Підсумковий урок з природознавста. Інтелектуальна гра "Що?Де?Коли?"

Про матеріал

Мета : закріпити і розширити знання дітей про природу. Вчити їх аналізувати, зіставляти, порівнювати, узагальнювати. Розвивати зв'язне мовлення й логічне мислення, пізнавальну самостійну активність. Викликати у дітей радісні емоції, внести свято в повсякденне життя. Виховувати любов і бережливе ставлення до природи. Сприяти співпраці вчителя та учнів, учнів між собою та співпраці батьків і учнів.

Перегляд файлу

2 клас

Природознавство

 

Підсумковий  урок

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "гра "що? Де? коли?""

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Інтелектуальна гра

" Що? Де? Коли?"

Результат пошуку зображень за запитом "гра "що? Де? коли?""

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета : закріпити і розширити знання дітей про природу. Вчити їх аналізувати, зіставляти, порівнювати, узагальнювати; Розвивати зв’язне мовлення й логічне мислення, пізнавальну самостійну активність. Викликати у дітей радісні емоції, внести свято в повсякденне життя. Виховувати любов і бережливе ставлення до природи. Сприяти співпраці вчителя та учнів, учнів між собою та співпраці батьків та учнів.

 

Обладнання : на окремому столі - рулетка та конверти із номерами зав­дань, Символ гри " Мудра Сова " та медалі Мудрої Сови, мультимедійна презентація.

 

Хід уроку :

 

І. Організаційна частина уроку. Перевірка готовності учнів до уроку.

1.Вступне слово вчителя.

- Сьогодні у нас незвичайний урок, урок – інтелектуальна гра " Що? Де?                    Коли ?".  А зустрічаються за ігровими столами знатоки двох команд. Це команда " Сонечко " і команда " Веселка". Привітаймо команди оплесками.

То ж давайте позмагаємось.

Свою кмітливість покажіть до дна.

Бо сьогодні Ви - суперники завзяті,

А завтра Ви - одна сім’я.

 

           Дійте - активно, думайте - оперативно, сперечайтесь - доказово, це для всіх обов’язково.

               (Діти сидять за столами, на яких таблички із записами назв команд.

На кожному столі : ручки, аркуші паперу, прапорці ).

 

          Журі сьогоднішнього змагання - батьки, до того ж вони в нас і боліль­ники,  і спонсори гри. В кінці уроку команда - переможець отримає  -  солодкий  приз. А ще  батьки сьогодні командам за правильні відповіді роздаватимуть медалі Мудрої Сови.

 

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення геми, мети, завдань уроку.

Вчитель. Запитання сьогоднішньої гри стосуватимуться вивченого матеріалу з природознавства за 2 клас. Завдання : збагатити й узагальнити свої знання про природу, відчути себе її части­ною.

 

             ІІІ. Сприймання та усвідомлення матеріалу уроку.

  1. Актуалізація опорних знань учнів.

Вчитель : А для цього нам необхідно з’ясувати й уточнити :

    Що таке природа ? ( Природа - навколишній світ, що нас оточує і сама людина).

  •               На які дві групи умовно можна поділити природу ? (Нежива і жива природа).
  •               Та серед нас є речі які не належать до природи . Чому ? (Це речі, які зроблені руками людини).

- Отже Ви зрозуміли про кого і про що ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці.

             А співучасниками нашого уроку будуть лісові мешканці, які пропонують вам свої запитання.

Результат пошуку зображень за запитом "гра "що? Де? коли?""Для того, щоб гра в нас була чесна, учасник повинні дотримуватись правил.

 

 (Слайд 1.)  Правила гри

 

  • Протягом всієї гри учасники по черзі будуть виходити і розкручувати рулетку.
  • Номер на конверті, на який покаже рулетка - номером зав­дання, на яке потрібно буде відповісти.
  • На обговорення дається одна хвилина.
  • Право відповісти надається команді, учасник якої першим підняв прапорець.
  •     За порушення умов гри команди одержують штрафний бал.
  •     За правиль­ну  відповідь -  1 бал та «Медаль Мудрої Сови»
  •     Отримає  перемогу та команда в якої буде в фіналі більше балів (медалей).
  • Учасники команди можуть одержати додатковий бал, якщо правильно дадуть відповідь на додаткове запитання.
  • Додаткові запитання адресуються тій команді, яка дала вірну відповідь на основне запитання.

 

Вчитель.

  •  Команди, готові до гри ? Капітани команди прошу підійти до вчителя. Хто з вас правильно розгадає загадку, той розпочинає гру.

Мар’янка зелена

не сіяна, не саджена,

хто до неї доторкнеться,

дуже сильно обпечеться

                                                        ( Кропива)

 

 (Командир підходить до рулетки, розкручує її і слідкує де зупиниться стрілка. Конверт на якому зупинилася стрілка і є запитанням для знатоків цієї команди).

Пов’язане зображення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пов’язане зображення

Завдання № 1. (слайд №2) Лісовички.

Запитання надіслали лісовички, це веселі чоловічки, які прагнуть якомога більше дізнатися про таємниці природи.

Запитання : Дорогі діти ! Відгадайте загадки.  Які із відгадок належать до природи, а які -ні.

1) Наша матінка завія,

Нас із сига всюди сіє,

А як сонце припече.

Ми струмочком потечем ( Сніжинки)

Його всі люблять, всі чекають, 

А хто подивиться кожен скривиться . (Сонце).

Біла кора, тонкі віти. Що то е ?

Вгадайте, діти ?  ( Береза).

Котиться клубочок,

зовсім без ниточок,

Замість ниточок - 

Триста голочок (Їжак).

Не їсть, не п’є, а ходить і б’є.  (Годинник)

П’ять комірчин – одні двері (Рукавичка)

                     ( Через 1 хвилину  один із гравців дає відповідь. Журі слідкує за часом та правильністю відповіді. Командир команди піднятим прапорцем сигналізує про готовність команди відповідати).

 

( Слайд 3).Відповідь : Сніжинка, сонце -нежива природа, їжак, береза - жива природа.

Пов’язане зображення

                  Додаткове запитання : Чому взимку не можна побачити їжаків ?

Відповідь : Бо у їжаків починається зимова сплячка . (Слайд 4).

 

Доповнення вчителя :  (Слайд 5).

Уже в кінці жовтня їжаки перебувають у напівдрімотному стані, і як тільки випаде перший сніг, у них починається зимова сплячка. Що продовжу­ється до березня - початку квітня.

 

 

Завдання  2.(Слайд 6)

Пов’язане зображенняЗапитання надсилає лісовий мешканець -лось.

Послухайте коротке повідомлення про нього лісового мешканця.

Серед парнокопитних нашої фауни - лось найбільший за роз­мірами  наймогутніший звір. Довжина його тіла - 3 м, маса понад  500кг Має своєрідну форму рогів. Важлива умова оселення лосів – наявність води, тому їх можна найчастіше зустріти поблизу водойм. Лосі легко долають заболочені простори завдяки добре пристосованим, широким копитам. Живлявляться взимку виключно молодими пагонами і корою дерев. Найулюбленіший корм - осикова кора.

Запитання.  Шановні знавці! Скажіть, будь ласка.  Як називається ця рослина та,   що ви  про неї знаєте ?  (Малюнок барвінка).

Результат пошуку зображень за запитом "барвінок малюнок"Відповідь. Барвінок - вічнозелена, трав'яниста рослина. В народній медицині для полоскання горла та промивання гнійних ран.  (Слайд 7).

 

Додаткове запитання : Коли цвіте  барвінок ? Якого кольору квіти ?

Відповідь. Цвіте барвінок  в травні. Квіти сині, або темно- блакит­ні .

 

ДОДАТКОВЕ ЗАПИТАННЯ ДЛЯ КОМАНД  ( Для  відповідь на ці запитання команда немає часу на обговорення,  відповідає відразу. Право відповіді отримує та команда, яка першою підняла прапорець. За відповідь на дані запитання команда  отримує  додатково 1 бал)

 

Запитання 1. Назвіть ознака живої природи . (Слайд 8).

Відповідь : усе живе росте, дихає, живиться, розмножується і відмирає. До живої природи належать - людина, тварини, рослини.

 

Запитання 2. Назвіть,  що є зайвими в цьому переліку. Чому ?  (Слайд 9).

Струмок, тополя, мураха, трава, стіл, повітря, ложка, кінь.

Відповідь.  Зайвими є слова : стіл, ложка -це не природа, а речі зроблені руками людини.

 

 

ЗАПИТАННЯ № 3. Запитання від зайчика.  (Слайд 10).

Пов’язане зображенняКоротке повідомлення про тварину.

Заєць - найбільш популярний звір нашої фауни. Житель відкритих  прос­торів, його можна бачити на полях, по узліссях і чагарниках, що ото­чують поля. Влітку зайці виходять на жирування ще задовго до сходу сонця, а от взимку лише з настанням повної темряви. Закінчують лише перед світанком і знайшовши собі затишне місце  залягають на денний сон. Узимку кормовий раціон складається з трав’янистої і дрібної чагарникової рослинності, яку вони добувають з-під снігу.

 

Запитання. На які дві групи поділять рослини. Які відмінності між цими рослинами ? 

Відповідь. Культурні і дикорослі рослини. Про культурні піклується людини, дикорослі ростуть і розмножуються самостійно.

 

Додаткове запитання. Куди зайцеві бігти зручніше - згори чи на гору ?

Відповідь : У зайця передні ноги короткі, а задні довгі.  Тому він вгору біжить легко, а з гори летить , перевертаючись через  голову.

Пов’язане зображення

Запитання № 4 Запитання від ластівки.     (Слайд 11).

                 Коротка інформація про ластівку.

Маса ластівки - 30-35 грам. Поширені по всій Європі та Азії. Зимують в Південній Африці та в Південній Америці. На Україні ластівки поши­рені по всій території. Гніздяться в  населених пунктах , стайнях, хлівах, де є свійська худоба. Ластівки не бояться людини і підпуска­ють дуже близько до себе. Живляться переважно комахами. У погану погоду збирають комах і павуків на стінах будинків. Відлітають на зимівлі у вересні - жовтні.

Пов’язане зображення

Запитання. Чому павук не належить до комах ?                                                         (Слайд 12).

Відповідь. Павук  має 4 пари лап, а всі комахи 3 пари лап.

 

Додаткове запитання. Відгадайте, що знаходиться в «чорному» ящику ?   

Підказка. Належить до живої природа, в народі називають " божим", бо на вигляд просте та скромне. Діти його люблять і радіють йому бо це  ……              

Відповідь. Жук -  Божа корівка або Сонечко.

  • Чому ж називають його сонечком ? (Яскравого кольору, хоче долетіти до Сонця).

Результат пошуку зображень за запитом "жук сонечко"Доповнення вчителя :

Цей жук виділяє рідину, яка гірка на смак тому його не їдять птахи. Клюне один раз пташка, а вже другий раз обминає, бо пам’ятає про - неприємний смак. Цю рідину назвали в народі "молочком” , а жука - корівкою яка це молоко дає. Чому Божа ? Бо для людини цей жук смирний, не шкідливий, " божий", як кажуть в народі .

 

- Отож сьогодні ви поповнили свої знання , ще однією таємницею природи. Тепер ви можете всім розповісти про походження цього жука .

 

Запитання № 5. Музична пауза. 

                                                 ( Фізкультхвилинка). (Слайд 13).

Пов’язане зображення

Запитання  6 . Запитання надіслала Хитра Лисичка.  (Слайд 14).

Повідомлення про лисичку. Порівняно із іншими хижаками лисиця справляє враження ласкавої твари­ни, тому  її в казках називають лисичкою- сестричкою, хитрункою.

Лисиця - одна із хижих звірів України ,  поширена на всій її території. На полювання виходить надвечір. Це дуже обережний і сторожкий звір, з прекрасно розвиненим нюхом і виключно гострим слухом. Живиться в ос­новному дрібними ссавцями : від дрібних землерийок до молодих зайців.

 

Завдання : Тест. Виберіть правильну відповідь. (Слайд 15).

  1. До корисних комах належать :

а) Білан капустяний, б) мурашка, в) муха.

 

  1. Впадають в зимову сплячку :

а) зайці, б) вужі, в) вовки.

 

Додаткове запитання. (Слайд 16)

Чиї пташенята не знають своє матері ? Відповідь : Пташенята зозулі.      

Пов’язане зображенняДоповнення вчителя : Літаючи понад кущами, хащами  в лісі зозулі помічають гнізда маленьких птахів і підкидають туди по одному яйцю. Яйця зозуль порівняно із розміром птаха дуже малень­кі і майже зовсім не відрізняються від яєць хазяїна гнізда. Забарвлення яєць також здебільшого подібне. Отже яйце зозулі зали­шається непоміченим лежати в гнізді. Розвиток у яйці пташеняти зозулі швидший ніж в пташенят сімейства горобинних. Через 11-12.днів пташенята виростають і через кілька годин починають викидати із гнізда яйця господарів. Таким чином залишається в гнізді лише одне пташеня зозулі, а господарі навіть не помічають того. Бо заклопотані тим, щоб прогодувати ненажерливе пташеня зозулі.

 

Запитання № 7 Бліц - конкурс.

 В цьому конкурсі відповіді на запитання потрібно давати дуже швид­ко, одним словом, або словосполученням.

 

Запитання :

1) Якого птаха підтримує хвіст коли він  сидить на дереві? (дятла)

 в) Який птах літає найвище ? (орел)

  1.     Яка річка найбільша на Україні ? (Дніпро) 
  2.     Яких тварин називають лісовими інженерами ? (бобрів)

Чому в ялини завжди гостра верхівка ? (Поки живе -росте)

 

З а в д а н н я  на  творчість

1 команда – скласти розповідь про синичку, 2 команда - розповідь про дятла.  (  Слайд 17)

Результат пошуку зображень за запитом "синиця малюнок"Пов’язане зображенняПов’язане зображення

 

 

 

ІУ. Підсумок уроку.

Наш урок підходить до кінця. Підрахуйте медалі Мудрої Сови.

Перемогла команда .............

Команда  …….. нагороджується  символом гри  «Що? Де? Коли ?». (Обидві команди отримують «солодкі призи»).

 

  •    Що нового ви довідалися на цьому уроці ? Що для вас було цікавим ? Про що ви ще хотіли  б дізнатися ?

 

У. Підсумкове слово вчителя.

Ми далеко не все дізналися про природу. Адже в неї так багато таємниць, які ми будемо відкривати щогодини, щодня.  А черпати знання про навколишній світ ви   зможете із книжок , користуйтеся джерелами Інтернету, переглядайте науково- популярні фільми.   Крім того будьте спостережливими і природа сама розповість вам про свої таємниці, адже в народі існує вислів :  Бережи природу -бережи Батьківщину "

- А найкраще це питання висвітлено у вірші Жупанина " Буду я природі вірним другом ”.

 

(Читання вірша учнями)

 

Йтиму садом, полем, а чи лугом.

Буду я природі - вірним другом !

Не столочу навіть і трави,

Я скажу їй: " Зеленій , живи !"

 

Коли лісом буду я йти,

Теж посію зерна доброти,

Побажаю дереву і пташці

Результат пошуку зображень за запитом "гра "що? Де? коли?""Щоб віки жили в мирі й щасті.


 


 

 

docx
Додано
17 серпня 2018
Переглядів
1064
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку