Навчання грамоти (1 клас)
Тема. Письмо малої букви х , складів із нею. Складання і записування слів. Розвиток зв’язного мовлення. Вчуся добирати заголовок до тексту.
Мета:учити учнів писати малу букву х , з’єднувати її у різних складах і словах; розвивати спостережливість, мовлення, вміння аналізувати структуру літер,знаходити спільні і відмінні елементи у вивчених буквах; виховувати повагу до хліба і хліборобів.
Обладнання: плакат із зображенням хутора,зображення дівчинки, хруща,мухи,мурахи,черепахи на магнітах,наочність до завдання «Утвори слова» , «Збери букви і прочитай слово.»
Хід уроку
I. Організаційний момент
II.Повторення вивченого матеріалу
III.Повідомлення теми та мети уроку
-Сьогодні ми будемо писати букву, але яку, вам здогадатись допоможе загадка.
Що за буква таємнича?
Не смішна вона ,здається.
Хто ж її повторить двічі,
Той одразу засміється. (Ха-Ха)
Ігор Січовик
- Який звук вона позначає?
IV.Актуалізація опорних знань
1. Звуко- буквений аналіз слова На столі лежить хліб,накритий рушником.
-Під рушником лежить щось дуже важливе і цінне для людей , і його назва починається буквою «х»
Загадка
Виріс у полі
на добрій землі,
місце найкраще
знайшов на столі. (Хліб)
-Зробіть звуко- буквений аналіз слова-відгадки.
2.Розповідь вчителя
-З давніх-давен люди шанували хліб, бо він завжди був найважливішим продуктом харчування. Викинути хоч крихту хліба завжди вважалось гріхом. Щоб потрапити до нас на стіл , хліб проходить довгий шлях. Багато людей вкладають в це свою працю. А хто ж найбільше вкладає труда? Без кого хліба взагалі не було б? Ви дізнаєтесь, відгадавши загадку.
Як в народі називають того,
хто поле обробляє,
зерном добірним засіває,
високі врожаї збирає? ( Хлібороб)
V.Мотивація навчальної діяльності
1.Подорож
-Сьогодні незвичайний урок. Ми завітаємо в гості до хліборобів, які живуть на хуторі «Хлібний». Ось в цьому будиночку, на перехресті, мешкає дуже роботяща дівчинка Харитинка, вона теж із родини хліборобів. Навколо хутора- хлібні поля. Хто там живее? Відгадайте.
Їжу у щоках знадвору
Спритно носить у комору.
Як родина не голодна,
Не страшна й зима холодна. (Ховрах)
- В яких словах з моєї розповіді є буква «х»?
- Давайте відшукаємо на малюнку ще предмети, в назві яких є буква «х».
- Хто живе у ставку? ( черепаха)
-Хто бігає в траві? ( мураха)
- Тут літає багато ось таких комах. Хто це? (Хрущ,муха)
- Погляньте на небо. Що там? (Хмарка)
- Де живе Харитинка? (У хаті)
- Що має відчинити Харитя, щоб зайти на своє подвір’я? Допоможе загадка.
Стоїть тітка на сторожі,
Розглядає перехожих.
З ким за руку привіталась,
В двір пустила, не вагалась. (Хвіртка)
- Що посадила дівчинка біля паркану? (Квіти) Які? (Хризантеми)
- Так, як хутір незвичайний,то в ньому мешкають незвичайні жителі. Це теж помічники хліборобів,бо хлібороби мають бути грамотними. Давайте впізнаємо їх.
- Так,це букви. Які звуки вони позначають?( Прописні великі і малі, що позначають голосні звуки, прописні великі і малі,що позначають приголосні звуки).
VI. Вивчення нового матеріалу
1.Графічний аналіз рядкової букви «х»
-Чим відрізняється прописна і друкована букви «х»?
- На які вивчені букви вона схожа елементами?
2. Пояснення написання рядкової букви «х»
3. Пальчикова гімнастика « Спечемо хлібчик»
4. Координаційні вправи
- Відшукайте, де на хуторі заховалась буква «х»( Жабки у ставку, дорога).
-Напишіть букву «х» на чистому, без ліній, листочку, повторюючи за вчителем(вчитель на дошці)
Х(«ха») -маленька
скрекотуха,
у воді сидить по вуха.
ЖАБ-КА
- Домалюйте жабку.
5. Письмо рядкової букви «х»
6. Письмо складів з рядковою буквою «х»
7.Фізкультхвилинка «Посмішка»
8. Письмо слів з буквою «х»
9. Письмо речень з буквою «х»
10. Розвиток мовлення за матеріалами у прописах
11.Творча робота
- Утвори слова
- Яке положення має буква «х» в цих словах? ( на початку, в середині, на початку і в кінці слова)
- Збери букви і прочитай слово
12. Письмо для себе
13. Виправ помилку
Я вдягнув новий Салат,
А він виявивсь до п’ят.
Ігор Січовик
VI. Підсумок уроку