає гіпотенузу, на основі якої можна працювати. Наприклад: Що було б, якби люди літали як птахи?

Вправа4 «Біном фантазії»

До уваги беремо два слова, між якими є певна змістова дистанція. Це вимушено активізує уяву, а в результаті виходить єдине фантастичне ціле. В „біномі фантазії" слова використовуються не в їх звичайному значенні, а звільненими з мовного ряду, в якому вони звично фігурують.

Наприклад: „шафа" і „собака". Ці слова можуть бути поєднані за допомогою прийменника: собака у шафі. Кожне з цих поєднань Може слугувати основою для вигадування конкретних ситуацій, з яких утворюється казка.

Вправа5. Казка-навиворіт.

Метод „вивертання казки навиворіт" цінний не тільки для розвитку пародіювання. З його допомогою можна визначити вихідну точку для вільної розповіді, яка самостійно розгортається в будь-якому іншому напрямку. Наприклад: Попелюшка зла, нечемна дівчинка. Не допомагає добрій мачусі, відбила у добрих, покірних зведених сестер нареченого.

Вправа6. Створення „вінегрету" з казок,

Суть цього методу полягає в тому, що події з різних казок переплітаються й розгалужуються за новим сюжетом. Н-д: Івасик-Телесик з'явився в будиночку Білосніжки і став її вихованцем. Це дасть старій казці новизну й принесе задоволення дитині від фантазування засобами слова.

 

 

docx
Додано
12 березня 2023
Переглядів
372
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку