План-конспект групового заходу "Стоп булінг"

Про матеріал
Матеріал можна використовувати під час проведення годин спілкування щодо профілактики булінгу в учнівському середовищі.
Перегляд файлу

ПЛАН-КОНСПЕКТ ГРУПОВОГО ЗАХОДУ

Тема: Стоп булінг

Форма проведення: година спілкування з елементами тренінгу.

Час проведення: 40 хвилин.

Клас: 6-А.

Мета: формувати нетерпимість до проявів агресії; розвивати співчутливе ставлення до жертв насилля;  розвити навички надання і отримання допомоги.

Очікувані результати: наприкінці заняття учні:

  • пояснюють, що таке булінг;
  • розпізнають булінг і дружні піддражнювання;
  • розробляють стратегії подолання булінгу;
  • демонструють емпатію до жертв насилля, уміння припиняти булінг та звертатися по допомогу;
  • називають джерела допомоги жертвам булінгу.

 

 Обладнання: комп’ютер, доступ до інтернету, скріпки, долоньки.

ХІД ЗАНЯТТЯ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ ЗАНЯТТЯ.

1.  Привітання. (слайд №1)

2. Знайомство з учасниками заходу, налаштування на сприйняття нового  матеріалу.

 (Слайд №2) Cоціальний педагог: Любі діти, пропоную вам познайомитися: назвіть своє ім’я та закінчіть вислів: «Я є подарунком в цьому світі тому що…»

3. Оголошення теми і мети заходу.

Cоціальний педагог: Дякую. Я зрозуміла, що кожен із вас-унікальний і неповторний, тому іноді вам важко спілкуватися та впоратися зі своїми емоціями. Від цього виникають конфліктні ситуації, нетерпимість одне до одного, що провокує жорстоке поводження. Зараз ми передивимося відео, у якому ви дізнаєтеся про тему нашого заходу.

https://www.youtube.com/watch?v=dUcPUBjom9Y

(Слайд №3) Cоціальний педагог: Сьогодні ми з вами тут для того, щоб обговорити важливу тему - тему булінгу, насильства та жорстокості серед учнів.

 Кожному з нас, хоча б раз у житті доводилося зіткнутися з насильством. Воно могло застосовуватися проти вас самих, ви могли бути свідком, або самі ставали тими, хто ображає. Ми поговоримо про насильство та жорстокість, які направлені на одну дитину. Це явище називають булінгом. Сьогодні ми спробуємо зрозуміти почуття жертви булінгу та поведінку агресора. І найголовніше, разом знайдемо шляхи допомоги постраждалій дитині та спробуємо убезпечити себе, щоб не зіграти одну з ролей у булінгу.

 Сподіваюся, вам буде цікаво та пізнавально, і ви з користю проведете час.

ІІ. РОБОТА ПО ТЕМІ ЗАНЯТТЯ.

  1. Вправа «Казка про скріпку» (Слайд №4)

Казка про Скріпку

(Інструкція: під час розповіді, з канцелярської скріпки учні та соціальний педагог  роблять певні фігурки)

1. Жила-була дівчинка-скріпочка. Вона була дуже життєрадісна, весела, товариська дівчинка. (Просто скріпка)

2. Одного разу однокласники дали їй образливе прізвисько. І у неї виникло запитання «Чому?». (Знак питання)

3. Іншого разу вона знайшла свій портфель в шкільному туалеті і дуже засмутилася. (нижня посмішка)

4. Після закінчення уроків скрипочка вийшла погуляти на подвір’я, де інші дівчата почали чіплятися до неї, ображати та дали її стусана (Знак оклику). І скріпочка подумала, що їй робити? Хто її захистить? (Знак питання)

5. Але, все рівно, вона часто згадує той момент, коли її ніхто не ображав і хоче, щоб все була як раніше (зробити смайлік)

Обговорення

Можемо ми повернути Скріпку в попередній стан?

Чому ні? Як вплинули прояви насильства на стан Скріпки?

Слайд №5

Соціальний педагог: Де може відбуватися насилля?

   Вдома.

   В школі.

   На вулиці.

.  3. Опрацювання поняття «насильство». Слайд №6

Соціальний педагог: Насильство, що це таке?

Насильство – це застосування агресивних, жорстоких дій однієї людини по відношенню до іншої, що порушують права і свободу особистості та завдають шкоди фізичному, психічному, моральному здоров’ю, а також розвитку. Насильство є демонстрацією сили і бажанням здобути цілковитий контроль та владу над іншою стороною.

Слайд № 7

Соціальний педагог: Існують 4 головні компоненти булінгу:

                     агресивна і негативна поведінка;

                     здійснюється регулярно;

                     відбувається у відносинах, учасники яких мають неоднакову владу;

                     така поведінка є навмисною.

4. Опрацювання соціальної структури булінгу

Слайд №8

Соціальний педагог: Соціальна структура булінгу.

         переслідувач (кривдник, агресор); якщо це хлопчики, вони зазвичай фізично сильніші за інших; виділяються зовнішністю, манерою поведінки, одягом;вони часто зухвалі та агресивні в ставленні до дітей та дорослих; не дуже гарно вчаться; мають досить велике коло друзів або однодумців та ін.

         постраждала дитина (жертва); діти, які не можуть захистити себе, фізично слабші за своїх однолітків; невпевнені в собі діти, замкнуті, мовчазні; діти, які мають руде волосся, повні чи худі; діти, які уникають певних місць у школі (наприклад, на перерві сидять у класі);діти, які часто не мають ні одного близького друга, краще спілкуються з дорослими ніж з однолітками.

         спостерігач. діти з кола кривдника; днокласники; випадкові учні або ін..

 Зараз ми можемо пригадати, що можливо кожен з нас мав якусь свою роль у булінгу. Наприклад був спостерігачем, але при цьому не задумувався, що є безпосереднім його учасником.

Наслідки булінгу можуть бути різноманітні. Їх жертви зазнають чимало страждань. Це і зниження самооцінки, поганий сон та апетит, тривожність, вживання алкоголю, паління, думки про самогубство та інші.

Отже, як бачимо явище булінгу є поширеним, але в наших силах його зупинити і не лишатися осторонь. Адже слід пам'ятати, що сьогодні ти - спостерігач, а завтра - жертва.

Слайд №9

Соціальний педагог: Вирізняють такі ролі в процесі цькування:

Провідний нападник (дитина-агресор).

-Діти, які беруть участь в цькуванні (приєднуються до лідера).

-Свідки, які підкріплюють цькування (діти, які стають на бік нападників, сміються, висловлюють підтримку нападникам, підбадьорюють їх, просто збираються навколо й дивляться).

-Свідки-аутсайдери (діти, які уникають ситуацій цькування, не стаючи ні на чий бік).

-Захисники (діти, які дотримуються очевидної позиції проти цькування, або активно протидіють нападникам та роблять щось для припинення знущань, або заспокоюють, підтримують жертву).

5. Опрацювання видів насильства.

Слайд №10

Соціальний педагог: Фізичне насильство  умисне нанесення побоїв, тілесних ушкоджень, що може призвести або призвело до травмування, порушення фізичного чи психічного здоров’я, нанесення шкоди честі та гідності, в окремих випадках, до смерті постраждалої.

Ви зіткнулися із фізичним насильством, якщо вас:

  • Б’ють чи штовхають;
  • Не випускають з власного дому або не пускають до нього;
  • Погрожують позбавити життя чи навмисно створюють ситуації, які можуть становити загрозу здоров’ю та безпеці;
  • Змушують до вживання алкоголю чи наркотиків;
  • Позбавляють їжі, перешкоджають відпочинку чи сну;
  • Проти волі вас переміщують в межах однієї держави або за кордон із застосуванням сили, погроз чи обману.

Психологічне насильство – насильство, пов'язане з дією однієї особи або групи осіб на психіку іншої особи шляхом словесних образ або погроз, переслідування, залякування, якими навмисно спричиняється емоційна невпевненість, нездатність захистити себе та може завдаватися або завдається шкода психічному здоров'ю.

Ви зіткнулися із психологічним насильством, якщо вас:

  • Систематично принижують і вами маніпулюють;
  • Ображають словесно або негативним жестами, мімікою;
  • Переслідують, постійно контролюють, погрожують;
  • Зневажають та ігнорують бажання, думки, почуття, безпідставно критикують;
  • Позбавляють права на захист честі та гідності;
  • Шантажують;
  • Ігнорують чи дискримінують через ваші переконання, віросповідання, національну, расову приналежність чи походження.

Сексуальне насильство – протиправне посягання однієї особи або групи осіб на статеву недоторканість іншої людини, а також дії сексуального характеру щодо неповнолітнього (-ої).

Економічне насильство – умисне позбавлення однією особою або групою осіб іншої людини або групи людей житла, їжі, одягу та іншого майна чи коштів, на які постраждалі мають передбачене законом право.

Ви зіткнулися із економічним насильством, якщо вас:

  • Обмежують у доступі до власних коштів чи забороняють використовувати власні кошти так, як ви вважаєте за потрібне;
  • Пошкоджують ваше майно;
  • Позбавляють або тобі перешкоджають у доступі до їжі, житла, майна;
  • Обмежують у можливості працевлаштування, забороняють навчатися чи працювати;
  • Примушують до жебрацтва;
  • Шантажують.

6. Вправа «Міф чи реальність» Слайд №11

Соціальний педагог: я пропоную прослухати факти про насильство та виявити, що являється правдою, а що ні :

  • Насильство має і позитивні сторони (НІ);
  • Використання нецензурних слів дитиною по відношенню до іншої є проявом насильства (Так).
  • Насильство – це коли видно сліди на тілі жертви (Так).
  • Б’ють заслужено (НІ).
  • У школі найбільш розповсюджене психологічне насилля, використання нецензурних слів однієї дитини по відношенню до іншої (ТАК).
  • Дитина, яка потерпає від насильства повинна мовчати про це (НІ).
  • Хлопці схильні до проявів насильства більше, ніж дівчата (ТАК).
  • Насильство карається законом України (Так).
  • Насильство – це ознака мужності дитини у школі (НІ).                
  • Розповідати, про те, що над Вам були здійснені насильницькі дії – це ознака слабкості дитини (НІ).        
  • Насильство – це злочин (Так).
  • Поліція повинна втручатися у вирішення проблеми насильства (Так).
  • Треба мовчати коли потерпаєш від насильства, булінгу (Ні)
  • Знущання, бойкот, ігнорування – це насильство(ТАК) (ПСИХОЛОГІЧНЕ)
  • Кривдником, агресором  може бути лише дорослий (Ні)
  • Булінг – це тривалий процес свідомого, жорстокого ставлення з боку дитини або групи дітей до іншої людини або дітей (Так)

 

 

7. Вправа «Яблуко». Слайд №12

Соціальний педагог: «Одна вчителька вирішила пояснити дітям, чому не можна ображати інших. Ось що вона розповіла:

"Одного разу перед початком уроків я купила в магазині 2 яблука. Вони були майже однакові за кольором і розміром.

На початку класної години я запитала в дітей: "Чим  відрізняються ці яблука?" Вони лише знизали плечима, адже суттєвої відмінності між ними не було. Тоді я взяла одне яблуко і, звертаючись до нього, сказала: "Ти таке погане, огидне яблуко!" — і кинула його на підлогу. Учні подивилися на мене як на божевільну. Я підняла яблуко і запропонувала одному з учнів: "Знайди в цьому яблуці щось погане, скажи про це і теж кинь його на підлогу". Учень слухняно виконав прохання. Я запропонувала зробити те саме іншим дітям. Учні легко знаходили в яблуці якісь недоліки: "Мені не подобається твій хвостик! У тебе противна шкірка!" — казали вони і щоразу кидали яблуко на підлогу. Коли фрукт повернувся до мене, я ще раз запитала, чи бачать діти якусь відмінність між цим яблуком і тим, що ввесь цей час лежало на столі. Вони знову не знали, що відповісти, адже попри те, що добряче "познущалися" над  яблуком, значних зовнішніх ушкоджень у нього не було. Тоді я розрізала обидва яблука. Те, що лежало на столі, всередині було білим, а друге — коричневим, вкритим "синцями" від ударів об підлогу. Я сказала: "Діти, але це ж ми його таким зробили! Це наша провина!" У класі запала мертва тиша. Я продовжила: "Те саме відбувається і з людьми, яких ми ображаємо чи обзиваємо. Зовні не бачимо, як це на них позначається, але ми завдаємо їм величезну кількість внутрішніх ран!"»

Запитання для обговорення:

  • Як почуваються ті, кого обзивають і цькують однолітки? (Ображеними, пригніченими, вони можуть вважати

     себе винними, часто плачуть.)

Як це позначається на їхньому навчанні? (Не хочуть ходити до школи, втрачають інтерес до навчання, про-

пускають заняття.)

  •  Що вони думають про тих, хто їх ображає? (Вважають їх жорстокими і безсердечними.)
  •  Чому деякі люди ображають інших? (Хочуть ствердитися за рахунок іншого; можливо, їх самих раніше ображали, і вони думають, що це нормально, вони

роблять це за компанію з друзями.)

 

8.  Вправа «Камінь, ножиці, папір» Слайд №13

Соціальний педагог: На перервах ви часто граєте у гру «Камінь, ножиці, папір». У цій грі існує складна система стосунків між трьома персонажами: каменем, ножицями і папером. Ножиці ріжуть папір, папір може накрити камінь, а камінь — зламати ножиці. Передивіться, будь ласка, відео.

https://www.youtube.com/watch?v=H2RpBZrxnow

Питання для обговорення:

• Як почувався Папірець, коли вперше прийшов до школи? (Злякався, бо побачив групу ножиць, які сильніші за нього.)

• Що він відчув, коли зустрів папірців?(Зрадів.)

• Як його зустріли папірці? (Почали ображати, штовхати.)

• Хто доміг Папірцеві? Як він це зробив? (Папірцеві допомогли одні із Ножиць, відігнавши кривдників і подавши йому руку.)

Що побачили Папірець і Ножиці, коли йшли зі школи? (Як двоє камінців ображають маленького Камінчика.)

• Що зробили Ножиці? (Сховалися за стовпом, бо боялися камінців.)

• Хто допоміг Камінчикові захистити-

ся від кривдників? (Папірець прогнав кривдників і подав Камінцю рюкзак.)

• Що Камінчик зробив для Ножиць?

(Усміхнувся Ножицям і подарував квітку.)

• Який висновок можна зробити з цієї

історії? (Сильніший завжди має захищати слабших.)

 

9. Опрацювання поняття «кібербулінг» Слайд №14.

Соціальний педагог: Існує такий вид насильства, як кібербулінг-це булінг із застосуванням цифрових технологій. Він може відбуватися в соціальних мережах, платформах обміну повідомленнями (месенджерах), ігрових платформах та мобільних телефонах. Саме останнє, але дуже популярне серед підлітків. Виявляється в цькуванні за допомогою соціальних мереж або надіслання образ на електронну адресу. Сюди входить зйомка і викладання непривабливого відео в загальний доступ. Тож будьте дуже уважними, обередними і толерантними, спілкуючись в соцмережах.

 

10. Вправа «Рука допомоги» (розробляють стратегіі боротьби з булінгом) Слайд №15

Соціальний педагог:  «За даними різних досліджень, майже кожен третій учень в Україні так чи інакше зазнавав булінгу в школі, потерпав від принижень і насмішок. Жертви булінгу переживають важкі емоції — почуття приниження та сором,страх, розпач і злість. Такі учні іноді просто бояться ходити до школи.

Допомогти  жертві булінгу інколи досить просто. Перше, що ти можеш зробити, — не підтримувати тих, хто знущається.Твоє ставлення має бути таким, щоб ініціатори булінгу відчули, що ти не погоджуєшся з тим, що відбувається. Якщо бачиш, що з когось насміхаються, допоможи йому вийти з цієї ситуації, покажи свою підтримку, скажи, що він чи вона не заслуговує на таке ставлення. Люди, яких ображають, часто почуваються самотніми — допоможи їм відчути, що вони не одні». Я пропоную вам завдання :

     Написати на кожному пальці, які способи боротьби  з булінгом вони можуть запропонувати (вітатися з жертвою булінгу, звернутися до старших по допомогу, не поширювати пліток, не підтримувати тих, хто ображає інших).

     Написати на кожному пальці «Руки допомоги» свої способи боротьби з булінгом.

Підсумок: «Наша підтримка дуже важлива для людини, яка зазнає булінгу».

 

11.  Вправа «Мозковий штурм «До кого звертатися у разі булінгу» (розповісти про допомогу жертвам булінгу) Слайд №16.

 

Соціальний педагог: Ми знаємо, що робити і до кого звертатися, якщо раптом заболить зуб чи захворіємо на грип. А як бути,коли ситуація булінгу не вирішується на рівні однолітків?»

• Запропонуйте учням за правилом піднятої руки назвати, до кого можна звернутися, якщо ви стали свідком або

жертвою булінгу. Запишіть на дошці всі ідеї.

Орієнтовні варіанти відповідей:

— батьки;

— старший брат або сестра;

— друг (друзі) зі старших класів;

— друг (друзі) не зі школи;

— класний керівник;

— директор комплексу;

— батьки кривдника;

— поліція;

— шкільний психолог;

   соціальний педагог;

— «гаряча лінія» з питань насильства та захисту прав дітей 0 800 500 225.

 

12.  Притча «Скільки важить сніжинка?» Слайд №17.

Соціальний педагог: Одного разу маленька синичка, сидячи на засніженій гілці дерева, запитала в дикого голуба:

— Скільки важить одна сніжинка?

— Не більше, ніж нічого, — відповів він їй.

— Тоді я хочу розповісти тобі дуже цікаву історію, —

вела далі синичка. — Одного разу я сиділа на ялиновій гілці, й почався снігопад. Це ще не була віхола, й легкі сніжинки спокійно лягали на дерева. Я нарахувала 7435679 сніжинок, які опустилися на ялинову гілку. І коли остання сніжинка, що, як ти сказав, «важить не більше, ніж нічого», впала на неї — гілка зламалася. — Після цього синичка злетіла, залишивши голуба у глибокій задумі.

Скільки важать наші слова? Часом ті слова, які «не важать» нічого, наші вчинки, які ми робимо, непомітні для нас самих, лягають великою образою й болем на інших. І під таким тягарем може зламатися кожна людина. Я точно знаю, що хоча б раз, але кожен із нас завдавав образи іншим, навіть не зауважуючи цього.

Насправді слова, з якими ми звертаємося одне до одного, важать дуже багато: добрими, лагідними можна підняти людині настрій, зробити її щасливою, а злими і жорстокими — засмутити, образити, принизити і навіть убити. Про це потрібно пам’ятати під час спілкування і конфлікту, щоб не зіпсувати стосунків назавжди.

Я щиро вірю і повністю впевнена, що кожен з вас вживатиме такі слова, що підніматимуть настрій іншим, щоб будувати і не руйнувати. Адже те, що ми говоримо так чи інакше лишає слід у серці людини, якій ми це сказали. Наш клас – це маленька сім’я. Мені, та й вам, хотілося б, щоб у нашій сім’ї завжди панувало добро, взаємоповага, не було сварок, лихослів’я. А ваш клас – це ще й частинка більшої сім’ї – нашого комплексу. Я переконана, що кожен із вас прагне, щоб наш комплекс став територією Добра. Тому пам’ятайте правило, яке називають Золотим «Усе, що хочете аби робили вам люди, те робіть їм  і ви»

 

III. Підсумок заняття. Рефлексія.

Соціальний педагог: Що нового ви дізналися сьогодні?

 Я сподіваюсь, що на сьогоднішньому заході ви зрозуміли, що:

 Мій улюблений світ — без насильства,

Без жорстокості, болю і зла,

Де народом заспівана пісня

Містить тільки хороші слова…

 

Пропоную вам позначити, який настрій у вас наприкінці заходу. Дякую за участь. До нових зустрічей.

 

смайл улыбка - Создать мем - Meme-arsenal.com     Куточок настрою " Смайлики"     Матеріали для Куточку настрою СМАЙЛИКИ

 

 

 

docx
Додано
18 січня
Переглядів
235
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку