"Підвищення рівня мовленнєвої компетентності молодших школярів виражальними засобами української мови"

Про матеріал
Методичні рекомендації "Підвищення рівня мовленнєвої компетентності молодших школярів виражальними засобами української мови."
Перегляд файлу

Підвищення рівня мовленнєвої компетентності молодших школярів виражальними засобами української мови

Підготувала: вчитель початкових класів Павлюк Н.В.

 

 

Одне з актуальних завдань сучасної школи − пошук оптимальних шляхів зацікавлення учнів навчанням, підвищення їхньої розумової активності, спонукання до творчості, виховання школяра як життєво й соціально компетентної особистості, здатної здійснювати самостійний вибір і приймати відповідальні рішення в різноманітних ситуаціях, вироблення вмінь практичного і творчого застосування здобутих знань.

Сьогодні українська мова характеризується через свої значно ширші функціональні (стильові, стилістичні та експресивні) можливості. Особливо важливим видається розуміння мови не лише у зв'язку з орієнтацією на її комунікативну функцію, а й спрямування методичних пошуків на нове осмислення актів повідомлення через систему мовних та мовленнєвих виражально-зображальних засобів.

Відтак формування мовленнєвої компетентності молодших школярів набуває винятково важливого значення на сучасному етапі. Надзвичайно вагомим у навчанні української мови є підвищення мовленнєвої культури учнів, формування в них навичок комунікативної діяльності в будь-якій сфері життя.

Збагачення мовлення школярів лексичними та граматичними засобами проводиться систематично й цілеспрямовано на кожному уроці під час засвоєння всіх розділів шкільної програми. Здійснюється така робота не лише з метою сформувати точне, виразне мовлення, але головним чином виховати в школярів потребу вибирати найбільш доцільні для кожного конкретного випадку мовні засоби, бо різні умови й цілі спілкування вимагають різноманітних засобів мовленнєвого вираження. Актуальність теми дослідження зумовлена не тільки суто педагогічною, а й соціальною потребою в удосконаленні навчанні української мови в школі з метою формування в учнів мовленнєвих умінь і навичок, достатніх для сучасних суспільних потреб. Для ефективного формування мовленнєвих умінь і навичок  школярів необхідним є належне знання української мови, зокрема її виражальних засобів.

Проблема мовленнєтворчої діяльності молодших школярів школи не нова, але багатоаспектна, і тому в лінгвістичній літературі їй присвячено чимало досліджень. Протягом останніх десятиліть до цієї теми зверталися мовознавці (Л.Мацько, О.Савченко та ін.), дидакти та лінгводидакти (А.Алексюк, О.Біляєв, В.Мельничайко, М.Пентилюк, О.Хорошковська та ін.). Тією чи іншою мірою ця проблема порушувалась у працях багатьох психологів і психолінгвістів (Б.Ананьєв, Л.Божович, М.Жинкін, І.Зимня, О.Леонтьєв, С.Рубінштейн та ін.).

Багатоаспектність і складність проблеми вживання молодшими школярами виражальних мовних засобів зумовили її розгляд з різних позицій: розробка мовного компонента загальноосвітньої підготовки учнів (О. Біляєв, М. Вашуленко, І. Ґудзик, М. Пентилюк та ін.); методичне обґрунтування змісту, форм і прийомів роботи над текстом (Ф. Бацевич, Л. Варзацька, М. Пентилюк, Г. Шелехова та ін.); збагачення словникового запасу учнів на різних етапах мовленнєвого розвитку (Н. Гавриш, Н. Голуб, О.Стародуб та ін.); експресія мови і мовлення, оцінність (В. Бадер, Г. Дідук, О. Пономарів, В. Чабаненко, Ю.Яручик  та ін.).

Однак оптимальних шляхів поєднання формування мовленнєвої компетентності молодших школярів із засвоєнням виражальних засобів мови в лінгводидактиці не виявлено, що засвідчує вивчення й аналіз науково-методичної літератури. Недостатність уваги до цієї проблеми пояснюється передусім нерозробленістю методики формування мовленнєвої компетентності молодших школярів шляхом засвоєння виражальних можливостей мови, обмеженістю реалізації комунікативно-діяльнісного підходу до навчання української мови.

Таким чином, проблема над якою працюю: «Підвищення рівня мовленнєвої компетентності молодших школярів виражальними засобами української мови» зумовлена сучасними вимогами до мовної освіти взагалі й недостатнім вивченням проблеми підвищення рівня мовленнєвої компетентності молодших школярів виражальними засобами української мови.

 

 

 

Анкета для учнів

 

  1.   Як Ви думаєте, що означає вміти гарно говорити?
  2.   Яке мовлення називається виразним?
  3.   Як Ви розумієте виразність мовлення?
  4.   Що таке, на вашу думку, виражальні засоби?
  5.   Які засоби можна назвати виражальними? Чому?
  6.   Чи пов’язана виразність зі стилями мовлення?
  7.   Із якою метою ми вводимо виражальні засоби у своє висловлювання? Яке їх місце у мовленні?

 

docx
Додано
24 березня 2023
Переглядів
137
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку