Зміст програми гуртка спрямований на розвиток у школярів інтересу до природничого профілю, орієнтує на вибір профілю навчання у старшій школі, сприяє визначенню професійних інтересів і якостей школярів.
Основна мета гуртка - розвиток пізнавального інтересу до захоплюючого світу хімії, враховуючи можливості хімічного кабінету і рівень знань учнів; формування у дітей цілісного бачення світу, уявлення про його різноманітність та єдність; вирішення задач створення фундаменту екологічних та гігієнічних знань.
ПІЗНАВАЛЬНА ХІМІЯ
програма гурткової роботи
Автор: Васильєва Ольга Василівна – учитель хімії,
біології Херсонської ЗОШ І-ІІІ ступенів №46
Херсонської міської ради, учитель вищої
кваліфікаційної категорії, старший вчитель.
Програма гурткової роботи
для учнів 7 класів загальноосвітніх шкіл
(17 годин)
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Зміст програми гуртка спрямований на розвиток у школярів інтересу до природничого профілю, орієнтує на вибір профілю навчання у старшій школі, сприяє визначенню професійних інтересів і якостей школярів.
Основна мета гуртка - розвиток пізнавального інтересу до захоплюючого світу хімії, враховуючи можливості хімічного кабінету і рівень знань учнів; формування у дітей цілісного бачення світу, уявлення про його різноманітність та єдність; вирішення задач створення фундаменту екологічних та гігієнічних знань.
Використання інформації з курсів природничих наук дається можливість формувати більш повну наукову картину світу.
Реалізація загальної мети конкретизується в таких завданнях:
- розвивати вміння використовувати отримані знання в пізнанні навколишнього світу;
Під час гурткової роботи звертається увага на розвиток хімічної мови, формування та розвиток навичок роботи з хімічними речовинами, лабораторним обладнанням. Дотримання правил техніки безпеки стає основною умовою виконання практичних дослідів.
При проведенні занять бажано використовувати групові форми роботи та активно залучати учнів до обговорення проблем, які розглядаються. Цілком логічним буде широке використання науково – популярних фільмів, електронних презентацій, відеороликів. Їх можна демонструвати за допомогою комп’ютерних систем.
Програма відповідає вимогам до вікових особливостей учнів.
Характеристика структури навчальної програми
Програма гуртка розрахована на 17 годин. Програма орієнтована для учнів 7 – х класів.
Теоретичні заняття складають 12 годин, практичні 5 години, кількість лабораторних дослідів 4.
Пропонується виконання лабораторних та практичних робіт в шкільному кабінеті хімії , яке дає учням не тільки глибше вивчати предмет ай розвивати навички експериментальної, творчої роботи, тому що кожному дослідженню передує теоретичне вивчення проблеми, способи проведення експерименту.
Програма гуртка "Пізнавальна хімія" розроблена на основі "Програми для загальноосвітніх навчальних закладів" Хімія. 7 – 11 класи Київ. Ірпінь. 2005 р.
Характеристика структури навчальної програми
Програма гуртка «Пізнавальна хімія» для учнів 7 класів
(0,5 годин на тиждень, разом 17 год.)
№з/п |
Зміст навчального матеріалу |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
Розділ 1. Дивовижний світ атомів, молекул. |
||
1. |
Знайомство з хімією. Ознайомлення з планом роботи гуртка на навчальний рік. Правила техніки безпеки на заняттях.
|
Учень/учениця: знає і розуміє правила безпеки під час роботи в хімічному кабінеті. |
2. |
Основні відомості з історії хімії. |
висловлює судження про застосування хімічних знань та історію їхнього розвитку. |
3. |
Як утворюються молекули або подорож до дивовижної країни «Молекулярії».
|
розрізняє атоми, молекули.
|
4. |
Хімічні реакції навколо нас. |
спостерігає хімічні явища й описує спостереження, формулює висновки; уміло поводиться з лабораторним обладнанням; дотримується інструкції щодо виконання хімічних дослідів та правил безпеки під час роботи в хімічному кабінеті. |
5. |
«Відкриваємо періодичний закон». |
називає хімічні елементи (не менше 20-ти) за сучасною науковою українською номенклатурою, записує їхні символи. |
6. |
Казкова подорож по періодичній системі хімічних елементів.
|
наводить приклади металічних і неметалічних елементів; розрізняє металічні та неметалічні елементи. |
7. |
Життя і діяльність Д.І. Менделеева.
|
висловлює судження про діяльність Д.І. Менделеева. |
8. |
Загадковий світ хімії. |
|
9. |
Хімія в кросвордах. |
|
10. |
Безпечний хімічний експеримент. |
|
11. |
Інтелектуальна гра «Найрозумніші». |
вміє співпрацювати з членами групи, знаходити та виправляти помилки в роботі інших учасників групи. |
Розділ 2. Практична хімія |
||
12. |
Приготування розчинів в хімічній лабораторії та в побуті. |
вміє готувати розчини в хімічній лабораторії. |
13-14. |
Виготовлення індикаторів з рослинних джерел. |
вміє виготовляти індикатори з рослинних джерел. |
15-16. |
Кристалогідрати. Вирощування саду з кристалогідратів. |
називає кристалічні речовини; вміє одержувати розчини з заданою концентрацією. |
17. |
Відкрите засідання хімічного гуртка. |
|
Навчально-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ п/п |
Назва теми |
Всього годин |
У тому числі: |
|
Теоре тичні заняття |
Прак тичні заняття |
|||
Розділ 1. Дивовижний світ атомів, молекул. |
||||
1. |
Знайомство з хімією. Ознайомлення з планом роботи гуртка на навчальний рік. Правила техніки безпеки на заняттях. |
1 |
1 |
|
2. |
Основні відомості з історії хімії. |
1 |
1 |
|
3. |
Як утворюються молекули або подорож до дивовижної країни «Молекулярії». |
1 |
1 |
|
4. |
Хімічні реакції навколо нас. |
1 |
|
1 |
5. |
«Відкриваємо періодичний закон». |
1 |
1 |
|
6. |
Казкова подорож по періодичній системі хімічних елементів. |
1 |
1 |
|
7. |
Життя і діяльність Д.І. Менделеева. |
1 |
1 |
|
8. |
Загадковий світ хімії. |
1 |
1 |
|
9. |
Хімія в кросвордах. |
1 |
1 |
|
10. |
Безпечний хімічний експеримент. |
1 |
|
1 |
11. |
Інтелектуальна гра «Найрозумніші». |
1 |
1 |
|
Розділ 2. Практична хімія. |
||||
12. |
Приготування розчинів в хімічній лабораторії та в побуті. |
1 |
|
1 |
13-14. |
Виготовлення індикаторів з рослинних джерел. |
2 |
|
2 |
15-16. |
Кристалогідрати. Вирощування саду з кристалогідратів. |
2 |
|
2 |
17. |
Відкрите засідання хімічного гуртка. |
1 |
1 |
|
Календарно-тематичне планування курсу
№ з/п |
Зміст заняття |
Хімічний експеримент |
Розділ 1. Дивовижний світ атомів, молекул. |
||
1. |
Знайомство з хімією. Ознайомлення з планом роботи гуртка на навчальний рік. Правила техніки безпеки на заняттях. |
|
2. |
Основні відомості з історії хімії. |
|
3. |
Як утворюються молекули або подорож до дивовижної країни «Молекулярії». |
|
4. |
Хімічні реакції навколо нас. |
Лабораторний дослід 1. “Витіснення міді з розчину її солі залізом” Лабораторний дослід 2. “Спалах суміші марганцевокислого калію з гліцерином” Демонстраційний дослід 1. “Зміна кольорів” Демонстраційний дослід 2. “Стрілянина» з пробірки” |
5. |
«Відкриваємо періодичний закон». |
|
6. |
Казкова подорож по періодичній системі хімічних елементів. |
|
7. |
Життя і діяльність Д.І. Менделеева. |
|
8. |
Загадковий світ хімії. |
|
9. |
Хімія в кросвордах. |
|
10. |
Безпечний хімічний експеримент. |
Лабораторний дослід 3. “Горіння скіпки в селітрі” Лабораторний дослід 4. “Дим без вогню.” Демонстраційний дослід 3. “Виверження вулкану” Демонстраційний дослід 4. “Що можна запалити водою” |
11. |
Інтелектуальна гра «Найрозумніші». |
|
Розділ 2. Практична хімія |
||
12. |
Приготування розчинів в хімічній лабораторії та в побуті. |
Практична робота №1. Приготування розчину солі з певною масовою часткою розчиненої речовини |
13-14. |
Виготовлення індикаторів з рослинних джерел. |
Практична робота №2: Виготовлення індикаторів з природної сировини Практична робота №3: Виготовлення індикаторів з природної сировини |
15-16. |
Кристалогідрати. Вирощування саду з кристалогідратів. |
Практична робота №4 Практична робота №5 Вирощування кристалів мідного купоросу |
17. |
Відкрите засідання хімічного гуртка. |
|