Підсумковий урок – «подорож»
Тема: РОЗМНОЖЕННЯ РОСЛИН
Мета: навчальна: формувати в учнів знання про розмноження рослин як одну з
особливостей живих організмів, чітке уявлення про способи розмноження
рослин, будову генеративних органів та їх функції;
розвивальна: розвивати вміння аналізувати, виділяти головне;
виховна: виховувати культуру спілкування, інтерес до вивчення предмета.
Обладнання і матеріали: атестаційні листи, трафарети з назвами станцій
«Термінологічна», «Перевір себе», «Експериментальна», «Плодова», «Для
допитливих», дидактичні картки, картки з тестовими завданнями, насіння
рослин, пагони традесканції, борошно, марля, спиртівка, пробірко тримач,
пробірки, сірники, сухе зерно пшениці, аркуш білого паперу.
Тип уроку: коригування та контролю знань.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
- Добрий день, учні!
- Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми будемо здійснювати підсумкову подорож по темі «Розмноження рослин».
II. Основна частина.
1. Рекомендації до проведення гри.
2.Станція «Термінологічна».
- На цій станції ми перевіримо ваші знання термінів з даної теми. Я зачитую термін, а ви даєте відповіді. За кожен правильно сказаний термін ви отримуєте 0,25 бала, за 4 – 1 бал.
1. Квітка – це… (генеративний орган рослин, який забезпечує статеве розмноження рослин).
2. Квітконіжка – це… (тоненьке стебло, на якому тримається квітка)
3. Андроцей – це… (сукупність тичинок у квітці)
4. Двостатева квітка – це… (квітка у якої є тичинки й маточки)
5. Суцвіття – це… (група квіток, розміщена на стеблі в певному порядку)
6. Запилення – це… (процес перенесення пилку з тичинки на приймочку маточки)
7. Плід – це… (генеративний орган рослини, що виникає після запліднення у квітці й містить у собі насіння)
8. Насінина – це… (утвір у насінних рослин, що містить зародок, з допомогою якого ці рослини поширюються)
9. Маточка – це… (орган квітки покритонасінних рослин, який міститься в центрі квітки і складається з приймочки, стовпчика і зав’язі)
10. Тичинка – це… (орган квітки, в якому утворюються пилкові зерна. У тичинці розрізняють тичинкову нитку та пиляк)
11. Пиляк – це… (частина тичинки, в якій утворюється пилок)
12. Гінецей – це… (сукупність маточок у квітці)
13. Ендосперм – це… (тканина у насінні рослин, в якій відкладаються запасні поживні речовини, що їх використовує зародок під час свого розвитку)
14. Пилок – це… (сукупність пилкових зерен насінних рослин
15. Гамети – це… (статеві клітини)
16. Зав’язь – це… (нижня частина маточки, в яких містяться насінні зачатки).
- Закінчилась перша станція нашої подорожі і ми мандруємо далі. Наступна наша зупинка «Перевір себе». У вас на партах лежать тести. Вам потрібно обрати одну правильну із трьох можливих.
3.Станція “Перевір себе»
Тести
1. Квітки, в яких є тичинки і маточки:
А) одностатеві; Б) нестатеві; В) двостатеві.
2. Покрив квітки, утворений чашолистками й пелюстками:
А) квітколоже; Б) оцвітина; В) квітконіжка.
3. Сукупність квіток, розташованих на загальній осі в певному порядку:
А) бутон; Б) суцвіття; В) оцвітина.
4. Подвійне запліднення у квіткових рослин відкрив:
А) К. Лінней; Б) С. Навашин; В) Л. Пастер.
5. Розкривним плодом є:
А) зернівка; Б) ягода; В) горіх.
6. Головною запасною речовиною в насінні є:
А) білки; Б) вода; В) мінеральні речовини.
7. Рослини, на яких розвиваються і маточкові, і тичинкові квітки, називаються:
А) дводомними; Б) двостатевими: В) однодомними.
8. Суцвіття китиця має рослина:
А) ромашка; Б) біла акація; В) вишня.
9. У маку плід:
А) зернівка; Б) сім’янка; В) коробочка.
10. Статеве розмноження в рослин здійснюється:
А) частинами тіла; Б) гаметами; В) спорами.
11. Бульбами розмножується:
А) буряк; Б) нарцис; В) картопля.
12. Сукупність пелюсток у квітці:
А) чашечка; Б) віночок; В) оцвітина.
13. Перенесення пилку з тичинки на приймочку маточки:
А) запліднення; Б) запилення; В) розмноження.
14. Цибулинами розмножуються:
А) нарцис; Б) буряк; В) конвалія.
15. Частина квітки, яка складається з приймочки, стовпчика, зав’язі:
А) маточка; Б) тичинка; В) оцвітина.
16. У наслідок злиття двох статевих клітин утворюється:
А) ендосперм; Б) зигота; В) яйцеклітина.
ЗАВДАННЯ 1
Виконайте дослід, який доводить наявність білка та вуглеводів у насінні.
Обладнання і матеріали: борошно, вода, йод, склянка, шматочок марлі.
ЗАВДАННЯ 2
Висадіть насіння квасолі та пшениці в грунт.
Обладнання і матеріали: лінійка, прозорі пластикові склянки, заповнені грунтом, вода, насіння квасолі та пшениці.
ЗАВДАННЯ 3
Доведіть, що в насінні є жири.
Обладнання і матеріали: насіння соняшника, аркуш білого паперу (можна фільтрувальний папір).
ЗАВДАННЯ 4
Висадіть насіння кукурудзи та гарбуза в грунт.
Обладнання і матеріали: лінійка, прозорі пластикові склянки, заповнені грунтом, вода, насіння кукурудзи та гарбуза.
ЗАВДАННЯ 5
Доведіть, що в насінні є вода.
Обладнання і матеріали: пробірка, пробірко тримач, спиртівка, сірники, сухе насіння пшениці.
ЗАВДАННЯ 6
Висадіть насіння буряку та моркви в грунт.
Обладнання і матеріали: лінійка, прозорі пластикові склянки, заповнені грунтом, вода, насіння буряку та моркви.
ЗАВДАННЯ 7
Здійсніть вегетативне розмноження рослини з допомогою стеблового живця на прикладі традесканції.
Обладнання і матеріали: горщик, заповнений грунтовою сумішшю, пагін традесканції, склянка з водою, скляна баночка.
ЗАВДАННЯ 8
Здійсніть вегетативне розмноження з допомогою підземного пагона цибулини на прикладі цибулі ріпчастої.
Обладнання і матеріали: горщик, заповнений грунтовою сумішшю, склянка з водою, цибулина.
Малюнок |
Відповідь |
Кавун |
|
Помідор |
|
Капуста |
|
Огірок |
|
Лимон |
|
Черешня |
|
Горох |
|
Яблуня |
|
Груша |
|
Слива |
|
Соняшник |
|
Гриб підберезник |
|
Ліщина |
|
Мак |
|
Вишня |
|
Шовковиця |
|
Станція «Для допитливих»
1. Який плід називають простим, а який – складним, або збірним?
2. Які функції властиві зав’язі, зеленим та дозрілим плодам?
3. виходячи з уявлення про те, що квітка – це видозмінений пагін, назвіть частини квітки, що мають стеблове та листкове походження.
4. В яких рослин найбільші і найменші квітки?
5. Відомо що еволюція квітки пов’язана з еволюцією способів запилення. Доведіть це й наведіть приклади пристосувань квітки до агентів запилення.
6. Поясніть у чому полягає значення самозапилення для поширення рослин на великі відстані?
7. Чи видають рослини звуки?
8. Великий пароплав «Харків» йшов з-за кордону до рідних берегів. Всі його трюми були заповнені бобами. Недалеко від Константинополя сталася неприємність: пароплав наскочив на кам’янисту міль. Він пройшовся днищем по дну і, зробивши невелику пробоїну, так би й доплив до Одеси, якби не боби. Пароплав розломався на дві частини. На щастя, ніхто не постраждав. Яка причина аварії?
III. Підсумок уроку та виставлення оцінок.
- Отож ви дали відповіді на останній конкурс нашого підсумкового уроку. Зараз ми зробимо підсумок за результатами всіх станцій пройдених на сьогоднішньому уроці.
За результатами конкурсу ми бачимо, що перемогла команда… .
На сьогоднішньому уроці ми можемо виставити такі бали учням…
IV. Домашнє завдання. Приготувати розповідь про…