познайомити учнів з творчістю юних талантів Дніпропетровщини; показати як виявляються патріотичні почуття юних поетів у їх творах; формувати власне розуміння понять «батьківщина» і «патріотизм»; виховувати любов о малої батьківщини, інтерес до її літератури, гордість за рідний край.
План-конспект уроку літератури рідного краю у 5 класі
Тема: Пізнавай і шануй свій край (творчість юних поетів Дніпропетровщини за збіркою «Зірочки Дніпропетровщини»)
Мета: познайомити учнів з творчістю юних талантів Дніпропетровщини; показати як виявляються патріотичні почуття юних поетів у їх творах; формувати власне розуміння понять «батьківщина» і «патріотизм»; виховувати любов о малої батьківщини, інтерес до її літератури, гордість за рідний край.
Тип уроку: література рідного краю
Міжпредметні зв’язки: українська мова
Обладнання: збірка «Зірочки Дніпропетровщини», картки із текстами творів, кольорові стікери, «Палітра настрою», «Палітра вражень», тлумачний словник, магнітофон.
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Слово вчителя.
Рідний, рідна, рідне – корінь роду і народу. Рідна мама і рідний тато, рідна мова і рідна школа, рідна оселя і рідна Україна… Ці святі слова тримають нас на світі, вчать любові до берегів, між якими з віків у віки тече ріка нашого народу. Велике слово – Рідна. Воно разом з материнським молоком живить душу і тіло, вчить бути чесним і сміливим, любити свій край, свою мову. Дізнатися про минуле, збагнути сьогодення, зацікавлено заглянути в майбутнє рідного краю – це значить ще більше його полюбити.
Заохочення учнів до співпраці
Художня література пов’язана з настроєм. Гарний настрій – запорука успіху. Продемонструйте, будь ласка, свій настрій у кольорі. Перед вами кольорові стікери. Оберіть той, який вам зараз подобається, який найбільше співпадає з вашим станом душі, і приклейте його на «Палітру настрою». Подивіться, яка яскрава у нас вийшла палітра. Ми різні, маємо різний настрій, думки, ідеї. А значить, нам буде цікаво працювати.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Слово вчителя
Бесіда
Діти, а давайте пригадаємо, який розділ мовознавства вивчає значення слів? (Лексика)
До якого словника нам необхідно звернутися для того, щоб з’ясувати значення слова? (До тлумачного)
Як користуватися цим словником? (Відповіді учнів)
Пошукова робота
Давайте знайдемо у тлумачному словникові значення слів: батьківщина, патріот і патріотизм.
БАТЬКІВЩИНА – 1. Край стосовно до людей, які народилися в ній та є її громадянами; місце народження кого-небудь. 2. Перен. Місце зародження, походження або виникнення чого-небудь.
ПАТРІОТ – 1. Той, хто відданий своєму народові. 2. Той, хто відданий інтересам якої-небудь справи.
ПАТРІОТИЗМ – Відданість і любов до своєї Батьківщини.
IV. Сприймання та засвоєння навчального матеріалу
Багато українських митців оспівують патріотизм у своїх творах, прославляють нашу Батьківщину – Україну на весь світ. Ось, наприклад, вірш Богдана-Ігора Антонича:
Батьківщина
«Що це є Батьківщина?» - раз питалась Оля,
а батько радо відповів на це дитині:
«Знай: Батьківщина – це ріка, що серед поля,
поза селом, ген, попід лісом, тихо плине,
це в саді нашому дерева, гілля, квіти,
це на ланах пшениця злотокоса,
це той, що віє з піль, пахучий, теплий вітер,
це наші всі пісні і молитви щоденні,
це рідна мова, скарб якого ти не згубиш,
це небо, синє вдень, а серед ночі темне,
це, моя Олю, все, що ти так щиро любиш».
Або пісня на слова Олександра Тараненка, музика Петра Клименка «Моя Батьківщина мала». (Прослуховування пісні)
А як ви розумієте це слово – батьківщина? (відповіді учнів)
А слово – патріотизм? (відповіді учнів)
На сьогоднішньому уроці мені хотілось познайомити вас із творчістю юних поетів Дніпропетровщини. Це талановиті діти, такі як Всеволод Бу3рлаков, Богдан Бурчаков, Анастасія Варяниця, Віра Горицвіт, Кирило Гринько, Катерина Мілохіна, Ганна Нікітіна, Ірина Олійник, Микола Смоляр, Марина Умнова, Діана Шпак, Сергій Ярема та інші, які пишуть вірші і перемагають на різних літературних конкурсах. Їх багато, але сьогодні я познайомлю вас з деякими з них, якіф писали патріотичні вірші. Ми з вами дізнаємося, як вони висловлюють свою любов до Батьківщини.
Богдан Бурчаков
Про нього кажуть, що перші літературні спроби юний Богдан зробив, ледве навчивсь читати. Лауреат фестивалю дитячої поезії «Джерельце»
Виразне читання вірша «Батьківщина Україна…»
***
Батьківщина Україна….
Ти її кохай.
Батьківщина Україна –
Це твій рідний край.
Там живуть твій тато й мама.
Там, де жив твій дід, -
Там земля твоя квітуча,
Твоїх юних літ.
Там цвітуть сади вишневі,
Яблуні в цвіту.
Малюки ідуть до саду,
Я до школи йду.
І біжать до школи учні.
Вчителька їх жде –
І за парту проводжає,
І урок свій починає,
Мови рідної навчає,
І про все, що в світі є.
Батьківщино моя рідна!
Батьківщино мила!
Стільки ти мені дала,
Стільки ти відкрила!
Тому й назва є тобі:
«Рідна Україна»!
Микита Смоляр
Життя цього юнака насичене і багатогранне. Відвідувач літературної студії «Лілея». У 2003 році вийшла його перша книга «Мандрівка одної доби».
З батьківського порогу
У сріблястім сяйві сніжно-біла хата,
світять в ніч останні вогники зорі,
лиш сова на дубі не бажає спати,
шепотів їй стиха місяць у горі.
Я не знаю місця де мені одному
Кожен кущ, стежина, річка чи ставок
дорого, безцінно… звідти ж бо до дому
залишивсь єдиний, сонцесяйний крок.
З рідної домівки – тільки гарний настрій,
збережу я в серці ніжне це тепло;
з батьківської хати проростають айстри –
то любові квіти. Що б там не було,
як в степу ростиме золота пшениця,
як до того часу не скінчилась гра,
з отчої криниці я нап’юсь водиці,
з чистої криниці я нап’юсь добра.
Прийдуть нові люди, вже аж після того,
як усі підемо грішні в небуття,
так вони так само з отчого порогу,
молоді, ступатимуть весело в життя.
Клас ділиться на дві групи, кожна отримує завдання:
(Учні у групах відповідають ланцюжком)
1-ий рядок) іменник;
2) означення іменника;
3) дія іменника;
4) сконцентрована думка у вигляді речення
5) висновок у формі іменника (асоціація із першим словом)
V. Підсумок уроку
Гра «Мікрофон»
VІ. Рефлексія та оцінювання
VІІ. Домашнє завдання