Програмний зміст:
уточнити і узагальнити уявлення дітей про властивості і якостях дерева і металу: гладкий - шорсткий, теплий - холодний, міцний - крихкий, м'який - твердий, важкий - легкий, метал нагрівається, дерево горить;
вчити порівнювати предмети за характерними ознаками;
продовжувати розвивати інтерес до експериментування, вчити висловлювати свої припущення, самостійно робити висновки;
розвивати вміння вивчати властивості матеріалів дослідним шляхом;
продовжувати розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки;
закріпити правила поводження з гарячими предметами;
розвивати кмітливість,гнучкість і логічність мислення, вміння доводити правильність узагальнень.
Пізнавально-дослідницька діяльність в середній групі
«Історія Олівця і Цвяха»
Напрямок розвитку: пізнавально-мовленнєвий (властивості і якості дерева і металу).
Освітня область: пізнання.
Програмний зміст:
уточнити і узагальнити уявлення дітей про властивості і якостях дерева і металу: гладкий - шорсткий, теплий - холодний, міцний - крихкий, м'який - твердий, важкий - легкий, метал нагрівається, дерево горить;
вчити порівнювати предмети за характерними ознаками;
продовжувати розвивати інтерес до експериментування, вчити висловлювати свої припущення, самостійно робити висновки;
розвивати вміння вивчати властивості матеріалів дослідним шляхом;
продовжувати розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки;
закріпити правила поводження з гарячими предметами;
розвивати кмітливість,гнучкість і логічність мислення, вміння доводити правильність узагальнень.
Попередня робота: дидактична гра «Тоне не тоне», «Чудесний Мішечок »,« З чого зроблені ».
Методичні прийоми: Сюрпризний момент, загадки, відео слайди дії з предметами, дидактична гра, елементарні досліди, спостереження досвіду, розповідь-бесіда, розглядання предметів, імітація дій, виконання дій за словесною інструкцією, пояснення педагога, оцінка дій і діяльності дітей.
словник:
Активний: металевий, дерев'яний, гладкий, холодний, теплий, міцний, крихкий, важкий, легкий.
Пасивний: теплопровідність, шорсткий.
Матеріали та обладнання:
2 коробки, великий цвях, олівець, молоток, металева пластина, дерев'яний брусок, 2 цвяха, таз з водою, цвяхи і дерев'яні палички за кількістю дітей, картинка з зображенням річки, багаття, металеві пластини, дерев'яні бруски, сірники, металева ложка, дерев'яна ложка, миска з гарячою водою, картинки із зображенням предметів, зроблених з різних матеріалів, картинки-портрети героїв на кожного.
хід:
1. Загадки дітям.
- Діти, сьогодні вранці я знайшла в групі ось ці коробочки.
Як ви думаєте, хто їх міг сюди поклати?
Відповіді дітей: листоноша, чарівник ......
Вихователь: А ось і записка, напевно, це підказка. Треба відгадати загадки і ми дізнаємося, що в них лежить.
Кольоровий Івашка
Дерев'яна сорочка,
Де носом проведе
Там слід кладе.
Любимо ніс всюди пхати,
І креслити і малювати.
Все раскрашиваем самі
Різнокольоровими носами. (Олівець)
Металевий Антошка
На дуже тонкій ніжці,
За голівці постукаєш
Що-небудь та змайстрував.
Весь я зроблений з заліза,
У мене ні ніг, ні рук.
Я по капелюшок в дошку влізу,
А по мені все стук та стук. (Цвях)
Молодці загадки відгадали.
2. Проблемна ситуація.
Вихователь: А як нам дізнатися в якій коробці цвях, а в який олівець.
А якщо не дивитися, то, як можна дізнатися? (Помацати, понюхати, по звуку)
Якщо ми пошумимо коробками, дізнаємося, в якій лежить цвях, а в який олівець?
Діти: Так, там де лежить цвях, шкатулка шумить голосніше, а де олівець тихіше, а ще з цвяхом шкатулка важче, ніж з олівцем
Вихователь: А по запаху можна розрізнити?
Діти: Ні
Вихователь: Як же нам дізнатися? (Подивитися).
Вихователь: Ось вони. Знайомтеся, це Олівець, а це Цвях.
І вони для нас прислали відео лист, подивіться на екран
Цвях: Добрий день ,малята
«Ми з олівцем великі друзі,
Але не можемо ніяк вирішити, хто з нас правий? »
Олівець: Я найголовніший, подивіться.
Скільки цікавих, і потрібних речей роблять з дерева!
Цвях: Ні, я головніший, з металу набагато більше потрібних речей роблять!
(Показ предметів з дерева)
Цвях: ні, я головніший, з металу набагато більше корисних предметів роблять!
І у, металу поверхня гладка! Ось!
Вихователь: - Діти, а давайте допоможемо нашим друзям розібратися хто з них прав.
-Давайте дізнаємося, чим предмети з дерева відрізняються від предметів, зроблених з металу?
-Давайте проведемо досвід і дізнаємося, що з цього вийде.
(Дітей посадити за столи)
досвід №1
Візьміть металеву пластину і дерев'яний брусок.
Відрізняются вони? Чим?
-Які вони на дотик?
-Яка поверхня у металевої пластини? (Гладка)
-А яка у дерев'яного бруска? (Шорстка).
досвід №2
-Тепер прикладіть до одній щоці брусок, а до іншої пластину.
-Що ви відчуваєте? (Пластина - холодна. Брусок - теплий)
-Який висновок можна зробити? (Метал - холодний, а дерево - тепле)
Олівець:Діти, а ви знаєте, що дерево м'якше металу
Вихователь: Як ви думаєте, прав Олівець? Давайте перевіримо.
досвід №3
«Вбити цвях в дерево і метал» (показ вихователя)
Чому ми змогли забити цвях в дерево і не змогли забити в металеву пластину?
- Який можна зробити висновок? (Дерево м'яке, а метал твердий).
Цвях: - А я дуже міцний! Перевіримо?
досвід №4
Візьміть в руки цвях і спробуйте зламати його.
-Не вийшло!
Значить, він який? (Міцний)
-Тепер спробуйте зламати сірник. Що можна сказати? (Сірник тендітний).
- Який можна зробити висновок? (Дерево крихке, метал - міцний).
досвід №5
«Тоне не тоне»
(Діти опускають в акваріум банку з водою, цвях і паличку)
Вихователь: А якщо кинути у воду цвях (кидають)
-Що з ним станеться
Діти: Потоне
Вихователь: Чому він потоне?
Діти: Тому що важкий
Вихователь: А що станеться з паличкою?
Якщо ми її опустимо в воду?
Діти: Вона буде плавати? (Опускаємо)
Вихователь: Який можна зробити висновок?
Діти: цвях важче, ніж паличка.
досвід №6
Вихователь: Давайте зважимо і перевіримо, в одну руку взяти паличку, а в іншу цвях (зробити ваги)
Висновок: цвях важче, ніж паличка.
досвід №7
Вихователь: Малята, як ви думаєте, що буде якщо піднести до вогню паличку (запалюємо свічку), піднести до неї паличку, запалити, а потім цвях)
Діти: Вона займеться
Вихователь: Давайте спробуємо (запалюємо)
-А що станеться з цвяхом?
Діти: Він нагріється
Висновок: паличка загорілася, а цвях тільки нагрівся
досвід №8
Вихователь: Діти, зараз ми переконаємося ще на одному досвіді
-Я дуже обережно покладу в склянку з гарячою водою дерев'яну і металеву ложку
-Як ви думаєте, що станеться?
Діти: Металева ложка нагрілася, а дерев'яна ні.
Вихователь: А чому?
Діти: Тому що метал проводить тепло
-Молодці!
Висновок: Металева ложка нагрілася, а дерев'яна ні.
-Все метали мають властивість, проводити тепло.
Вихователь: Всі досліди які ми з вами провели, підтвердили те, що ви вже дізналися про дерево і метал.
А зараз трошки пограємо, і закріпимо властивості.
3.Дідактіческая гра «З чого зроблено?», «Чудесний мішечок»
-Давайте з вами поділимося на 2 команди, команда олівця і команда цвяха
(Одягнути шапки)
Вихователь: Малята, а як нам розділиться?
-Я знаю у мене є мішечок, а в мішечку лежать предмети з дерева і металу.
Ви по черзі будете діставати ці предмети, розкажіть з чого вони зроблені і станете в команду олівця або цвяха.
(Команді олівця дати олівець, а команді цвяха дати цвях, передова один одному назвіть які властивість дерева і металу ви сьогодні дізналися)
Дерево: шорстка, легке, тепле, м'яке, тендітне, боїться вогню, не нагрівається.
Метал: Гладкий, важкий, холодний, міцний, твердий, нагрівається.
Вихователь: ой скільки ми дізналися сьогодні цікавого.
-Як ви думаєте хто правий цвях або олівець.
Діти: з дерева і з металу роблять багато дуже потрібних предметів.
Вихователь: Значить і цвях і олівець обидва мають рацію!
Цвях і олівець: Тепер ми зрозуміли, що обидва потрібні і важливі людям.
І більше не будемо свариться.
Вихователь: - Ось і добре.
- Цвях і Олівець відправилися в зворотний шлях в свою казкову країну. Йшли вони, йшли і вийшли до річки (з'являється слайд річки)
Зрадів Олівець: перепливемо на той берег, освіжимся
А Цвях зажурився. Як ви думаєте чому?
Діти: Не вміє плавати, він боїться потонути, він важкий.
Вихователь: Як же тоді цвяху перебратися на іншу сторону?
Діти: Його може перевести олівець, переплити на плоту, на човні, побудувати міст (Слайди)
- Давайте перевіримо, що попливе, а що потоне?
Так наші друзі і надійшли.
Перебралися на інший берег.
-Усталі, вирішили зграя вуха
-Потрібно багаття розводити (Слайди багаття)
Вихователь: Діти, як ви думаєте кому потрібно багаття розводити, а хто піде рибу ловити?
Діти: Олівець повинен рибу ловити, він води не боїться
-Цвях багаття розводити він не боїться вогню.
Молодці! Ви напевно згадали досвід, який ми проводили на початку заняття (Коли ми підпалювали свічку, і підносили до неї паличку і цвях)
-Сворили друзі юшку, сіли їсти, цвях дістав свою металеву ложку, олівець свою з дерева
-І знову засперечалися, один з одним, чия ложка краще?
-Вирішили так: хто швидше свою порцію з'їсть у того ложка краще. Олівець швидко з'їв свою порцію-, а Цвях все дув і дув на свою ложку. Чому?
Діти: Тому що дерево нагрівається повільно і не сильно, а метал швидко нагрівається і стає гарячим.
-Молодці! І знову ви згадали досвід з ложками, коли ми їх в гарячу воду опускали.
4. Проблемна ситуація.
-Як же бути Цвяху- весь час обпалюватися під час їжі? (Відповіді дітей)
Олівець вчинив як справжній друг - подарував Цвяху дерев'яну ложку.
- Поїли наші друзі, посиділи біля вогнища, вирішили далі йти.
Вихователь: А можна йти з лісу залишивши багаття?
Діти: Ні, залити водою, закидати піском.
Вихователь: Я, сподіваюся що якщо ви потрапите на прогулянку в ліс і насадили багаття, і йдучи додому не залишите його, а інакше може початися пожежа.
-Ось сьогодні ми і вирішили суперечку цвяха і олівця, хто головніший
5. Підсумок:
Цвях і Олівець: «Дякую вам, діти, за те, що ви нас помирили, розповіли і показали багато цікавого. На пам'ять ми даруємо вам свої фотографії. І хочемо, щоб ви пам'ятали про властивості дерева і металу ». (Слайди фотографій)