Метою даного уроку є формування умінь і навичок створення творів-роздумів на основі власного досвіду; розвиток усного мовлення; виховання почуття гордості за приналежність до українського народу, любові і поваги до рідної мови. У ході уроку учні пригадують історію створення Києва, українську пісню, солов'їну мову українську, видатних письменників і українських діячів. Учні формулюють правила українського вихованця. Учні повторюють типи мовлення, а також працюють з пам'яткою щодо написання твору-роздуму.
Тема: Письмовий твір роздум на основі власного досвіду на тему „Батьківщино моя, Україно, я для тебе на світі живу”
Тип уроку: урок формування умінь і навичок
Мета: формувати уміння й навички створення творів-роздумів на основі власного досвіду; розвивати усне мовлення; виховувати почуття гордості за приналежність до українського народу, любов і повагу до рідної мови.
Обладнання: таблиця „Типи мовлення”; портрети українських письменників(Т.Г.Шевченка, Лесі Українки, І.Я.Франка, Л.В.Костенко, П.Тичини, В.Сосюри) і видатних людей України; ілюстрації української символіки (презентація); фонограма української пісні «Мамина сорочка», відеоролик «Легенда про створення Київської Русі».
Випереджувальне завдання: повідомлення учнів про видатних українців, добірка улюблених поезій, легенда про створення Києва
Основні компетентності, що формуються в процесі засвоєння навчального матеріалу: інтелектуальна, комунікативна, інформативна, мовленнєва
Методи уроку: метод «Хвилинка з мистецтвом», інтерактивний метод «Мікрофон», методи стимуляції й мотивації (емоційні, пізнавальні, соціальні)
Хід уроку:
План уроку:
3. Формування умінь і навичок учнів
4. Підсумки уроку
5. Домашнє завдання
І.Організаційний момент
ІІ.Повідомлення теми та мети уроку
-Діти, сьогодні на уроці розвитку мовлення, ми будемо навчатись писати твори-роздуми на основі власного досвіду на тему „Україно моя, Україно, я для тебе на світі живу”.
-Тож давайте відкриємо зошити і запишемо число та тему уроку.
ІІІ. Формування умінь і навичок учнів
1). Актуалізація опорних знань учнів:
-Діти, давайте пригадаємо з вами історію створення Києва, згадаємо українську пісню, солов’їну мову українську, видатних письменників і українських діячів.
а) Згадки про історію Київської Русі (слайд).
-Україна – чудовий край. Хто хоч раз побував в Україні, не годен розлучатися з нею, бо вона притягує людину, як магніт залізо. „Українське небо сміється і манить до себе. Звірини в лісах і полях так багато, що зубрів, диких коней і оленів забивають тільки для шкур. Птахів стільки, що навесні хлопці наповнюють цілі човни яйцями диких качок, гусей, журавлів і лебедів”. Так писали про Україну, давні чужинці.
Україно... Матінко рідна... Народилася ти на святій землі, про яку ще колись апостол Андрій первозданний, сказав: „На цих горах засяє благодать Божа”. Його пророчі слава збулися. Держава, яка виникла на цих святих горах, Київська Русь, була однією з наймогутніших в світі. А хто пам’ятає легенду про виникнення міста Києва?
(Діти розповідають легенду: Коли ж поляни жили особно і володіли родами своїми,— бо й до сих братів існували поляни і жили кожен із родом своїм на своїх місцях, володіючи кожен родом своїм,— то було [між них] три брати: одному ім’я Кий, а другому — Щек, а третьому — Хорив, і сестра їх — Либідь. І сидів Кий на горі, де нині узвіз Боричів, а Щек сидів на горі, яка нині зветься Щековицею, а Хорив — на третій горі, од чого й прозвалася вона Хоривицею. Зробили вони городок [і] на честь брата їх найстаршого назвали його Києвом.
І був довкола города ліс і бір великий, і ловили вони [тут] звірину. Були ж вони мужами мудрими й тямущими і називалися полянами. Од них ото є поляни в Києві й до сьогодні.
Інші ж, не знаючи, говорили, ніби Кий був перевізником, бо тоді коло Києва перевіз був з тої сторони Дніпра. Тому [й] казали: «На перевіз на Київ». Коли б Кий був перевізником, то не ходив би він до Цесарограда. А сей Кий княжив у роду своєму і ходив до цесаря. Не знаємо [щоправда, до якого], а тільки про те відаємо, що велику честь, як ото розказують, прийняв він од [того] цесаря,— котрого я не знаю, [як не знаю] і при котрім він цесарі приходив [туди].
А коли він вертався назад, [то] прийшов до Дунаю І вподобав місце, і поставив городок невеликий, і хотів [тут] сісти з родом своїм. Та не дали йому ті, що жили поблизу. Так що й донині називають дунайці городище те — Києвець. Кий же повернувся у свій город Київ. Тут він і скончав живоття своє. І два брати його, Щек і Хорив, і сестра їх Либідь тут скончалися).
- А тепер Вашій увазі я пропоную відеоролик «Історія створення Києва»
- Така історія виникнення столиці нашої Батьківщини.
- А тепер давайте пригадаємо українську пісню (слайд).
б) Милування українською піснею.
-Україна... Ми народилися в Україні, і нам безмежно дорога ця земля. Всю її не охопити думкою і уявою, а тим більше не розкажеш словом, вона вміщається лише в серці. А які пісні співають українці! Взагалі український народ невіддільний від української пісні, все життя пісня супроводжує людину. Так повелося вже споконвіку, які б події не відбувалися поруч завжди була пісня (весільні пісні, пісні про кохання й родинне життя, жартівливі пісні, веснянки, русальні й купальські пісні, колядки та щедрівки тощо. Хто не був зачарований українською піснею, хто не згадує її, як своє чисте, прозоре дитинство, свою горду юність, своє бажання бути красивим, ніжним, сильним? Послухайте одну з них.
-Звучить фонограма української пісні «Мамина сорочка»
- Істинно, прекрасна українська пісня так само , як і власне українська мова.
в) Про українську мову.
-Яка гарна та красива українська пісня. Яка мелодійна українська мова. За своєю мелодійністю українська мова посідає 3 місце в світі після італійської та французької
Мова наша українська – це золотий запас голосу душі народної, з якого виростаємо, яким живемо і завдяки якому маємо велике право і гордість іменуватися народом українським.
А скільки чудових творів написано українськими письменниками Тарасом Шевченком, Лесею Українкою, Іваном Франком та багатьма іншими. Давайте згадаємо їх (слайд).
(Діти читають улюблені поезії:
УСЕ МОЄ, ВСЕ ЗВЕТЬСЯ УКРАЇНА
... Буває, часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво, —
оці степи, це небо, ці ліси,
усе так гарно, чисто, незрадлииво,
усе як є — дорога, явори,
усе моє, все зветься Україна.
Така краса, висока і нетлі́нна,
що хоч спинись і з Богом говори...
(Ліна Костенко)
ДОБРИДЕНЬ ТОБІ, УКРАЇНО МОЯ!
Струмок серед гаю, як стрічечка.
На квітці метелик, мов свічечка.
Хвилюють, маюють, квітують поля
Добридень тобі, Україно моя!
(Павло Тичина)
ЯК НЕ ЛЮБИТЬ ТОЙ КРАЙ
Як не любить той край,
Де вперше ти побачив
Солодкий дивний світ,
Що ми звемо життям,
Де вперше став ходить
І квіткою неначе
В його теплі зростав
І усміхавсь квіткам!
(Володимир Сосюра)
- Молодці, діти. Українська мова дійсно чарівна!
г) Видатні люди України (слайд)
-А скільки видатних людей народилося на Україні! У Маріуполі народився всесвітньо відомий живописець Архип Куїнджі. У Дебальцеве – поет, письменник Володимир Сосюра. У селі біля Красноармейську – композитор Сергій Прокоф’єв. У Добропіллі – письменник Микола Чернявський.
- А кого з видатних українців ви пам’ятаєтє?
(Діти розповідають: український композитор Микола Лисенко - Полтавщина; український письменник, режисер, драматург Микола Куліш – с. Чаплинка Херсонська обл.; український військовий, політичний та державний діяч, Гетьман Війська Запорозького – Богдан Хмельницький – с. Суботів нині Чигиринський район, Черкаська область, Україна; український художник-живописець Микола Пимоненко – м. Київ; художник Іван Айвазовський - Феодосія; український селекціонер плодових культур Володимир Симиренко - Черкаська область; Амосов Микола Михайлович – видатний вчений-медик, Микола Леонтович – видатний композитор, Володимир Хавкін – видатний мікробіолог, з Бердянська, винайшов вакцину від холори та чуми).
-Так, багато видатних людей народила матінка Україна. Людей, які будували, покращували рідну землю. Тепер і ви, коли подорослішаєте станете поряд з ними, щоб працювати для своєї Батьківщини.
д) Будівельники майбутньої України
-Хтось з вас стане лікарем і буде лікувати людей. Хтось стане будівельником, щоб будувати величезні палаци. Хтось буде науковцем або винахідником,та робитиме дослідження та відкриття або відкривати нові землі. І все це ви робитиме для рідної землі, Батьківщини.
- А що ж треба, щоб все це сталося?
(Формулюємо з учнями Правила українського вихованця. Наприклад:
1.Бути свідомим громадянином України, гордим, що ти українець.
2.Поважай і люби свій народ, свою землю, історію та культуру.
3. Дорожи честю української символики.
4. Шануй пам’ять предків і тих, хто впав у боротьбі за волю України.
5. Люби своїх братів, сестер, поважай старших.
6. Виховуй себе ввічливим, культурним, грамотним і сильним.
7. Підтримуй українські звичаї і традиції своєю участю у них.
8. Гідно поводь себе у громадських містах, на вулиці, не забувай, що ти представник української нації.
9. Поважай культуру, звичаї і мову інших народів.
10. Будь впевнений: мати і Україна – то найсвятіші слова.)
2. Повторення типів мовлення по таблиці (слайд).
3.Робота над пам’яткою при написанні творів роздумів (слайд).
4.Творче завдання. Діти розповідають, що вони напишуть у своєму творі.
5. Написання твору.
ІV.Підсумок уроку.
а) читання 1-2 творів
б) Бесіда.
-Діти, що ми з вами робили сьогодні на уроці, що сподобалося та запам’яталося?
V. Домашнє завдання: Дописати твір.