Мета уроку "Риторика як наука і мистецтво": ознайомити учнів із поняттям «риторика», показати значення ораторського мистецтва у житті сучасної людини; формувати комунікативні вміння, збагачувати активний словник учнів; виховувати відповідальне ставлення до власного мовлення.
1. Найбільша цінність оратора – не тільки сказати те, що потрібно, але і не сказати того, чого не треба. (Цицерон) 2. Мова істини проста (Платон) 3. Недобре, коли сильно кричать, але чудово, коли красиво говорять (Демосфен) 4. Для кого навіть честь - дрібниця, для того і усе інше [нікчемно] (Арістотель) 5. В мужності два головних прояви: зневага до смерті і зневага до болю. (Цицерон) 6. Дивіться доброзичливо на все суще, хай кожне ваше слово буде спокійне, привітне, лагідне; хай кожна ваша дія служить виправленню помилки, розвитку добра. (Будда)
1. Оратор, на, й, на, не, лише, слова, а, багатий, думки (Цицерон). 2. Оратор, людиною, у, і, справах, бути, повинен, справедливою, справедливості, тямущою (Платон). 3. Саме, становить, пишна, надбання, яка, і, почуттям, відповідає, солідна, слухачів, невід’ємне, думкам, промова, і, оратора (Цицерон).4. Оратор, і, усіх, тією, розгромлює, самою, зброєю, і, ранить, тим, одночасно, самим, ударом... (Ф. Прокопович). 5. Оратором, користь, предмета, вишукано, з, до, й, і, є, для, той, в, говорити, важливості, кожного, гарно, відповідно, на, змозі, питання, часові, лише, хто, задоволення, переконливо, слухачів (Тацит). 6. Риторика, думки, княгиня, цариця, і, мистецтв (Ф. Прокопович).
1. Оратор багатий не лише на слова, а й на думки (Цицерон). 2. Оратор повинен бути людиною справедливою і тямущою у справах справедливості (Платон). 3. Саме промова, солідна, пишна, яка відповідає і почуттям, і думкам слухачів, становить невід’ємне надбання оратора (Цицерон). 4. Оратор одночасно розгромлює і ранить усіх тією самою зброєю і тим самим ударом... (Ф. Прокопович). 5. Оратором є лише той, хто в змозі говорити з кожного питання гарно, вишукано й переконливо, відповідно до важливості предмета, на користь часові і для задоволення слухачів (Тацит). 6. Риторика — цариця думки і княгиня мистецтв (Ф. Прокопович).
Від теплого слова і лід…Добре ласкаве слово краще м'якого ... Гостре словечко коле …Слухай багато, а говори ... Хто мовчить, той трьох ... Умієш говорити - умій ... Шабля ранить тіло, а слово - …Яка головонька, така й ...розмерзається.пирога.сердечко.мало.навчить.слухати.душу.розмовонька. Слова для довідок: пирога, мало, розмерзається, сердечко, слухати, розмовонька, душу, навчить. Додаткова вправа
1. Батьківщиною красномовства вважають: А) давній Єгипет;Б) Стародавній Китай;В) античну Грецію;Г) Стародавній Рим.2. Батьком риторики називають: А) Аристотеля;Б) Платона;В) Демосфена;Г) Цицерона.3. Видатні оратори Київської Русі: А) Феофан Прокопович та Григорій Сковорода;Б) Демосфен та Цицерон;В) Іларіон та Кирило Туровський;Г) Михайло Ломоносов.4. Риторичне запитання –це: А) питання, з яким ритор (оратор) звертається до слухачів, щоб перевірити, чи зрозуміли вони суть сказаного ним;Б) запитання, яким висловлюється ствердна думка чи на яке відповідає той, хто його ставить;В) питання, з яких складається план підготовленої оратором промови;Г) запитання, з яким слухачі звертаються до оратора, щоб уточнити ним сказане