Підсумковий урок з молекулярної фізики та основ термодинаміки
Тема: Фізика шоколадних цукерок.
Мета:
навчальна: узагальнити та систематизувати знання учнів з молекулярної фізики та основ термодинаміки. Показати зв’язок технологічних процесів виготовлення шоколадних цукерок з фізичними явищами.
розвивальна: розвивати аналітичне мислення; продовжити формування математичної та інформаційно-цифрової компетентності учнів.
виховна: сприяти розвитку мовленнєвої компетентності учнів, розвивати інтерес до вивчення фізики.
Тип уроку: комбінований урок.
Вид уроку: онлайн - екскурсія.
Обладнання: ПК, мультимедійна установка, відео – фрагменти: «Репортаж - екскурсія на Львівську кондитерську фабрику «Світоч»»; виготовлення шоколадних цукерок у Львівській майстерні шоколаду.
ХІД УРОКУ.
І. Організаційний етап.
Привітання, перевірка готовності учнів до уроку.
Доброго дня! Сьогодні ми з вами відвідаємо Львівську кондитерську фабрику «Світоч» та побуваємо у Львівській майстерні шоколаду – онлайн. На цій екскурсії ми познайомимося з технологією виготовлення шоколадних цукерок та дізнаємось, які фізичні явища використовуються при виготовлені шоколаду…
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Учні за комп’ютерами виконують міні тест.
Міні – тест
А: налити перед; Б: налити після; В: однаково
А: 1, 2, 3, 4 –; Б: 1, 2, 3 ,4 –; В: 1, 2 –, 3, 4 –;
Г: 1 –, 3, 4 –, 2 – не змінилась; Д: 3, 4 –, 1 –, 2 – не змінилась.
А: так; Б: ні; В: залежить від маси пари;
Г: залежить від атмосферного тиску
А: форма посудини; Б: довільна; В: сферична; Г: еліптична; Д: її не існує.
А: дифузії; Б: в’язкості; В: змочування; Г: конденсації.
А: броунівського руху; Б: дифузії; В: лінійного розширення; Г: відбивання світла.
А: міцність; Б: твердість; В: прозорість; Г: анізотропність; Д: відрізнити неможливо.
А: віск; Б: сіль; В: парафін; Г: смола; Д: пластмаса.
А: барометр; Б: лінійка; В: мензурка; Г: термометр; Д: секундомір.
А. газоподібному; Б. твердому; В. рідкому; Г. ефірному.
Ключ до тесту: 1–А, 2– Г, 3– Г, 4– В, 5– В, 6– В, 7– Г, 8– Б, 9– Г, 10– Б.
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань учнів.
Перед демонстрацією відео – фрагментів вчитель ставить перед учнями декілька проблемних питань, на які учні повинні відповісти після перегляду відео:
Для перегляду відео скористаємося посиланнями: https://www.youtube.com/watch?v=z-FVcIT6ViM ( репортаж - екскурсія на Львівську кондитерську фабрику «Світоч»); https://www.youtube.com/watch?v=9MBrCCCrvDA (Львівська майстерня шоколаду).
Після перегляду відео – фрагментів учні відповідають на питання вчителя, які були задані перед демонстрацією відео.
Далі учні діляться на 2 команди та виконують завдання запропоноване вчителем. Та команда, яка швидше і правильно виконає завдання отримує оцінку 10 балів.
Завдання: Уявіть собі цукерки у вигляді пляшечок з шоколаду, наповнених густим малиновим сиропом. А чи не замислювалися ви над тим, як виготовляють такі цукерки? Спробуйте запропонувати спосіб їх виготовлення.
Очікувана відповідь: Спочатку можна заморозити залитий у відповідну форму сироп, а потім занурити його на деякий час в розплавлений шоколад.
Прослідкуйте за фізичними явищами даного технологічного процесу: змінивши агрегатний стан рідини (сиропу), ми дали їй можливість зберегти на деякий час форму ємкості (пляшечки). Зануривши заморожений сироп в розплавлений шоколад, ми змочили їм поверхню майбутнього кондитерського виробу. Після того, як цукерку вийняли на поверхню, шоколад віддав частину своєї внутрішньої енергії сиропу і перетворив його в рідину. Сам же в результаті цього, став твердим тілом – шоколадною пляшечкою .
Доповіді учнів:
а) Шоколадна цукерка;
б) Музей шоколаду;
в) Великі можливості маленьких шоколадок.
Свої доповіді учні оформили у вигляді газети, яку назвали «Світ шоколаду».
IV. Підведення підсумків уроку.
Підведення підсумків уроку проходить в невимушеній атмосфері. За чаєм з шоколадними цукерками учні роблять висновок, що фізика може бути не лише цікавою, а й смачною.
Під час цього уроку учні побачили, як можна використовувати знання з фізики в технології приготування шоколадних цукерок. На цьому прикладі, вони зрозуміли, що знання з фізики широко використовуються в професії «Кондитер».
V. Домашнє завдання. Повторити §§ 17 – 30.