Булінг у дитячому середовищі: причини, наслідки та шляхи його подолання

Про матеріал
Виховна година на тему: Булінг у дитячому середовищі: причини, наслідки та шляхи його подолання. Мета: Формувати нетерпимість до проявів агресії, розвивати співчутливе ставлення до жертв насилля, навички надання і отримання допомоги.
Перегляд файлу

Тема : Булінг у дитячому середовищі: причини, наслідки та шляхи його подолання

Мета:

Формувати нетерпимість до проявів агресії, розвивати співчутливе

ставлення до жертв насилля, навички надання і отримання допомоги.

Очікувані результати

Наприкінці заняття учні:

пояснюють, що таке булінг;

розпізнають булінг і дружні піддражнювання;

розробляють стратегії подолання булінгу;

демонструють емпатію до жертв насилля, уміння припиняти булінг та звертатися по допомогу;

називають джерела допомоги жертвам булінгу.

Хід уроку

І.Організаційний момент .

Вправа на знайомство. «Кулька». Учні передають кульку, назвають своє повне ім’я і як би вони хотіли, щоб їх називали (наприклад, мене звати Катерина, мені подобається, коли мене називають Катруся).

Слово вчителя.

Кожному з нас хоча б раз у житті доводилося зіткнутися з насильством. Воно могло застосовуватися проти вас самих, ви могли бути свідком, або самі ставали тими, хто ображає. Сьогодні ми спробуємо зрозуміти що таке булінг.

І почнемо з відомої притчі.

 

Ця історія трапилась дуже давно у старовинно­му місті, де мешкав один мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко за межі міста. Та жив у тому місті один чо­ловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його в до­лонях і подумав: «Спитаю я в мудреця: скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках — живий чи мертвий?». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик полетить. Ось тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший.

Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього: «Який метелик у мене, о наймудріший, живий чи мертвий?». І мудрець, який і на­справді був дуже розумною людиною, відповів: «Усе у твоїх руках, чоловіче».

Отже, друзі, як ви гадаєте, що мав на увазі мудрець, коли так відповів чоловікові?

Учні відповідають: «Що від самої людини залежить, житиме метелик чи помре».

Але в цих мудрих словах є ще один зміст: від людини залежить, чого у світі стане більше — доб­ра чи зла, як вона ставитиметься до інших добре чи погано.

Нам подобається, коли нас люблять, поводяться з нами чемно, звертаються до нас на ім’я, особливо на лагідне. А які відчуття у вас виникають, коли вас або когось з вашого оточення називають на прізвисько, принижують ?

Казка про Скріпку

(Інструкція: під час розповіді, з канцелярської скріпки роблять певні фігурки)

1. Жила-була дівчинка-скріпочка. Вона була дуже життєрадісна, весела, товариська дівчинка. (Просто скріпка)

2. Одного разу однокласники дали їй образливе прізвисько. І у неї виникло запитання «Чому?». (Знак питання)

3. Іншого разу вона знайшла свій портфель в шкільному коридорі і дуже засмутилася. (нижня посмішка)

4. Після закінчення уроків скрипочка вийшла погуляти на подвір’я, де інші почали чіплятися до неї, ображати та дали її стусана (Знак оклику). І скріпочка подумала, що їй робити? Хто її захистить? (Знак питання)

5. Але, все рівно, вона часто згадує той момент, коли її ніхто не ображав і хоче, щоб все була як раніше (зробити смайлік)

Обговорення

Можемо ми повернути Скріпку в попередній стан?

Чому ні? Як вплинули прояви насильства на стан Скріпки?

 Опрацювання поняття «насильство».

Насильство, що це таке?

Насильство – це застосування агресивних, жорстоких дій однієї людини по відношенню до іншої, що порушують права і свободу особистості та завдають шкоди фізичному, психічному, моральному здоров’ю, а також розвитку. Насильство є демонстрацією сили і бажанням здобути цілковитий контроль та владу над іншими.

Нині надзвичайно загострилася проблема насильства, здійснюваного самими дітьми одне до одного. Останніми роками визнано поширення такого явища, як шкільний булінг.

 (визначення виводиться на дошку).

Запитання для обговорення:

Як почуваються ті, кого обзивають і цькують однолітки? (Ображеними, пригніченими, вони можуть вважати себе винними, часто плачуть.)

Як це позначається на їхньому навчанні? (Не хочуть ходити до школи, втрачають інтерес до навчання, пропускають заняття.)

Що вони думають про тих, хто їх ображає? (Вважають їх жорстокими і

безсердечними.)

Чому деякі люди ображають інших? (Хочуть ствердитися за рахунок іншого; можливо, їх самих раніше ображали, і вони думають, що це нормально, вони роблять це за

компанію з друзями.)

Підсумок: «Булінгу може зазнати будь-яка дитина у школі, але жодна не заслуговує на таке ставлення».

 

Види булінгу:

Фізичний  булінг – умисні поштовхи, удари, стусани, побої, нанесення інших тілесних ушкоджень, різного виду знущання, образливі жести або дії, фізичні приниження тощо.

Економічний булінг  це крадіжки, пошкодження чи знищення одягу та інших особистих речей жертви, вимагання грошей тощо, інші дії з майном (крадіжка, грабіж, ховання речей жертви,  примус що небудь украсти);

Психологічний  булінг – насильство, повʼязане з дією на психіку, що завдає психологічного травмування шляхом словесних образ або погроз, переслідування, залякування, образливе ім’я, з яким постійно звертаються до учня, обзивання, поширення образливих чуток, словесне приниження, бойкот й ігнорування, залякування, використання агресивних жестів та інтонацій голосу для примушування здійснювати певні дії, систематичні кепкування з будь-якого приводу, задерикуватість, ігнорування або ізоляція (коли якась дитина навмисно ізолюється, виганяється або ігнорується частиною учнів або всім класом), психологічне приниження, погрожування тощо;

Кібербулінг – спосіб знущання з використанням електронних засобів комунікації, зокрема приниження й цькування за допомогою мобільних телефонів, гаджетів, Інтернету (пересилання неоднозначних зображень і фотографій, обзивання, поширення чуток, знімання на відео бійок чи інших принижень і викладання відео в мережу Інтернет, цькування через соціальні мережі тощо).

 

ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

 

  1. Порівняльні вправи .

Але в кожному колективі іноді виникають суперечки, конфлікти.  

Чи конфлікт  є те ж саме, що і булінг?
Конфлікт виникає, коли між двома чи кількома особами існує незгода, розбіжність думок або різні погляди.

При конфлікті кожна особа вільно висловлює свої погляди і дисбалансу сил немає. Кожна особа відчуває, що може вільно заявити свою точку зору.

 

Коли конфлікт може стати булінгом?

 Коли він повторюється знову і знову, і існує дисбаланс сил. З часом може з’явитися схема поведінки, за якої особа, що поводиться агресивно у конфлікті загострює конфлікт. Особа, на яку спрямований агресивний конфлікт, може почуватися все менше здатною висловити свою думку і все більше  безсилою. Саме тоді негативний конфлікт може перейти у булінг.

 

2. Робота у групах «Булінг чи піддражнювання?» (вчаться розрізняти дружнє піддражнювання і булінг)

• Об’єднайте учнів у групи по чотири.

• Запропонуйте групам виконати завдання  . На аркушах учні пишуть два слова: булінг і подражнювання. Під цими словами приклеюють речення, які за змістом підходять.

 

Це трапляється зрідка.

Ти та інша людина добрі друзі.

Людина намагається зачепити твої почуття.

Це  трапляється регулярно, приміром, щодня.

Людина не зупиняється, коли ти її просиш.

Ти відчуваєш страх образу.

Смішно всім, крім тебе. Тобі це неприємно.

Слова чи дії цієї людини не ображають тебе.

Інша людина сильніша за тебе.

Людина припиняє дражнитися, коли ти просиш її.

Ти та інша людина рівні.

Тобі не подобається ця людина у вас погані стосунки.

Ти почуваєшся в безпеці.

Смішно усім і тобі також.

Запитання для обговорення:

• Що, на вашу думку, трапляється частіше: булінг чи піддражнювання?

Вчитель: «Зараз ми з вами виконаємо вправу, у процесі якої ви повправ-

ляєтеся відрізняти дружні піддражнювання від булінгу».

  Один учень  охочий зачитує ситуації з карток , а учні показують відповідний смайлик. (родрукувати таблицю)

Підсумок: «Булінг суттєво відрізняється від типових конфліктів і непоро-

зумінь між друзями або однокласниками.

Булінг — це якщо:

• людині завдали болю, принизили фізично або словесно;

• така поведінка повторюється, хоча може статися й один раз;

• це було зроблено навмисно;

• людина, якій заподіяли шкоду, не може сама захистити себе;

• людина, яка вчинила булінг, має переваги (старша, фізично сильніша, у неї

вищий авторитет у групі)».   типи і форми булінгу

 

 

  1. Гра «Камінь – ножиці – папір»

1. Об’єднати в трійки учнів, які сидять поруч.

2. Гра «Камінь – ножиці – папір».

• Поясніть учням, що у цій грі існує складна система стосунків між трьома персонажами: каменем, ножицями і папером. Ножиці ріжуть папір, папір

може накрити камінь, а камінь — зламати ножиці.  

Той, хто виграв, отримує один бал. Переможцем стане той, хто перший набере 3 бали.

 

4. Перегляд відео «Камінь – ножиці – папір». https://www.youtube.com/watch?v=H2RpBZrxnow

Запитання для обговорення:

• Як почувався Папірець, коли вперше прийшов до школи? (Злякався, бо поба-

чив групу ножиць, які сильніші за нього.)

• Що він відчув, коли зустрів папірців? (Зрадів.)

• Як його зустріли папірці? (Почали ображати, штовхати.)

• Хто доміг Папірцеві? Як він це зробив? (Папірцеві допомогли одні із Но-

жиць, відігнавши кривдників і подавши йому руку.)

Що побачили Папірець і Ножиці, коли йшли зі школи? (Як двоє камінців об-

ражають маленького Камінчика.)

• Що зробили Ножиці? (Сховалися за стовпом, бо боялися камінців.)

• Хто допоміг Камінчикові захиститися від кривдників? (Папірець прогнав

кривдників і подав Камінцю рюкзак.)

• Що Камінчик зробив для Ножиць? (Усміхнувся Ножицям і подарував

квітку.)

• Який висновок можна зробити з цієї історії? (Сильніший завжди має захищати слабших.)

 

Підсумок:

«Підтримка та взаємодопомога дуже важливі для людини, що зазнає насилля, булінгу. Якщо ви стали свідком такої ситуації, не можна бути байдужим, треба намагатися припинити насилля, за потреби покликати на допомогу».

 

Вчитель: «За даними різних досліджень, майже кожен третій учень в Україні так чи інакше зазнавав булінгу в школі, потерпав від принижень і насмішок.

Жертви булінгу переживають важкі емоції — почуття приниження та сором,страх, розпач і злість. Такі учні іноді просто бояться ходити до школи.

Допомогти жертві булінгу інколи досить просто. Перше, що ти можеш зробити, — не підтримувати тих, хто знущається.

Твоє ставлення має бути таким, щоб ініціатори булінгу відчули, що ти не погоджуєшся з тим, що відбувається. Якщо бачиш, що з когось насміхаються, допоможи йому вийти з цієї ситуації, покажи свою підтримку, скажи, що він чи вона не заслуговує на таке ставлення. Люди, яких ображають, часто почуваються самотніми — допоможи їм відчути, що вони не одні».

 

V. Узагальнення і систематизація отриманих знань.

1.Вправа «Рука допомоги» (розробляють стратегіі боротьби з булінгом)на дольньках пишуть свої поради на кожному пальці, які способи боротьби з булінгом вони можуть запропонувати (вітатися з жертвою булінгу, звернутися до старших по допомогу, не поширювати пліток, не підтримувати тих, хто ображає інших)

 

Підсумуйте: «Наша підтримка дуже важлива для людини, яка зазнає булінгу».

 

Вчитель: «Ми знаємо, що робити і до кого звертатися, якщо раптом заболить зуб чи захворіємо на грип. А як бути, коли ситуація булінгу не вирішується на рівні однолітків?»

 

2.Мозковий штурм «До кого звертатися у разі булінгу» (розповісти про допомогу жертвам булінгу) на дошці діти записують. Потім порівнюють з презентацією.  

 

Орієнтовні варіанти відповідей:

 батьки; старший брат або сестра; друг (друзі) зі старших класів; друг (друзі) не зі школи;

 класний керівник; директор школи; батьки кривдника; поліція;  шкільний психолог;

 

Підсумок: «Не треба соромитися зізнатися іншим у виникненні ситуації булінгу.

Найкраще сказати про це дорослим, яким ви довіряєте. Пам’ятайте, що коли кривдника не зупинити, можуть постраждати інші діти».

 

Підсумкові завдання (закріпити набуті знання). Чи виправдалися очікувані результати.

VІ. Підсумок.

Рефлексія: Вправа «Мікрофон».

  1. Про щодізналися на уроці?
  2. Чи знали раніше про це явище?
  3. Чи були жертвою булінгу?
  4. Що зрозуміли після уроку?
  5.  

Додаткове можна використати

1. Зачитайте висновки:

• Тривале образливе ставлення, яке має на меті заподіяти шкоду, викликати

страх, тривогу або створити негативне середовище у школі для певної люди-

ни, називають булінгом.

• Важливо розрізняти дружнє піддражнювання і булінг. Булінг — це агресив-

на поведінка, що повторюється, а піддражнюваня є поодиноким випадком

і не ставить за мету заподіяти людині шкоду.

• Якщо ти став свідком булінгу чи його жертвою, обов’язково постарайся припинити це, а коли не виходить — повідом дорослих.

 

Завершальна вправа. «Серця доброти»  

Слово вчителя: «Було б набагато ліпше, якби люди замість булінгу робили щось добре один для одного». Учням потрібно написати на серці те, що може допомогти іншій людині, зігріти їй душу (поділитися парасолькою під час дощу, притримати для когось двері). Усі «серця», перемішати, та запропонувати кожному витягнути навмання одне серце та впродовж наступного тижня зробити те, що написано на його серці доброти, для когось іншого. 

 

 Найпоширенішими формами булінґу є:

  • Словесні образи, глузування, обзивання, погрози
  • Образливі жести або дії, наприклад, плювки.
  • Залякування за допомогою слів, загрозливих інтонацій, щоб змусити жертву щось зробити чи не зробити.
  • Ігнорування, відмова від спілкування, виключення з гри, бойкот.
  • Вимагання грошей, їжі, речей. Умисне пошкодження особистого майна жертви.
  • Фізичне насилля (удари, щипки, штовхання, підніжки, викручування рук. Будь-які інші дії, що завдають болю і навіть тілесних ушкоджень).
  • Приниження за допомогою мобільних телефонів та Інтернету (СМС-повідомлення, електронні листи, образливі репліки, коментарі в чатах), поширення чуток і пліток.

Зазвичай, у ситуацію булінґу потрапляють діти, які відрізняються від загальної маси, і стосовно яких існують стереотипи та упередження.

Молодші школярі мають неодмінно звертатися по допомогу до дорослих — учителів і батьків. Допомога дорослих дуже потрібна і в будь-якому іншому віці, особливо якщо дії кривдників можуть завдати серйозної шкоди фізичному та психічному здоров'ю.

Старші діти можуть спробувати самостійно впоратись із деякими ситуаціями. Психологами було розроблено кілька порад для них.

Як впоратися з ситуацією самостійно

  • Ігноруйте кривдника. Якщо є можливість, намагайтесь уникнути сварки, зробіть вигляд, що вам байдуже і йдіть геть. Така поведінка не свідчить про боягузтво, адже, навпаки, іноді зробити це набагато складніше, ніж дати волю емоціям.
  • Якщо ситуація не дозволяє вам піти, зберігаючи самовладання, використайте гумор. Цим ви можете спантеличити кривдника/кривдників, відволікти його/їх від наміру дошкулити вам.
  • Стримуйте гнів і злість. Адже це саме те, чого домагається кривдник. Говоріть спокійно і впевнено, покажіть силу духу.
  • Не вступайте в бійку. Кривдник тільки й чекає приводу, щоб застосувати силу. Що агресивніше ви реагуєте, то більше шансів опинитися в загрозливій для вашої безпеки і здоров'я ситуації.
  • Не соромтеся обговорювати такі загрозливі ситуації з людьми, яким ви довіряєте. Це допоможе вибудувати правильну лінію поведінки і припинити насилля.

 

Вправа «Аркуш паперу»

Вчитель пропонує дітям зіжмакати аркуш паперу, а потім спробувати повернути його до початкового стану, тобто, щоб аркуш паперу став знову гладеньким та рівненьким.

Запитання для обговорення

  • Чи може папір стати знову ідеально гладеньким?
  • А що відбувається з людиною коли вона чує образливі слова? Чи можна відновити емоційне ставлення людини до кривдника сказавши «пробач».

Підсумок: образити людину легко, а повернути довіру довготривалий процес.

!!!Вправа «Притча»

«Скільки важить сніжинка?»

Мета: допомогти дітям усвідомити , що усі знання потрібні.

Одного разу маленька синичка, сидячи на засніженій гілці дерева, запитала в дикого голуба:

— Скільки важить одна сніжинка?

— Не більше, ніж нічого, — відповів він їй.

— Тоді я хочу розповісти тобі дуже цікаву історію, —

вела далі синичка. — Одного разу я сиділа на ялиновій гілці, й почався снігопад. Це ще не була віхола, й легкі сніжинки спокійно лягали на дерева. Я нарахувала 7435679 сніжинок, які опустилися на ялинову гілку. І коли остання сніжинка, що, як ти сказав, «важить не більше, ніж нічого», впала на неї — гілка зламалася. — Після цього синичка злетіла, залишивши голуба у глибокій задумі.

Скільки важать наші слова? Часом ті слова, які «не важать» нічого, наші вчинки, які ми робимо, непомітні для нас самих, лягають великою образою й болем на інших. І під таким тягарем може зламатися кожна людина. Я точно знаю, що хоча б раз, але кожен із нас завдавав образи іншим, навіть не зауважуючи цього.

Насправді слова, з якими ми звертаємося одне до одного, важать дуже багато: добрими, лагідними можна підняти людині настрій, зробити її щасливою, а злими і жорстокими — засмутити, образити, принизити і навіть убити. Про це потрібно пам’ятати під час спілкування і конфлікту, щоб не зіпсувати стосунків назавжди.

Я щиро вірю і повністю впевнена, що кожен з вас вживатиме такі слова, що підніматимуть настрій іншим, щоб будувати і не руйнувати. Адже те, що ми говоримо так чи інакше лишає слід у серці людини, якій ми це сказали. Наш клас – це маленька сім’я. Мені, та й вам, хотілося б, щоб у нашій сім’ї завжди панувало добро, взаємоповага, не було сварок, лихослів’я. А наш клас – це ще й частинка більшої сім’ї – нашої школи. Я переконана, що кожен із вас прагне, щоб наша школа стала територією Добра. Тому пам’ятайте правило, яке називають Золотим «Усе, що хочете аби робили вам люди, те робіть їм  і ви»

Пропоную вам взяти ось таку сніжинку до рук і передати товаришу, що сидить поруч зі словами «Ти найкращий, бо…»

 

  1. Інформаційне  повідомлення

Пам’ятай про свою відповідальність перед законом!

Булінг (цькування) учасника освітнього процесу тягне за собою накладення штрафу від п'ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.

Стаття 173-4. Булінг (цькування) учасника освітнього процесу

До 14-ти років за вчинену тобою фізичну або матеріальну шкоду відповідають твої батьки. Якщо ти завдав шкоди спільно з однолітками – її відшкодування покладається на ваших батьків у відповідних частках.

З 14-ти років ти відповідаєш за завдану шкоду самостійно в повному обсязі! Також після досягнення 14-ти років ти несеш кримінальну відповідальність за тяжкі злочини.

Якщо тобі 16 років, тебе можуть притягнути до адміністративної й кримінальної відповідальності.

 

- На цьому нашу виховну годину закінчено. Я бажаю вам міцного здоров’я,  даруйте добро людям, які вас оточують,  позитиву всім вам.

До нової зустрічі.

 

Домашнє завдання

Скласти та прописати правила дитячого колективу для уникнення булінгу.

Написати куди/ до кого можна звертатися за допомогою в ситуації булінгу.

Скласти та написати поради як уникнути булінгу..

  1. • Запропонуйте учням виконати у роздавальних матеріалах (Додаток 2), для учнів, написавши на кожному пальці, які способи боротьби з булінгом вони можуть запропонувати (вітатися з жертвою булінгу, звернутися до старших по допомогу, не поширювати пліток, не підтримувати тих, хто ображає інших).
  2. Напиши на кожному пальці «Руки допомоги» свої способи боротьби з булінгом.
  3. Підсумуйте: «Наша підтримка дуже важлива для людини, яка зазнає булінгу».

 

Класний керівник. Ми знаємо, що робити і до кого звертатися, якщо раптом захворіли ви чи ваші рідні. А як бути, коли ситуація булінгу не вирішується на рівні однолітків, класу, команди?

Мозковий штурм «До кого звертатися у разі булінгу»

Запропонуйте учням за «правилом піднятої руки» назвати, до кого можна звернутися, якщо ви стали свідком або жертвою булінгу. Запишіть на дошці всі ідеї.

Орієнтовні варіанти відповідей:

- батьки;

- старший брат або сестра;

- друг (друзі) зі старших класів;

- друг (друзі) не зі школи;

- класний керівник;

- тренер;

- вихователь;

- директор ліцею;

- батьки кривдника;

- поліція;

- шкільний психолог;

Підсумок: Не треба соромитися зізнатися у виникненні ситуації булінгу. Найкраще сказати про це дорослим, яким ви довіряєте. Пам’ятайте, що коли кривдника не зупинити, можуть постраждати інші.

Наш клас – це маленька сім’я. Мені, та й вам, хотілося б, щоб у нашій сім’ї завжди панувало добро, взаємоповага, не було сварок, лихослів’я. А наш клас – це ще й частинка великої сім’ї – ліцею. Я переконаний, що кожен із вас прагне, щоб наш ліцей став територією Добра. Тому пам’ятайте золоте правило «Усе, що хочете аби робили вам люди, те робіть їм і ви».

Ти та інша людина добрі друзі.

Це  трапляється регулярно, приміром, щодня.

Ти відчуваєш страх образу.

Слова чи дії цієї людини не ображають тебе.

Людина припиняє дражнитися, коли ти просиш її.

Тобі не подобається ця людина у вас погані стосунки.

Смішно усім і тобі також.

Це трапляється зрідка.

Людина намагається зачепити твої почуття.

Людина не зупиняється, коли ти її просиш.

Смішно всім, крім тебе. Тобі це неприємно.

Інша людина сильніша за тебе.

Ти та інша людина рівні.

Ти почуваєшся в безпеці.

docx
Додано
22 січня
Переглядів
375
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку