Підсумковий урок на тему "Еволюція органічного світу"

Про матеріал

Розробка уроку з використанням SMART-презентації поглиблює і систематизує знання учнів з вивченої теми

Перегляд файлу

 

 

Комунальний заклад «Гуляйпільська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1» Гуляйпільської міської ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КОНСПЕКТ  УРОКУ  БІОЛОГІЇ 

У 11  КЛАСІ  НА  ТЕМУ

« ЕВОЛЮЦІЯ ОРГАНІЧНОГО СВІТУ»
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка вчителя біології

КЗ «Гуляйпільська  загальноосвітня

І-ІІІ ступенів №1»

Гуляйпільської міської ради

Таран С.Є.

 

 

 

 

м.Гуляйполе

2019 рік

 

 

Мета уроку
Освітня: сформувати поняття про еволюцію; систематизувати знання про основні положення еволюційного вчення та показати значення праць Ч.Дарвіна у розвитку біології; з’ясувати значення теорії еволюції для розвитку природознавства.
Розвиваюча: розвивати уміння логічно мислити, робити  висновки та узагальнення.
Виховна: виховувати відповідальне ставлення до вивчення  біології; гордість за вклад вчених у вивчення біології.

Тип уроку: узагальнення і систематизації знань.
Міжпредметні зв ́язки: хімія, фізика.
Матеріали та обладнання: таблиці, малюнки, фото вчених.

ХІД  УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів.

Пригадати вчених – біологів України та світу, а також їхній вклад у розвиток еволюційних поглядів:

- чим було зумовлено розвиток науки  в 15-18 ст.?
- у чому суть метафізичного світогляду?
- яке значення мав описовий період у розвитку біології?
- яку роль відіграли в науці праці К.Ліннея?
- хто запропонував першу теорію еволюції живих істот?
- які фактори еволюції за Ж.Б.Ламарком?

- які фактори та рушійні сили еволюції виділяв Ч.Дарвін?

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

- Що таке еволюція? 

Еволюція – процес необоротних змін у будові і функціях організмів протягом їхнього історичного існування. Наслідком еволюції є пристосованість (адаптація) видів до умов довкілля. Проблеми еволюції вивчає розділ біології – еволюційне вчення. Деякі ідеї про історичний розвиток живих істот висловлювали ще античні мислителі: давньогрецькі – Геракліт, Демокріт, давньоримські – Тіт Лукрецій, але спроби науково пояснити розвиток природи з’явились лише на початку ХІХ ст..

- У яких класах ми її згадували та при вивченні яких розділів? 
- Чи існує еволюція сьогодні? 
 

 Проблемне запитання:
- Чому на сьогодні вчення Ч.Дарвіна пропонують не вивчати?
- Ми з цим згодні, ні, чи маємо власну думку?

ІІІ. Повторення і систематизація основних теоретичних положень і провідних ідей  еволюційного вчення (Слайд 1).

  1. Одним із результатів еволюції за Ч.Дарвіном є пристосованість видів. У чому вона проявляється? (мімікрія, забарвлення, маскування – носять відносний характер). Визначте види пристосувань живих організмів до умов існування.

Слайд 2

  1. Однією з рушійних сил еволюції за Ч.Дарвіном є природний добір. Які види природного добору описував вчений? Дайте їм визначення та знайдіть графік відповідного виду добору.

Слайд 3

  1. Результатом еволюції є поява різних пристосувань та способів видоутворення. Утворіть відповідні пари.

 

 

Слайд 4

  1. За О.М.Севєрцовим є два напрямки еволюційного процесу: макроеволюція та мікроеволюція. Виберіть результати цих  двох процесів.

 

Слайд 5

 

  1. Розташуйте в правильній послідовності шляхи біологічного прогресу

 

 

 

Слайд 6

  1. Робота з термінами

 

Слайд 7

 

 

  1. Результатом мікроеволюції є формування видів, а макроеволюції – над видових таксономічних одиниць. Виберіть окремо і розташуйте в послідовності від найвищої до найнижчої систематичні одиниці царства Рослини та царства Тварини.

 

Слайд 8

  1. Питання походження життя на Землі давно цікавило людство. Назовіть, охарактеризуйте та розставте в хронологічній послідовності основні еволюційні теорії та гіпотези та вкажіть вчених, які їх розробляли.

Слайд 9

  1. За теорією Опаріна – Холдейна життя на планеті розвивалося в декілька етапів. Розташуйте в правильній послідовності ці етапи та охарактеризуйте їх.

Слайд 10

  1.     До́кази еволю́ції — наукові дані і концепції, які підтверджують походження всіх живих істот на Землі від спільного предка. Завдяки цим доказам основи еволюційної теорії отримали визнання наукової спільноти, а провідною системою уявлень про процеси видоутворення стала синтетична теорія еволюції. Дайте визначення цим доказам та розмістіть назви відповідно до ілюстрацій.

Слайд 11

  1.     Поясніть схему

 

Слайд 12

 

  1.     Тестова перевірка знань з теми:

Слайд 13

 

ІV. Підведення підсумків уроку. Коментування оцінок (Слайд 14).

V. Домашнє  завдання:

  •     Скласти кросворд на тему « Еволюція органічного світу».
  • Випереджальне завдання: підготувати повідомлення та презентацію на тему «Поява багатоклітинних та одноклітинних організмів: гіпотези, докази».

 

Література

  1. Данилова В.С., Кожевников М.М. Основні концепції природознавства. - М.: Аспект Пресс, 2000. - 256 с. 
  2. Концепції сучасного природознавства. Карпенків С.Х. 6-е вид., Перероб. і доп. - М.: Вищ. шк., 2003. - 488 с. 
  3. Вольенштейн М.В. Сучасна фізика і біологія. / / Питання філософії. 1989. № 8. С.9.
  4. Горєлов А.А. Концепції сучасного природознавстваМосква: Центр, 1997, 208 с. 
  5.  Грушевицька Т.Г., Садохін А.П. Концепції сучасного природознавства. Навчальний посібник. - М., 1998, 383с .
  6.  Наука з перших рук. Походження та еволюція життя на землі. Вид-во Інфоліо. 2004р., 160 с.
  7. Наумов М.Б. Концепції сучасного природознавства: Навчально-методичний посібник. - Н. Новгород: Нижегородська правова академія, 2001р. - 78 с. 
  8. Рузавін Г.І. Концепції сучасного природознавства: Підручник для вузів. - М., 1997. 
  9.  Сельє Г. Від мрії до відкриття. - М., 1987. - С.32 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Кузьменко Tетяна Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Куруч Катерина
    Шкода що немає презентації(( А так все дуже добре))
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
4 березня 2019
Переглядів
3708
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку