Урок № 8. ПІСНЯ, ТАНЕЦЬ І МАРШ... ЗУСТРІЧАЮТЬСЯ
Мета:
• навчальна: розкрити поняття «танцювальна», «пісенна», «маршова музика», «коломийка»; надати учням уявлення про музику як мистецтво, що розповідає про життя людей і навколишній світ мовою звуків; підготувати учнів до уроку узагальнення знань;
• розвивальна: розвивати в учнів уміння сприймати музику та визначати засоби її виразності; розвивати вокально-хорові навички, творчі здібності учнів;
•виховна: виховувати музичну культуру та моральні якості учнів (доброту, співчуття, людяність, любов до рідного краю та народних традицій).
Музичний матеріал: Б. Фільц «Коломийка», П. Чайковський «Танець із кубками» з балету «Лебедине озеро», Г. Татарченко «Гей, ви, козаченьки», поспівка «Дзвінка пісенька», А. Філіпенко «Веселий музикант».
Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрети Б. Фільц, П. Чайковського, Г. Татарчен-ка, А. Філіпенка; схема жанрів музики.
Обладнання: ТЗН; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований урок.
Учні входять до класу під музичний супровід (П. Чайковський «Танець із кубками» з балету «Лебедине озеро»).
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання
2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Бесіда
* Про яких трьох «китів» музики йшлося на попередніх уроках? Назвіть їх.
♦ Поміркуйте, що в них є спільним, а чим вони різняться. (Розглядання схеми на дошці.)
3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Сьогодні до нас на урок я запросив (-ла) всіх трьох «китів», але вони почали сперечатися: хто з них найголовніший гість? А щоб вони не сварилися, спробуємо з’ясувати це і допомогти їм потоваришувати.
4. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Слухання музики
Учитель. Послухайте твір української композиторки Богдани Фільц «Коломийка» та дайте відповідь на запитання.
♦ Яким є настрій цього твору?
Слухання «Коломийки» Б. Фільц
♦ Чи можна під цю пісню танцювати?
♦ Які «кити» потоваришували у цій музиці?
Отже, коломийка — найпоширеніший вид української музики, що поєднує пісню і танець.
Кожна коломийка може бути як приспівкою до танцю, так й існувати незалежно від нього.
А ось ще одна музична зустріч: ми потрапили на балетну виставу «Лебедине озеро», музику до якої створив П. Чайковський за добре відомою казкою.
У замку велике свято. Син принцеси Зіґфрид відзначає своє повноліття. Принц бенкетує в колі своїх друзів. Невтомно трудяться музиканти, під ласкаву мелодію скрипок пари кружляють у вальсі. У глибині алеї з’явилася урочиста процесія. Це — її величність принцеса. Вона оголосила синові, що йому час одружуватися. Завтра на балу, куди з’їдуться найвродливіші й знатні дівчата, Зіґфрид має обрати наречену. Друзі Зіґфрида засмутилися: добігає кінця їхнє веселе й безтурботне життя. Але Зіґфрид попросив їх не засмучуватися. Він наказав принести ще вина і підняв наповнений келих за вірність товаришам юності, за молодість, за дружбу.
Послухайте фрагмент «Танець із кубками» із цього балету та дайте відповідь на запитання.
♦ Які «кити» допомогли створити цей танець?
Слухання «Танець із кубками» з балету «Лебедине озеро» П. Чайковського
Так, ми почули у цьому творі і марш, і танець.
♦ Який характер музики ви почули?
На нас чекає зустріч ще з одним музичним твором — «Гей, ви, козаченьки»Геннадія Татарченка. Послухайте цю пісню та дайте відповідь на запитання.
♦ Які типи музики поєднуються у цьому творі?
Слухання пісні«Гей ви, козаченьки» Г. Татарченка
♦ Чи можна цю пісню назвати маршем? Чому?
Вокально-хорова робота
Розучування поспівки «Дзвінка пісенька» з показом руху мелодії рукою
Продовження роботи над піснею «Веселий музикант» А. Філіпенка. Виконання з інсценуванням (1-й куплет — учні передають пісенність мелодії, імітуючи гру на скрипочці; 2-й куплет — танцювальність, виконуючи «пружинку»;
3-й куплет — маршовість, «граючи на барабані», на останніх словах — біг на місці)
5. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Бесіда
♦ Чи є хтось головний поміж музичних «китів» ?
♦ Які музичні твори допомогли потоваришувати нашим «китам» ? Учитель. Отже, ми переконалися, що у музиці, як і у житті, злагода
та дружба допомагають змінити життя на краще та знайти друзів.
Учні виходять із класу під музичний супровід (Б. Фільц «Коломийка»).