Писемні пам’ятки та їх дослідження5 клас Вступ до історії України та громадянської освіти(автори модельної програми О. В. Бурлака та інші)
Номер слайду 2
План уроку. Види писемних джерел. Використання писемних джерел
Номер слайду 3
Види писемних джерел
Номер слайду 4
ЯКИМИ БУВАЮТЬ ПИСЕМНІ ДЖЕРЕЛА Для відтворення минулого сучасні вчені-історики найчастіше користуються писемними джерелами. До них належать різноманітні написи та документи, створені людьми за допомогою знаків і символів. Письмо виникло понад 5000 тис. років тому. Люди не завжди писали на папері чи в гаджетах за допомогою літер.
Номер слайду 5
Спочатку про важливі події свого життя люди сповіщали на камені, різноманітних дощечках, посуді, кістках. У Стародавньому Межиріччі основним матеріалом для письма були випалені глиняні таблички, а жителі Стародавнього Єгипту писали на папірусі. Наші предки-українці для письма використовували кору берези (бересту) та пергамент (матеріал з телячої шкіри). Батьківщиною сучасного паперу вважають Китай, де, за свідченнями китайських літописів, майстер Цай-Лун у 105 р. н. е. винайшов папір. До цього для письма використовували бамбук. Спробуйте скласти невеличку розповідь про робочий день майстра з виробництва паперу.
Номер слайду 6
Протягом тисячоліть змінювалося й саме письмо. У давнину люди розповідали про важливі події свого життя за допомогою знаків-малюнків — піктографічного письма. У деяких народів знаки письма, що позначають окремі звуки чи навіть цілі слова, називають ієрогліфами, а письмо — ієрогліфічним. Навіть у наш час у Китаї, Японії, Кореї послуговуються ієрогліфічним письмом. Близько XV ст. до н. е. з’явилася абеткова писемність, де один знак передає один звук. Батьківщиною цього виду письма був Близький Схід, де жили семітські народи (євреї, фінікійці та інші). Важливим їхнім заняттям була торгівля, що потребувало ведення чіткого обліку товарів. Для швидких записів і було винайдено просте й зручне письмо. Його основою стала єврейсько-фінікійська абетка, у якій літери позначали окремі, приголосні звуки. Від цього абеткового письма походить більшість сучасних писемностей. Зокрема, українська абетка походить з кирилиці, яка перероблена з грецької, а грецька побудована на основі фінікійської. Фінікійська абетка. Перша літера «алеф» фінікійською та єврейською мовами означає «бик», літера «бет» — «дім», літера «гімел» — «верблюд». Спробуйте здогадатись, які літери української абетки походять від літер «каф», «ламед», «мем», «нун».
Номер слайду 7
Поміркуймо!З розвитком сучасних технологій для швидшого передавання інформації людство частково використовує знаки-символи. Подумайте, де ми найчастіше висловлюємося за допомогою малюнків?Для дослідження історії України вчені послуговуються широким колом писемних джерел. Згадки про події на наших землях містяться у працях давньогрецьких, римських, арабських, європейських мандрівників, учених, політиків. Важливим писемним джерелом історії Русі-України є літописи — твори, у яких оповідь про події велася по роках. Багато цікавої інформації про події історії вчені дізнаються з хронік, мемуарів (спогадів), різних документів, матеріалів газет, журналів та інших письмових джерел.
Номер слайду 8
ЯК ЗА ДОПОМОГОЮ ІСТОРИЧНИХ ДЖЕРЕЛ НАПИСАТИ ПРАВДИВУ ІСТОРІЮПофантазуймо!Якими рисами має володіти людина, котра фахово займається історією?Виявлення і підбір потрібних для дослідження історичних джерел є складною справою. Спочатку необхідно вивчити публікації інших учених, а також ознайомитися з узагальнювальними працями з теми дослідження. Таким чином з’ясовують, які саме історичні джерела треба шукати. Усі знайдені джерела перед використанням необхідно ретельно дослідити. Зокрема, вчені встановлюють час й обставини створення писемної або речової пам’ятки, з’ясовують інформацію про автора документа, першовідкривачів джерела. Дослідники ретельно опрацьовують зміст документа і його вплив на життя суспільства, вивчають матеріал, з якого виготовлені пам’ятки тощо. Для дослідження писемних джерел важливо добре знати мову, якою вони створені, адже мови народів світу постійно розвиваються, а деякі вже належать до так званих «мертвих» мов (ними вже не розмовляють сучасні народи). Важливо перевірити надійність і достовірність джерел. Автор джерела міг записати недостовірні дані з різних причин: або не був очевидцем описаних подій, або з певних причин боявся писати правду, чи навмисне подав недостовірну інформацію. Для найбільш правдивого відображення минувшини вчені зіставляють дані з різноманітних історичних джерел, і лише тоді роблять висновки й узагальнення.
Номер слайду 9
Гійом де Боплан «Опис України» (XVII ст.) «Про ремесла, якими займаються козаки»1. Зіставте зображені джерела. Яку інформацію ми можемо отримати, досліджуючи їх?2. Поміркуйте, як можна перевірити правдивість інформації з цих джерел. Поміркуймо!Серед цього народу зустрічаються люди, досвідчені у всіх взагалі необхідних для життя ремеслах: теслі для будівництва жител і човнів, стельмахи, ковалі, зброярі, кожум’яки, римарі, шевці, бондарі, кравці і т. д. Вони дуже вмілі у виготовленні селітри, якої в цих краях дуже багато, і виробляють прекрасний гарматний порох. Жінки займаються прядінням льону і вовни, з яких роблять полотно і тканини для щоденного вжитку. Усі вміють добре обробляти землю, сіяти, жати, випікати хліб, готувати різні м’ясні страви, варити пиво, мед...
Номер слайду 10
Діємо: практичні завдання. Уявіть себе дослідником родинної історії. Оберіть предмет, документ, фотографію, розповідь когось із рідних, за допомогою яких можна описати одну зі сторінок історії вашої родини. Дослідіть це джерело відповідно до запропонованої пам’ятки. Як дослідити джерело родинної історії1. Уважно розгляньте джерело історичної інформації та встановіть, до якого виду джерел воно належить.2. Коли й за яких обставин було створено?3. Про які історичні події в історії вашої родини свідчить джерело?4. Яке значення в історії родини має досліджувана пам’ятка?
Номер слайду 11
ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання. I. Знаю нове1. Вітри історії переплутали літери у важливих словах. Допоможіть упорядкувати літери в словах, поясніть їхнє значення, запишіть ці слова в зошит.1 ЕИНПМІС2 НАГМЕТЕРП3 ПІІФЯОРКГТА4 ІРЄГФЛІИО5 ЯІІКФІИ6 ЛСИИОІПТ
Номер слайду 12
Поєднайте
Номер слайду 13
Проєкт «Нариси сімейної історії» {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Назва джерела. Що це? Предмет (річ)Наприклад: годинник. Документ Паспорт, свідоцтво. Фотографія Фото з святкування…Розповідь …(усне джерело інформації)Розповідь про подію... Коли й за яких обставин було створено?Про які історичні події в історії вашої родини свідчить джерело?Яке значення в історії родини має досліджувана пам’ятка?Прізвище та ім’я _______________________Домашнє завдання на 17.10.2022 !