Підготувала:
вчитель математики
Великоберезовицької
ЗОШ І-ІІІ ст.
Граб О.М.
2017
Правовий квест «Конвенція ООН про права дитини»
(для учнів 5-8 класів)
Мета:
Попередня підготовка: до проведення заходу в ролі інструкторів залучаються старшокласники, обізнані у питаннях правознавства (4 учні), вони беруть участь у підготовці завдань для етапів квесту та проведенні заходу.
Обладнання бланки тестів, кольорові сердечка, призи, м’яч, конверти, кросворди, матеріали завдань, мультимедійна презентація
Запрошені: учні – старшокласники – інструктори квесту, класні керівники.
Форма заходу: квест.
ХІД ЗАХОДУ
І. Організаційний момент
Учні класу заходять до класної кімнати, їх зустрічають інструктори квесту – старшокласники. Кожний учень вибирає колір сердечка (помаранчевий, жовтий або синій) та прикріплює її на одяг. Учні розбиваються на команди відповідно до кольору сердечка і сідають за парти.
Вступне слово вчителя
Права, дитино, вивчай сумлінно.
Це так потрібно, так важливо
Напевне знати в наші дні,
Коли з тобою справедливо
Вчиняють, а коли і ні.
Тож прочитай, завчи напам'ять,
порадь і друзям прочитать.
Хай прочитають тато й мама,
Права дітей всім треба знать!
Учень Я родом звідти, де співають села,
Де танцями розгойдані мости.
Скажу я гордо, що я маю право
На цій землі і жити , і рости.
Тут жайвір в полі служить охоронцем,
Природа рідна смуток розрива.
Тут, у Березовиці, під привітним сонцем
Лелека у дворі гніздо звила
А вересень покликав у дорогу.
Знання, як скарб до серця притулю.
І на уроці, урочисто, в школі
Право навчатись з дітьми розділю.
А брати участь в конкурсах, змаганнях
Це все мені наснаги додає.
І я скажу відверто без вагання:
Щаслива тим, що таке право є.
Тому я щиро всім в житті бажаю
Зростати гідно справжніми людьми.
Бо всі ми українці маєм право
На цій землі і жити, і рости.
Вчитель. Сьогодні ми з вами відправимося у захоплюючий світ квесту. Хто знає, що таке квест?
Квест (від англ. quest - пошук, пошуки пригод) - аматорське спортивно-інтелектуальне змагання, основою якого є послідовне виконання заздалегідь підготовлених завдань.
Під час гри команди вирішують логічні завдання, здійснюють пошук на місцевості, будують оптимальні маршрути переміщення, шукають оригінальні рішення і підказки. Після завершення чергового завдання команди переходять до виконання наступного.
Оскільки гра командна, вона має певні правила для членів команд:
Від чітких і швидких дій групи залежить її успіх. Команда, яка зуміє злагоджено і швидко пройти всі етапи, переможе.
ІІ. Ознайомлення із правилами гри
Можливі такі варіанти етапів: медпункт, спортзал, шкільний буфет, комп’ютерний клас. Всі етапи імпровізовані, вони розташовані в школі, в якій ми знаходимось, а переходити від етапу до етапу ви будете за допомогою комп'ютерної підтримки, отримавши підказку.
Із старту до фінішу кожну команду супроводжують квест – інструктори. (Вчитель представляє квест - інструкторів групам).
Команда, яка пригадає найбільше прав, отримає додатковий бал до зароблених на всіх етапах квесту.
Підведення підсумків гри, нагородження переможців цінними призами.
ІІІ. Проходження етапів гри
Вчитель: На цьому етапі ви дізнаєтесь про те, коли і як виникла Конвенція ООН про права дитини, як складено цей міжнародний документ, які закони охороняють права дитини в Україні. Дуже уважно слухайте, намагайтесь запам’ятати якомога більше, тому що після ознайомлення з інформацією кожен з вас має виконати тестове завдання на знання основних положень Конвенції.
Квест–інструктор етапу «Старт» Конвенція ООН про права дитини - це угода між країнами. В ній записано, як уряд кожної країни має дбати про дітей. Текст Конвенції про права дитини готувався, обговорювався та узгоджувався більше десяти років.
Конвенція була прийнята та відкрита для підписання та приєднання резолюцією 44/25 Генеральної Асамблеї ООН від 20 листопада 1989 року.)
Цей особливий документ було ратифіковано 191 країною світу. Це означає, що 191 країна взяла зобов’язання захищати права дітей.
Україна приєдналась до Конвенції ООН про права дитини в перший же рік своєї незалежності. Конвенція ООН про права дитини набула чинності в Україні з 27 вересня 1991 року і з цього часу є частиною національного законодавства. В нашій країні не існує спеціального законодавства для неповнолітніх, і їх права виділені окремими статтями Сімейного, Цивільного та Кримінального кодексів України, а також регулюються окремими законами, такими як закони «Про охорону дитинства», «Про соціальну роботу з дітьми та молоддю», «Про попередження насильства в сім’ї».
Різні державні органи та міністерства покликані відповідати за дотримання прав дитини в Україні. У 2011 році, нарешті, було введено посаду уповноваженого Президента України з прав дитини. Сьогодні ним є Микола Кулеба. Багато зусиль також докладають громадські організації, в тому числі і в нашому місті, щоб кожна дитина почувала себе захищеним законом повноцінним членом суспільства.
Конвенція ООН про права дитини містить 54 статті. У них ви знайдете 40 прав, які має дитина.
У статті 1 Конвенції визначено вік людини, що вважається дитиною. Дитина – це людська істота до досягнення нею 18-річного віку.
Всі права можуть бути класифіковані за певними принципами.
- Права «спеціальних потреб»:
життя деяких дітей є важчим, ніж у їхніх однолітків. Тому такі діти потребують спеціальної уваги і піклування
На столі лежать аркуші паперу, за моєю командою переверніть їх та виконайте тестове завдання. Після того, як всі члени команди впораються із завданням, капітан збирає роботи, здає їх інструктору і отримує маршрутний лист, текст Конвенції та конверт з підказкою. І команда вирушає у путь. Організованість, швидкість та уважність допоможуть вам отримати перемогу. Хай вам щастить! Стартуємо!
Тестове завдання (виконує кожен учасник квесту індивідуально) (Додаток 1)
Етап «Медпункт».
Квест - інструктор етапу «Медпункт»:
Завдання: розв’язати кросворд, в якому зашифровано назви заходів з охорони здоров’я дітей в Україні.(Додаток 2)
Етап «Спортзал».
Квест - інструктор етапу «Спортзал»:
Гра « Юридичний волейбол». Інструктор бере волейбольний м’яч, кидає його гравцю команди, промовляючи певні словосполучення. Він має повернути м’яч із словами «право» чи «обов’язок». Наприклад: («Берегти підручники» -«Обовязок») (Додаток 3)
Етап «Шкільний буфет»
Квест - інструктор етапу «Шкільний буфет»:
Етап «Комп’ютерний клас»
Квест-інструктор етапу «Комп’ютерний клас»:
Етап «Фініш»
Капітани команд, що прибули на етап «Фініш», подають маршрутні листи квест - інструктору етапу, здають тексти Конвенції
Бліц-турнір.
КВІТКА-ПРАВА Команди по черзі називають права дітей, записують їх на пелюстках та кріплять на дошці квітку “Я – дитина, маю право…” (не повторюючи відповіді суперника) які вони запам’ятали з Конвенції, команда, яка називає більше прав, отримує додатковий бал.
Вчитель веде бесіду: сьогодні ми звами дізнались багато про права дітей, але інколи буває, що ці права порушуються. Що ж тоді робити?
ПАМ’ЯТКА
«Куди звертатися по допомогу, коли порушуються твої права».
1. До дорослих, яким довіряєш.
2. До міліції за телефоном 102.
3. До психологічної служби, скориставшись телефоном довіри.
4. До опікунської ради у своєму районі.
5. До громадських організацій, що опікуються проблемами молоді
ІV. Підведення підсумків гри, нагородження переможців
Під час бліц - турніру квест - інструктор етапу «Старт-фініш» підраховує загальну кількість балів у команд і визначає переможців, додавши додатковий бал переможцю бліц - турніру.
Поки підраховуються бали та визначаються переможці учасникам пропонується переглянути музичний відеоролик «Захист прав дитини»
Квест-інструктор Ми підвели підсумки роботи команд у правовому квесті. Про це ви дізнаєтеся за мить. Від нашої команди квест-інструкторів , які сьогодні були з вами, хочу побажати всім учасникам:
Будьте всі щасливі, діти,
з усмішкою в світ ідіть,
Хай вам щиро сонце світить,
всі здоровими ростіть.
І на згадку вам даруєм ось такі права.
Щоб завжди ви пам’ятали, що це - не пусті слова.
Це все записано в законах, в Конституції у нас,
Бо держава Україна завжди піклується про вас.
Нехай ці буклети стануть вам в нагоді!
Оголошують переможців
Вчитель:
Приз «Стаття 16» - право на особисте життя – записники.
Приз «Стаття 27» - право на належне харчування – яблука.
Приз «Стаття 24» - право на охорону здоров’я – вітаміни.
V. Підсумок заходу
Рефлексія. Метод «Незакінчене речення»
- Мені було цікаво...
- Ми сьогодні розібралися...
- Я сьогодні зрозумів, що...
Вчитель:
Я впевнена, що наш квест допоміг вам усвідомити свої права і необхідність їх відстоювати, але пам’ятайте про права інших людей і старайтесь ніколи їх не порушувати.
ДОДАТОК 1.
Тестове завдання етапу «Старт»
«Чи знаєш ти права та обов’язки?»
1. Який документ про права дитини затвердила Організація Об’єднаних Націй у листопаді 1989 року?
а) Загальна декларація прав людини.
б) Конвенція про права дитини.
в) Закон України про охорону дитинства.
2. Який документ про права дітей прийняла Україна у 2001 році?
а) Загальна декларація прав людини.
б) Конвенція про права дитини.
в) Закон України про охорону дитинства.
3. Як називається основний закон України, де записані усі права та обов’язки?
а) Загальна декларація прав людини.
б) Конвенція про права дитини.
в) Конституція України.
4. Це те, що ти повинен робити, щоб бути корисним собі та іншим:
а) Обов’язок.
б) Право.
5. Це те, що ти можеш робити:
а) Обов’язок.
б) Право.
6.Якої групи прав не передбачено Конвенцією?
а) «піклуйтеся про мене»;
б) «я маю власну думку»;
в) «я можу самостійно будувати своє життя».
а) 30; б) 91; в) 191.
За кожну правильну відповідь – 1 бал, максимальна кількість балів – 7.
ДОДАТОК 2.
Ребуси
Здоров’я
Карантин
Щеплення
Червоний хрест
Зарядка
Лікар
За кожну правильну відповідь – 1 бал. Максимальна кількість балів за завдання – 6.
ДОДАТОК 3.
Гра в м’яч «Права – обов’язки»
За кожну правильну відповідь – 1 бал.
ДОДАТОК 4.
Картка «Порушення права дитини на належне харчування»
За кожну правильну відповідь – 1 бал. Максимальна кількість балів за завдання –
Додаток 5.
Маршрутний лист
Назва команди: |
|
|
№ Назва пункту |
Кількість отриманих балів |
Інструктор
|
1. Старт |
|
|
2.«Медпункт» |
|
|
3.«Спортзал» |
|
|
4. «Шкільний буфет» |
|
|
5. «Компютерний клас» |
|
|
6. Фініш |
|
|
Всього |
|
|