Календарно-тематичне планування інтегрованого курсу "Пізнаємо природу" на 2023-2024 рік, для 5-го класу (70 годин, 2 години на тиждень). Складено за модельною навчальною програмою «Пізнаємо природу. 5-6 класи (інтегрований курс), авт. Д. Біда, Т. Гільберг, Я. Колісник» для закладів загальної середньої освіти, затвердженою Наказом Міністерства освіти і науки України від 13.12.2021 року № 1358. Підручник - Біда Д. Пізнаємо природу: підручник інтегрованого курсу для 5-го класу // Д. Біда, Т. Гільберг, Я. Колісник. - К.: Генеза, 2022. - 256 с.
ПІЗНАЄМО ПРИРОДУ
(5 клас, 70 годин, 2 години на тиждень)
Складено за модельною навчальною програмою «Пізнаємо природу. 5-6 класи (інтегрований курс), авт. Д. Біда, Т. Гільберг, Я. Колісник» для закладів загальної середньої освіти, затвердженою Наказом Міністерства освіти і науки України від 13.12.2021 року № 1358
І семестр
№ уроку |
Дата уроку
|
Зміст уроку та види навчальної діяльності
|
Прим. |
Тема 1. ПІЗНАЄМО СВІТ НАУКИ (5 год.) |
|||
1 |
|
Природничі науки. Об’єкт і предмет природничих наук. Взаємозв’язок природничих наук. Наукові терміни та факти. |
§ 1 |
2 |
|
Наукові відкриття та винаходи. Відкриття та винаходи. Патенти природи. Учені-натуралісти та дослідники природи. Значення науки та техніки. |
§ 2 |
3 |
|
Методи наукових досліджень. Роль органів чуття у вивченні природи. Інструменти та методи дослідження природи. Вибір методу, визначення його етапів. Спостереження. Гіпотеза. Моделювання. Експеримент. Правила безпеки життєдіяльності під час досліджень природи. Віртуальна екскурсія до наукової лабораторії. |
§ 3 |
4 |
|
Фізичні величини. Одиниця фізичної величини. Вимірювальні прилади та інструменти. Маса. Еталони маси та довжини. Температура. Об’єм. Час. Вимірювання маси, температури, об’єму та проміжків часу. |
§ 4 (§ 5, ПР №1) |
Учень/учениця оперує термінами наука, винахід, патент, природа, експеримент, спостереження, гіпотеза, вимірювання, моделювання, збільшувальні прилади, лінійні розміри, форма, маса, об’єм тіл, ціна поділки шкали; називає природничі науки (біологію, фізику, астрономію, хімію, географію тощо), фізичні характеристики тіла, методи дослідження властивостей тіл і речовин, одиниці вимірювання фізичних величин; наводить приклади наукових термінів та наукових фактів, методів досліджень природи (спостереження, опис, порівняння, експеримент), моделей явищ та об’єктів, вимірювальних та збільшувальних приладів тощо; усвідомлює, що природу можна пізнавати, досліджуючи її; робить висновки про будову та властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; оцінює внесок учених-природодослідників і винахідників у створення нових технологій та вдосконалення техніки. |
|||
5 |
|
Узагальнення та контроль знань за темою «Пізнаємо світ науки». |
§ 6 |
|
|||
Тема 2. ПІЗНАЄМО БУДОВУ РЕЧОВИНИ (10 год.) |
|||
6 |
|
Фізичні тіла. Фізичні тіла та їх характеристики. Речовини та їх властивості. Основні речовини, що входять до складу атмосфери (кисень, азот, вуглекислий газ), гідросфери (вода) та літосфери (пісок, вапняк, вугілля). |
§ 7 |
7 |
|
Атоми та молекули. Три стани речовин. Розташування, рух та взаємодія частинок у твердих тілах, рідинах, газах. |
§ 8 |
8 |
|
Властивості твердих тіл. Розташування, рух та взаємодія частинок у твердих тілах, рідинах і газах. Властивостей твердих тіл на основі знань про будову речовини. Механічні (твердість, пластичність, пружність, крихкість, міцність) та магнітні властивості твердих тіл. Застосування властивостей твердих тіл. |
§ 9 |
9 |
|
Властивості рідин. Пояснення властивостей рідин на основі знань про будову речовини. Чи можна змінити форму і об’єм рідини? Спостереження явища дифузії та взаємодії частинок речовини. Залежність швидкості дифузії від температури. Дифузія у природі й організмі людини. Випаровування. |
§ 10 |
10 |
|
Вода – найдивовижніша речовина на Землі. Одночасне перебування води в трьох агрегатних станах. Вода в природі та організмі людини. Колообіг води в природі. |
§ 11 |
11 |
|
Властивості газів. Пояснення властивостей газів на основі знань про будову речовини. Чи можна змінити об’єм газу? Дифузія в газах. Застосування властивостей газів. Повітря – природна суміш газів. |
§ 12 (§ 13, ПР №2) |
12 |
|
Вимірювання маси. Маса. Еталон маси. Вимірювання маси. |
§ 14 |
13 |
|
Розчинні та нерозчинні речовини. Чисті речовини та суміші. Повітря та морська вода – природні суміші. Вода як розчинник. Розчин. Розчинні та нерозчинні речовини. Приготування та вивчення розчинів. Розчини у природі, побуті та організмі людини. Приготування розчинів. Розділення розчинних і нерозчинних речовин фільтруванням. |
§ 15 (§ 16, ПР №3) |
14 |
|
Різноманіття речовин в довкіллі. Хімічні елементи, їх символи. Хімічні сполуки. Склад молекул. Різноманіття речовин, їхні властивості та застосування. Речовини, створені людиною. Матеріали (камінь, дерево, скло, пластик тощо). |
§ 17 |
Учень/учениця оперує термінами фізичне тіло, речовина, молекула, атом, дифузія, випаровування, маса, розчин, розчинник, чиста речовина, суміш; називає властивості твердих тіл, рідин, газів; наводить приклади твердих, рідких та газоподібних речовин, твердих, пружних, пластичних та крихких тіл, розчинних та нерозчинних речовин, простих та складних речовин, металів та неметалів; робить висновки про сфери застосування тіл і речовин відповідно до їх властивостей; усвідомлює зв’язки між будовою і властивостями речовин, між властивостями і застосуванням речовин; оцінює важливість набутих дослідницьких умінь, власну діяльність у групі. |
|||
15 |
|
Узагальнення та контроль знань за темою «Пізнаємо будову речовини». |
§ 18 |
|
|||
Тема 3. ПІЗНАЄМО ПРИРОДУ ЗЕМЛІ (15 год.) |
|||
16 |
|
Виникнення Землі. Гіпотези виникнення Землі в працях науковців минулих епох. Сучасні уявлення про виникнення нашої планети. |
§ 19 |
17 |
|
Віртуальна екскурсія до планетарію. |
|
18 |
|
Будова Землі. Внутрішня будова і склад Земної кулі та методи її вивчення. Літосфера. Континенти і Світовий океан. Рух літосферних плит. |
§ 20 |
19 |
|
Мінерали та гірські породи. Мінерали та гірські породи. Руйнування гірських порід. Речовини підземного царства: метали і неметали. Корисні копалини. Раціональне використання природних ресурсів. Віртуальна екскурсія до геологічного музею. |
§ 21 |
20 |
|
Форма і розміри Землі. Глобус як модель Землі. Види глобусів. Інтерактивний глобус. Цифровий глобус Google Earth. Розміри Землі. Широта та довгота, паралелі і меридіани. Визначення координат місцевості. Використання координат для визначення місцезнаходження. Система GPS та користування нею. |
§ 22 |
21 |
|
Способи зображення Землі. Хто і як складає сучасні карти. В який спосіб можна зобразити земну поверхню. Малюнок, фотознімок, аерофотознімок. Плани, карти, глобуси. |
§ 23 |
22 |
|
Географічні карти. Елементи оформлення географічних карт. Умовні знаки та пояснення до карти. Шкала висот та глибин. Значення географічної карти у життєдіяльності людини. |
§ 24 (§ 24, ПР №4) |
23 |
|
Масштаб географічних карт. Масштаб карт і глобусів. Види масштабу. Вимірювання відстаней на місцевості і карті. Від карти до плану. |
§ 25 (§ 25, ПР №5) |
24 |
|
Суходіл Землі. Материки і частини світу. Острови, півострови й архіпелаги. |
§ 27 |
25 |
|
Форми земної поверхні. Рельєф. Зміни рельєфу. Внутрішні та зовнішні чинники змін. Рельєф гірський та рівнинний. |
§ 28 |
26 |
|
Рельєф України. Основні форми рельєфу України. Низовини та височини. Українські Карпати та Кримські гори. Чинники впливу на рельєф. |
§ 29 |
27 |
|
Гідросфера. Розподіл води на Землі. Колообіг води в природі. Малий та великий колообіги води. Джерела прісної води на Землі. |
§ 30 |
28 |
|
Світовий океан. Дослідження морів та океанів. Моря, затоки й протоки. Солоність морської води. |
§ 31 |
29 |
|
Води суходолу. Поверхневі та підземні води. Річки. Будова річки. Рівнинні та гірські річки. Озера. Робота води в природі. |
§ 32 |
30 |
|
Значення води на Землі. Вплив води на клімат. Значення води для рослин і тварин. Значення води для людини. Охорона водойм. Самоочищення води у природі. |
§ 33 |
31 |
|
Узагальнення та контроль знань за темою «Пізнаємо природу Землі». |
|
РЕЗЕРВ (1 год.) |
ІІ семестр
№ уроку |
Дата уроку
|
Зміст уроку та види навчальної діяльності
|
Прим. |
Тема 3. ПІЗНАЄМО ПРИРОДУ ЗЕМЛІ (6 год.) |
|||
32 |
|
Атмосфера. Склад повітря. Будова атмосфери. Властивості повітря. Використання властивостей повітря людиною. |
§ 34 |
33 |
|
Погода. Метеорологічні спостереження. Прогноз погоди. Температура та вологість повітря. Опади. Клімат. Кліматичні пояси Землі. |
§ 35 |
34 |
|
Небезпечні природні явища. Атмосферне і грунтове повітря. Склад грунтового повітря. Забруднення повітря. Охорона повітря. Небезпечні природні явища. |
§ 36 |
35 |
|
Віртуальна екскурсія до Гідрометцентру України. |
|
36 |
|
Унікальність планети Земля. Передумови появи життя на Землі. Взаємозв’язок між оболонками Землі. Вплив діяльності людини на Землю. |
§ 37 |
Учень/учениця оперує термінами геологія, земна кора, мантія, ядро, екватор, полюси, меридіани, паралелі, карта, картографія, глобус, географічна карта, масштаб, суходіл, материк, острів, півострів, архіпелаг, рельєф, океан, море, протока, затока, річка, озеро, повітря, погода; називає приклади мінералів та гірських порід, корисних копалин, способи зображення Землі, елементи географічної карти, види масштабів, материки і частини світу, форми рельєфу; наводить приклади взаємодій оболонок Землі, умовних позначень, чинників впливу на рельєф, метеорологічних приладів, небезпечних природних явищ; знає внутрішню будову та зовнішні оболонки Землі, колообіг води в природі, будову річкової системи, склад повітря та його властивості; розуміє значення води на Землі; оцінює можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно від певних умов, відповідальність використання здобутків науки й техніки, взаємодію людини та природи; усвідомлює вплив діяльності людини на навколишнє середовище в часі та просторі; робить висновки про вплив води, Сонця, вітру, організмів, діяльності людини на зміну рельєфу, зміни погоди в різні пори року в Україні. |
|||
37 |
|
Узагальнення та контроль знань за темою «Пізнаємо природу Землі». |
§ 38 |
|
|||
Тема 4. ПІЗНАЄМО РІЗНОМАНІТТЯ ОРГАНІЗМІВ (13 год.) |
|||
38 |
|
Бактерії та віруси. Дослідження мікроорганізмів. Особливості життєдіяльності бактерій. Розмноження бактерій. Віруси. |
§ 41 |
39 |
|
Значення бактерій і вірусів. Хвороботворні бактерії. Вірусні хвороби. Роль бактерій в природі. Значення бактерій для людини. |
§ 42 |
40 |
|
Гриби та лишайники. Шапинкові гриби. Дріжжові гриби. Цвілеві гриби. Значення грибів у природі та для людини. Лишайники. |
§ 47 |
41 |
|
Квіткові рослини. Будова квіткової рослини. Функції органів квіткової рослини. Цвітіння і плодоношення. |
§ 43 |
42 |
|
Водорості та спорові рослини. Будова і значення водоростей. Будова і значення мохів. Будова і значення плаунів. Будова і значення хвощів. Будова і значення папоротей. |
§ 44 |
43 |
|
Голонасінні та покритонасінні рослини. Будова, поширення, значення голонасінних рослин. Різноманітність голонасінних рослин. Будова, поширення, значення покритонасінних рослин. Різноманітність покритонасінних рослин. |
§ 45 (§ 45, ПР №6) |
44 |
|
Пристосування рослин до середовища. Значення пристосування живих організмів до середовища існування. Пристосування рослин до запилення та поширення насіння і плодів. Кімнатні рослини. Отруйні кімнатні рослини. |
§ 46 (§ 46, ПР №7) |
45 |
|
Безхребетні тварини. Класифікація тварин. Безхребетні тварини. Будова та спосіб життя безхребетних. Різноманітність безхребетних. |
§ 48 |
48 |
|
Хребетні тварини. Будова хребетних тварин. Спосіб життя хребетних. Різноманітність хребетних. |
§ 49 (§ 49, ПР №8) |
46 |
|
Віртуальна екскурсія до природничого музею. |
|
47 |
|
Домашні тварини. Одомашнення тварин. Вибір домашнього улюбленця. Правила догляду за різними тваринами. |
§ 50 |
48 |
|
Значення тварин для природи і людини. Значення тварин в природі. Грунтотворення. Значення тварин для людини. Охорона тваринного світу. |
§ 51 |
49 |
|
Узагальнення та контроль знань за темою «Пізнаємо різноманіття організмів» |
§ 52 |
Учень/учениця оперує термінами класифікація організмів, вид, клітина, тканина, орган, організм, бактерії, віруси, таломні і вищі рослини, голонасінні і покритонасінні рослини, корінь, пагін, квітка, плід, насінина, запилення, грибниця, гіфи, міцелій, лишайники, природоохоронні території; називає рівні організації організмів, властивості живих організмів, форми клітин бактерій, різноманітність водоростей, способи запилення рослин, способи поширення плодів і насінин, різноманітність безхребетних та хребетних тварин, правила догляду за домашніми улюбленцями; наводить приклади тканин і органів рослин, водоростей, грибів, голонасінних та покритонасінних рослин; порівнює ознаки рослин, тварин і грибів, будову клітин різних організмів, особливості життєдіяльності мохів, хвощів, плаунів та папоротей; характеризує роль бактерій та вірусів у природі та житті людини, голонасінні та покритонасінні рослини, функції органів квіткової рослини та будову квітки та функції її частин, будову насінини, будову шапинкового гриба, значення рослин і тварин у природі та житті людини; оцінює значення рослин та тварин для існування життя на планеті Земля; висловлює судження щодо нераціонального використання рослин та тварин людиною; робить висновки про різноманітність живих організмів, різноманітність зв’язків між живими організмами і середовищем, про необхідність збереження рослин та тварин на планеті Земля. |
|||
|
|||
Тема 5. ПІЗНАЄМО ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ (9 год.) |
|||
50 |
|
Травна система людини. Поживні речовини. Травлення. Будова травної системи людини. Функції органів травної системи. |
§ 53 |
51 |
|
Система дихання людини. Значення кисню для людини. Дихання. Будова дихальної системи людини. Газообмін в легенях. |
§ 54 |
52 |
|
Кровоносна система людини. Склад крові. Артеріальна і венозна кров. Будова кровоносної системи. Кола кровообігу. Фізичне навантаження і робота серця. |
§ 55 |
53 |
|
Імунна система людини. Імунітет. Рівні захисту організму. Будова імунної системи організму. Види імунітету. Вакцини. |
§ 56 |
54 |
|
Сечовидільна система людини. Продукти обміну речовин. Виділення. Будова видільної системи організму. Фільтрація крові. |
§ 57 |
55 |
|
Нервова система людини. Будова нервової системи. Рефлекси людини. Будова і функції головного мозку. |
§ 58 |
56 |
|
Органи чуття. Сигнали середовища організму. Види і органи чуття. Око. Вухо. Сприйняття запахів і смаків. Дотик. |
§ 59 |
57 |
|
Віртуальна екскурсія до анатомічного музею. |
|
Учень/учениця оперує термінами обмін речовин, поживні речовини, травлення, травні ферменти, дихання, діафрагма, кров, плазма, серце, вени, артерії, капіляри, кола кровообігу, імунітет, імунна система, виділення, сечовидільна система, нейрон, аксон, дендрит, рефлекс, нервова система, органи чуття, рецептори; називає органи травної, дихальної, сечовидільної систем, склад крові, кровоносні судини, види iмунітету, органи чуття; порівнює велике та мале кола кровообігу; характеризує будову травної, дихальної, сечовидільної системи людини та функції їх органів, будову нейрона тощо; усвідомлює, що людина – цілісний організм. |
|||
58 |
|
Узагальнення та контроль знань за темою «Пізнаємо організм людини» |
§ 60 |
|
|||
Тема 6. ПІЗНАЄМО СЕБЕ І СВІТ НАВКОЛО (8 год.) |
|||
59 |
|
Секрети здоров’я. Здоровий спосіб життя. «Тарілка здоров’я». Українські традиції здорового способу життя. |
§ 61 |
60 |
|
Опора організму. Скелет людини. Будова хребта. Постава. Плоскостопість. Ємність легень. Фізична активність. |
§ 62 |
61 |
|
Режим дня. Тайм-менеджмент. Хронофаги. Повноцінний сон. Емоційний інтелект. |
§ 63 |
62 |
|
Природні скарби України. Біорізноманіття. Інвазійні види. Охорона природи України. Червона і Зелена книги. Природно-заповідний фонд. |
§ 64 |
63 |
|
Природа у творчості людини. Людина і природа. Природа і мистецтво. Живопис. Поезія. Народні промисли. |
§ 65 |
64 |
|
Віртуальна екскурсія до художнього музею. |
|
Учень/учениця оперує термінами здоровий спосіб життя, збалансоване харчування, постава, плоскостопість, сон, емоції, емоційний інтелект, режим дня, біорізноманіття, види-чужинці, Червона книга; називає складові здорового способу життя, ознаки правильної постави, імена відомих українських поетів, письменників, митців тощо; наводить приклади навичок здорового способу життя, інвазійних видів рослин та тварин, червонокнижних рослин і тварин, народних промислів України; усвідомлює наслідки (без)відповідального ставлення до природи, значення природничих наук для добробуту людини, створення техніки і технологій; робить висновок, що збереження природи неможливе без природничих знань і дбайливого ставлення до природи; оцінює необхідність збереження і зміцнення свого здоров’я, власний внесок у збереження природи, роль природничих наук, техніки і технологій у збереженні природи, розв’язанні екологічних проблем. |
|||
65 |
|
Узагальнення та контроль знань за темою «Пізнаємо себе і світ навколо» |
§ 66 |
66 |
|
Підсумковий урок |
|
РЕЗЕРВ (4 год.) |
1