План-конспект етичної бесіди на тему «Людина в світі природи»
Формування ціннісного ставлення до природи; поглибити усвідомлення про важливість бережного ставлення людини до навколишнього середовища; збагачення досвіду учнів про моделі поведінки людей з високим рівнем екологічної культури.
ЦЕНТРАЛЬНОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА
Кафедра педагогіки та менеджменту освіти
ІНДИВІДУАЛЬНЕ ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ З НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «ПЕДАГОГІКА»
ПЛАН-КОНСПЕКТ ЕТИЧНОЇ БЕСІДИ
ТЕМА: «Людина в світі природи»
студентки 2 курсу МІ20Б групи
факультету математики, природничих наук та технологій
спеціальності : 014.01 Середня освіта (Математика)
Шевченко Олени Олександрівни
Кропивницький – 2021
Мета заходу: Формування ціннісного ставлення до природи; поглибити усвідомлення про важливість бережного ставлення людини до навколишнього середовища; збагачення досвіду учнів про моделі поведінки людей з високим рівнем екологічної культури.
Завдання заходу:
Форма проведення: етична бесіда (година спілкування)
Обладнання і наочність: відео, картки з ситуаціями.
Використані практикантом джерела інформації для підготовки заходу:
Рекомендовані учням джерела інформації:
Хід виховного заходу:
І. Вступна частина:
Скажіть мені чи є у вас вдома домашні тваринки та якісь рослини?
Орієнтовні відповіді учнів:
1.Так у мене є кішка і собака
2.А в мене мама вирощує рослини, квіти різні, також є кіт
3.А в мене є хом’як та папуга
Так чудово, а скажіть, ви про них піклуєтесь? Годуєте тварин, поливаєте квіти?
Орієнтовні відповіді учнів:
1.Так, вони ж інакше загинули
2.Звісно, без цього ніяк
3.А в мене цим займається мама
Молодці, а на вашу думку ми повинні піклуватися лише про те що поруч з нами, чи про світ взагалі також слід подумати?
Вчитель підводить, щоб учні вказали:
1.Мені здається лише про те що поруч, адже ми самі захотіли про них піклуватися
2.Я думаю що ми повинні думати і про все живе загалом
Чудово! Що ж, ми з вами живемо в той час, коли дуже добре розвинуті технології. Постійно користуємося гаджетами та багато часу проводимо в інтернеті, тому давайте зараз відкриємо Google і пошукаємо що ж таке «екологія».
Орієнтовні відповіді учнів:
Чудово ми побачили загальні відомості про це поняття. А тепер, спробуйте пояснити його своїми словами?
Вчитель підводить, щоб учні вказали:
1.Це все те що нас оточує
2.Це наука, що вивчає взаємозв’язки організмів з навколишнім середовищем.
3. Це закономірності відносин між організмами та довкіллям, це те що нас оточує, це природа.
Як ви вважаєте, чи є різниця між поняттями «природа» та «екологія»?
Вчитель підводить, щоб учні вказали:
1.Я вважаю, що поняття « природа» та «екологія» схожі, тому що природа це складова екології.
2.Я думаю, що вони різні, тому що природа – це все що нас оточує, а екологія - це наука, яка досліджує взаємозв'язки рослин, тварин, грибів, мікроорганізмів та вірусів між собою та навколишнім середовищем.
3.А ось я думаю інакше, мені здається, що поняття «природа» та «екологія» це одне і те саме.
( Аргументуй, будь ласка, чому ти так вважаєш?)
Орієнтовні відповіді учня:
1.Тому що і до природи і до екології відносяться рослини, тварини, гриби і тд.
2.Це все, що оточує нас, і живе і не живе.
А як ти вважаєш, чи може природа вирішувати проблеми раціонального використання природних ресурсів, забруднення середовища промисловими відходами та транспорту?
Вчитель підводить, щоб учні вказали:
1.Напевно ні
2.Природа не може вирішувати ці проблеми, адже цим повинна займатися якась наука.
Добре, а як ми знаємо природа це не наука, тому який ми можемо зробити висновок?
Вчитель підводить, щоб учні вказали:
1.Що цим займається екологія.
2.Що все ж таки між поняттями «екологія» і «природа» є різниця.
3. Поняття «екологія» і «природа» стоять поруч, але відрізняються.)
Чудово, мені подобаються ваші відповіді та їх пояснення. А ось, Микола Левицький говорив: « Природа не знає вихідних, але їх відчуває.». Як ви думаєте, що він мав на увазі?
Вчитель підводить, щоб учні вказали:
1.Можливо, що люди багато залишають після себе сміття.
2. На мою думку, він мав на увазі, що люди не прибирають після себе.
3.Микола Левицький цими словами, говорить, що люди, які на вихідних відпочивають на природі, залишають багато сміття і не викидають його у відведене для цього місце.
ІІ. Основна частина:
1.Як ми з’ясували, все, що нас оточує, серед чого ми живемо, - це природа. І ми є частина неї. Як ви вважаєте людина та природа взаємопов’язані?
Вчитель підводить, щоб учні вказали:
Сподіваюсь, що під кінець цієї бесіди, ти зміниш свою думку. Зараз пропоную перейти до перегляду відео.
(Перегляд відео: https://www.youtube.com/watch?v=Pzhqyb70mB0 ).
Що вам сподобалося в цьому відео, а що ні?
Вчитель підводить, щоб учні вказали:
Нічого, ми ж тільки почали нашу бесіду, я думаю далі буде зрозуміліше.
Як ви думаєте, чи можливо виправити, те що вам не сподобалось?
Вчитель підводить, щоб учні вказали:
Добре, а як ви вважаєте, чи є дієвими екологічні акції для вирішення цих проблем?
Орієнтовні відповіді учнів:
1.Я думаю, що так.
2.Мені здається, ні.
Я б хотіла вам розповісти про одну з таких акцій. 10 квітня 2019 року в м. Біла Церква міська студентська рада за підтримки управління з питань молоді та спорту Білоцерківської міської ради провела міську молодіжну екологічну акцію «Чистий берег».
В акції взяли участь студенти та учні навчальних закладів міста. Не залишились осторонь і студенти Білоцерківського інституту економіки та управління «Університету «Україна».
Вже вкотре білоцерківська молодь довела, що небайдужа до проблем довкілля, а саме до долі головної водної артерії міста – річки Рось. Береги, як і інші привабливі місця відпочинку на природі, просто потерпають від сміття.
У ході акції студенти очистили від побутового сміття, гілок дерев та битого скла велику територію прибережної смуги в районі греблі.
На вашу думку, це допомогло хоча б трішки нашій планеті?
Орієнтовні відповіді учнів:
1.Допомогло, люди зробили краще не лише планеті, а й собі.
2.Думаю, що вони витратили час дарма.
А чи чули ви щось про подібні акції у нашому місці?
Орієнтовні відповіді учнів:
1.Ні, хіба в нас таке було?
2.Так, щось подібне чула
Добре, тоді розкажу вам більш детально. Можливо ви знаєте, що в соціальних мережах є сторінки нашого міста на яких можна побачити новини та що відбувається у нашому місті. Так ось, саме на одні із цих сторінок було запропоновано провести суботник, до якого могли залучитися всі бажаючи. Метою цього суботника було прибрати нашу набережну, та очистити воду від видимого сміття. Акція пройшла досить успішно, після неї стало приємніше гуляти по набережній.
Чи хотіли б ви взагалі прийняти участь у подібній акції?
Вчитель підводить, щоб учні вказали:
1.Так, я б з радістю
2.Ні, не бачу сенсу витрачати свій час, до того ж я не гуляю нашою набережною
3.Я б прийняла участь, адже це робить наше місто кращим
Добре, а хотіли б ви провести свою акцію? Якщо так, то яку?
Вчитель підводить, щоб учні вказали:
1.Так, я б допомагала тваринам які живуть на вулиці.
2.Я б провела акція озеленення територій нашого міста, мені здається цього не вистачає
3.Можна, наприклад, додати годівничок для птахів
Гаразд, можливо ми проведемо подібну акцію класом, треба буде подумати над цим.
А тепер давайте розглянемо таку ситуацію.
Ситуація:
В літку Вова зі своїми друзями ходили відпочивати до лісу, та постійно не прибирали після себе сміття, а коли їм робили зауваження вони не звертали уваги. На наступний рік, коли вони прийшли на ту сама галявину, вони помітили, що рослин там не було вже, все зав’яло, повсюди було сміття. Як ви думаєте, вони зрозуміли чому галявина в такому стані і аргументуйте свою відповідь?
Орієнтовні відповіді учнів:
1.Я думаю, що так, тому що вони помітили які зміни відбулися.
2.Мені здається, вони махнули рукою та пішли на іншу, адже їх може це не хвилювати.
Щоб ви порадили для вирішення цієї проблеми?
Вчитель підводить, щоб учні вказали:
1.Для початку прибрати на галявині.
2.Насадити нових квіток.
3.Зібрати сміття
2. Добре, а зараз я пропоную об’єднатися в дві команди. Я покажу вам маленький мультик про людину і планету. Перша команда виписує відносини між людиною і планетою на першій хвилині, а друга команда всю іншу частину мультика.
https://www.youtube.com/watch?v=-JAULBwjTRg
Команда 1
Вчитель підводить, щоб учні вказали:
1. Людина впливає на повітря.
2.Людина впливає на грунти.
3.Людина впливає на водні ресурси.
Команда 2
Вчитель підводить, щоб учні вказали:
1.Від людини залежить життя планети.
2.Лише людина може врятувати планету.
3. Які ви молодці, а зараз давайте пограємо в гру, яка називається «Продовж речення». Я запропоную початок речення, а ви продовжите.
1.Я хочу…
2.Я буду…
3.Дуже важливо…
4.Я більше не буду…
Орієнтовні відповіді учнів:
Тоді, я наведу тобі цікаву ситуацію, сподіваюсь я зміню твою думку.
Ситуація: Уявімо, що наша планета це маленька, незахищена квіточка. Люди ходять навколо неї не помічаючи, кидають сміття, хтось не помітить і наступить на неї, ніхто не допомагає їй, не поливає, не удобрює і лише маленькі бджоли пам’ятають про неї. Вони приносять їй користь, допомагаючи розмножуватися шляхом запилення. Це робить бджіл життєво важливою частиною кожної екосистеми. Так і ми, ми повинні бути для нашої планети маленькими бджілками, які є життєво-необхідними для неї та її існування. Ми повинні допомагати їй, адже вона допомагає нам існувати на цьому світі.
Так стало трохи зрозуміліше?
Вчитель підводить, щоб учні вказали:
Так, раніше я цього не помічав, тепер замислюсь над тим, як саме я можу допомогти нашій планеті.
Я дуже рада, що в мене вийшло це тобі пояснити.
А тепер гра «Забруднення компонентів природи »
Давайте об’єднаємося в 5 груп, кожна група отримує по одному компоненту природи (вода, рослини, тварини, грунт, повітря). Ви уявите, що ви цей компонент природи. Людство чинить на вас негативний вплив, які можуть постраждати ще компоненти природи від вашого компонента. Ви маєте це обговорите всією групою та записати на листочках, щоб потім презентувати перед класом.
Група 1
Вчитель підводить, щоб учні вказали:
Нeгативний вплив на воду призведе до: непридатності до вживання її рослинами і тваринами, грунти забрудняться брудною водою, відбудеться знищення озер, річок від яких залежать всі екосистеми.
Група 2
Вчитель підводить, щоб учні вказали:
Негативний вплив на тварини призведе до: відсутність їжі для людей, знищення одних видів тварин призведе до підвищення знищення інших тварин, грунтові черв'яки розрихлюють грунт, не даючи йому пeреущільнюватись, мікроорганізми очищують воду.
Група 3
Вчитель підводить, щоб учні вказали:
Негативний вплив рослини призведе до: відсутність їжі для тварин, відсутність гумусу в грунті, немає фотосинтезу, не очищується атмосферне повітря.
Група 4
Вчитель підводить, щоб учні вказали:
Негативний вплив на грунт призведе до: порушення життя тварин які проживають в норах, забруднення грунтів призведе до вживання рослинами шкідливих речовин і як наслідок тварин.
Група 5
Вчитель підводить, щоб учні вказали:
Heгативний вплив на повітря призведе до: кислотні опади, які впливають на грунт та рослин, задимленість aтмосфери ускладнює життя живим організмам.
Чудово, ви вже розумієте що один компонент залежить від інших і що в сумі ці компоненти і є наша планета.
ІІІ. Заключна частина:
Вчитель підводить, щоб учні вказали:
1.Так,
2.Я думаю це чудова ідея.
Вчитель підводить, щоб учні вказали:
І нашу бесіду хочу закінчити такою цитатою:
«Люби природу не як символ Душі своєї, Люби природу не для себе, Люби для неї.» Максим Рильський.