План формувального оцінювання
Тема (розділ): Тема 4. Механічна робота та енергія.
Тема уроку: Прості механізми. Коефіцієнт корисної дії механізмів
Опис оцінювання. Тема «Прості механізми. Коефіцієнт корисної дії механізмів» вивчається наприкінці вивчення теми 4. «Механічна робота та енергія» в 7 класі . На початок уроку учні повинні володіти такими поняттями: енергія, кінетична енергія, потенціальна енергія, повна енергія, закон збереження енергії, механічна робота, прості механізми. Для того, аби визначити навчальні потреби учнів (здійснити діагностику), вчитель пропонує учням заповнити документ «Таблиця ЗХД», в якій вказати все, що вони знають про прості механізми, а також написати про те, щоб вони хотіли дізнатись під час вивчення нової теми. Наприкінці вивчення всієї теми учні повернуться до цих таблиць і зможуть заповнити третій стовпець таблиці («Дізнався») та порівняти другий та третій стовпець. Також вчитель пропонує учням пройти онлайнове опитування, аби зрозуміти, чи володіють необхідними поняттями учні та, залежно від результатів, спланувати урок (опитувальник не дає можливості виставити оцінку, а лише з’ясувати прогалини в знаннях учнів). Протягом уроку вчитель пояснює нову тему й дає учням нові поняття: золоте правило механіки, корисна робота, повна робота, коефіцієнт корисної дії механізмів тощо. По завершенню уроку всі учні мають володіти цими поняттями і для того, аби учні змогли проконтролювати самі себе і зрозуміти, що з того, що вони мають знати, вони знають насправді, вчитель дає контрольний список з основними термінами. Учень (або його сусід по парті) позначає ті поняття, які він добре засвоїв, і звертається до вчителя, якщо їх виявляється замало.
Для відстеження прогресу учня на уроці вчитель використовує онлайнову вікторину для того, аби зібрати з учнів інформацію про те, чого вони навчилися.
Інструмент |
Час на виконання |
Як використовувати |
Яке обладнання (витратні матеріали) потрібні |
Визначення навчальних потреб учнів (на початку уроку) |
|||
(до всієї теми)
|
2-4 хв. (можна провести напередодні) |
1.Вчитель роздає роздруковані таблиці, учні їх заповнюють, а потім віддають вчителю (він їх аналізує та планує вивчення теми). По завершенню вивчення теми учні заповнюють третій стовпець таблиці та порівнюють його з другим 2.Роздруковані таблиці учні не віддають вчителю, а вклеюють в робочий зошит (вчитель, перевіряючи зошити, читає та планує вивчення теми). 3. Вчитель надає доступ до онлайнової таблиці, а учні її заповнюють (доцільно, якщо є доступ до комп’ютерів/ планшетів чи смартфонів та є Інтернет). |
1-2: аркуші з надрукованими таблицями, клей (за потреби) 3: комп’ютери/ смартфони/ планшети + Інтернет |
опитування (до уроку)
|
3-5 хв. (5 запитань) Можна провести за допомогою сервісу PLICKERS |
Вчитель запускає опитування в режимі реального часу, а учні дають відповіді. Відразу ж після опитування вчитель може переглянути та проаналізувати результати, а потім - врахувати під час пояснення нової теми (опитувальник не містить правильних і неправильних відповідей, він створюється з метою діагностики!). |
Комп’ютер вчителя + дошка (екран) та проектор, смартфон або планшет учителя Роздруковані картки PLICKERS |
Розвиток взаємодії та самостійності (впродовж уроку) |
|||
Список
|
до 5 хв. |
Вчитель роздає учням роздруковані контрольні списки, а учні протягом уроку (як варіант – наприкінці уроку) ставлять знак «+» чи інший символ біля того пункту, який вони добре зрозуміли. Якщо «плюсів» замало, повідомляють про це вчителя. На наступних уроках учні зможуть скласти подібні контрольні списки (й форми оцінювання) самостійно після того, як вчитель оголосить цілі уроку (список можна писати в зошиті, на дошці, в спеціальному додатку на смартфоні – наприклад, «Список справ» тощо). Для налагодження взаємодії учні можуть відмічати пункти один в одного. |
Аркуші з надрукованими на них контрольними списками (написаний на дошці список) |
Відстеження прогресу в навчанні учнів |
|||
|
5 хв. (7 запитань по 25 секунд) Можна провести за допомогою ресурсу Triventy |
Вчитель запускає вікторину зі свого комп’ютера, планшета чи смартфона, учні переходять за посиланням або сканують QR-код, і дають відповіді на запитання вікторини. Система визначає переможця (хто першим дасть правильні відповіді на запитання), а результати зберігаються (по кожному учню з відсотком йогоправильних відповідей). |
Комп’ютер (смартфон) вчителя + мобільні пристрої або комп’ютери учнів |
Перевірка розуміння та метапізнання |
|||
Картки
«голосування»
|
3 хв.
Можна провести за допомогою сервісу PLICKERS |
Після вивчення нової теми, вчитель роздає учням невеликі щільні картки. З одного боку учні мають написати, що вони зрозуміли (основну думку, 2-3 пропозиції), з іншого - що залишилося незрозумілим. Потім вчитель збирає картки і аналізує відповіді. Як варіант – онлайнове «голосування» , Діти «голосують»: добре знаєш тему, не все знаєш , нічого не знаєш |
Щільні картки
Комп’ютер вчителя + дошка (екран) та проектор, смартфон або планшет учителя |
Ресурси: