План- конспект уроку з історії у 5 класі на тему: "Скрутні часи Київської держави"

Про матеріал

Тема: Скрутні часи Київської держави

Мета: показати небезпеку для Київської держави князівських міжусобиць, набігів половців і монголо-татар; з'ясувати, чому рішення з'їзду князів у Любечі були недовговічними; дати характеристику Володимира Мономаха як авторитетного князя, який «тримав руські землі воєдино»; на прикладі героїчної оборони Києва від ординців продемонструвати учням відвагу і готовність людей захищати рідну землю до загину; сприяти формуванню почуттів гордості та співпереживання, надихати їм почуття патріотизму та волелюбності.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: карта Русі – України ХІ - ХШ ст.; підручник: В. Мисан. Вступ до історії України. — К.:, 2005. — С. 56-61, або Власов В.С.; портрет Володимира Мономаха, комп'ютер або телевізор, відеоролики « Князь Володимир Мономах» та «Історія Українських земель . Київ. Орда».

Основні поняття: князівські усобиці, доба роздробленості, монгольське панування, імперія, Золота Орда.

Основні дати:

1068 р. - поразка Ізяслава, Святослава та Всеволода від половців на річці Альті;

1097 р.- Любецький з'їзд князів;

1111 р. - перемога князів над половцями;

1113 – 1125 рр. – правління Володимира Мономаха;

6 грудня 1240 р. – зруйнування Києва монголо - татарами

Перегляд файлу

Тема: Скрутні часи Київської держави

Мета: показати небезпеку для Київської держави князівських міжусобиць, набігів половців і монголо-татар; з'ясувати, чому рішення з'їзду князів у Любечі були недовговічними; дати характеристику Володимира Мономаха як авторитетного князя, який «тримав руські землі воєдино»; на прикладі героїчної оборони Києва від ординців продемонструвати учням відвагу і готовність людей захищати рідну землю до загину; сприяти формуванню почуттів гордості та співпереживання, надихати їм почуття патріотизму та волелюбності.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: карта Русі – України  ХІ - ХШ ст.; підручник: В. Мисан. Вступ до історії України. — К.:, 2005. — С. 56-61; портрет  Володимира Мономаха, комп’ютер або телевізор, відеоролики « Князь Володимир Мономах» та «Історія Українських земель . Київ. Орда».

Основні поняття: князівські усобиці, доба роздробленості, монгольське панування, імперія, Золота Орда.

Основні дати: 

1068 р. - поразка Ізяслава, Святослава та Всеволода від половців на річці Альті;

1097 р.-  Любецький зїзд князів;

1111 р. - перемога князів над половцями;

1113 – 1125 рр. – правління Володимира Мономаха;

6 грудня 1240 р. – зруйнування Києва монголо - татарами

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання, представлення, запис відсутніх.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Історичний диктант (усно)

1.Військо князя називається ____________________________

2.Коли було засновано місто Київ? ________________________

3.Хто автор літопису «Повість минулих літ»_____________________

4. Хто автор слів: « Хай буде се місто матір’ю градам руським»? __________

5.Хто правив у Києві з 980 по 1015 роки?______________________________

6. Віра в багатьох богів називається ________________________________

7.Пояснити рік : 988 р.- __________________________________________

8.Перша мурована церква у Києві називалася__________________________

9.Кого називають «тестем Європи»?__________________________________

10.Перший збірник законів  мав назву________________________________

11.Цю споруду  почали будувати на честь перемоги над печенігами у 1037 році за наказом Ярослава Мудрого ______________________________________

12. Монети, які були запроваджені Володимиром Великим ______________

_____________________________________

Відповіді:

1.Дружина;

2. Кінець V – початокVI ст.

3.Нестор

4. Олег

5. Володимир Великий

6.Язичництво

7.Хрещення Русі

8. Десятинна церква

9. Ярослав Мудрий

10. « Руська правда»

11. Софійський собор

12.Златники та срібляники.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

Тема сьогоднішнього уроку звучить так: «Скрутні часи Київської держави»

На сьогоднішньому уроці ми дальше продовжимо подорож по найцікавішому і захоплюючому періоду Української історії. Ми перенесемося в XI.XII.XIII

століття. Дізнаємося які зміни відбулися саме в цей період?

Запишіть дату і тему уроку.

Давайте познайомимось із планом уроку (на дошці)

План

  1. Битва з кочівниками
  2. Володимир Мономах
  3. Монгольська навала

IV.Вивчення нового матеріалу

1.Битва з кочівниками

Слово учителя

  Передчуваючи наближення смерті, Ярослав Мудрий, усвідомлював неминучість наступної боротьби за владу між своїми синами й спробував цьому запобігти, склавши заповіт, у якому закликав синів жити в мирі та злагоді. Ось послухайте ,як О Олесь у книзі «Княжа Україна» говорить:

Перед смертю Ярослав

Всіх своїх синів покликав

І з любов’ю проказав:

 

“Вас я, діти, покидаю,

Йду я в ліпшу сторону,

Але, діти, пам’ятайте

Мою заповідь одну:

 

Не сваріться, жийте в згоді:

Тільки мир збере усе,

А незгода, наче вітер,

Все по полю рознесе.

 

Як не будете всі разом

Йти до спільної мети,

Ви, державу зруйнувавши,

Подастеся у світи.

 

Ви розгубите ту землю,

Що придбали вам батьки,

А тинятиметесь всюди,

Як вигнанці й жебраки”.

Ярослав Мудрий помер 20 лютого 1054 р.

  • Як ви гадаєте, чи дослухалися нащадки до заповіту князя?

Відразу після його смерті сини розпочали боротьбу між собою великокнязівський престол - звідси і виникло поняття «Князівські усобиці»

Та недовго пам’ятали

Діти мудрий заповіт,

А нащадки Ярослава

Осміяли на весь світ…

Міжусобиці - це війни між князями за владу та землю.

Численні князеві родичі, прагнули мати свій уділ, - не бажаючи бути підлеглими князя.

Уділ - власні незахоплені землі.

Ярославові сини намагалися підкорити непокірних, але потім і самі почали боротися за право стати Великим київським князем.

  • Які  б ви назвали причинити міжусобиці?

У той час, коли брати сперечалися за владу, на півдні кордону напали половці.

1068 рік Ізяслав, Святослав та Всеволод вирушили в похід. Та їхні зусилля  виявились марними. В битві на ріці Альті вони зазнали поразки. З утратами довелося повернутися додому.

Спустошливі набіги кочівників, грабежі міст і сіл змушували князів задуматися над подальшою долею держави.

Найважливіше завдання - припинити міжусобиці це їм допомогло б згуртуватися й виступити спільно проти кочівників.

Наслідки міжусобиць:

1.Війна між синами та онуками Я.Мудрого за владу і землю.

2.Розпад Київської Русі на окремі князівства, які не хотіли коритися Києву.

3.Посилення нападів половців.

4.Послаблення військової мужності Київської Русі.

5.Занепад Київської Русі.

 У листопаді 1097 року князі зібралися на з’їзд до міста Любеча (поблизу Києва

Причини скликання з'їзду:

1.Спустошливі набіги половців

2.Необхідність залагодження суперечок між князями. Учасники – 6 князів:

Святополк Київський, Володимир Мономах, Олег, Давид Святославович, Василько Ростиславович, Давид Ігорович.

Зібралися вони в Любечі на раду для влаштування миру.

  • Для чого губимо руську землю, самі проти себе усобиці діючи?
  • Половці землю нашу розносять, радіють що між нами війна починається!
  • Сьогодні ми зібралися в Любечі для вирішення важливих завдань.

- Життя немає від тих кочівників, руйнують наші міста, забирають у полон наших матерів і сестер.

  • У 1068 році в битві на р. Альті не змогли їх подолати
  • У кого будуть які пропозиції?
  • Я хочу, щоб кожен мав право на вітчизну.
  • Я пропоную: припинити ворожнечу між нами. Не хочу щоб брат ішов на брата.
  • Відтепер з'єднаємося в одне серце, щоб боронити рідну землю.
  • Так і зробимо, засвідчимо свої рішення підписами.

  Учасники з'їзду вирішили не нападати один на одного, припинити чвари й розпочати спільну боротьбу проти половців. Однак рішення з'їзду виконували не всі. Єдине, в чому князі досягли єдності, у битві проти половців. Об'єднанні київські дружини в 1111 році розбили половецькі орди.

Орда - військо, об'єднання кочових племен.

Чвари - суперечки, незгода, розбрат, війни.

2. Володимир Мономах

Пояснення вчителя, показ портретного зображення

Руська земля на деякий час дістала спокій. Цей період припадає на час правління Володимира Мономаха (1113 - 1125)( ст.56 підручника)

Володимир Мономах залишив у спадок літературний твір «Повчання дітей». Давайте детальніше познайомимося з настановами своїм дітям Великого князя майже тисячу років тому назад.

Діти, давайте подумаємо, які поради В.Мономаха ми можемо запозичити для себе, для нашого життя.

Робота з текстом підручника(коментоване читання, ст. 57)

Вчитель: Але найголовніший заповіт Мономаха своїм нащадкам - бути єдиним, боронити разом землю.

- Які співзвучні заклики київських князів із сьогоденням! Ми живемо в незалежній державі. Та, на жаль, в наші дні деякі політики й досі не можуть порозумітися, об'єднати свої сили для процвітання України.

Показ відеоролика

3.Монгольська навала

Показ відеоролика

Робота з текстом підручника( ст.58)

IV. Закріплення нових знань учнів

Бесіда за запитаннями

- Скажіть, які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте «часу міжусобиць і скрути» (Сварки, влада, половці, поразка, з'їзд, перемога, розпад держави, грабежі, полон... і т.д.)

  • Знайдіть слова - синоніми до поняття «чвари».
  • Який із кочових народів становив головну небезпеку для руських земель в XI початок XIIст.?

а)Хозари б)печеніги в)половці.

  • Яка важлива подія відбулася у 1097 році?

-В якому столітті, тисячолітті правив князь В.Мономах?

- Наведіть факти, що ця доба була для Київської держави дійсно скрутними часами.

Оцінювання учнів за роботу на уроці, мотивація оцінок.

V. Домашнє завдання

Опрацювати параграф №9;

Повтори параграф №8.

VІ. Підсумки уроку

Заключне слово вчителя

Сьогодні ви дізналися про те, як запалала велична Київська держава внаслідок міжкнязівських чвар.

І князі в бої криваві

Вічно кидали народ.

 

Брат на брата йшов війною,

Люди гинули в війні,

Марно села руйнувались

І палали у огні.

 

І з великої держави

Стали князівства малі.

Так князі розбили силу

Української землі.

- Чого навчають ці рядки і весь сьогоднішній урок?

Дякую за увагу.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
29 березня 2018
Переглядів
2137
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку