Представлено матеріали на допомогу вчителеві і учню при вивченні повісті " Шпага Славка Беркути" у 5 класі. Це новий твір, який не друкувався раніше в підручнику, але, прочитавши його, діти охоче попрацюють із завданнями.
Тема:
Ніна Бічуя “Шпага Славка Беркути”. Повість про школу й дорослішання, про роль батьків у вихованні дітей та їхньому дозвіллі.
Мета:
Ознайомити учнів з творчістю Ніни Бічуї, з її твором “Шпага Славки Беркути”; усвідомити проблематику твору, його сюжет і композицію, ідейно-художні особливості; розвивати навички виразного читання, творчу уяву, логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння робити висновки; сприяти вихованню любові до природи, навколишнього світу, критично ставитися до власних вчинків, дій.
Епіграф:
Вулиця дихає, вулиця світиться - розтулена долонями міста , по якій можна прочитати його життя.
( із повісті)
Ніна Леонідівна Бічуя народилася 24 серпня 1937 року у Києві. Виросла у Львові, тут здобула освіту (у 1958 році закінчила факультет журналістики Львівського державного університету ім. Івана Франка), тут сформувався її письменницький талант. Вона не знала мудрих сільських дідів і босоногого дитинства, зате їй рідна людна міська вулиця з її ритмом, запахами, архітектурою, типажами. Вона не співала з подругами на толоці гаївок, їй не розкрилися таємниці хліборобської праці, зате її цікавлять духовні потреби ровесника, який виріс поряд з нею на вулиці Городецькій.
Художній світ Ніни Бічуї - це особливий світ.
Бо в основі його – духовний світ
людини: багатогранний, дивовижний,незбагненний. У душах її ліричних героїв зійшлося минул і майбутнє – там тривають гарячі суперечки, щоденно, щохвилинно творяться шедеври див – часто ніким не помічені. Своїх персонажів письменниця ставить перед проблемою життєвого вибору. А зовні – спокійне розмірене життя, звичайний побут, дріб’язкові деталі. Герої Ніни Бічуї у постійній дорозі – найчастіше до самих себе.
Пізнаючи себе, вони пізнають світ.
Ніна Бічуя має честь носити Орден Усмішки. Це міжнародна нагорода, яку присуджують діти. Свого часу кавалерами цього ордена стали
Іван Павло II, Далай Лама , Мати Тереза, шведська письменниця Астрід Ліндгрен… Кавалер цього ордену і наша львівська письменниця. Чи лише за дитячі твори «Канікули у Світлогорську», «Шпага Славка Беркути», «Звичайний шкільний тиждень», «Яблуня і зернятко» ?..
Шпага Славка Беркути : шкільний роман/ іл. М. Шутурми ; авт. передм. Г. Шиян. – Львів : Видавництво Старого Лева, 2010. – 173 с.: іл. – (Класні твори).
Жанр:
Насамперед необхідно розглянути визначення терміна повість як складника жанрової системи творів. Уміння учнів вирізняти повість серед інших жанрів є початковим етапом аналізу художнього твору та формує вміння виділяти композиційні особливості. Дослідженням жанру повісті займалися вітчизняні літературознавці М. Бахтін, П. Волинський, О. Галич, М. Греч, В. Неділько, О. Сенковський, Т. Тищук та ін.
“Шпага Славка Беркути” – це шкільна повість про непрості стосунки
підлітків-однокласників, пошук себе, дорослішання, розуміння людської природи.
У центрі подій непрості й мінливі стосунки трьох друзів – Юлька Ващука,
самого Славка Беркути та юної артистки Лілі.
Беркута і Ващук були друзями, однак що швидше вони дорослішають, то зрозумілішим стає, що кожен іде своєю дорогою.
Для Юлька, який ідеалізував батька, серйозним ударом стає розвінчання
цього міфу. Каменем спотикання Славка є його гордість і честолюбство. Стосунки двох хлопців – це цілий палімпсест, де крізь взаємні образи
й конфлікти проглядають особисті комплекси, травми дорослішання й стосунків у родині. Кожен із персонажів шукає себе, але не кожен знаходить.
В образі Славка Беркути передано риси борця, готового долати життєві труднощі, свої недоліки й слабкості, розвиватися й рухатися далі. Фехтування – улюблений спорт юнака – можна вважати символічним зліпком цих рис характеру. Шлях Юлька заплутаний і непевний, йому бракує чесності й справедливості, сили й благородства духу. Обидва характери схожі на дві сторони медалі людської природи. Альтер его, міфологема близнят – слова, які просяться тут.
РИСИ ХАРАКТЕРУ ГЕРОЇВ
Славко
ОСОБЛИВОСТІ ТВОРУ
МРІЯ
|
ДІЙСНІСТЬ
|
|
|
СМІШНЕ, КОМІЧНЕ
|
СУМНЕ
|
ЗАПОВІТ ДРУЖБИ
Яким має бути справжній друг?
Запишіть за допомогою прикметників, яким, на вашу думку, має бути справжній друг? Використовуйте і риси дружби героїв повісті,
і зрештою, власний досвід.
Святе це діло – дружба. Найсвятіше і найчистіше почуття в світі, найчистіше воно в дитинстві. Бережіть і шануйте його! Бо найвірніші, найбільші, найкращі друзі в світі – це друзі дитинства. І той, хто на все життя збереже друга дитинства, той щасливий! А той, хто не збереже, тому гірко буде. Бо дитинство не повторюється… І проживе той своє життя без дружби. І буде воно безрадісним, хоч, може, й довгим. І не відчує він себе по-справжньому Людиною. Бо найбільше ти Людина, коли щось робиш для друга.
Пам’ятай про це!
Композиція повісті:
описи, діалоги,
розташування персонажів,
художні особливості
Конкурс
“Мудрий не вагається, сміливий не боїться»
1.Бліц-опитування.
2. “Усне малювання”.
3. Робота з текстом твору.
Складіть інформаційне ґроно
до образу Славка Беркути
Славко Товариський
Справедливий
Добрий
Чесний
Складіть інформаційне ґроно
до образу Юлька
Юлько Брехливий
Байдужий
Жорстокий
Хвалькуватий