Підсумковий урок "Літературна гра" для 7 класу

Про матеріал

Підсумковий урок-гра допоможе вчителям української літератури у 7 класі узагальнити та систематизувати знання учнів з літератури, зокрема зміст прочитаних творів, відомості про їх авторів, теорію літератури; розвивати логічне мислення, слухову і зорову пам'ять, увагу, комунікативну компетентність; виховувати інтерес до вивчення рідної літератури.

Перегляд файлу

Тема уроку: Підсумковий урок «Літературна гра» 7 клас

Мета: систематизувати та узагальнити вивчений здобувачами освіти впродовж навчального року матеріал, який стосувався знань про життєвий і творчий шлях письменників, зміст їхніх творів, понять з теорії літератури; розвивати вміння школярів виразно й усвідомлено читати прозові та ліричні твори, коментувати їх зміст і здійснювати ідейно-художній аналіз; розвивати культуру зв’язного мовлення, читацькі навички, слухову і зорову пам’ять, увагу,  збагачувати словник; формувати естетичні смаки, світогляд; виховувати почуття любові семикласників до книг, рідної мови, культури українців, пошану до митців слова, відповідальність за доручену справу.

 

Тип уроку: урок повторення та узагальнення знань, урок-гра.

 

Обладнання уроку: мультимедійна установка, ноутбук, аркуші  паперу  А -4, ручки,  електронна  презентація.

 

Методика та прийоми проведення уроку: бесіда, розповідь, «вільний мікрофон».

 

Епіграф уроку:  Знання збираються по краплині, як вода в долині. Українське прислів’я

 

План уроку:

  1. Організаційний момент.
  2. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.
  3. Актуалізація опорних знань.
  4. Гра.
  5. Підсумки гри.
  6. Підсумок уроку.
  7. Оцінювання учнів.
  8. Домашнє завдання.

Перебіг гри

І. Організаційний момент.

Вступне слово вчителя.

Шановні семикласники! Я радий вітати вас у грі з української літератури!

У змаганнях братимуть участь дві команди, які повинні продемонструвати нам свої знання з літератури, довести свою першість, отримати гарний результат та позитивні емоції.

 

IІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.

"Малюнкове вітання". Прикріплюю на дошці смайл "Радість" і бажаю всім здобувачам гарного настрою, легкого засвоєння теми.

C:\Documents and Settings\Администратор\Мои документы\Мои рисунки\Million_Dollar_Smilies.jpg

  • Пропоную  обрати "Смайл уроку"серед запропонованих.

C:\Documents and Settings\Администратор\Мои документы\Мои рисунки\ist2_3636039-smilies.jpg

1.«Психологічна настанова». «До успіху».

- Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.

2.Опрацювання епіграфа уроку.

ІII.  Актуалізація опорних знань.

Прийом « Літературний крос»

1. На уроках літератури ми вивчали теми.. («Із пісенних скарбів», «Про минулі часи», «Ти знаєш,що ти - людина…», «Ми - українці»).

2. Ми співали народні пісні… (козацькі, чумацькі, кріпацькі, рекрутські та солдатські, бурлацькі, наймитські, заробітчанські пісні та коломийки).

3. Ми ознайомились із творчістю поетів та прозаїків… (І. Франка , Т. Шевченка, А. Чайковського, М. Стельмаха, С. Г. Тютюнника,  О. Стороженка, Б. Лепкого, Л. Костенко, В. Симоненка, М. Павленко, Л. Пономаренко, О. Ольжича, О. Теліги, О. Гавроша, А. Малишка).

4. Ми вивчали прозові твори… («Захар Беркут», «За сестрою», «Гуси-лебеді летять», «Климко», «Скарб», «Мишка», «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських», «Гер переможений», «Неймовірні пригоди Івана Сили») .

5. Мені запам’ятались поезії…( «Мені тринадцятий минало…», «Заповіт», «Дощ полив…», «Кольорові миші», «Крила», «Лебеді материнства», «Ти знаєш, що ти-людина», «Захочеш-і будеш…», «Сучасникам», «Пісня про рушник», «Чому, сказати, й сам не знаю…»).

6. Найбільше мені сподобались твори…

IV. Літературна гра.

Зараз ми поділимо клас на дві команди. А для того щоб визначити, яка команда розпочне першою, потрібно дати відповідь на питання: «Скільки років Шевченку на 100 гривневій купюрі?» - 26 років.

4.1.«Гонка»

Завдання: за 1 хвилину дати якомога більше правильних відповідей.

Кожна правильна відповідь – 1 бал.

 

Запитання для першої команди

1.У якій пісні згадується Дорошенко і Сагайдачний? («Ой на горі та женці жнуть»)

2.Імʼя головної героїні повісті І. Франка «Захар Беркут»? (Мирослава)

3. Народний псевдонім Шевченка? (Кобзар)

4.У якому році народився Т.Шевченко? (9 березня 1814 р.)

5.Художнє означення у ліричних творах? (Епітет)

6.У якому вірші Шевченко пас ягнят?(Мені 13 минало…»)

7.Прізвище Павлуся з повісті А.Чайковського «За сестрою»? (Судак)

8.За чим помандрував у Словʼянськ Климко Г.Тютюнника? (За сіллю)

9.Із яким словом асоціює Олекса Стороженко слово «скарб»? (З щастям)

10. За допомогою яких предметів героїня повісті-казки Любові Пономаренко «Русалонька із 7-В…»  подорожувала в минулому? (Шафи  й коралів)

11.Які кольори символізують долю людини у вірші А.Малишка «Пісня про рушник»? (Червоний і чорний)

12.Тренер Івана Сили? (Доктор Брякус)

Запитання для другої команди

1.З скількох рядків складається коломийка? (2 рядки)

2.Скільки складів повинно бути у одному рядку коломийки? (14 складів)

3.Народний псевдонім І.Франка? (Каменяр)

4.Скільки років було Захару Беркуту з однойменної повісті І.Франка? (90)

5. Як називається збірка поезій Тараса Шевченка? («Кобзар»)

6.Художній прийом перетворення однієї форми образу на іншу? (Метаморфоза)

7.У якому вірші Т.Шевченко висловлює свою останню волю? («Заповіт»)

8.Як звали сестру Павлуся з повісті А.Чайковського «За сестрою»? (Ганна)

9.Що продавала вчителька на базарі у повісті «Климко» Г.Тютюнника? (Трояндову сукню)

10.Твір «Мишка» Олекси Стороженка за жанром? (Казка)

11.Назвіть героїню повісті-казки Любові Пономаренко «Русалонька із 7-В…». (Софійка)

12.Хто є прототипом Івана Сили? (Іван Фірцак)

 

4.2.«Реклама».

Завдання. Команда повинна прорекламувати свій улюблений твір так, щоб інша команда не змогла вгадала твір.Вгаданий твір-2б.

 Це не просто твір про історичні події, а повість про пригоди, мандри, вірність і мужність. 15 хлопець доклав чимало зусиль, щоб визволити з неволі не тільки себе, а й свою рідну…

 

4.3.«Упізнай героя з твору».

Завдання. Командам по черзі читають опис. Правильна відповідь – 1б.

 1.«Добре, що діти сплять, а то б ще навчилися брехати, як люди. І як цим людям язик на таку брехню повертається? Погані люди. Одні з голоду гинуть, а другі папір у ящик ховають. Хіба ж папір важніший від життя?» (Мишка)

 

2.«— Ще вчора мама бублики з медом пекла. Я заховав у кишені та з цим і втік; на тобі, Петре, це мама пекла! — його лице скривилось, і він став хлипати. У Петра теж сльози з очей капнули.» (Павлусь «За сестрою»)

 

3.«Вся громада зібрана довкола каменя при вході тухольської тіснини: дівчата з вінками, молодці з музикою, всі в празничних чистих строях. Оце він, найстарший віком у громаді, перший наближається до святого каменя і починає молитися до нього.» (Захар Беркут)

 

4.«Першого дня йому йшлося легко, навіть весело. Пухка пилюга на дорозі гріла босі ноги, у кишенях дядькової діжурки лежало шість великих сухарів із білого хліба й чимала торба на сіль.» (Климко)

 

5.«Надія моя розповзається по цвинтарі, але я хапаюсь за її клапті:

— Дядьку Юхриме, то я вам це насіння, може, восени принесу, бо де його тепер дістанеш?» (Михайло «Гуси-лебеді летять..»)

 

6.«Лежить, лежить та й засне. Пополуднує — і знов іде в комору спати й спить уже аж до захід сонця. Розбудить його наймичка вечеряти, нагодує, здійме свитину, чоботи, покладе на перину, а він тільки вже сам засне.» (Павлусь «Скарб»)

 

7.«Він провів вуйка до потяга, передавши грошей батькам: «Хай мама зготують галушок із шкварками для всієї вулиці». Зажурений, повертався він до цирку.» (Іван Сила)

 

8. «Вона втомлено зупинилася перед церквичкою на майдані. Була в коралях, тож поодинокі перехожі не помічали її.

— Що засмутило тебе, дитино? — почула зненацька.» (Софійка «Русалонька з 7-В…»)

 

4.4. «Упізнай  письменника».

Завдання. Командам по черзі читають опис. Правильна відповідь – 1б.

 

1. Автор поезії «Крила» (Ліна Костенко)

2. Під час навчання в гімназії захопився збиранням книжок. Його бібліотека нараховувала їх майже 500. (І.Франко)

 

3. Писав переважно на історичну тематику. Найбільше любив розповідати про козаків, Запорозьку Січ. (А.Чайковський)

 

4. Всі гроші за премію віддав на будівництво школи у рідному селі. (М.Стельмах)

 

5. Важкі умови повоєнного дитинства стали основою багатьох тем та сюжетів його майбутніх творів.  (Г.Тютюнник)

6. Був удостоєний срібної медалі другого ступеня Академії мистецтв за картину „Хлопчик-жебрак, що дає хліб собаці“. (Т.Шевченко)

7. Він  є  автором  відомої  пісні  «Рідна  мати  моя…». (А. Малишко)

8. Автор слів пісні «Чуєш, брате мій…» (Б.Лепкий)

9.Автор казки «Цар Плаксійц та Лоскотон». (В.Симоненко)

10.Написав твір про українського богатиря.(О.Гаврош)

11.Головний герой твору – семикласниця, яка веде детективне розслідування. (М.Павленко)

12.30 років провів на військовій службі. Була памʼятна зустріч із М.Гоголем. (О.Стороженко)

 

 4.5. «Хто  швидше?»

Завдання. Команди  сканують QR-коди та встановлюють  відповідність  між прізвищами  письменників  та  назвами  творів. Кожна правильна відповідь-1б.

1)Т.Шевченко          А)«Гер переможений»

2)М.Стельмах           Б)«Ти знаєш, що ти-людина…»

3)Б.Лепкий               В)«Мені тринадцятий минало…»

4)В.Симоненко         Г)«Гуси-лебеді летять…»

5)Л.Пономаренко     Д)«Пісня про рушник»

6)А.Малишко            Е)«Мишка»

1-В 2-Г 3-Е 4-Б 5-А 6-Д

 

1)І.Франко                     А)«Кольорові миші2

2)А.Чайковський            Б)«Русалонька з 7-В…»

3)Л.Костенко                  В) «Захар Беркут»

4)М.Павленко                Г)«Іван Сила»

5)О.Теліга                      Д) «За сестрою»

6)О.Гаврош                    Е)«Сучасникам»

1-В 2-Д 3-А 4-Б 5-Е 6-Г

4.6. «Сторінками художніх творів».

Завдання. Дати відповіді на тестові питання. Правильна відповідь-1б.

Перша команда

1. «Ой на горі та женці жнуть» належить до пісень:

а) козацьких; б) чумацьких; в) жниварських.

2. Метою життя З. Беркут для себе вважав:

а) громаду; б) подолати Т. Вовка;  в) забезпечити щасливе життя для своїх дітей.

 

3. Яка річка згадується в поезії «Заповіт»?

а) Дунай; б) Ока; в) Дніпро.

 

4. Яким чином орієнтувався Павлусь, їдучи до Криму, щоб визволити з полону сестру?

а) Дивлячись на зорі; б) за допомогою компасу; в) покладався на татарського коня.

 

5. Дід Бочонок, дядьків Кирилів товариш, дав Климкові в дорогу:

а) картоплі і луку; б) шість великих сухарів з білого хліба;  в) шматок сала і часник.

 

6. Образ лебедів у творі «Лебеді материнства» В.Симоненка асоціюється з:

а) мужністю; б) вірністю; в) ніжністю.

 

Друга команда

 

1. До кого Шевченко звертається у баладі «Тополя»?

а) Дівчат-молодиць; б) хлопців-козаків; в) всього українського народу.

 

2. Ганнуся з твору «За сестрою» розповіла хану, що його син перебував:

а) в монастирі; б) у козацькому загоні; в) у лубенського полковника.

 

3. Квиток до театру у повісті «Гуси-лебеді летять» коштував:

а) п’ять рублів;  б) чотири фунти пшениці; в) глечик молока або дві паляниці хліба.

 

4. Як парубки називали Павлуся з оповідання «Скарб»?

а) Ненажерою; б) Поликом; в) Лежнем.

 

5. «Пісню про рушник» А. Малишко присвятив:

а) своїй мамі; б) коханій; в) незаміжнім дівчатам.

 

6.Де відбуваються події, описані в повісті-казці  Марини Павленко?

а) Смілі; б) Умані;  в) Вишнополі .

 

4.7. «Звідки малюнок».

Завдання. За зображенням назвати героя, твір, автора. Правильна відповідь-3б.

C:\Users\Юрій Носенко\Downloads\мастер-клас\11.jpg

Софійка, М.Павленко «Русалонька із 7-В…»

Максим Беркут, І.Франко «Захар Беркут»

C:\Users\Юрій Носенко\Downloads\мастер-клас\33.jpg

Павлусь, А.Чайковський «За сестрою»

C:\Users\Юрій Носенко\Downloads\мастер-клас\44.jpg

Михайлик, М.Стельмах «Гуси-лебеді летять»

Климко, Г.Тютюнник «Климко»

C:\Users\Юрій Носенко\Downloads\мастер-клас\66.jpg

Павлусь, О.Стороженко «Скарб»

 

V.Підсумки літературної гри.

VI.Підсумок уроку.

Вправа«Вільний мікрофон»

Висловіть  свої  почуття  і  побажання, які  виникли  під  час  літературної  гри:

Найбільше  мені  сподобалось…

Я  відчув  (ла)…

Я  дізнався (лася)…

Я  вважаю…

Мої  очікування…

Найцікавішим  було…

Чи  задоволені  побаченим  і  почутим…

 

VII.Оцінювання учнів.

Відзначення досягнень учнів, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час вивчення української літератури у 7 класі; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.

VIII.Домашнє завдання.

Опрацювати список літератури на літо.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Бурамбаєва Оксана Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Жушман Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Азаренко Марія Олексіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Подгайная Марина
    Дякую! Робота глибока, якісна, - дітям сподобається безперечно! Дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
18 листопада 2020
Переглядів
11150
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку