К. Г. Юнг " Тільки руки знають як розплутати те, над чим марно б'ється розум." В розробці розкривається одна з форм гнучкої корекції - пісочна терапія як один з напрямків арт-терапії, який базується на теорії К. Юнга про те, що кожен предмет зовнішнього світу викликає який небудь символ в глибині несвідомого. Тобто, лікування піском.
Майстер - клас з досвіду роботи ( ігри з піском, різноманітні вправи на розвиток дрібної моторики, корекцію взаємин між дітьми, формування позитивних рис характеру). Опис своїх ідей та досвіду.......
Карл Густав Юнг говорив: «Тільки руки знають, як розплутати те, над чим марно б'ється розум». І так вважає психолог Н. А Сакович: «Пісочна терапія — це спосіб спілкування зі світом і з самим собою, спосіб зняття внутрішньої напруги. Наприклад, пересипаючи пісок в долонях, можна заглянути в невідоме і знайти причини багатьох проблем».
Мета пісочної терапії:виявити та охарактеризувати індивідуальні особливості дитини;налаштувати на розуміння себе і свого «Я» у світі життєвої діяльності;навчитися створювати модель своїх фантазій на піску і пояснювати їх; проаналізувати комунікативні труднощі позбавити від страхів і психологічних травм.
Можливості пісочної терапії:проживання негативного емоційного досвіду в процесі творчого самовираження; програвання психотравмуючих ситуацій на символічному рівні; зміна відношення до себе, до свого минулого, теперішнього і майбутнього, до значимих подій; зміцнення (пробудження) довіри до світу, розвиток нових відкритих, продуктивних відношень зі світом. За допомогою гри і піску люди проникають до глибин своєї свідомості.
ч. Пісочна терапія:І - дозволяє розвивати мілку моторику рук;Г - допомогає дитині почувати себе захищеною в комфортному для себе середовищі;Р - розвиває творчі (креативні) дії, знаходить нестандартні рішення;И - стабілізує негативний стан, поглинає негативну енергію; З - розвиває зв’язне мовлення;П - тренує зорово-просторову орієнтацію, мовні можливості;І - дозволяє розвивати фонетичний слух і сприймання;С - розвиває активність, розширює життєвий досвід;К - поширює словарний запас;О - знімає нервову напругу;М - дозволяє відчувати свободу, не боятися.
Особливості пісочної терапії: Особливістю пісочної терапії є те, що людина може висловити все, що спонтанно прийшло їй в голову. Дана повна свобода дій: можна робити гори або рівнини, змішувати пісок з водою, створювати озера або болота, а також доповнювати свої картини фігурками людей, тварин, будівель і т.д.
Актуальність: Актуальність методики пісочної терапії в сучасному суспільстві дуже висока. Людина все більше відходить від природи, забуває про свій природний початок. Саме пісок зможе нагадати первісні почуття і відчуття. Дітям подвійно корисно грати в пісочниці, ніж дорослим. Там вони можуть розвинути мислення, фантазію і, що важливо, – дрібну моторику пальців.
Корекційний вплив пісочних ігор: Ігри на розвиток дрібної моторики пальців рук ; Ігри на корекцію взаємин між дітьми, дітьми та дорослими (спілкування та поведінка),корекцію відхилень в емоційному розвитку; Ігри на формування позитивних рис характеру, навичок партнерської комунікації, розвиток емоцій у дітей (пізнавальні ігри на піску).
Види ігор з піском: Повчальні ігри (навчають дитину читанню, письму, лічбі, грамоті);Пізнавальні ігри ( допомагають дитині пізнавати навколишній світ, знайомлять з історією);Проективні ігри ( відкривають потенційні можливості дитини, її творчість, фантазію, разом з дорослими придумують і розповідають казки дітям).
- у дітей значно підвищується інтерес до занять, навчання; - вони відчувають себе більш успішними; - під час заняття немає місця монотонності та суму; - гра з піском відіграє значну роль в оздоровленні та загартовуванні дітей. Досвід використання пісочної терапії дає позитивні результати:
«Добридень пісок!»Покладіть долоні на пісок. Давайте його погладимо внутрішньою, потім тильною стороною долоні. Розкажіть, які відчуття, асоціації у вас викликає пісок?Погладьте пісок між долонь. Пограйте на поверхні піску, як на фортепіано. Подібні вправи використовуються на початку заняття. Це сприяє розвитку дрібної моторики рук, а, отже, активізує розумову діяльність. Ви помітили, що сухий пісок - ніжний, легкий, мінливий, сипучий.Ігри та вправи для занять в пісочниці в різних напрямках корекційної роботи.
Розвиток діафрагмального дихання.«Вирівняй дорогу». Від дитячої машинки проведена канавка в піску. Дитина повітряним струменем вирівнює дорогу перед машиною.«Що під піском?» Під тонким шаром піску картинка. Сдуваючи пісок, дитина відкриває зображення. «Секрет» під шаром піску – іграшка.«Допоможи зайцю». У піску поглиблення - «сліди» зайця. Треба «замести» всі сліди, щоб лисиця не виявила.«Добрий велетень». Перед іграшкою невисока гірка. Повітряним струменем зруйнувати гірку, зрівняти з поверхнею, щоб герой продовжив шлях.
Пальчиковий практикум. Розвиток тактильно-кінестетичних відчуттів«Ковзати» долонями (ребром долоні) по поверхні піску зигзагоподібними або круговими рухами (уявимо, що це - машинки або змійки).«Химерні візерунки на піску» - створити відбитками долонь або кулачків або кісточками кистей рук, різноманітні візерунки.«Пройтися» по піску окремо кожним пальцем правої і лівої рук по черзі, потім можна групувати пальці, створюючи «загадкові сліди».
Розвиток диференційованих рухів, сили, спритності пальців (всі вправи виконуються спочатку провідною рукою, потім другою рукою, потім обома одночасно)«Пограти» на поверхні піску на фортепіано або клавіатурі комп'ютера.«Стискати і розтискати» по черзі пальці, занурені в пісок. В глибині піску виконувати різні вправи ( «Ріжки», «Кільця»).
Автоматизація звуків«Гірочка». Набрати пісок в руку. Насипати гірку, вимовляючи корегуючий звук.«Сховай іграшку». Теж саме. Пісок сипати на іграшку.«Доріжка». «Крокувать» або просувати пальчиками по заданих доріжках (зигзаг, хвиля, спіраль, геометричні форми), вимовляючи корегуючий звук.
Формування складової структури слова«Камінчики». Викласти стільки камінчиків на піску, скільки частин у слові і порахувати їх.«Сліди на піску». Зробити сліди на піску (долонями, пальчиками) стільки, скільки частин в слові і порахувати їх.«Млин». Зсипати з кулачка стільки купок «зерна», скільки частин в слові і їх порахувати.
Розвиток зв'язного мовлення«Знайди і опиши іграшку.» Дитина описує знайдену в піску іграшку (тваринку, предмети, героїв казок). Дві іграшки. Дитина описує та порівнює знайдені в піску іграшки.«Намалюй і розкажи.» Дитина малює на піску і розповідає про намальоване. «Покажи казку.» Дитина складає розповідь, використовуючи дрібні іграшки, предмети, демонструючи свої дії.
Ігри з піском спрямовані на розвиток творчого мислення і уяви, довільної уваги, знижують тривожність і агресивність, сором’язливість і замкнутість, формують навички спілкування, дозволяють дитині навчитися висловлювати свої почуття. Граючи з піском у дитини посилюється бажання дізнаватися щось нове, експериментувати і працювати самостійно, в пісочниці потужно розвивається тактильна чутливість як основа «ручного інтелекту». Дуже добре в іграх з піском більш гармонійно і інтенсивно розвиваються всі пізнавальні функції (сприймання, увага, пам’ять, мислення), а також мова і моторика. Пісок як і вода, здатний «заземлювати» негативну енергію, що особливо актуально в роботі з «особливими» дітьми. Таким чином: