Творчі вправи з розвитку мовлення
I) Творчі вирави за аналогією.
Мета: Розвивати увагу, вміння точно запам'ятовувати окремі приклади,запропоновані вчителем, щоб власний текст відповідав поставленим вимогам, був подібним до зразка.
Вправа1. Прочитай і відгадай загадку. Добери до слова-відгадки прикметники, що характеризують цей предмет у різні пори року. Склади загадку про явища природи.
Жовтеньке, тепленьке
Світило та гріло,
За день натрудилось –
За обрій закотилось.
Вправа2. Використовуючи приклади текстів, опиши предмет (тварину, пору року) по-своєму.
Білочка Соняхи
Хвіст трубою, спритні ніжки - На городі., в гарбузинні
Плиг із гілки на сучок! Соняхи, мов хлопчаки,
Носить білочка горішки Ловлять сонячне проміння
В золотий свій сундучок. В золоті свої шапки.
В неї очі мов горішки,
Кожушина хутряна,
Гострі вушка, наче ріжки,
У дуплі живе вона.
ВправаЗ.Прочитай нісенітницю і створи власну.
Три ведмеді вухаті І вирубувать жито,
Пішли сіно копати Поливати будинки
І картоплю косити. И будувати ялинки!
ВправаЗ .Прочитай текст-опис їжачка. За аналогією опипш білочку.
Їжачок
Їжачок - невелике звірятко. Його тільце вкрите: сірою колючою .шубкою. Маленький носик схожий на п'ятачок. Оченята - мов кругленькі намистинки.
У їжачка маленькі ніжки. У хвилини небезпеки їжачок згортається в клубок. Спробуй, візьми його!
Білочка...
II) Складання творів т поданим початком, кінцівкою, назвою, опорними словами.
Мета: Прищеплювати інтерес до роботи з текстом, розвивати композиційні уміння, закріплювати знання про будову тексту.
Вправа1. Прочитай і подумай, про що може розповідати кожний з текстів,
якщо у нього такий заголовок.
Осінь. Осінь у парку. Осінній ліс. Осінні турботи білочки. Праця людей восени. Осінь іде гаєм! Усно склади розповідь за одним із заголовків.
Вправа2. За опорними словами склади і запиши розповідь на тему: „Осінній сад"
Прилинула, завітала, прийшла, щедра, багата, чарівниця, худож-ниця, красуння; різнокольорові, барвисті, голі, безлисті строкаті; пожовкла, висохла, померхла, примерзла, зів'яла.; замовкли, зати¬хли, весело співають, веселу, клопітливу.
ВправаЗ. Склади і запиши оповідання за поданим початком і серединою.
Рекс
Рома часто кривдив Рекса. Рекс гарчав, але не: кусався. Він був розумний пес і чекав, чи не порозумнішає Рома.
Якось Рома без дозволу сів у човен подався в мандри. Човен перекинувся. Мандрівник упав в воду і закричав...
Вправа4. Напиши оповідання за малюнком і кінцівкою. Добери заголовок. Мал.( Зима. Пташки прилетіли до годівнички)
Кінцівка:
Пташки прилітали і радо дзьобали зерно.
III) Творчі вправи, пов'язані з перевтіленням.
Мета: Розвивати образність, незвичність зіставлення, нестандартність мислення. (Учням необхідно „оживити" предмет або перевтілитися і розмовляти від його імені).
Вправа 1. „Уяви себе"
Діти намагаються уявити себе на місті якогось предмета: маленького куща, маленької хмарки, першого проліска, весняної бруньки, лісового струмочка, білої пухнастої сніжинки. Перевтілюючись в образ, відповідають на питання:
- Що бачиш навкруги? Що чуєш?
- З ким дружбу ведеш? Кого боїшся?
- Про що ти мрієш? Що любиш?
Вправа2."Перевтілення"
Пройдися, як грізний лев, велика хмара, полохливий заєць, гордий півень.
Спробуй зобразити ситуацію без предмета:
Пришити ґудзик; прати білизну; пити гаряче молоко; їсти морозиво; з бруньки виріс листочок; тобі зробили подарунок; лисиця потрапила до курятника.
ВправаЗ. „Я - черепаха".
Вчитель пропонує дітям уявити себе певною твариною, тобто ввійти в образ і за допомогою тексту-опори скласти твір:
Я (яка?) ________черепаха.
Мені подобається (що?) __________.
Я не люблю ________.
Світ навколо мене дуже _________.
Мене оточують (які?) _______ (хто?) _______.
Вони (що роблять?)________.
Я дивлюсь на (що?)_______. І мені стає (як?)_______.
Питання відіграють роль стимулів для творчого розповідання про себе - черепаху, дають поштовх для власного фантазування.
Вправа4. «Якби я був…»
Вчитель пропонує учню закінчити речення, яке починається зі слів „Якби я був...". Наприклад: „Якби я був цукеркою, то...", діти продовжують: „ я би став дуже кислою, щоб мене не з'їли; „я б нагодував усіх людей світу солодощами".
VI) Придумування казок, оповідань, фантастичних історій.
Мета: Розвивати уяву та фантазію, мовленнєве чуття.
Вправа1. Складання казки за серію малюнків і планом.
Вправа2. Склади і запиши оповідання про їжака, використавши слова:
їжачок, лисичка, мордочка, фиркати, скрутитися, нюхати, обли-зуватися, їжачок-хитрячок.
Добери заголовок.
ВправаЗ. „Фантастичні гіпотези"
Ця техніка виражена у формі запитання: „Що було б, якби?" Для постановки запитання беруть будь-які підмети й присудки. їх поєднання дає гіпотенузу, на основі якої можна працювати. Наприклад: Що було б, якби люди літали як птахи?
Вправа4 «Біном фантазії»
До уваги беремо два слова, між якими є певна змістова дистанція. Це вимушено активізує уяву, а в результаті виходить єдине фантастичне ціле. В „біномі фантазії" слова використовуються не в їх звичайному значенні, а звільненими з мовного ряду, в якому вони звично фігурують.
Наприклад: „шафа" і „собака". Ці слова можуть бути поєднані за допомогою прийменника: собака у шафі. Кожне з цих поєднань Може слугувати основою для вигадування конкретних ситуацій, з яких утворюється казка.
Вправа5. Казка-навиворіт.
Метод „вивертання казки навиворіт" цінний не тільки для розвитку пародіювання. З його допомогою можна визначити вихідну точку для вільної розповіді, яка самостійно розгортається в будь-якому іншому напрямку. Наприклад: Попелюшка зла, нечемна дівчинка. Не допомагає добрій мачусі, відбила у добрих, покірних зведених сестер нареченого.
Вправа6. Створення „вінегрету" з казок,
Суть цього методу полягає в тому, що події з різних казок переплітаються й розгалужуються за новим сюжетом. Н-д: Івасик-Телесик з'явився в будиночку Білосніжки і став її вихованцем. Це дасть старій казці новизну й принесе задоволення дитині від фантазування засобами слова.