Пісок,як матеріал для розвитку творчості та навчання дітей

Про матеріал
Підвищення психолого-педагогічної компетентності педагогів щодо використання різноманітних методів у роботі з піском в умовах ЗДО.
Перегляд файлу

Інтерактивний семінар на тему:

«Пісок як матеріал для розвитку творчості та навчання дітей»

Мета: підвищення психолого-педагогічної компетентності педагогів щодо використання різноманітних методів у роботі з піском в умовах ЗДО.

Завдання: ознайомити педагогів з інноваційною технологією «Дива на піску»;

Ознайомити слухачів семінару з принципами,метою,методами і прийомами ігор на піску;

Стимулювати розвиток креативності у дошкільників.

Форма проведення:семінар-практикум.

1.Айсбрекер «Малюнок на спині»

Мета: активізація учасників; створення позитивно-емоційного настрою з використанням техніки малювання пальцями.

Ведучий пропонує всім утворити коло. Учасники стоять по колу,одне за одним,на відстані трошки менше витягнутої руки.

Ведучий. Зараз я вам розповім вам казку,яку ми намалюємо одне в одного на спині. Приготуймо аркуш паперу, розгладимо його (учасники гладять долонями спину гравця,який стоїть попереду). Жив-був хлопчик (малюють пальцем чоловічка). Він дуже любив гуляти в лісі (малюють дерева). Одного разу він пішов на прогулянку (зображують сліди). Світило яскраве сонце (малюють сонце на спині партнера). Сонячні промені ніжно пестили його спину (гладять долонею спину одне одному). Раптом з’явилися хмари(малюють хмари). Почався сильний дощ(показують,як падають краплі дощу). Дощ ущух. З’явилися великі калюжі(малюють калюжі). Улюбленим заняттям хлопчика було дивитись на калюжі й усміхатися своєму відображенню(учасники повертаються обличчям в коло й усміхаються одне одному).

Висновок. Ця вправа поліпшила ваш настрій,ви розслабилися,заспокоїлися,відчули довіру одне до одного та налаштувалися на позитивну роботу на семінарі.

2.Вступне слово «Піскова терапія дошкільнятам»

 Піскова терапія для дітей - це прекрасна можливість для самовираження,розвитку творчих нахилів у дитини,а також простий дієвий спосіб навчитися виражати свої почуття,емоції,переживання.

Гра з піском – природна та доступна кожній дитині форма діяльності.

Ігри з піском сприяють розвитку просторового мислення,математичних,дослідницьких,мовленнєвих здібностей. Гра в пісочниці не вимагає спеціальних навичок і умінь,тут можна не боятися помилитися і легко починати все заново.

Вправа «Ваші очікування»

Учасники семінару сидять по колу,посередині – пісочниця.

Ведучий пропонує кожному учасникові мовчки обрати з колекції одну іграшку,яка більше подобається,знайти їй місце у пісочниці та поставити її туди.

Обговорення. Учасникам пропонують по колу,дати відповідь на запитання та розповісти,що вони внесли у пісочницю і чому? За бажанням розповісти про свої відчуття,до яких їх спонукає композиція,що можна сказати про групу,яка будувала цю композицію? Чи знайомі з пісковою терапією? Ваші очікування від семінару?

Висновок. Ця вправа спонукала у вас різні відчуття щодо композиції,яку ми створили,але вони всі емоційні та позитивні.

Вправа «Докажи слово»

Мета: закріпити знання методичних рекомендацій щодо освітнього напряму «Гра дитини».

Учасникам пропонують текст методичних рекомендацій щодо реалізацій завдань із розвитку ігрової компетентності. Необхідно додати частину слів замість три крапки.

Текст

«Повноцінна участь дитини в іграх,які ініційовані дорослим,забезпечує «за…(пуск)» механізмів вільної самодіяльної творчої гри,у якій розквітає само…(стійність), іні…(ціативність), кре…(ативність), сво…(бода) вибору та цінності,що існують у житті дитини».

«Особистий досвід участі дитини в іграх,які ініційовані дорослим, прокладає місточок до спів…(участі), зда…(тності) до спільних дій, до формування навичок,необхідних для пі…(знання)та вза…(ємодії) з природнім,соц….(іальним) світом,ми…(стецтвом) та тех….(нікою)».

«Позитивний вплив дорослих на розвиток ігрової ком…(петентності) полягає передусім у сп…(ілкуванні) з дитиною, у спільній грі; у створенні ігрового се…(редовища),спрямованого на сти…(мулювання) та розвиток ігрових бажань дитини».

3.Інтерактивна вправа »Заповни таблицю»

Мета: вчити розрізняти освітні завдання,розвивати аналітичні здібності педагогів.

Педагоги розподіляють завдання піскової терапії із запропонованого переліку у відповідну таблицю – освітні,розвивальні,виховні.

Освітні

Розвивальні

Виховні

 

 

 

 

 Перелік завдань

  • Учити дітей послідовно і точно передавати побачене,з урахуванням розвитку сюжету.
  • Формувати вміння відповідати на запитання проблемно-пошукового характеру.
  • Навчати спеціальних рухів та їхнього виконання дітьми.
  • Вчити будувати композиції на піску за зразком.
  • Закріплювати уявлення про навколишній світ .
  • Розвивати психічні процеси (увагу,пам’ять).
  • Розвивати логічне мислення.
  • Розвивати тонкі тактильні відчуття,дрібну моторику.
  • Розвивати вміння діяти за інструкцією.
  • Розвивати слухову увагу та пам’ять.
  • Стимулювати розвиток сенсорно-перцептивної сфери,особливо тактильно-кінестичної чутливості.
  • Спонукати емоційний позитивний стан,задоволення від ігор та спільної діяльності з іншими дітьми.
  • Виховувати уважне ставлення до колективу під час організації групової діяльності.
  • Виховувати доброту,дбайливе ставлення до всього живого.
  • Удосконалювати навички позитивної комунікації.
  • Відтворювати життєві ситуації,створюючи композиції на піску.

Висновок. Заняття з піском поліпшують емоційний стан дітей: гіперактивних пісок урівноважує,скутих-розслаблює,тривожних-заспокоює,агресивних-утихомирює.Під час занять та після них усі діти задоволені та прагнуть грати знову. І це мабуть,найголовніше,що дають дітям ігри з піском.

4. Ігрове обладнання для ігор на піску (мультимедійна презентація).

1.Водонепроникний дерев’яний ящик. Якщо займатися з дітьми в малій групі (3-4 дитини) або індивідуально, його розмір – 50-70 см. Такий розмір скриньки відповідає оптимальному полю зорового сприйняття,що дає змогу охоплювати його поглядом цілком. Ящик з піском з боків може бути забезпечений ручками для зручності транспортування. Краще, якщо піднос буде саме дерев’яним,адже це полегшить перенесення піскового досвіду в реальну діяльність.

Для занять з великими групами для дітей потрібний ящик більшого розміру. Внутрішня поверхня підносу (дно і борти) фарбують у синій або блакитний колір. Таким чином,дно підноса символізуватиме воду, а борти – небо.

2.Чистий, просіяний пісок (деякі його навіть прожарюють у духовці). Він не повинен бути занадто великим або занадто дрібним. Піском заповнюють меншу частину скриньки . Для піскових ігор краще,якщо він буде вологим. Таким чином,створює символічну «лінію горизонту».

3. «Колекція» мініатюрних фігурок,заввишки бажано не більше 8см. До набору іграшок можуть увійти:

* людські персонажі;

*будівлі: будинки,школи,церкви,замки;

*тварини: свійські,дикі,доісторичні,морські;

*машини: сухопутні,водні,космічні,бойові;

*рослини: дерева,кущі,квіти,овочі;

*побудови: мости,огорожі,ворота,портали,кошари;

*предмети неживої природи:черепашки,гілочки камені,кістки,яйця;

*символічні предмети: джерела для загадування бажань,ящики зі скарбами, коштовності;

*казкові герої: злі та добрі;

*релігійні предмети і сувеніри;

*жива зелень;

*флакони з-під парфумів;

*пластикові або дерев’яні букви і цифри,різні геометричні фігури(круги,трикутники,прямокутники,піраміди).

5.Форми та види занять.

Форми проведення занять (мультимедійна презентація)

*індивідуальна

*групова

*у парах

Види ігор з піском(мультимедійна презентація)

  • Навчальні ігри допомагають набути навички читання,письма,лічби,розвивають фонематичний слух,а також сприяють корекції звуковимови,розвивають тактильно-кінетичну чутливість.
  • Пізнавальні ігри дають змогу дітям пізнати багатогранність навколишнього світу (географічні ігри,фантастичні ігри,ігри для ознайомлення з навколишнім світом).
  • Проектні ігри відкривають потенційні можливості дитини,розвивають її творчість і фантазію. За допомогою цих ігор проводять психологічну діагностику,корекцію розвитку дитини.
  • Психотерапивтичні ігри допомагають позбутися нервового напруження.

6. З чого починати? (мультимедійна презентація)

1.Ігри на розвиток тактильно - кінестичної чутливості та дрібної моторики рук («Чутливі долоньки»).

2.Ігри на розвиток фонематичного слуху,корекції звуковимови,навчання читання та письма («Піскова грамота»).

3.Пізнавальні ігри з піском,зокрема на ознайомлення з навколишнім світом. Через них ми пізнаємо те,що поряд із нами: тварин (диких та свійських), комах,ліси,поля,річки,озера,моря,острови.професії,місто,транспорт,помпо.

4. Географічні ігри. Тут ми дізнаємося,як живуть люди в різних куточках  планети. Моделюємо в пісочниці різні кліматичні зони і життя в них. Наприклад,часто дітям складно уявити життя в тропічних багатоярусних лісах . Ставимо фігурки екзотичних дерев та кущів по ярусах (слід пам’ятати,чого немає в «колекції»,замінюємо природним матеріалом),обвиваємо їх ліанами,мотузочками,розміщуємо на них фігурки мавп,птахів,фруктів і відтворюємо «тропічну зливу».

5.Фантастичні ігри. У пісочниці імітуємо життя на інших планетах: місячний ландшафт,поверхня Марса. Це унікальна можливість для нас – використовувати сучасну дитячу субкультуру (трансформерів,роботів) з мирною пізнавальною метою. Після перегляду мультфільмів можна запропонувати дитині відтворити на піску картину,яка найбільш запам’яталась,програти ще раз хвилюючу ситуацію,придумати до неї альтернативне продовження. Розігруючи «зоряні війни» на піску,реалізуючи бажання бути супергероєм і вічно живим,дитина звільняється від внутрішнього напруження та отримує від нас багато цікавої інформації про космічні тіла,кораблі,дослідження.

6.Історичні ігри. Ми захоплюємось діорамами битв,представлених у великих музеях,але ж це не що інше,як застигла піскова картина. Тільки в пісочниці дитина може все сама побудувати і програти,ставши учасником історичних подій. Професійні військові використовують ігри на піску. Вивчаючи стратегію бойових дій.

7.Ігри – екскурсії містом. Батьківщина починається з рідного міста,селища. Його історія істотно впливає на думки І життя мешканців. Історія міста,як і життєвий шлях людини,має свої радощі й печалі. Ці події можна розіграти на піску.

 

7. Моделювання ігор – казок на піску.

Етапи гри

Засоби

Стиль поведінки дорослого

1.Введення в ігрове середовище

Настанова на уважне слухання й активну участь:примовки,потішки,

очікування незвичайних пригод і випробовувань

Довірливий стиль спілкування,уважне ставлення до кожної дитини,діалог із кожним,зниження тону голосу,сугестивний характер висловлювань

2.Знайомство з грою та її героями

Слухання зачину казки,історії та побудова в пісочниці ігрового простору (казкової країни,замків,річок,лісів – того що потребує сюжет гри),наповнення його будь – якими персонажами,казковими героями,літерами

Позиція «відстороненого оповідача»,доброзичливого м’якого помічника,дослідника простору,що створюється

3.Моделювання простору,конфлікту,труднощів

Дітям читають продовження історії ,яка відбувається,що руйнує створений на піску світ(з’являються сили зла,руйнування,дракони,чудовиська,урагани)

Створення ситуації,у якій кожна дитина діє самостійно(перенос пер та обігрує в грі негативні емоції),при цьому педагог може бути руйнівником,використовуючи фігурки і ляльок

4. Вибір допомоги

Звернення до дитини за допомогою запитань:

* Що станеться з мешканцями країни?

*Що робити? Як учинити?

* Чи зможеш ти допомогти?

Дорослий – зацікавлена особа,яка вивчає ситуацію,шукає вихід разом з дітьми. Дорослий переконує,підбадьорює,вселяє віру в себе,вказує на можливості дітей

5.Боротьба та перемога

Діти обігрують ситуацію зі злом,де вони – мудрі лицарі,феї та чарівники. Кожний виступає під маскою близького персонажа. Далі відбувається реконструкція піскової країни. Саме зараз діти є творцями – відновлюють світ відповідно до своїх бажань та набутих знань і навичок. Будують так,щоб у новій країні всім було зручно. Посилюється успішний досвід – дітям дякують усі казкові істоти.

Дорослий підтримує,підбадьор пі,висловлює свою зацікавленість,запевняє у тому,що у дітей усе вийде. Потім висловлює щирі захоплення дітьми,дякує за думки,доброту.

 

 

 

6. Ствердження перемоги

Спонтанне продовження гри,у якій відбувається святкування перемоги

 

Дорослий запитує про емоції дітей,думки,почуття,що виникли під час гри,чи сподобалось їм; що вони робитимуть,якщо знов потраплять у таку ситуацію

7.Перспектива у подальших пригод

Розповідь про наступні ігри,пригоди

Дорослий намагається заінтригувати дітей

 

8. «П’ять кроків організації ігрового процесу»

Перший крок – демонстрація пісочниці. Зазвичай ми говоримо дітям таке: «Подивіться, наша пісочниця заповнена піском наполовину,тому видно блакитні борти. Як ви гадаєте,навіщо це потрібно? Дійсно,борти символізують небо. У пісочниці є ще один секрет: якщо розсунемо пісок,то прогляне блакитне дно. Як ви гадаєте,а це навіщо потрібно? Дійсно,дно символізує воду. Ви можете створити річку,озеро,море і навіть океан. А за допомогою глечика з водою сухий пісок легко перетворюється на вологий. Словом,тут все підвладне вашій фантазії.»

Другий крок – демонстрація колекції фігурок. Зазвичай ми говоримо дітям таке: «Подивіться,тут багато різноманітних фігурок. Ви можете їх розглянути,потримати в руках. Тут є і дерева,і будинки,і люди,і багато іншого. Створюючи світ,свою картину в пісочниці,ви можете використовувати різні фігурки».

Третій крок – ознайомлення з правилами ігор на піску. Дуже часто педагоги ставлять такі запитання.

  • Як навчити дітей дбайливого ставлення до піску?
  • Як заборонити кидати пісок в очі товариша?
  • Як пояснити,що руйнувати створене іншими не можна?

Дійсно,ігри з піском висувають багато обмежень,заборон. Щоб уникнути моралей,ми рекомендуємо ознайомити дітей з правилами в контексті певного ритуалу,постійно повторюваних дій,у яких ці правила проживаються і програються.

Четвертий крок – формування теми заняття,інструкцій до ігор,основного змісту заняття. Цей крок здійснює казковий герой (Пісковий Чоловічок,Фея,Черепаха Тортіла). Він задає тему заняття,від його особи ведеться захоплива розповідь про будь – яку подію. Він формулює завдання і загадує загадки. Інакше кажучи,весь освітній матеріал дітям подає казковий персонаж. Він же веде ігровий процес,контролює його хід,резюме й аналізує результати творчих робіт, «коронує» і підбадьорює кожного з дітей.

П’ятий крок – завершення заняття,ритуал виходу. Завершуючи роботу в пісочниці,діти розбирають свої споруди,розставляють іграшки на полиці стелажа; розрівнюють пісок,кладуть долоні на поверхню піску і дякують.

Роль дорослого в організації ігор з піском.

Після того як дорослий підготує обладнання для ігор,створить атмосферу доброзичливості,він виконує роль уважного глядача. Позиція дорослого – це «активна присутність»(принести іграшки,воду,віднайти необхідні матеріали),а не керівництво процесом. Ігри дітей з піском ніколи не інтерпретують і не обговорюють. Цікаві моменти дорослий може фотографувати для виставок,альбомів.

9. Практикум «Казка на піску»

Мета: спонукання інтересу педагогів до організованої навчально – ігрової діяльності; розвиток творчої уяви,навичок проведення занять з піскової терапії.

Учасники: ведучий – вихователь,інші учасники семінару – діти.

Завдання для педагогів: під час проведення практикуму(інсценізація заняття) виділити та назвати етапи організації ігрового процесу.

Тема: «Чутливі долоньки»

Обладнання: пісочниця – дерев’яний ящик,пофарбований у синій колір,у ньому пісок(сухий і вологий).

Педагог запрошує дітей до пісочниці. Вони сідають на стільці навколо «пісочниці»,прикритої тканиною.

Педагог. Доброго дня,діти! Я дуже рада бачити вас. Ми сьогодні почнемо знайомство з чарівною країною. Вона незвичайна,піскова. Але щоб потрапити до неї,потрібно промовити чарівні слова і виконати спеціальний,магічний обряд.

Ритуал «вхід» у Піскову країну

Звучить музика

__ Щоб  потрапити в Піскову країну,потрібно стати навколо пісочниці та взятися за руки. Витягніть руки над пісочницею долонями вниз. Заплющте очі та промовте за мною заклинання:

У долоньки наші подивися,

У них доброту,любов знайди,

Щоб лихої дів перемагати,

Мало просто багато знати.

Треба бути активним,

Сміливим,добрим,сильним,

А ще бажано

Робити все уважно!

Педагог знімає тканину з піскового аркуша.

__ Ми починаємо подорож чарівною,Пісковою країною. Тут поки ще нічого немає,але незабаром ви станете справжніми творцями і добрими чарівниками,познайомитися з жителями цієї прекрасної країни. Ви поки їх не бачите, Як гадаєте, чому? Вони вас ще бояться,не довіряють вам. Адже вони не знають: ми добрі чи злі,прийшли творити добре чи погане.

Жителі трішки за нами постежать, Якщо ми їм сподобаємось,то на наступних заняттях вони обов’язково завітають до нас у гості. Будемо робити усе правильно? Добре тоді починаймо!

Гра «Відбитки рук»

На рівній поверхні піску діти і дорослий по черзі роблять відбитки кистей рук: внутрішньої та зовнішньої сторони. Важливо затримати руку на піску,злегка вдавивши її,і прислухатися до своїх відчуттів.

Педагог. Мені приємно. Я відчуваю прохолоду(або тепло) піску. А ви? Коли я рухаю руками,я відчуваю маленькі піщинки. А що відчуваєте ви?

Далі педагог перевертає свої руки,мої відчуття змінилися. Тепер я інакше відчуваю пісок,на мою думку,він став трохи холоднішим. А що відчуваєте ви?

__ Мені не дуже зручно тримати так руки. А вам? (Якщо у дітей схожі відчуття,то можна обговорити,як зробити краще.)

__ Нумо «поковзаємо» долонями по поверхні піску. Малюючи кола і зигзаги,уявіть,що проїхала машина,санчата або проповзла змія.

__  Поставте долоню на ребро і виконайте ті самі рухи.

__ Пройдіть долоньками по прокладених трасах,залишаючи свої сліди,уявивши,що ми подорожуємо.

__ А тепер за допомогою наших долоньок,пальчиків,кулачків намалюймо на поверхні піску химерні чарівні візерунки.

__ Зараз ми будемо малювати на поверхні піску окремо кожним пальчиком по черзі правою і лівою рукою. Потім – одночасно(спочатку – тільки вказівний,потім – середній,безіменний,великий і нарешті,мізинчик).

__ Пограймо по поверхні піску,як на піаніно.

__ А тепер намалюймо сонечко з відбитків наших рук.

__ Молодці,а зараз намалюйте на піску свій настрій.

По завершенні роботи педагог пропонує дітям вимити руки і сісти на стільці.

Рефлексія заняття

__ Діти, сьогодні ми почали знайомство з чарівною країною. Дізналися,який пісок на дотик. Чим відрізняється сухий пісок від вологого. У мене зараз гарний настрій: я дізналася багато нового. А що нового дізналися ви?

Ритуал «вихід» з Пісочної країни

__ Тепер, мої милі,простягніть руки над пісочницею і зробіть рух,ніби ви скачуєте кульку. Тепер прикладіть її до серця і повторюйте за мною: «Ми беремо із собою все важливе,що було сьогодні з нами,все,чого ми навчилися!». До зустрічі!

Запитання до учасників практичного заняття. Які етапи заняття ви помітили?(Обов’язкова наявність ритуалів «входу» у Піскову країну, «виходу» з неї та рефлексії,яку проводять перед «виходом» з Піскової країни).

__ Ваші відчуття,враження від участі у заняття?

__ У роботі з дітьми якого віку можна використовувати такі заняття?

 

10.  Підбиття підсумків. Рефлексія.

Учасники збираються біля пісочниці. Їм пропонують обрати іграшкову фігурку,яка,на їхню думку,символізує їхні думки,почуття після семінару,і виставити фігурки на піску,відповідаючи на запитання:

-         Що вам дав цей семінар?

-         Чи відбулися у вас будь – які зміни?

-         Чи потрібні такі заняття в ЗДО?

Ведучий. Дякую за роботу на семінарі! Деякі педагоги зацікавилися технологією «Дива на піску» і хочуть упроваджувати її в роботу з малюками. Але все це є позитивним поштовхом у реалізації цієї інноваційної технології.

 

 

docx
Додав(-ла)
Леся
Додано
6 березня
Переглядів
96
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку