Дата __________ Номер уроку ___________ Українська мова 1 клас
Тема тижня. Осінь
Тема дня. Письмо великої літери А
Мета: вчити учнів писати велику букву А, склади і слова з нею, встановлювати
відповідність між вивченими малими і великими буквами, складати слова із букв; розвивати зв’язне мовлення учнів, образне мислення; виховувати любов до природи.
Формувати групу компетентностей:
-Компетентність спілкування державною мовою для прагнення відроджувати й вивчати оригінальну творчість народу, розуміння україномовних текстів різних жанрів;
-Загальнокультурну компетентність для дотримання норм української
літературної мови та мовленнєвого етикету.
-Інформаційну компетентність шляхом роботи з підручником та різними
джерелами інформації;
- Компетентність уміння вчитися впродовж життя шляхом формування каліграфічних навичок.
Очікувані результати:
З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників (вітання, знайомство, запитання, прохання, прощання) й доречно реагує на усну інформацію в діалозі
Обговорює сюжетно-рольову гру, у якій брав участь (як відбувалася гра?, чи отримали задоволення від гри? якщо ні, то що цьому перешкодило)
Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось /кимось)
Ділиться своїми почуттями та емоціями від почутого й побаченого
Ставить запитання до усного повідомлення й відповідає на запитання
Уживає форму кличного відмінка іменника для звертання на ім’я до іншої особи, ввічливі слова
Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо)
Придумує іншу кінцівку твору або змінює місце подій
Малює або добирає ілюстрації до художнього тексту
Записує елементарні повідомлення за допомогою малюнкового письма, наприклад: піктограми з правилами поведінки в школі; лист із розповіддю про літні розваги; записка про очікувану класну подію
Записує елементарні повідомлення за допомогою умовних позначок для слів-назв предметів, дій, ознак
Підписує друкованими літерами своє ім’я та прізвище, назву на власних малюнках, на роботі, виконаній спільно у групі
Називає букви, із яких складається його ім’я та прізвище
Відтворює графічні знаки за зразком
Висловлює свої думки і почуття з приводу простих медіатекстів
Досліджує походження слів – вересень, жовтень, листопад
Розрізняє голосні (складотворчі) та приголосні звуки
Визначає кількість складів у слові, орієнтуючись на кількість голосних звуків
Розрізняє глухі та дзвінкі приголосні звуки
Розрізняє тверді та м’які парні приголосні звуки
Використовує голос (тембр, темп, інтонація) і мову тіла (міміку, жести, рухи) для створення образу в процесі сюжетно-рольової гри
Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал,
відеоматеріали, кольорові олівці та фломастери.
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Зміст заняття:
І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності
Метод «Сонячний настрій»
Оберіть, який настрій у вас.
ІІ. Етап цілепокладання
Комікси на мультимедійній презентації. Метод «Сторітелінг»
Привіт, я літера А. Я перша літера алфавіту. Я починаю такі імена як Андрій, Антон, Анна, Алла. Я можу бути небезпечною акулою, анакондою і алігатором. Я можу бути їстівною як апельсин, ананас, алича.
Буква А вітає вас
І запрошує на час
Завітати на урок
Написати її в рядок.
Оголошення теми та мети уроку
Сьогодні ми будемо вчитися писати велику літеру А і вчитися цьому ми будемо у місці, де цілий рік світить сонце в Африці. Перед тим як відправитися в Африку я задав вам кілька питань.
Гра «Вірю — не вірю»
Чи вірите ви в те, що?..
- Висота дерев у Африці досягає 16-поверхового будинку.
- В африканських степах пасуться зебри, жирафи, слони, антилопи, буйволи.
- В Африці живе страус ему — найнижчий птах і найкращий бігун.
- У річках Ніл, Конго, Лімпопо живуть величезні крокодили.
- Африканська п’ятірка – це тигр, слон, носоріг, лев і леопард?
Ну що ж в кінці уроку перевіримо ваші відповіді.
ІІІ. Етап цілереалізації
Робота з мультимедійною презентацією. Природа Африки
Материк цей цікавий, мов казка.
Є куточки — справжнісінький рай!
Любий друже, дізнайся, будь ласка,
Все про Африку, часу не гай! Т. Рубан
— Африка — другий за розміром материк на Землі. Назва материка походить від латинської «африкус» — безморозний, той, який не знає холоду. Африка — найспекотніший материк на Землі. Тут є пекучі пустелі, густі тропічні ліси і вкриті травою рівнини. В Африці немає звичних для нас холодних зим, на більшій її частині розподіл на зиму і літо є умовним. Більшість жителів Африки ніколи не бачили снігу. Навіть сріблясто-крижані вершини високих гір, що виблискують поблизу екватора, місцеві жителі довго вважали скупченням коштовних металів...
На півночі Африки знаходиться найжаркіше місце на Землі — пустеля Сахара, яку перетинає найдовша річка на планеті — Ніл. Пісок у Сахарі нагрівається так, що в ньому можна пекти яйця. Верблюди, які мешкають у цій пустелі, можуть обходитися без води більше двох тижнів. Часто саме на верблюдах люди мандрують пустелями.
В окремих африканських країнах роками не випадає жодної краплі дощу, а в інших щодня бувають зливи. В Африці сонце завжди над головою і весь рік гріє дужче, ніж у нас в Україні у найспекотніші дні липня або серпня.
Гра «Знайди пару» на пальмових листах
На дошці виставлені друковані і прописні букви. Учні по черзі виходять до дошки й обирають пару.
Якщо придивитися, то ці будинки також трішки нагадують літеру а. тут ми сховаємося під палючого сонця і спробуємо вивчити написання великої літери а.
Викладаємо велику літеру А з ліан. (можна взяти стебла винограду або іншої летучої рослини, але не плющ він отруйний).
Підготовка руки до письма. Робота з лабіринтом
Письмо великої букви А
— Знайдіть у касі друковані малу і велику літери Аа.
— Чи однакові вони? Знайдіть і покажіть малу рукописну літеру а.
— А тепер погляньте на велику прописну літеру А. Порівняйте її з друкованою.
— Що в них подібне? Чим вони відрізняються?
Пояснення написання великої букви А з показом на дошці.
— Можливо, хтось сам уже може сказати, як правильно писати велику прописну букву А.
— Чим велика буква Л відрізняється від великої букви А?
— Обведіть, не поспішаючи, дві букви першого ряду і виконайте завдання до кінця.
Фізкультхвилинка з відеосупроводом
Розповідь про рослини і тварини Африки з мультимедійною презентацією.
Савани вкриті високою, до 4 м, травою. Особливо виділяється висока слонова трава. Серед трав поодинці або групами ростуть невисокі дерева. Типовим деревом саван, або візитною карткою, є баобаб. Баобаб краще пристосувався до тамтешніх умов: його довгі корені глибоко проникають у землю, а незвичайна деревина заповнює товстючий стовбур, який просочується водою, створюючи її запас. Кора баобаба — дивне вогненепроникне пристосування проти пожеж, які нерідко трапляються у сухий сезон. У савані ростуть також мімоза і різні пальми.
Африка — батьківщина цінних культур: буряка, лука, капусти, кавуна, які поширилися по всьому світу. Африканські какао, кава, цитрусові, банани, ананаси мають попит у багатьох країнах.
Чи знаєте ви що в Африці багато піску, особливо у пустелях. Давайте уявимо, що ми в африканській пустелі і спробуємо писати літери на піску
Письмо літер на піску
Письмо буквосполучень Ан, Ал
— У буквосполученні Ан другий елемент великої букви А доводять до верхньої рядкової лінії, звідки буде писатися буква н, потім пишуть третій елемент великої букви А.
— У буквосполученні Ал другий елемент великої букви А доводять до того місця, де починається буква л, потім пишуть третій елемент букви А.
Савана, покрита травою, є відмінною кормовою базою для значної кількості травоїдних копитних тварин. Найбільше серед них антилоп: від карликових до великих, як гну. Поряд з ними пасуться газелі й африканські дикі коні — смугасті зебри. Темні і світлі смужки на їхньому тілі допомагають маскуватися, розмиваючи контури тварин серед високих трав. Довгошиї жирафи об’їдають листя акацій. Жираф — найвища тварина на Землі. Його ріст досягає 5 м. Але, незважаючи на свою висоту, жираф може бігати зі швидкістю 55 км/ч, що є чи не єдиним способом порятунку від ворогів. Природа нагородила цю тварину ще і надзвичайно тонким нюхом, слухом та гострим зором, щоб вижити у небезпечному світі саван.
Пальчикова гімнастика «Кулька»
Долоні торкаються одна одної. Коли «надимаємо кульку», долоні розводим, торкаються лише кінчики пальців. Коли повітря виходить з «кульки», долоні повертаються у вихідне положення.
Надимаємо ми кульку:
Кулька кругла і товста.
Як повітря з неї вийде,
Буде кулька знов худа.
Найбільшими ж рослиноїдними тваринами саван є слони, буйволи, носороги, бегемоти. Африканський слон — велика тварина суші: його зріст досягає 4 м, а маса — 5 тонн! Потужного буйвола з грізними, майже метровими рогами, вважають лютою і небезпечною твариною Африки, якої побоюються навіть леви. Носорогів в Африці живе два види — білий і чорний. Білий носоріг важить до 2 тонн, а чорний удвічі менше за нього.
Носороги знаходяться на межі вимирання з причин браконьєрського полювання на них. Біля річок і озер водяться бегемоти. На суші вони здаються незграбними, проте у воді вільно плавають і легко ходять по дну водойм. У такої великої тварини, як бегемот, немає природних ворогів: жоден з хижаків не може порівнятися із ним силою. Живуть у савані і дикі свині-бородавочники, і собакоголові мавпи — павіани і мандрили. У тропічних лісах зустрічаються людиноподібні мавпи — шимпанзе і горили.
Письмо речення
— Прочитайте речення.
— Скільки в ньому слів?
— Як пишеться перше слово в реченні?
— Що ставиться в кінці речення?
— Як слід списувати речення? (По слову.)
На рослиноїдних тварин полюють численні хижаки: лев, леопард, гепард, гієна, шакал. Лева називають царем звірів за його силу, вміння успішно полювати і розкішну гриву. Гепард — швидкий, як блискавка. Це найшвидша тварина на Землі. Переслідуючи свою жертву, він може розвивати швидкість до 110 км/ч. Цікаво, що гепарди не такі сильні, як леви або леопарди, і легко приручаються.
Численні в савані птахи. Серед них і найбільший птах на Землі — африканський страус, і найменший — крихітна яскрава нектарниця, яка довгим тонким дзьобом дістає з квітів нектар.
Метод «Алфавітні джунглі»
В Африці багато непрохідних лісів, які називаються джунглі. А у нас з вами алфавітні джунглі.
У річках Ніл, Конго, Лімпопо та озерах живуть величезні крокодили, бегемоти. Є ящірки, змії, черепахи, хамелеони. Багато різних комах.
Цікаво, що буйвола, слона, носорога, лева і леопарда називають великою африканською п’ятіркою. І дійсно, буйвіл — має злий норов, слон і носоріг — найбільші «вагарі» суші, а лев і леопард — неперевершені мисливці, які за раз з’їдають до 18 кг м’яса. Ці тварини стали символами у багатьох країнах Африки. Наприклад, вони зображені на рандах — паперових грошах держави Південна Африка.
Ось така вона Африка — незвичайна і загадкова.
Візьміть кольорові фломастери і спробуйте знайти 20 літер А.
ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий
Запитання від африканських тварин
— Яку букву вчилися писати на сьогоднішньому уроці?
— Коли ми пишемо велику букву?
— Виконання яких завдань викликало у вас труднощі?
— Які завдання сподобалося виконувати найбільше?
— Подивіться уважно в зошити і виберіть завдання, яке вам вдалося виконати найкраще. Позначте його зеленим олівцем.
Обговорення відповідей на гру «Вірю не вірю»
Оцініть свою роботу.
Лев – я навчився/лася гарно і охайно писати літеру і дуже активно працював/ла на уроці
Носоріг – думаю, що навчився писати літеру, на уроці я працював добре
Слон – я дуже старався/лася писати гарно, але ще потрібно потренуватися, урок був звичайний
1