ЗМІСТ
Хід заняття.
Список викорастаних джрел та рекомендована література і матеріали.
1. Методичне забезпечення огранізованої освітньої форми взаємодії з дітьми, з використанням інноваційної Арт-технології, техніка Тістопластика.
для дітей дошкільного віку (4-5 років)
Освітні: ознайомити дітей з основами техніки тістопластики, зокрема із створенням об'ємних фігурок (фрукти, тварини, казкові герої); розвинути вміння моделювати прості форми.
Розвивальні: розвивати дрібну моторику, координацію рухів, просторове мислення, уяву.
Виховні: виховувати старанність, терпіння, вміння працювати у групі, формувати інтерес до творчої діяльності.
Теніка Тістопластка.
Арт-технологія за технікою Тістопластика: Ця технологія полягає у виготовленні різноманітних об'ємних виробів (фігурок, квітів, тварин) з тіста. Вона розвиває сенсорне сприйняття, тактильні відчуття, дозволяє дітям експериментувати з формою і текстурою.
Переваги Тістопластики:
Розвиток дрібної моторики, ліплення активізує м'язи пальців, що позитивно впливає на розвиток письмових навичок та мови.
Творче самовираження, діти вчаться передавати свої уявлення про світ через створення різноманітних форм з тіста.
Соціалізація, Заняття в групі сприяють розвитку комунікативних навичок, співпраці, обміну ідеями.
Методичні рекомендації для вихователя
Організація місця та покриття робочих поверхонь:
Для кожної дитини виділити індивідуальну робочу зону, використовуючи пластикові дощечки або підкладки, що легко миються.
Перед початком заняття робочі столи необхідно накрити спеціальними захисними покриттями (плівка, воскові скатертини, клейонка) для захисту від тіста та фарб. Це допоможе легко очистити поверхню після заняття.
Місце для сушіння робіт:
Виділіть окремий стелаж, полиці або підвісні сітки для сушіння готових виробів. Важливо, щоб роботи були розкладені так, щоб вони не торкалися одна одної.
Захист одягу:
Дітям рекомендується одягати захисний одяг – фартушки, які захистять їхній основний одяг від забруднення тістом і фарбами.
Якщо є можливість, можна використовувати спеціальні рукавички для роботи з тістом, особливо якщо діти працюють з фарбами.
2. Підготовка матеріалів
Рецепт тіста для Тістоліплення:
Замішуйте тісто в глибокій мисці.
1. Просіяне борошно змішайте з сіллю та добавками.
2. У готову масу додавайте частинами воду по 50 мл (для різного борошна може знадобитися різна кількість води) і ретельно вимішуйте. Тісто має бути достатньо туге й еластичне.
3. Готове тісто покладіть на 2 години в холодильник, щоб воно стало еластичнішим.
Кольорове тісто
Зробити кольорове тісто можна на стадії замішування, додавши харчові барвники. Щоб виготовити масу для ліплення різноманітних відтінків за допомогою харчових барвників, спочатку потрібно замісити тісто трьох основних кольорів: жовтого, червоного, синього. Потім, комбінуючи його впевних пропорціях, можна отримати масу бажаного кольору.
Можна додати тісту кольору на стадії вимішування. Для цього потрібні харчові барвники у вигляді порошку або гелю. Розведіть порошок в 1 чайній ложці води, добре перемішайте. У кожній порції тіста зробіть заглибину, влийте барвник і ретельно вимісіть тісто. Щоб воно не ставало рідким, додавайте сіль і борошно.
Відтінки можна отримати, змішуючи між собою основні кольори.
Порада. Зауважте, що після висихання колір стане менш насиченим, але якщо ви покриєте його лаком - стане яскравішим.
Змішуючи червоний, жовтий і синій кольори тіста, можна отримати такі нові відтінки:
1. Червоний + Жовтий = Помаранчевий
2. Червоний + Синій = Фіолетовий
3. Жовтий + Синій = Зелений
4. червоний+ синій+ жовтий=коричневий або темний відтінок залежно від пропорцій.
5. Помаранчевий + Зелений — дасть відтінок ближчий до оливкового або брудно-зеленого.
2. Помаранчевий + Фіолетовий — може дати темний коричнево-червоний або глибший відтінок коричневого.
3. Фіолетовий + Зелений — може дати дуже темний або приглушений сірий відтінок.
4. Коричневий + Помаранчевий — дасть темно-оранжевий або теплий коричневий.
5. Коричневий + Фіолетовий — може вийти глибокий бордовий або темно-фіолетовий
Зберігання тіста
Солоне тісто зберігайте в холодильнику в поліетиленовому пакеті або щільно закритому контейнері. Краще виймати для роботи маленькі шматочки тіста, тому що воно швидко береться скоринкою. Бажано зберігати тісто не більш ніж 2-3 доби. Старе тісто темнішає; ним можна виділити окремі ділянки виробу або закласти його всередину.
Сушіння робіт із солоного тіста
Природне сушіння: Після заняття вироби з солоного тіста потрібно залишити сушитися при кімнатній температурі протягом 1-3 днів, залежно від товщини фігурок. Періодично перевертайте їх для рівномірного висихання.
Сушіння в духовці: Можна прискорити процес, використовуючи духовку. Для цього встановіть температуру 50-80°C і сушіть протягом 1-3 годин. Слідкуйте, щоб тісто не перегрівалося і не тріскалося. Краще сушити повільно, на низьких температурах.
Фарби для покриття робіт:
Для розфарбовування робіт із солоного тіста підійдуть гуаш, акрилові фарби або акварель. Акрилові фарби дають більш яскраві та стійкі кольори і добре тримаються на виробах.
Після висихання фарби вироби можна покрити прозорим лаком (акриловим або звичайним лаком для декоративних робіт). Лак захистить роботу від вологи та додасть їй блиску.
Інструменти:
Пластикові ножі та ножички— для різання тіста та створення простих форм. Вони безпечні та легко миються.
Скалки (качалки)— для розкатування тіста, щоб створювати основи або тонкі елементи. Краще використовувати маленькі пластикові або дерев’яні скалки, які зручні для дитячих рук.
Форми для вирізання (формочки)— спеціальні форми для печива або тістоліплення у вигляді тварин, квітів, геометричних фігур. Вони допоможуть дітям створювати різноманітні елементи швидко й просто.
Шпажки, зубочистки, палички— для створення отворів, текстур та деталей. Це прості інструменти, які легко контролювати навіть маленьким дітям.
Пластикові стеки— для детальної роботи, вирізання дрібних елементів, створення текстур і складних форм.
Додаткові інструменти:
Губки або щітки— для створення текстур на поверхні тіста (імітація трави, шерсті, або інших фактур).
Трафарети або штампи— для додавання малюнків або візерунків на поверхню тіста. Вони допомагають створювати акуратні та однакові елементи.
Маленькі пензлики— для нанесення води або рідких елементів на виріб перед скріпленням деталей, а також для розфарбовування готових виробів.
Матеріали для декорування:
Бісер, блискітки, пайєтки— для декорування готових виробів (можна використовувати перед висиханням тіста, щоб закріпити на поверхні).
Гудзики, стрічки, тканини— для додаткового прикрашання робіт. Можна використовувати після висихання для додавання об’ємних деталей.
Фарби та пензлики.
Рекомендується коротко та доступно пояснити дітям, що таке Тістопластика. Уникайте складних термінів, використовуйте казкові історії для підвищення інтересу. Наприклад, можна сказати: “Ми будемо сьогодні ліпити чарівні чашечки та тарілочки”
Перед початком практичної частини обов’язково покажіть, як працювати з тістом та закріплювати елементи. Дітям важливо бачити, як це робить дорослий.
Чергування активності:
Важливо чергувати інтенсивну роботу (малювання) з короткими фізичними вправами, наприклад пальчиковою гімнастикою, щоб зняти напругу та втомленість рук.
Використання фарб:
Переконайтеся, що фарби є безпечними для дітей, не токсичними і не мають різкого запаху. Діти часто можуть неусвідомлено торкатися обличчя чи очей, тому потрібно нагадати їм про обережність.
Контроль рухів:
Забезпечте постійний нагляд і пояснюйте правила використання інструментів та матеріалів.
Гігієна:
Після закінчення заняття всі діти повинні мити руки, оскільки робота з фарбами може забруднити шкіру.
1. Підготовчий етап
Підготовка матеріалів: Підготовка солоного тіста, скалок, стеків, формочок, робочих дощечок і серветок. Якщо тісто готується безпосередньо перед заняттям, необхідно змішати основні інгредієнти (борошно, сіль, вода, олія) в потрібних пропорціях для отримання пластичного тіста.
Організація робочого місця: Робоча поверхня має бути чистою, захищеною клейонкою або спеціальними підкладками. Підготуйте стелажі або полиці для сушіння готових робіт.
2. Знайомство з технікою
Пояснення теми: Поясніть дітям, що вони будуть створювати з тіста (наприклад, чашечку і блюдечко, квіти або тварин). Розкажіть про властивості солоного тіста: воно м’яке і піддається ліпленню, а після висихання стає твердим.
Правила безпеки: Наголосіть на обережному використанні інструментів (стеків, ножичків) та дотриманні чистоти під час роботи.
3. Основний етап — Ліплення
Підготовка тіста: Діти розминають тісто в руках, щоб зробити його пластичним і м’яким. Для кожного виробу вони готують окремий шматок тіста.
Створення базових форм: Діти ліплять основні форми: кульки, ковбаски, конуси тощо. Ці базові форми використовуються для створення більш складних виробів (наприклад, ковбаска може стати ручкою чашечки, а кулька — основою голови для тваринки).
Деталізація: Діти додають дрібні деталі: ручки, візерунки, очі, вушка, прикрашають свої вироби за допомогою стеків, формочок або інших інструментів.
З’єднання деталей: Щоб прикріпити окремі частини виробу (наприклад, ручку до чашки), слід злегка змочити місця з’єднання водою.
4. Завершення ліплення
Фінальна форма: Після завершення ліплення всі вироби розміщуються на спеціальних поверхнях для подальшого сушіння.
Сушіння: Роботи залишають для природного сушіння (від кількох годин до кількох днів, залежно від товщини виробу) або сушаться в духовці при низькій температурі.
5. Фарбування і декорування
Після висихання: Вироби з тіста можна розфарбовувати гуашшю або акриловими фарбами. Діти наносять фарбу на сухі вироби, додаючи кольори та узори.
Останній етап: Після висихання фарби можна додатково покрити виріб лаком для надання блиску і міцності (за потреби).
6. Оцінювання результатів
Обговорення робіт: Після завершення діти показують свої роботи, діляться враженнями, що вони створили, як працювали з тістом. Вихователь хвалить кожну дитину за старання, звертаючи увагу на успіхи кожного.
7. Зберігання або демонстрація
Виставка: Можна організувати невелику виставку дитячих робіт для батьків або залишити вироби для гри в групі.
Підтримка:
Важливо постійно підтримувати дітей, коментуючи їхні досягнення. Наприклад: "Ти молодець! Подивися, яка гарно в тебе виходить!". Це підвищить самооцінку дитини та допоможе їй відчути себе впевнено.
Заохочення експериментів:
Створіть атмосферу свободи та творчості. Заохочуйте дітей експериментувати з формами. Скажіть, що у мистецтві немає помилок, є лише нові відкриття!
Оцінка робіт:
Проведіть коротку виставку, щоб діти змогли показати свої роботи один одному. Це допоможе їм вчитися оцінювати не лише свої, але й чужі досягнення.
Запитання для рефлексії:
Запитайте у дітей, що їм найбільше сподобалося під час заняття. Це сприяє розвитку критичного мислення та вміння рефлексувати.
Колективна робота:
Наприкінці заняття створіть спільну колективну роботу, де кожен зможе внести свою частинку до загальної композиції. Наприклад, разом прикрашають один виріб. Це навчить дітей співпраці та цінності командної роботи.
Сушіння робіт:
Переконайтеся, що вироби дітей правильно висушені. Якщо це колективна робота, можна разом з дітьми оформити її у вигляді виставки в групі.
Збереження виробів:
Запропонуйте дітям забрати свої роботи додому або зробити виставку для батьків. Це підтримає мотивацію дітей до подальших занять творчістю.
Якщо техніка Тістопластики викликає великий інтерес, ви можете включити додаткові теми для наступних занять, наприклад, створення будиночків, створення вареників.
2. Конспект організованої освітньої форми взаємодії з дітьми, з використанням інноваційної Арт-технології ,техніка Тістопластика.
Тема : Подорож в чарівний світ посуду.
це заняття поєднує різні активності: пальчикову гімнастику, індивідуальну та колективну творчість, демонстрацію техніки Тістопластики та рефлексію, що дозволяє дітям розвивати уяву, дрібну моторику, естетичне сприйняття, а також отримувати задоволення від створення справжніх предметів побуту.
Інноваційна технологія: Арт-технологія “Техніка Тістопластика”
Вік дітей: 4-5 років
Мета заняття:
1. Солоне тісто різних кольорів або білого кольору з додатковими фарбами.
2. Набір інструментів для ліплення (скалки, ножички, форми).
3. Фартушки та дошки для ліплення.
4. Моделі або зразки виробів для натхнення
5. Серветки для рук.
6. Додаткові матеріали для оздоблення виробів.
7. Вода
Хід заняття:
1. Вступ та мотивація
Вихователь :
— Дітки, сьогодні ми з вами вирушимо у чарівний світ посуду! Чи знаєте ви, що кожна чашечка і блюдечко можуть бути особливими? А якщо ми їх зробимо своїми руками, то вони стануть по-справжньому чарівними! Ми сьогодні виліпимо власні маленькі чашечки та блюдечка, щоб потім з ними гратися у “чайну вечірку”. Як вам така ідея?
Цікавий факт для дітей:
— Знаєте, дітки, у давні часи чашечки робили з найрізноманітніших матеріалів: із глини, срібла, золота і навіть порцеляни. А наші чашечки будуть з чарівного тіста!
2. Пальчикова гімнастика
Вихователь:
— Перед тим, як почати ліпити, давайте розімнемо наші пальчики, щоб вони стали сильними і готовими до роботи. Я буду читати віршик, а ви повторюйте за мною рухи.
Віршик для пальчикової гімнастики:
Цей пальчик — чашку миє,
Цей пальчик — воду ллє,
Цей пальчик — тісто мнє,
Цей пальчик — ліпить разом,
Цей пальчик — чашечку віднесе на столик зразу!
(Діти повторюють рухи: імітують миття, розтирання, ліплення, потім показують на “столик”.)
Вихователь:
— Молодці! Пальчики вже готові до творчої роботи. Тепер можемо починати!
3. Демонстрація та пояснення
Вихователь:
— Давайте подумаємо, яка форма у блюдечка і чашечки? Блюдечко — це кругле, плоске, а чашечка — схожа на маленьку мисочку. Спробуємо зробити їх із нашого солоного тіста.
1. Спочатку візьмемо шматочок тіста і розімнемо його руками.
2. Тепер зробимо кульку для блюдечка. (Показує, як скатати кульку.)
3. Кладемо кульку на дощечку і розкатуємо її в тонкий кружечок — це буде наше чарівне блюдечко! (Показує, як працювати зі скалкою.)
4. Тепер робимо чашечку. Візьміть ще шматочок тіста, зробіть з нього кульку, а потім пальчиками обережно робимо ямку всередині кульки, щоб вийшла форма чашки. (Показує, як пальцями формувати чашечку.)
Цікавий факт:
— А знаєте, що у стародавньому Китаї чашечки були без ручок? Їх тримали двома руками, щоб відчути тепло чаю. А наші чашечки можуть мати маленькі ручки!
5. Давайте додамо до нашої чашечки ручку. Зробимо тонку “ковбаску” з тіста, прикріпимо її до боків чашечки, і ось у нас з’явилася ручка!
4. Самостійна робота
Вихователь:
— А тепер, дітки, давайте кожен з вас створить своє чарівне блюдечко і чашечку. Не хвилюйтесь, якщо щось не виходить — я допоможу вам! Коли ви закінчите, можете прикрасити свій посуд, додаючи різні узори або орнаменти.
Вихователь підходить до кожної дитини, допомагає у створенні форми чашечки і блюдечка, спонукає до самостійності, заохочує власні ідеї дітей.
5. Чергування активності (під час самостійної роботи)
Якщо діти втомлюються або їм потрібна перерва, вихователь пропонує ігровий елемент або новий віршик:
Віршик для активної перерви:
Ми чарівні чашечки,
На поличці стоїмо,
Носики ми витягнемо,
Пісеньку співаємо!
(Діти імітують чашечки: стоять на місці, витягують ручки, нахиляються вперед і назад, наче “співають”.)
Після цього діти можуть повернутися до роботи з новими силами.
6. Підсумок
Вихователь:
— Молодці, дітки! Які у нас сьогодні вийшли чарівні чашечки та блюдечка! Давайте розкажемо, які в кого чашечки — великі, маленькі, а може, навіть із секретом всередині?
Обговорення:
— Запитайте кожну дитину, що саме вона створила, дайте можливість описати свою роботу. Це допоможе розвивати мовлення і самовираження.
Цікавий факт:
— А знаєте, що у різних країнах є різні способи пити чай? Наприклад, в Англії чай п’ють маленькими чашечками, а в Марокко — зі склянок.
Завершення:
— А тепер наші чашечки та блюдечка повинні висохнути, щоб на наступному занятті ми їх розфарбували і зробили ще більш чарівними!
Дякую за вашу старанність, ви сьогодні справжні майстри чарівного посуду!
Список викорастаних джрел
Інтернет-ресурси:
Відео-уроки з тістопластики:
YouTube канал “Тістопластика для дітей”
Вебінар на тему “Інноваційні методи в мистецькій освіті”