Тема: Урок мовленнєвого розвитку. Письмовий твір-роздум у публіцистичному стилі на морально-етичну тему: “Люди серед нас ”.
Мета: удосконалювати текстотворчі вміння та навички школярів; розвивати їх мислення; дотримуючись вимог до цього виду творчих робіт, стилю й типу мовлення, використовуючи багатство синтаксичних конструкцій української мови; розвивати вміння слухати іншого, толерантно сприймати чужу думку; формувати в школярів позитивне й адекватне сприймання високоморальних сімейних традицій українського народу, виховувати почуття любові та поваги до своїх рідних, близьких.
Тип уроку: бінарний.
Обладнання: таблиці-схеми “Як готуватися до твору - роздуму”, комп’ютерна презентація.
Епіграф уроку:
Наше життя - це те, що ми про нього думаємо.
Марк Аврелій
Любов`ю світ би обійняти
Анна Дущак
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Слово вчителя:
ІІ. Створення психологічної ситуації.
Рада всіх бачити! Гляньте на того, хто вам найбільше імпонує, посміхніться один одному і подумайте – все у нас буде добре! Повірте, на це варто витрачати час! Хоч він у нас мінливий, швидкоплинний. Єдиний, що не підкоряється нікому.
ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку.
Так живу я, як умію,
І згораю, і зорію
Мудре бачу у простому,
А велике – у малому.
Ці слова зараз просто не будемо обговорювати, але, можливо, десь у глибині прив’яжуться до нашого сердечка.
Сьогодні на уроці ви підготуєтеся і розпочнете роботу над твором- роздумом у публіцистичному стилі на морально - етичну тему. Детальніше про мораль, етичні норми вам пригадає учитель етики.
ІV. Актуалізація опорних знань.
Вчитель етики: Що таке етика? (наука)
Що є її об’єктом вивчення? (мораль)
Що таке мораль?
Як мораль пов’язана з етикою?
(Вона є складовою етики, бо етика як наука формулює моральні принципи та норми людської поведінки)
Учитель:Отже, взагальному ми можемо сказати, що етика – це наука про мораль. Як ми бачимо, що ці поняття взаємозв’язані, вони існують паралельно.
Вчитель: Для того, щоб написати твір на морально-етичну тему саме в публіцистичному стилі, пригадаймо, які ознаки має цей стиль .
Твір-роздум – це текст, у якому в логічній послідовності викладено думки, міркування і висновки. В основі творів-роздумів на морально-етичну тему – проблеми моралі.
Словникова робота: мораль, етика.
Вчитель: А які ви знаєте найважливіші категорії етики?
Найважливіші категорії етики: добро, обов’язок, совість, честь, гідність, гуманність, відповідальність тощо.
Синонімічна хвилинка: добро, обов’язок, совість, честь, гідність, гуманність, відповідальність тощо.
б) ставлення людини до оточуючих;
в) цікаві випадки, повчальні для інших;
г) розміркування: ким бути і яким бути?;
ґ) те, у чому щастя людини;
д) те, що таке вихованість тощо.
Вчитель: А що ми знаємо про типи мовлення (повторення).
Типи мовлення: роздум, опис, розповідь.
Вчитель: Що являє собою твір-роздум?
Вчитель: З яких елементів він складається?(теза, доведення, висновки).
І ми до сьогоднішньої теми теж складемо складний план.
Слово учителя: Чи часто ми ставимо собі запитання: які люди нас оточують? Люди є всякі: добрі, злі, замріяні, задумливі, зарозумілі, честолюбні, чесні, брехливі. Кожного з них ми бачимо по-своєму, сприймаємо своїм баченням. Але кожен з цих людей залишається особистістю. Хтось змінюється з часом, хтось залишається при своєму постійному характері.
Відповімо на головне питання: які люди оточують нас? Та хіба можливо дати точну відповідь на подібне питання? Адже іноді ми навіть не вдивляємося в те, що відбувається навколо нас, не звертаємо увагу на характер або поведінку тієї чи іншої людини. Ми не зможемо відповісти на це запитання, бо неможливо описати людей, що оточують нас, одним конкретним словом. Всі різні, кожен — особистість.
Кожен з нас живе у своєму особистому світі. Для когось головним є внутрішній світ, для когось улюблені місця. Оточуючих нас людей обов’язково щось прив’язує до життя, якщо ж такої опори не існує, людина втрачає сенс існування, то вона потребує нашої допомоги. Тому треба уважно придивлятися до тих, хто нас оточує, хто знаходиться серед нас.
Особисто у мене теж є свій світ. Це мої думки, мої мрії і мої почуття. Всі, хто знаходяться навколо мене — індивідуальні і мають своє власне ставлення до існування в цьому світі. Кожен з нас бачить тих, кого хоче бачити. Як сказав колись давньоримський імператор Марк Аврелій: «Наше життя — це те, що ми про нього думаємо».
Учитель етики:
З уроків етики і не тільки, вам знайомі такі поняття як добро, справедливість, милосердя, толерантність, повага, співчуття... Милосердя і доброта ще з давнiх часiв були притаманнi нашому українському народовi, нашiй багатiй землi. Цiлком природним i закономiрним вважалося допомогати знедоленому, захистити старiсть, порятувати хворого, заступитися за скривдженого.
Це все взагальному ми назвемо духовним світом людини.
Духовна людина відчуває свою відповідальність за себе і за інших, вірить, що добро завжди перемагає зло, сама намагається робити добро. Така особистість відповідає за себе і своїх близьких, цінує здоров'я і життя.
3 грудня увесь світ відзначатиме день людей з інвалідністю.Його було засновано 1992 року Генеральною Асамблеєю ООН. Інвалід... Переглядаючи різні сайти в інтернеті, в соц. мережах, ви не знайдете там прямого звернення. Згідно Конституції України, Конвенції ООН «Про права людини» цих людей сьогодні називають по-різному: людина з обмеженими можливостями чи властивостями, людина з особливими потребами, людина з фізичними вадами чи з фіз. обмеженнями.
На долю людей з обмеженими можливостями випали нелегкі випробування, однак вони, долаючи труднощі, проявляють виняткову силу духу і непохитну віру в життя. Цей день покликаний більш пильно звернути увагу на тих, хто живе з нами поруч, і простягти руку тому, хто потребує допомоги.
Саме на цю тему ми хочемо з вами поговорити і тому підготували відеоролик. Як живеться людям з обмеженими можливостями в Україні? Чи дійсно держава піклується про них? Увага на екран...
(перегляд відео: «Обмежує не інвалідність, а дискримінація по відношенню до таких людей»)
Обговорення: 1. Хто є героями цього соціального відео?.. - Героями соціального відео стали молоді люди з інвалідністю: вадами опорно-рухового апарату, органів слуху, зору і т.п.
2. Який спосіб життя ведуть ці люди?.. - Чи замкнулися вони в собі, ізолювалися від навколишнього світу?.. Вони – соціально активні, сильні, навчаються, працюють, перемагають, йдуть за своєю мрією. Своїми успіхами в спорті, науці, громадському житті особи з фізичними обмеженнями доводять, що завдяки силі духу і цілеспрямованості можна досягти таких висот, які й здоровій людині не завжди під силу.
3. Чи легко живеться людям з обмеженими можливостями?.. - Чи піклується держава про них?.. Зі свого досвіду зізнаються: найбільша перемога для людей з інвалідністю в Україні – це щоденне пристосування до світу, де не враховано потреби маломобільних людей.
4. Як ви розумієте вислів: «Обмежує не інвалідність, а дискримінація по відношенню до таких людей.»?.. Що таке дискримінація? ... Дискримінація(розрізнення) – будь-яка відмінність, виключення, обмеження або перевага, що заперечує або зменшує рівне здійснення прав. Дискримінація стається кожного разу, коли в одній ситуації через стереотипи чи певну ознаку до одних людей ставляться гірше, ніж до інших.
Словникова робота: дискримінація - це порушення прав людини, заборонене цілою низкою обов'язкових для виконання документів в області прав людини. Термін «дискримінація» має точне визначення і стале значення в міжнародному праві.
. Дібрати спільнокореневі слова до дискримінація.
Завдання « Пласт»
В чому проявляється повага й увага до інвалідів?
Висновок учителя:
По-перше, це відсутність образ у їхню сторону. По-друге, надання фізичної чи матеріальної допомоги, якої потребує конкретна людина з особливими потребами. Та чи достатньо цього? Звичайно, ні. Інваліди, як і будь-які інші люди, потребують спілкування та хочуть бути корисними. Найбільша розкіш на землі – це спілкування, а воно залежить тільки від нас.
« Мікрофон »Скажіть, а що потрібно людині у житті?
Сенкан зі словом «життя»
Вчитель: Улюблена робота, матеріальне забезпечення, друзі, здоров’я, становище у суспільстві. Життя прекрасне, коли створюєш його сам, бо мудрий не шукає сенсу життя, він просто його не втрачає.
Отже, у житті треба мудрості. Не розмір будинку. Не меблі й не речі творять тепло рідного дому, а серця дорогих тобі людей, любов. Щаслива та людина, яка уміє по-справжньому любити. А такі люди вміють любити. Їхньою любов`ю світ би обійняти…
Вчитель етики:
1. Що, по-вашому, головніше в житті?
2. Як ми повинні ставитись до оточуючих? («Золоте правило моралі»)
3. Чому його назвали «золотим»?
4. Назвати «золоте правило моралі» іншими словами, щоби зміст залишився той-же.
Поетична хвилинка. Учениця читає вірш.
Людина кожна, що живе на світі –
Душа, окремий всесвіт, мікросвіт.
Тобі як їм яскраво сонце світить,
Ти не зважай на термін «Інвалід».
Твоя душа для творчості відкрита,
Ти, попри все, за інших, ні, не гірш.
Картину гарну можеш ти створити,
Чи написати пісню або вірш.
Можливо, ти не все на світі можеш,
Не пробіжишся вранці по росі,
Та вір у своє серце й переможеш,
ТИ – ОСОБИСТІСТЬ – хай це знають всі.
Любов близьких хай подарує віру
У проминущість всіх нещасть і бід.
Як бачу я твою усмішку щиру,
Зника шаблонне слово «Інвалід».
І думка зігріва мене єдина,
Що селить радість в душу знов і знов:
Ти на землі живеш, тож ти – ЛЮДИНА,
Якій потрібні щирість і любов.
Хай зникнуть всі розмови-пересуди,
Й до цих людей добрішим стане світ,
Образливо хай не звучить повсюди
Цей соціальний термін – «Інвалід».
Вони теж заслуговують поваги,
Бо ж Діти Божі, рівно як і ми.
Нехай замість докОрів і зневаги
ЛЮДЬМИ себе відчують між людьми.
Вчитель: А чи знаєте, що Гомер від народження був сліпим, Бетховен-глухим, а Уолт Дісней від народження мав затримку психічного розвитку.
Мозкова атака:
То як же пояснити? Що є її найголовнішим “цементуючим матеріалом?”Яку роль відіграють такі люди у нашому суспільстві?
Перш за все, людина потребує задоволення своїх фізіологічних потреб — у кисні, сні, їжі, питті. Коли вона це має, їй також необхідна фізична та психологічна безпека. Далі йдуть потреби в любові рідних, в повазі, в пізнаванні чогось нового.
Вчитель: Які укр. письменники були прикуті до ліжка?
Евристична бесіда за творчістю А. Дущак, Лесі Українки.
Слово вчителя:
Ніщо в житті людини не є випадковістю. Вони прийшли у світ, щоб нести якусь місію. І зветься – любов. З любові починається життя.
- Складання плану до твору- роздуму
Вчитель: Я вважаю, що будь-яка людина гідна поваги та уваги, незалежно від віку, національності, релігійних переконань або фізичних особливостей. Ми всі різні, але ми рівні!
Вчитель етики:
Щоб допомогти дітям сформувати співчутливе ставлення до людей з обмеженими можливостями, вчитель розповідає історію:
«Жила-була собі дівчинка. До неї потрапила чудова квітка-семицвітка. Чудовою вона була тому, що кожна пелюстка мала виконати одне бажання. Шість пелюсток дівчина змарнувала на несерйозні бажання. А от сьому, останню, пелюстинку дівчинка використала дуже розумно. Відірвавши її, дівчинка забажала, щоб хлопчик Вітя, який хворів і рухався лише за допомогою милиць, одужав. Тепер вони граються разом.»
Але так буває тільки в казках. У житті, на жаль, деякі хвороби вилікувати поки що неможливо. Люди, які мають певні фізичні чи інші недоліки, теж хочуть вчитися, працювати, спілкуватися з друзями.
Давайте уявімо собі, що на деякий час до нас потрапила чарівна квітка-семицвітка. У вас є можливість подумати й загадати по одному бажанню: як би ви допомогли людям, які мають якісь фізичні недоліки, хворим.
Висновок: люди, які мають фізичні та інші недоліки, мають право на особливу увагу й піклування держави. Про це записано у Конвенції про права людини
V. Підсумок уроку.