Загальна характеристика сенсорних систем, їх будова.

Про матеріал
Розробка уроку біології для 8 класу. Підручник К. М. Задорожний. У конспекті подано типи сенсорних систем,їх будова, рефлекси та їх види.
Перегляд файлу

Тема. Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова

Мета уроку: дати загальне уявлення про сенсорні системи, їх біологічне значення для організму; ознайомити учнів із будовою сенсорних систем; розвивати уяву, пам'ять, критичне мислення, уміння порівнювати, аналізувати, узагальнювати та систематизувати інформацію; виховувати дбайливе ставлення до свого здоровя.

Обладнання: таблиця «Сенсорні системи», малюнки органів чуття, дидактичний матеріал.

Основні поняття: сенсорні системи, аналізатори, органи чуття, рецептори, терморецептори, фоторецептори, механорецептори, ноцирецептори, хеморецептори.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання вчителя. Перевірка готовності учнів до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

У 7 класі ми з вами вивчали органи чуття тварин.

Які органи чуття є тварин?

Чим відрізняються органи чуття у різних тварин, навести приклади?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Дивлячись на навколишній світ ми з вами сприймаємо інформацію з нього. Сприймання інформації є обов’язковою умовою всіх живих організмів.

Природа обдарувала людину здатністю сприймати різноманітні подразники навколишнього та внутрішнього середовищ: запахи, звуки, кольори, світло, температуру. Завдяки цьому ми можемо сприймати і відчувати явища, які відбуваються в довкіллі чи у власному організмі й  відповідно на них реагувати.

На сьогоднішньому уроці ми з вами будемо вивчати сенсорні системи.

(запис у зошит)

Тема уроку: Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова

План уроку:

  1. Поняття про сенсорні системи
  2. Будова сенсорних систем
  3. Види рецепторів

ΙV. Вивчення нового матеріалу

1.Сенсорні системи (аналізатори) — це сукупність складних структур, що сприй­мають різноманітні сигнали із зовнішнього та внутрішнього середовища організму та забезпечують їх аналіз.(запис у зошит)

Поняття «аналізатор» увів російський фізіолог І. П. Павлов. Найвідомішими є такі п'ять органів чуття: зір, нюх, слух, смак та дотик. Проте відомо, що завдяки сенсорним системам ми можемо сприймати ще й температуру, тиск, положення внутрішніх органів тощо.

 

(Замалювати схему у зошит)

2. Будова сенсорних систем

 

У кожні сенсорній системі виділяють три тісно пов’язані між собою частини: периферичну, середню та центральну.

Робота в групах

Клас ділиться на три групи, кожна з груп опрацьовує одну з частин сенсорних систем. (робота з підручником К.М. Задорожний ст..132-133)

1 група периферичну

2 група середню

3 група центральну

Кожна з груп доповідає про одну з частин їх функції, потім на дошці складається схема «Будова сенсорних систем»

Отже, функція периферичної частини сенсорної системи- сприйняття подразнення та перетворення її на нервовий імпульс.

Функція середньої частини- проведення нервових імпульсів до чутливих зон кори головного мозку.

Функція центральної частини – аналіз інформації та формування відповіді на подразник

 

Функції аналізатора (сенсорних систем) . Розповідь учителя (запис у зошит)

  1. Виявлення й розрізнення сигналів

Рецептори отримують інформацію про навколишнє середовище у ви­гляді хімічних, світлових, звукових, механічних та інших подразників — сигналів.             

Рецептори розрізняють тільки адекватні сигнали (болючі рецепто­ри — біль, температурні — температуру тощо.)

  1. Перетворення й кодування сигналів

Рецептори перетворюють незрозумілі сигнали мозку на ті, що «зро­зумілі» йому,— на нервові імпульси. У вищих відділах аналізатора відбувається просторово-часове кодування.

  1. Передача сигналів

Рецептори й провідні шляхи здійснюють передачу нервових імпульсів.

  1. Аналіз, класифікація й упізнання сигналу

У кіркових відділах аналізатора відбувається виникнення сенсорного образу з використанням попереднього «життєвого досвіду».

 

3.Види рецепторів

Рецептори — спеціальні структури, що забезпечують перетворення інформації, отриманої з навколишнього середовища, на нервовий імпульс.

Класифікація рецепторів.

1. За місцем розташування:

 Екстерорецептори – вони знаходяться на поверхні тіла і сприймають вплив зовнішніх подразників (органи зору, слуху, смаку тощо).

 Інтерорецептори – розміщені всередині тіла, отримують інформацію від внутрішніх органів і тканин (барорецептори кровоносних судин, рецептори розтягання легень, шлунка, тканинні хеморецептори, пропріорецептори м’язів).

2. Залежно від відстані до подразника:

 Контактні – сприймають дію подразника при безпосередньому контакті з ним (смакові, дотикові рецептори).

 Дистантні – реагують на дію віддаленого подразника (слухові, зорові, нюхові рецептори).

3. За природою подразника розрізняють:

 Механорецептори (дотикові рецептори шкіри, волоскові сенсорні епітеліоцити спірального органа, бароцептори, пропріорецептори);

Хеморецептори (нюхові, смакові, тканинні, судинні);

 Терморецепиори (теплові, холодові рецептори шкіри, внутрішніх органів, центральної нервової системи);

 Фоторецептори;

Ноцирецептори- Больові рецептори.

4. За способом передачі інформації рецептори можна розподілити на дві групи:

Первинночутливі – до них належать рецептори, що є закінченнями відростків чутливих нейронів і дію адекватного стимулу сприймають безпосередньо. Ці нейрони розміщені переважно на периферії, є біполярними клітинами, один відросток яких – це дендрит з війкою, а другий – це аксон, через який збудження у вигляді потенціалів дії передається до відповідного центру.

Вторинночутливі – до них належать спеціалізовані рецепторні структури, які сприймаючи енергію зовнішнього подразника, генерують сигнал, що передається за допомогою медіатору через синапс на чутливий нейрон.

 

 

V. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу

Учням пропонується закінчити речення:

А) Сенсорні системи- це …..

Б) У людини розрізняють такі  сенсорні системи……

В) Сенсорні системи складаються із ….

Г) Периферичний відділ аналізаторів представлений…

Д) Провідникова ланка органів чуття – це…….

Е) За розташуванням рецептори бувають….

Є) За природою подразника рецептори поділяють на……

Ж) Основними властивостями сенсорних систем є…..

І) Найінформативнішою сенсорною системою є…..

Ї) Властивість сенсорних систем пристосовуватись до дії подразника- це…

VІ. Підведення підсумків уроку.

   Підсумкова формула – доповни речення

1. Урок важливий, тому, що… дає можливість пізнати свій організм.

2. Я вперше замислився… що, здолати вершину знань важче, ніж підкорити гору.

3. Я знаю, що наступну тему… я опаную краще. 

4. Після вивчення теми я зрозуміла… настільки важливим є знання з біології людини.

 

VΙΙ. Домашнє завдання

Опрацювати  параграф 37, дати відповідь на запитання після параграфа

Підготувати повідомлення «Взаємодія сенсорних систем»

 

 

docx
Додав(-ла)
Дибач Іванна
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
10 березня 2019
Переглядів
10594
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку