План гурткової роботи з народознавства
для дітей старшого дошкільного віку
Мета: продовжувати розширювати знання дітей про Україну, її історію, культуру, природні багатства; поняття про державні та народні символи України, народні національні обереги. Удосконалювати знання дітей про народні ремесла, декоративно-прикладне мистецтво України. Виховувати любов, почуття поваги до української рідної мови, повагу до традиції рідного краю, патріотичні почуття.
№ з/п |
Тема |
Завдання |
Матеріал |
Термін виконання |
Примітка |
|
Вересень |
||||||
Загальні поняття про Україну |
||||||
1 |
Державні символи України: Герб, Прапор, Гімн |
Розширити уявлення дітей про Державні символи України. Дати дітям знання про те, що символізують кольори Державного Прапора України, що собою являє Державний Гімн України. Розвивати уяву, зорове і слухове сприймання. Виховувати любов до України, гордість, патріотичні почуття |
Державний Прапор України, Державний Герб України, Державний Гімн України
|
|
|
|
2 |
Чарівний світ маминої світлиці
|
Продовжувати ознайомлювати дітей з українською оселею, з предметами українського національного побуту. Активізувати словник словами: ковдра, рядно, хідник, скриня, скатертина, світлиця, піч, мисник, рогач, коцюба, узвар. Поглибити знання дітей про усну народну творчість. Виховувати інтерес і повагу до національних традицій |
Картини із зображенням українського села, сучасного міста, керамічні вироби, загадки, колискові пісні тощо.
|
|
|
|
3 |
З бабусиної скрині |
Поглибити знання дітей про предмети національного одягу - українським жіночим і чоловічим костюмом. Дати знання про червоний і чорний кольори, характерні для вишивки, про візерунки, якими прикрашають одяг. Виховувати любов до рідного краю, традицій свого народу |
Дидактичні набори одягу - національного (жіночого, чоловічого) і звичайного, українська пісня «Вишиванка» |
|
|
|
4 |
Родина, родинне деревце |
Дати знання про Батьківщину: рідна домівка, рід, родина, Україна, Батьківщина. Виховувати любов до найближчих і найрідніших людей –матері й батька, бабусі і дідуся. Формувати у дітей почуття обов'язку перед батьками, своїм народом, Батьківщиною |
Альбом з фотографіями родини, родинне деревце, прислів'я, приказки, вірші І. Франка «Ти мій рід» тощо. Аудіозаписи пісень і таночків
|
|
|
|
Жовтень |
||||||
Обереги України |
||||||
1 |
Народні символи України |
Ознайомити дітей з народними традиціями та звичаями українського народу, національними народними символами, оберегами України. Виховувати любов до Батьківщини, її символів, її співучої мови, культури |
Портрет Т. Г. Шевченка, прикрашений вишитим рушником. На столі – хліб, букет з барвінку, калини, колосся, вербових гілок, миска з писанками
|
|
|
|
2 |
Українська писанка - як дитяча пісенька |
Ознайомити дітей з народними традиціями та звичаями українського народу. Розширити знання дітей про писанку як символ і оберіг. Розглянути різновидності орнаментованих яєць (писанок). Збагатити уяву дітей про писанку піснями та віршами, прислів'ями та приказками. Розвивати пам'ять, інтерес до минулого, традицій |
Рушник, український посуд, ілюстрації писанок, аудіо запис пісні Д.Чередниченко «Писанка», вірш «Українська писанка»
|
|
|
|
3 |
Рушники, рушники - то матусі моєї роки |
Закріпити і розширити знання дітей про рушник, про те, що це предмет національного побуту, про види рушників. |
Вишивані рушники, хліб, «Пісня про рушник». |
|
|
|
4 |
Виготовлен-ня оберегів своїми руками (практичне заняття) |
Запропонувати та виготовити своїми руками оберіг для своєї родини або оселі з наданого матеріалу. Розвивати пам'ять, охайність, увагу. Виховувати любов до родини, до рідного краю
|
Ножиці, пензлик, клей, серветки, нитки, дві смужки, тарілочка, сухоцвіт, овочі (часник, перчик, цибуля), насіння (горох, квасоля) тощо.
|
|
|
|
Листопад |
||||||
Народні українські іграшки |
||||||
1 |
Скриня надбань |
Прищеплювати любов дітей до культури свого народу, вчити милуватися мистецькими витворами народних умільців. Закріпити знання про декоративний розпис. Виховувати інтерес до спадщини українських майстрів, гордість за їхню працю. |
Скриня з предметами українського декоративно-вжиткового мистецтва (коник, баранець, візок, пташка, мисочка, глечик) |
|
|
|
2 |
Гра-інсценівка за мотивами української народної казки «Котик і Півник» |
Продовжувати вчити дітей інсценувати за змістом знайомої казки. Закріпити вміння дітей додержувати відповідної інтонації, тембру, сили голосу, вдало імітувати поведінку тварин, героїв, персонажів. Розвивати творчість, увагу, використовуючи народні іграшки. Виховувати інтерес до ігор – інсценівок, бажання приймати участь у грі |
Народна іграшка, торбинка, костюми котика і півника, лисички, дві хатки, ліс, сопілка, зернятка, свищик |
|
|
|
3 |
Краса і мудрість народної іграшки |
Ознайомити з народною українською іграшкою. Дати поняття про те, що кожна іграшка має свою історію, яка знайомить з усім розмаїттям барв, форм, звуків, розважає, навчає, виховує, пробуджує почуття і думку. Вміти визначати майстрів (опишнянська, косівська тощо) іграшки. Вправляти у вимові. Виховувати інтерес до народної іграшки |
Різні іграшки, ілюстративний матеріал майстрів, які виготовляють ці іграшки, фольклорні твори
|
|
|
|
4 |
Українське народне мистецтво (ручна праця) |
Продовжувати формувати у дітей знання про види українського народного мистецтва. Закріпити уявлення про характер та особливості опишнянської глиняної іграшки, звертаючи увагу на пластичність форми, виразність візерунку. Вчити виготовляти виріб із цілого шматка глини, наносити візерунок фарбами на виріб |
Глина і необхідний матеріал для ліплення, фарби пензлики, зразки виробів народних майстрів
|
|
|
|
Грудень |
||||||
Народна метеорологія |
||||||
1 |
Загальне поняття про метеороло-гію |
Ознайомити дітей з новим поняттям - народна метеорологія. Дати поняття про те, що вона пов'язана з багаторічними спостереженнями народу за змінами в погоді. Закріпити прикмети та передбачення народу, які передавалися з покоління в покоління. Розвивати інтерес до усної народної творчості. Виховувати любов до рідної України |
Альбом «Прикмети та передбачення» за темами та сезонами, лялька Катруся
|
|
|
|
2 |
Народна мудрість |
Продовжувати знайомити дітей з народними прикметами під час спостережень за явищами живої і неживої природи |
Твори усної народної творчості, ілюстрації
|
|
|
|
3 |
Заклички і примовки |
Ознайомити з невеликими віршованої форми творами, які називали закличками або примовками |
Папка-пересувка «Заклички і примовки»
|
|
|
|
4 |
Спостережен ня за погодою. Як передбачити погоду (практичне заняття) |
Закріплювати вміння характеризувати погоду на основі спостережень |
Прикмети, ілюстрації до різних типів погоди |
|
|
|
Січень |
||||||
Український фольклор |
||||||
1 |
Свято українського фольклору |
Розкрити значення поняття «фольклор». Продовжувати формувати у дітей уяву про усну народну творчість, її жанри та особливості кожного з них. |
Декоративні квіти, рушники, дарунки колядникам і щедрівникам, обрядове печиво «Жайворонки», горщик з кашею, дерев'яні ложки, пісні «Ой зелене жито, зелене», «У нас є все» |
|
|
|
2 |
Спи, засни, моя дитино! |
Збагатити словник виразами з українського фольклору, викликати інтерес до народного слова. Виховувати любов до рідної землі, до колискової пісні. Викликати радісний настрій, освітлений добрими почуттями до національного побуту |
Колиска, лялька-немовля, водичка, ванночка, рушник, запис колискових пісень
|
|
|
|
3 |
Хай лунає пісня на добро |
Ознайомити дітей з українськими народними піснями. Продовжувати знайомити дітей з народними родинними звичаями. Виховувати любов до рідного краю |
Легенда про пісню, пісні «Ой зелене жито, зелене», «Мамина», «Солов'їна пісня», обрядові пісні |
|
|
|
4 |
Віночок вити - життя любити |
Дати поняття про віночок як оберіг. Познайомити з особливістю плетіння українського віночка і призначенням кожної стрічки та квітки. Викликати інтерес до українських народних традицій. Продовжувати формувати вміння висловлювати свою думку, доводити її. Розвивати музичні фольклорні здібності, увагу, пам'ять, мислення. Виховувати почуття любові до рідної мови |
Український віночок з паперу і тканини, каркас і квіти для плетіння вінка, вірші, загадки, легенди, пісні
|
|
|
|
Лютий |
||||||
Українські свята |
||||||
1 |
До джерел народних |
Ознайомити з обрядом зустрічі весни, розповісти про свято Стрітення. Продовжити ознайомлювати із закличками, прислів'ями, приказками, загадками, народними іграми. Вивчити веснянки. Виховувати інтерес і повагу до народних свят |
Ілюстративний матеріал, ведмедик, аудіозаписи, жайворонок, маски синички, сонечка, зайчика
|
|
|
|
2 |
Свято Великодня |
Дати дітям уявлення про Великдень, про звичаї і обряди, пов'язані з цим святом. Розкрити красу і чарівність народних традицій. Виховувати інтерес і повагу до історії свого народу |
Ілюстрації із зображенням хлібних виробів, паски, писанки, кошик, листівки з зображеннями свят
|
|
|
|
3 |
Ой Іванку Купайлочку! (тематичне свято-розвага) |
Продовжити знайомити з народними святами. Відмітити що свято Івана Купала припадає на день літнього сонцестояння. Визначити, звідки прийшло свято. Виховувати любов до художньої творчості |
Ілюстрації, озеро, квіти, вірші, повір'я |
|
|
|
4 |
Українські вечорниці |
Продовжити формувати у дітей уяву про усну народну творчість, її жанри та особливості кожного з них. Закріпити знання про народні українські символи: рушник, калину. Закріпити вміння узгоджувати слово з діями в танцях. Розвивати почуття гумору та вміння використовувати раніше отримані знання та навички. Виховувати інтерес до народної творчості, любов до рідного краю. |
Українські народні пісні, ігри, хліб на рушнику, рушники, калина, макітра з варениками, інтер'єр хати
|
|
|
|
Березень |
||||||
Українська мова |
||||||
1 |
Мова барвиста, мова багата |
Продовжувати формувати уяву про усну народну творчість. Розширити знання про мирилки, лічилки, дражнилки, жмурилки, забавлянки. Виховувати любов до рідної української мови |
Ляльки - українка і українець, аудіозаписи мирилок, забавлянок, ілюстрації
|
|
|
|
2 |
Ти наше диво калинове, кохана українська мово! (мовний ранок)
|
Продовжити ознайомлювати з творами українських поетів, в яких автори відтворили своє тепле і ніжне ставлення до української мови. Розвивати мовлення, уміння спостерігати. Виховувати любов до рідної землі, свого народу, рідної мови. |
Виставка книжок: казки, прислів'я, загадки, твори про мову, портрети поетів Т.Г. Шевченко, В. Сосюри, Л. Українки, І. Франка
|
|
|
|
3 |
Родинне свято мови |
Розширити і поглибити знання дітей про мову. Показати її багатство, мелодійність, красу. Розвивати виразне мовлення, уяву, мислення, образну пам'ять. Збагачувати словниковий запас. Виховувати любов до рідної мови, рідної землі, художнього слова, пісні, повагу до батьків. |
Рушники, українські вишиванки, керамічні вироби, зразки українського одягу |
|
|
|
4 |
Передаємо нащадкам наш скарб – рідну мову (музично - літературна розвага). |
Поглибити і розширити знання дітей про красу і силу рідної мови, про те, що вона пісенна, багата прислів'ями, приказками, загадками, казками, про художнє слово українських письменників. Розвивати інтерес до сучасної творчості. Виховувати любов до рідної мови, почуття гордості за свій рідний край. |
Смужки -картинки із зображеннями природи України, пісня «Наша мова солов'їна», приказки, загадки, прислів’ֹя
|
|
|
|
Квітень |
||||||
Українська творчість |
||||||
1 |
Життя і творчість Н.Л.Забіли |
Розширити знання дітей про життя і творчість Наталі Забіли. Вчити розуміти текст, виробляти критичне ставлення до негативних людських якостей. Розвивати акторські здібності дітей під час інсценування творів. Виховувати повагу, доброту, бережливе ставлення до природи, рідної землі |
Портрет Наталі Забіли, виставка книг, ілюстрацій, малюнки до творів, маски двох цапків
|
|
|
|
2 |
Т. Г. Шевченко - великий поет України |
Розширити знання дітей про життя та творчість Т. Г. Шевченка. Виховувати інтерес до української літератури |
Портрет Т. Г. Шевченка, оздоблений рушником, зображення хати батьків Тараса Шевченка, вірші Т.Г.Шевченка |
|
|
|
3 |
Поетеса Леся Українка |
Розширити знання дітей про творчість української поетеси Лесі Українки |
Портрет Лесі Українки, виставка книг, ілюстрацій, малюнків до творів |
|
|
|
4 |
Край, де ми народилися, де живемо (музично -літературна розвага) |
Поширити і закріпити знання дітей про край, де вони народилися і живуть; про красу і силу рідної мови, про те, що вона пісенна, багата, мелодійна; про художнє слово класиків української літератури - Т. Г. Шевченка, Лесі Українки, Н. Забіли. Розвити вміння використовувати раніше набуті знання. Виховати почуття любові до рідного краю |
Портрети Т. Г. Шевченка, Лесі Українки, Н. Забіли, виставка книг, ілюстрацій, малюнків до творів, аудіозаписи віршів українських поетів
|
|
|
|
Травень |
||||||
Підсумок роботи за рік |
||||||
1 |
Це – моя Україна |
Закріпити знання дітей про Україну, її історію, культуру, природні багатства. Вчити дітей впізнавати державну символіку та народні національні обереги. Удосконалити знання про народні ремесла, декоративно -прикладне мистецтво України. Виховувати повагу до традицій, прищеплювати любов до рідного краю |
Ілюстративний матеріал державної символіки та народних національних оберегів, набір для творчості: нитки, крупи, клей, пір’я, листи паперу тощо. |
|
|
|
2 |
В нас одна Батьківщина - це наша славна Україна. (музично - літературна композиція) |
Розширити і закріпити поняття про державні та народні символи України. Виховувати любов, почуття поваги до української рідної мови, почуття любові, гордості за свою рідну Україну. Розвивати почуття патріотизму |
Державні символи України: Герб, Прапор, Гімн. Народні символи: верба, калина, рушники, вінок.
|
|
|
|