Тема. Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова
Мета уроку: дати загальне уявлення про сенсорні системи, їх біологічне значення для організму; ознайомити учнів із будовою сенсорних систем; розвивати уяву, пам'ять, критичне мислення, уміння порівнювати, аналізувати, узагальнювати та систематизувати інформацію; виховувати дбайливе ставлення до свого здоровя.
Обладнання: таблиця «Сенсорні системи», малюнки органів чуття, дидактичний матеріал.
Основні поняття: сенсорні системи, аналізатори, органи чуття, рецептори, терморецептори, фоторецептори, механорецептори, ноцирецептори, хеморецептори.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання вчителя. Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
У 7 класі ми з вами вивчали органи чуття тварин.
Які органи чуття є тварин?
Чим відрізняються органи чуття у різних тварин, навести приклади?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Дивлячись на навколишній світ ми з вами сприймаємо інформацію з нього. Сприймання інформації є обов’язковою умовою всіх живих організмів.
Природа обдарувала людину здатністю сприймати різноманітні подразники навколишнього та внутрішнього середовищ: запахи, звуки, кольори, світло, температуру. Завдяки цьому ми можемо сприймати і відчувати явища, які відбуваються в довкіллі чи у власному організмі й відповідно на них реагувати.
На сьогоднішньому уроці ми з вами будемо вивчати сенсорні системи.
(запис у зошит)
Тема уроку: Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова
План уроку:
ΙV. Вивчення нового матеріалу
1.Сенсорні системи (аналізатори) — це сукупність складних структур, що сприймають різноманітні сигнали із зовнішнього та внутрішнього середовища організму та забезпечують їх аналіз.(запис у зошит)
Поняття «аналізатор» увів російський фізіолог І. П. Павлов. Найвідомішими є такі п'ять органів чуття: зір, нюх, слух, смак та дотик. Проте відомо, що завдяки сенсорним системам ми можемо сприймати ще й температуру, тиск, положення внутрішніх органів тощо.
(Замалювати схему у зошит)
2. Будова сенсорних систем
У кожні сенсорній системі виділяють три тісно пов’язані між собою частини: периферичну, середню та центральну.
Робота в групах
Клас ділиться на три групи, кожна з груп опрацьовує одну з частин сенсорних систем. (робота з підручником К.М. Задорожний ст..132-133)
1 група периферичну
2 група середню
3 група центральну
Кожна з груп доповідає про одну з частин їх функції, потім на дошці складається схема «Будова сенсорних систем»
Отже, функція периферичної частини сенсорної системи- сприйняття подразнення та перетворення її на нервовий імпульс.
Функція середньої частини- проведення нервових імпульсів до чутливих зон кори головного мозку.
Функція центральної частини – аналіз інформації та формування відповіді на подразник
Функції аналізатора (сенсорних систем) . Розповідь учителя (запис у зошит)
Рецептори отримують інформацію про навколишнє середовище у вигляді хімічних, світлових, звукових, механічних та інших подразників — сигналів.
Рецептори розрізняють тільки адекватні сигнали (болючі рецептори — біль, температурні — температуру тощо.)
Рецептори перетворюють незрозумілі сигнали мозку на ті, що «зрозумілі» йому,— на нервові імпульси. У вищих відділах аналізатора відбувається просторово-часове кодування.
Рецептори й провідні шляхи здійснюють передачу нервових імпульсів.
У кіркових відділах аналізатора відбувається виникнення сенсорного образу з використанням попереднього «життєвого досвіду».
3.Види рецепторів
Рецептори — спеціальні структури, що забезпечують перетворення інформації, отриманої з навколишнього середовища, на нервовий імпульс.
Класифікація рецепторів.
1. За місцем розташування:
Екстерорецептори – вони знаходяться на поверхні тіла і сприймають вплив зовнішніх подразників (органи зору, слуху, смаку тощо).
Інтерорецептори – розміщені всередині тіла, отримують інформацію від внутрішніх органів і тканин (барорецептори кровоносних судин, рецептори розтягання легень, шлунка, тканинні хеморецептори, пропріорецептори м’язів).
2. Залежно від відстані до подразника:
Контактні – сприймають дію подразника при безпосередньому контакті з ним (смакові, дотикові рецептори).
Дистантні – реагують на дію віддаленого подразника (слухові, зорові, нюхові рецептори).
3. За природою подразника розрізняють:
Механорецептори (дотикові рецептори шкіри, волоскові сенсорні епітеліоцити спірального органа, бароцептори, пропріорецептори);
Хеморецептори (нюхові, смакові, тканинні, судинні);
Терморецепиори (теплові, холодові рецептори шкіри, внутрішніх органів, центральної нервової системи);
Фоторецептори;
Ноцирецептори- Больові рецептори.
4. За способом передачі інформації рецептори можна розподілити на дві групи:
Первинночутливі – до них належать рецептори, що є закінченнями відростків чутливих нейронів і дію адекватного стимулу сприймають безпосередньо. Ці нейрони розміщені переважно на периферії, є біполярними клітинами, один відросток яких – це дендрит з війкою, а другий – це аксон, через який збудження у вигляді потенціалів дії передається до відповідного центру.
Вторинночутливі – до них належать спеціалізовані рецепторні структури, які сприймаючи енергію зовнішнього подразника, генерують сигнал, що передається за допомогою медіатору через синапс на чутливий нейрон.
V. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу
Учням пропонується закінчити речення:
А) Сенсорні системи- це …..
Б) У людини розрізняють такі сенсорні системи……
В) Сенсорні системи складаються із ….
Г) Периферичний відділ аналізаторів представлений…
Д) Провідникова ланка органів чуття – це…….
Е) За розташуванням рецептори бувають….
Є) За природою подразника рецептори поділяють на……
Ж) Основними властивостями сенсорних систем є…..
І) Найінформативнішою сенсорною системою є…..
Ї) Властивість сенсорних систем пристосовуватись до дії подразника- це…
VІ. Підведення підсумків уроку.
Підсумкова формула – доповни речення
1. Урок важливий, тому, що… дає можливість пізнати свій організм.
2. Я вперше замислився… що, здолати вершину знань важче, ніж підкорити гору.
3. Я знаю, що наступну тему… я опаную краще.
4. Після вивчення теми я зрозуміла… настільки важливим є знання з біології людини.
VΙΙ. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 37, дати відповідь на запитання після параграфа
Підготувати повідомлення «Взаємодія сенсорних систем»