Презентація містить теоретичний та практичний матеріали про наказовий спосіб дієслів, творення активних дієприкметників, який можна використовувати як при очному, так і при дистанційному чи змішаному типах навчання.
План занять4 Творення дієслів наказового способу1235 Вживання одних способів замість інших. Робота з підручником. Активні й пасивні дієприкметники. Домашня робота
Номер слайду 3
Наказовий спосіб дієслова виражає спонукання до дії, прохання, наказ, благання тощо. Наприклад: пиши, сиди, виправімо, хай пише, нехай робить.
Номер слайду 4
Форми наказового способу дієслів мають такі закінчення: {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Однина Множина1-а ос. — -мо, -імо: ріжмо, робімо2-а ос. -∅, -и: ріж, роби -те, -іть або -іте: ріжте, робіть або робіте3-я ос. хай … -е (-є), -ить: хай ріже, хай робитьхай … -уть (-ють), -ать (-ять): хай ріжуть, хай роблять
Номер слайду 5
Деякі дієслова наказового способу мають паралельні форми: кресли — кресль, визнач — визначи, визначте — визначіть, підтвердьте — підтвердіть.
Номер слайду 6
Для творення дієслів наказового способу 1-ї особи множини використовують також закінчення -ім: ходім, робім. Але ці форми мають розмовний характер, їхнє вживання об межене усним розмовним стилем.
Номер слайду 7
Від дієслів доконаного виду відповісти, доповісти, переповісти і под. наказовий спосіб не утворюють. Спонукання до дії в такому разі передають формами недоконаного виду: відповідай, доповідай, переповідай і под.
Номер слайду 8
Використання часток давай, давайте для творення форм наказового способу (давай різати, давайте робити) не відповідає літературній нормі.
Номер слайду 9
У формі 2-ї особи множини паралельно із закінченням -іть можна вживати й закінчення -іте (воно хоч і рідше вживане, але нормативне): ходіть — ходіте, несіть — несіте, любіть — любіте, окропіть — окропіте.
Номер слайду 10
Іноді один спосіб дієслова вживають у значенні іншого, наприклад: Чи не допоміг би ти мені виконати завдання? (умовний спосіб у значенні наказового). У значенні наказово го способу може бути й інфінітив, наприклад: Стояти струнко!
Номер слайду 11
Робота з підручником11-klas-ukrajinska-mova-avramenko-2019 Вправа 2 Утворити усі можливі форми наказового способу від поданих слів. Бачитися, куховарити, підтвердити, повідомити, підсилити, помовчати. Зразок. Варити. 1-а ос. — варімо; 2-а ос. — вари; варіть, варіте; 3-я ос. — хай варить, хай варять.
Номер слайду 12
3. Знайдіть речення, у яких інфінітив або умовний спосіб дієслова вжито в значенні наказового способу. 1. Якби мені черевики, то пішла б я на музики (Т. Шевченко). 2. Любов відкрити важче, ніж Америку (Л. Костенко). 3. Писати тільки правду! Не зраджувати її ні за яких обставин (О. Довженко). 4. Кудись у далеч невідому отак злетіла б з журавлями (О. Лятуринська). 5. Назавжди викреслити б війну з життя людини (І. Ле). 6. І все на світі треба пережити (Л. Костенко). 7. Таточку, голубчику, Ви б краще лежали (І. Тобілевич). 8. Стояти! Ні на мить не присідати! (І. Кужіль). 9. Відпросився б ти в командира, прийшов би до мене хоч на часину (О. Гончар).
Номер слайду 13
Номер слайду 14
Активні й пасивні дієприкметники. Активні дієприкметники виражають ознаку за дією, яку виконує сам предмет: киплячий (суп), зеленіючий (гай), опале (листя). Активні дієприкметники теперішнього часу утворюють за допомогою суфіксів -уч- (-юч-), -ач- (-яч-), а минулого часу — за допомогою суфікса -л-.
Номер слайду 15
Пасивні дієприкметники виражають ознаку за дією, яку хтось виконує над предметом: написаний (сестрою), здійснений (мною), розбитий (вітром). Їх утворюють за допомогою суфіксів -н-, -ен-, -т-.
Номер слайду 16
Активних дієприкметників теперішнього часу в українській мові мало, їх здебільшого вживають у наукових текстах (як терміни): лежачі хворі, блукаючий нерв, а також у художньому стилі: синіючі далі, зеленіючі гаї. Форм типу ідучий, бігучий, кричащий, говорячий в українській мові немає.
Номер слайду 17
Дієприкметники танцюючий, пануючий, навчаючий і под. використовують у сучасній мові обмежено. Замість них треба вживати: • іменник: початківець, працівник (не початкуючий, не працюючий); • іменник-прикладку: команда-лідер (не лідируюча команда); • прикметник: охочий, розвивальний (не бажаючий, не розвиваючий); • прийменниково-іменникову сполуку: місця для сидіння (не сидячі місця); • пасивний дієприкметник: приспана красуня (не спляча красуня); • дієприкметник минулого часу з префіксом напів-: напівзниклі рептилії (не зникаючі рептилії); • описову конструкцію (підрядне речення): той, що йде; той, що біжить (не ідучий, не бігучий); • синонім: сучасні проблеми (не існуючі проблеми); • іменник у формі родового відмінка: лампа енергозберігання (не енергозберігаюча лампа); • словосполучення з відповідним змістом: з любов’ю до вас (не люблячий вас); • усунення зайвого активного дієприкметника: постійна комісія (не постійно діюча комісія).
Номер слайду 18
В українській мові є окремі дієприкметники на -учий (-ючий), -ачий (-ячий), що стали прикметниками, тобто вказують на постійну ознаку: під лежачий камінь вода не тече; лежачого не б’ють, АЛЕ: кішка, що лежить на канапі (не лежача на канапі кішка).
https://learningapps.org/6083382 Виконайте завдання за посиланням:
Номер слайду 21
Виконайте вправи 2,4 параграфа 18.
Номер слайду 22
Домашня робота1. Вивчити теоретичний матеріал §17 – 18.2. Виконати вправу 5 на с. 55- 56 та вправу 7 на с. 60.
Номер слайду 23
Джерела: Авраменко О. Українська мова (рівень стандарту) : підруч. для 11 кл. закл. загальн. середн. освіти / Олександр Авраменко. — К. : Грамота, 2019. — 208 с. Заболотний О. В. Українська мова : (рівень стандарту) : підруч. для 11-го кл. закл. заг. серед. освіти / Олександр Заболотний, Віктор Заболотний. – Київ : Генеза, 2019. – 240 с.: https://naurok.com.ua/prezentaciya-aktivni-ta-pasivni-dieprikmetniki-ukra-nska-mova-7-klas-48101.html