Урок №19
Урок на тему: «Чим особливі магніти та навіщо вони потрібні»
Мета уроку: Ознайомити учнів з властивостями магнітів. Пояснити, чому магніти притягують певні предмети і не діють на інші. Ознайомити учнів із застосуванням магнітів у побуті та техніці.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань з елементами демонстрації.
Обладнання: Підручник «Пізнаємо природу» (Коршевнюк Т., 2023). Постійні магніти різних форм (пластини, кільця). Залізні й неферомагнітні предмети (цвяхи, монети, пластик, дерево). Компас, маленькі двигуни або динамо-машини для демонстрації магнітів у техніці.
Хід уроку:
І. Організаційний момент (2 хвилини)
Привітання учнів, перевірка присутніх.
Налаштування на роботу.
ІІ. Актуалізація опорних знань (5 хвилин)
Чи доводилося вам гратися з магнітами?
Що ви знаєте про магніти? Які предмети вони притягують?
«Магніти – це не просто цікаві іграшки. Вони мають важливе практичне значення в техніці й побуті. Сьогодні ми дізнаємось, як працюють магніти та навіщо вони потрібні».
ІІІ. Вивчення нового матеріалу (20 хвилин)
Магніт — це тіло, яке має здатність притягувати до себе деякі інші тіла, зазвичай метали, такі як залізо, нікель, кобальт.
Магніти можуть бути:
Постійні магніти — зберігають свої магнітні властивості тривалий час.
Електромагніти — магнітне поле виникає під дією електричного струму.
Магнітні полюси:
Магніт має два полюси: північний і південний.
Протилежні полюси різних магнітів притягуються, а однойменні полюси відштовхуються.
Дослід: Піднесіть два магніти один до одного полюсами та спостерігайте, як вони взаємодіють.
Магнітне поле:
Кожен магніт створює магнітне поле навколо себе — область, у якій діє сила магніту.
Магнітне поле невидиме, але його можна виявити за допомогою металевих ошурок або компаса.
Застосування магнітів:
Компас - магніт стрілки компаса завжди вказує на північ, що дозволяє орієнтуватися на місцевості.
Мотори - у багатьох електроприладах використовуються електромагніти для створення руху.
Магнітні замки та датчики - широко використовуються в техніці й побуті.
Магнітні носії інформації - такі як жорсткі диски комп’ютерів або магнітні стрічки для зберігання даних.
IV. Практична частина (15 хвилин)
Практичне завдання 1: Дослідження властивостей магніту
Матеріали: постійний магніт і різні предмети (залізні цвяхи, монети, пластик, папір).
Завдання: Піднести магніт до різних предметів і з’ясувати, які з них магніт притягує, а які ні.
Обговорення: Чому магніт притягує тільки металеві предмети? Чому не всі метали реагують на магніт?
Практичне завдання 2: Вивчення магнітного поля
Матеріали: компас і магніт.
Завдання: Піднести магніт до компаса і спостерігати за рухом стрілки. Пояснити, чому стрілка компаса змінює напрямок.
Обговорення: Як магніти допомагають орієнтуватися на місцевості?
Практичне завдання 3: Магнітний мотор
Матеріали: маленький електромотор або динамо-машина.
Учитель демонструє, як магніти всередині мотора приводять у рух механізми.
Обговорення: Яку роль відіграють магніти в роботі моторів і генераторів?
V. Закріплення знань (5 хвилин)
Що таке магніт і чому він притягує певні предмети?
Які властивості магнітів ви сьогодні досліджували?
Як магніти застосовуються в техніці?
Задача на роздуми: Як ви думаєте, що станеться, якщо ми з’єднаємо два однакові полюси магнітів? Чому це важливо враховувати при створенні електроприладів?
VI. Підсумок уроку (3 хвилини)
Магніти — це тіла, які притягують певні метали і створюють магнітне поле. Вони широко використовуються в побуті та техніці для виконання різних функцій, від орієнтації на місцевості до роботи електроприладів.
Домашнє завдання:
Прочитати відповідний параграф Провести експеримент вдома: знайти побутові предмети, які притягуються до магніту, і пояснити чому. (Додаткове завдання) Дослідити, як магніти використовуються в електронних пристроях, таких як комп’ютери або мобільні телефони.