Розробка уроку на тему "Культура споживання їжі"

Про матеріал
Розробку уроку на тему "Культура споживання їжі" можна використати на уроці у 5-му класі при вивченні розділу "Технологія побутової діяльності та самообслуговування"
Перегляд файлу

Тема. Культура споживання їжі. Етикет за столом.

Мета: сформувати в учнів поняття про етикет, дати знання про правила користування столовими приборами, а також культуру споживання страв;  ознайомити з традиціями споживання їжі різних народів;  формувати практико-орієнтовану пізнавальну діяльність;  розвивати   логічне мислення,   навички культури споживання їжі,  уміння концентрувати увагу, пізнавальний інтерес, пам'ять; виховувати науково-матеріалістичний світогляд, а також загальну культуру учнів, ввічливість під час споживання їжі.

Основні поняття: етикет, столовий посуд, столові прибори, столовий етикет.

Матеріали, обладнання, наочність: види столового посуду, серветки, компютер.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку.

І. Організаційна частина.

  • Доброго дня, діти! Сьогодні урок я хочу розпочати такими віршованими рядками:

Бажаю усім, щоб до кожного з вас

        Завітало натхнення  сьогодні у клас.

        Збудило бажання здобути знання,

         Щоб потім в житті ви не йшли навмання.

         Щоб вам захотілось новеньке пізнати,

         Самим научитись та інших навчати.

          Тож я побажаю, щоб лінь ви прогнали

           І на уроці активними стали!

II. Актуалізація опорних знань.

Відгадайте загадки:

1. Морква, біб і цибулина,
   Бурячок і капустина,
   Ще й картопля - шусть у горщик.
   Ну й смачний ми зварим ...       (борщик)


   2.Довго з тіста їх ліпили,
    У окропі поварили.
    Потім дружно ласували,
    Ще й сметанки додавали.          (Вареники)
 

    3.І поживне, і смачне,
       Біле, пінне, запашне.
       Залюбки малята п'ють,
       Здоровенькими ростуть.             (Молоко)
 

    4. З какао цукерка ця і з молока,
        Буває солодка, буває гірка,
        Буває начинка: ізюм чи горіх,
        Поділимо плитку велику на всіх!
        Якщо запитаємо, навіть в малят,
        Усі нам підкажуть, що це ...             (Шоколад)

- Діти, про що йтиме мова сьогодні на уроці?

IІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Слайд 1

  • Як ви розумієте такий вислів: «Знати про їжу людина повинна не менше, ніж про математику або про свою рідну мову».

Слайд 2

Тема уроку: «Культура споживання їжі. Етикет за столом».

Ви повинні знати: поняття «кулінарія»,«етикет», «столовий посуд», «столові прибори», «столовий етикет».

Ви повинні уміти: сервірувати стіл до сніданку, складати паперові серветки для сервірування столу.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. З історії культури споживання їжі.

 Існує такий вислів: «Ми живемо не для того, щоб їсти, а їмо для того, щоб житии». Як ви його розумієте?

Їжа є основою життя людини. Первісні люди тривалий час споживали  продукти, які їм дарувала природа , тільки у сирому вигляді.

 З часом вони навчилися здобувати вогонь і готували їжу на вогнищі. Коли винайшли глиняний посуд, у людей з'явилась можливість варити їжу.

Слайд 3

Українці, у далекі часи, вживали різну їжу, бо займались мисливством, землеробством, скотарством, рибальством.

Серед рослинної їжі перше місце посідав хліб із житнього та пшеничного борошна.

  • Які страви ще можна отримати з борошна? (галушки, млинці, налисники, вареники)
  • А яка страва найулюбленіша і найвідоміша серед українців? (вареники)
  • А на що схожі вареники за своєю формою? (на місяць)

Саме  через таку форму вареникам приписували в давнину магічні властивості. Вони є обовязковою стравою на Святий вечір.

Популярними в українців були різні каші.

  • Які каші знаєте? (пшоняна, гречана, кукурудзяна)

Серед рідких страв поширені були борщ та юшка, а також капусняк, зелений борщ.

З мясних продуктів використовували свинину і птицю, важливе місце у харчуванні посідала риба.

Для приготування солодких страв використовували мед, фрукти, мак, горіхи.

Серед випічки – паски, шулики, пироги, пампушки, пиріжки.

Протягом віків люди накопичували знання про способи приготування  різних страв. Так і виникла наука про мистецтво приготування їжі – кулінарія.

2. Види посуду.

- Як називається приміщення, де готують їжу? (кухня)

На кухні знаходить ся багато посуду та інвентарю для приготування різних страв.

Слайд 4

Посуд поділяють на столовий та кухонний.

Кухонний – це посуд який використовують для приготування страв

  • Який кухонний посуд знаєте? (каструлі, казани, сковорідки, гусятниці, чайники, миски)

Столовий посуд – це посуд призначений для подавання та споживання їжі.

  • Який столовий посуд знаєте? (тарілки, салатники, блюда, вази для фруктів, чашки, склянки, тортівниці)

Слайд 5

Для сервірування святкового столу використовують набори посуду, які називають сервізи. Вони бувають столові, чайні, кавові.

Слайд 6

Столові прибори  поділяють на основні і допоміжні.

Основні прибори призначені для індивідуального користування, ними їдять. (виделка, ніж, ложка)

Допоміжні прибори призначені для загального користування, їх використовують для перекладання їжі із загальних блюд в індивідуальні( кондитерські лопатки, ложка для салатів, щипці для кондитерських виробів, ніж для масла)

- Який столовий прибор (ніж, виделка, ложка) зявився першим? (ложка)

 1.Столові прибори люди носили з собою. Ложку разом з ножем носили за халявою чобіт. Заможні люди мали для цього футляр.

2.Спочатку був універсальним – його брали на війну, полювання. А потім зявились овальні столові ножі з тупим кінцем леза.

3.Виделку до Росії привіз Петро І. Вона була спочатку з двома зубцями.

3. Правила користування столовими приборами.

Слайд 7

Виделку прийнято тримати у лівій руці, а ніж – у правій. Прибори слід тримати так, як показано на малюнку .

Якщо потрібно тимчасово  припинити вживання їжі, то ніж кладуть на тарілку ручкою вправо, а виделку – ручкою вліво.

Закінчивши їсти, кладуть на тарілку поруч ніж та виделку ручками вправо. Це означає, що тарілку можна прибрати.

Слайд 8 - 9

4.Гра «Що зайве?».

5. Столовий етикет.

- Що таке «етикет»?( правила поведінки)

- Що таке «столовий етикет»? (правила поведінки за столом під час вживання їжі)

Столовий етикет включає в себе сервірування стола – це підготовка та оформлення його до вживання їжі.

Слайд 10

 

Послідовність сервірування стола.

1.Накрити стіл скатертиною.

2.Роставити тарілки.

3. Розкласти столові прибори.

4. Поставити посуд для напоїв.

5. Розкласти серветки.

6.Поставити прибори зі спеціями, вази з квітами.

Сервірування стола до сніданку, обіду, вечері відрізняються між собою.

Слайд 11

 

Стіл для сніданку сервірують мілкою столовою та пиріжковою тарілками, чашкою для гарячого напою, ножем та виделкою.

Столова мілка тарілка  - для споживання основної страви.

Ніж – праворуч від тарілки(лезом до тарілки).

Виделка – ліворуч від тарілки (зубчиками вгору).

Пиріжкова тарілка (для булки, хліба, бутерброда) – ліворуч вище від столової тарілки.

Чашка на блюдці – праворуч від столової тарілки.

Чайна ложка – праворуч від чашки.

Якщо на сніданок передбачений суп або молочна каша, то ставлять глибоку столову тарілку та ложку.

Сервірування може змінюватись, залежно від меню.

-  Що таке «меню»? (перелік страв, напоїв, які подають для споживання)

V.Фізкультхвилинка.

VІ. Практична робота.

Слайд 12

  1. Сервірування стола до сніданку.

Естетичний вигляд стола впливає на наш організм більше, ніж може здаватися.

 

- Що використовують для сервірування стола крім столового посуду?(серветки)

Оригінально складені серветки додають особливою чарівності святковому столу.

Слайд 13

 

  1. Складання серветок.

Слайд 14 - 15

VII. Робота з підручником.

1.Правила споживання страв.

Слайд 16

Відкрийте підручник на сторінці 205. Підготуйте інформацію про правила споживання страв.( хліб, перші страви,  страви з риби, мяса, салати, торти)

Слайд 17

2.Правила  поведінки за столом.

1.За стіл сідати в охайному одязі, вимивши руки.

2.Сидіти потрібно прямо, не класти лікті на стіл.

3. Не можна плямкати, розмовляти з повним ротом, крутитись за столом.

4. Серветка з тканини повинна лежати на колінах, паперовою серветкою промокають губи та пальці.

5. Їжу слід споживати невеликими порціями.

6. Не можна користуватись за столом зубочисткою.

3. Особливості іноземної кухні.

Для італійців улюблені продукти – макарони і сир. Усі страви готують із використанням оливкової олії.

В індії популярний відварений рис з овочами. Більшість індійців не користуються столовими приборами, а їдять руками.

Національна страва німців – капуста із сосисками, порося із хроном. Після обіду і вечері люблять пити натуральну каву.

Для приготування страв арабської кухні, використовують велику кількість прянощів, приправ. Тому вона дуже гостра. Гостям араби подають каву без цукру, але з прянощами.

VII. Закріплення вивченого матеріалу.

Слайд 18

Гра «Блеф – клуб»

 (учитель зачитує питання, учні обговорюють їх у групах і дають правильну відповідь, показуючи картка «Так» чи «Ні». Якщо відповіді різні, то обговорюється питання і знаходять правильну відповідь)

  1. Варений рис – улюблена страва українців.(Ні)
  2. Посуд поділяють на столовий та кухонний.(Так)
  3. Сервізи бувають : столові, чайні, кавові.(Так)
  4. Закінчивши їсти, виделку та ніж кладуть на стіл.(Ні)
  5. Торти та тістечка їдять столовою ложкою.(Ні)

VIII. Рефлексія.

Слайд 19

 

 Сьогодні на уроці ми …

 Найбільше мені сподобалося …

 Я дізналась …

На уроці активно працювала…

IX. Підсумок уроку. Домашнє завдання.

Завдання для домашньої роботи – прочитати параграфи 30-33 з підручника. Скласти паперову серветку для сервірування столу за власною схемою.

Наближається  прощання час…

Я з любов’ю вчила  вас

У майстерні працювати,

Намагалась  вам віддати

Все, що вміла, все що знала 

Усе вам передавала.

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 жовтня 2020
Переглядів
848
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку