Тема. Звуки [х], [х']; буква Хх «ха».
Мета: закріпити артикуляцію звуків [х], [х']; вивчити букву Хх; формувати навичку читання з новими буквами; розвивати уяву учнів; виховувати любов до народної творчості.
Обладнання: фішки на позначення голосних і твердих та м'яких приголосних звуків; таблиця з друкованими великою і малою буквами Хх; предметні малюнки із зображенням хризантем, хом'яка і ховраха, гороху і горіха, схрещені рапіри та обценьки, мох та пух; таблиця для читання складів.
1
Тема. Звуки [х], [х’]; буква Хх «ха».
Мета: закріпити артикуляцію звуків [х], [х’]; вивчити букву Хх; формувати навичку читання з новими буквами; розвивати уяву учнів; виховувати любов до народної творчості.
Обладнання: фішки на позначення голосних і твердих та м’яких приголосних звуків; таблиця з друкованими великою і малою буквами Хх; предметні малюнки із зображенням хризантем, хом’яка і ховраха, гороху і горіха, схрещені рапіри та обценьки, мох та пух; таблиця для читання складів.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу.
Учитель перевіряє готовність дітей до уроку читання.
Всі почули ви дзвінок,
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Зараз сядуть лиш дівчата,
А за ними і хлоп'ята.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Повторення вивчених літер.
Гра «Добери букву».
- Подивіться на дошку.
На дошці написано ?айка .
- Додайте літеру так, щоб утворилось слово.
(Гайка, майка, чайка, лайка, байка.)
2. Читання складів та слів з вивченими буквами.
- Прочитайте склади, які написані на дошці. Утворіть із них речення.
Рід ний край ве ли чай
Діти із складів складають речення.
(Рідний край ̶ величай!)
3. Звуковий аналіз слів.
Гра «Слова-перевертні»
- Послухайте слова. Переставте в них місцями голосні та приголосні звуки й утворить нові слова.
Учитель називає слова: рис, літо, рамка, ікра, кіт, городи.
III. Повідомлення теми і завдань уроку.
Сьогодні на уроці ми вивчимо ще одну букву, що позначає приголосні звуки. Це допоможе нам наблизитися до мети ̶ вивчити всю українську абетку і навчитися самостійно читати.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Виділення звуків [х], [х’] із мовлення.
- Діти, уважно послухайте вірш та дайте відповіді на запитання.
Учитель читає віршик.
Біля хати у садочку
Харитя хризантеми садила.
Харитя ці квіти дуже хвалила.
Хоч і холод, та цвіли,
І весняні бачили сни.
- Діти, як звати дівчинку?
- Які вона садила квіти?(Учитель демонструє малюнки із зображенням хризантем)
- Чи є у вас в дома хризантеми?
- Розкажіть, які вони на колір. Що ви ще про них знаєте?
- Який перший звук ви чуєте в словах Харитя, хризантеми? (Приголосний твердий)
- А чи може вона позначати приголосний м’який звук? (хірург, сухі, хімія...)
- Звук цей може вимовлятися тільки перед наступним звуком [і].
2. Артикуляція звуків [х], [х’], порівняння зі звуками [г], [г’].
- Вимовте парами звуки [г] ̶ [х], [г’] ̶ [х’]. Прослідкуйте за роботою язика і губ.
Діти уточнюють, що приголосні звуки [х] ̶ [х’] творяться так само, як і звуки [г] ̶ [г’], тільки вимовляються без участі голосу, глухо.
- Приголосний твердий [х] позначається однією рискою, приголосний м’який [х’] ̶ двома рисками.
3. Упізнавання звуків [х], [х’] у словах.
- Послухайте слова. Якщо в них є твердий приголосний звук [х], то плесніть у долоні, якщо м’який приголосний [х’], то не плескайте.
Слова для роботи: хом’як, ховрах, хіхікати, хатка, вхід, слухати, ходити, вихід, хліб.
4. Добір слів із звуками [х], [х’] у різних позиціях.
- Діти, доберіть такі слова ,щоб звук [х] був на початку слова: (хмара , ховрах, хрін, Хома, хобот, хліб, хвиля).
- А тепер доберіть слова із звуком [х] в кінці. (мох, горох, льох, сміх).
- А чи можете ви назвати слова із звуком [х] в середині?(крихта, птахи, Захар, лихо, мухомор.)
5. Синтетичні вправи
Вправа «Ланцюжок»
- Прочитайте слова, утворені з двох складів, ланцюжком.
6.Фізкультхвилинка.
Лісовичок Ох
став на мох.
Ручками помахав,
весело пострибав.
Нахил вправо,
нахил вліво —
можна братися до діла.
7. Ознайомлення з буквою Х.
Учитель повідомляє, що приголосні звуки [х], [х’] на письмі позначаються великою і малою буквами Х. Показує велику і малу букви на таблиці.
- Роздивіться букви. Чим вони схожі, а чим відрізняються? (Однакові за формою, різні за розміром.)
- Порівняйте букви Х і К, Х і М. Що між ними спільного?
- На що схожа буква Х? Послухайте, як про це говориться у віршах. Уявіть собі малюнки до них.
Учитель читає віршик, діти уявляють.
Схрестили два спортсмени
Рапіри у бою.
Навчили «Х» читати
Оксаночку малу.
Учитель демонструє малюнок із зображенням схрещених рапір
Ось обценьки розійшлися,
Розсміялись: — Ха-ха-ха!
І веселі ці обценьки
Схожі з літерою Х.
Учитель демонструє малюнок із зображенням обценьок.
8. Читання складів із буквою Х.
- Утворіть всі можливі склади із буквою х(«ха»).
9. Читання слів із буквою Х за променеподібною схемою (с. 96 букваря).
- Розгорніть букварі. Роздивіться малюнки вгорі сторінки 96. Що на них зображено? Проаналізуйте звукові схеми під малюнками.
Учні з’ясовують, що в слові МУХОМОР три склади, останній із яких наголошений. У перших двох складів є злиття приголосного твердого звука з голосним. Останній склад має три звуки: приголосний твердий, голосний і приголосний твердий.
Аналогічно аналізується інші слова.
- Прочитайте слова, додаючи звук [х] за схемою з промінцями. Що таке МОХ, ПУХ? (Учитель демонструє малюнки із зображенням моху та пуху).
10. Читання-інтонування вигуків.
- Роздивіться наступне завдання. На яке питання треба дати відповідь? (Коли ми так говоримо?)
- Прочитайте перший вигук (Ох-ох-ох!) Коли так говорять? З яким настроєм, інтонацією? (Коли людина сумує, або коли їй важко, вона втомилася.)
- Прочитайте вигук хором, передайте голосом настрій сумної людини.
- Прочитайте другий вигук. (Ах-ах-ах!) А тут який настрій можна передати? Коли ми так говоримо? (Коли захоплюємося чим-небудь.) Прочитайте цей вигук так, нібито ви побачили щось дуже красиве.
Аналогічно опрацьовуються інші вигуки. (УХ-УХ-УХ! читається так, нібито робляться різкі важкі рухи, наприклад людина рубає дрова сокирою. ХА-ХА-ХА!читається радісно, весело.)
- Роздивіться дівчинку, намальовану біля надрукованих вигуків. Який саме з них підходить до її настрою? Прочитайте його хором.
11. Читання слів із буквою Х в стовпчиках.
- Прочитайте слова в першому стовпчику. Чим відрізняються слова ГОРОХ і ГОРІХ? Хто такий ХОВРАХ? Де розташована буква Х у цих словах?
- Прочитайте слова другого стовпчика. Що спільного в словах МУХА і МУХОМОР? Чи є однаковий склад у словах МУХА і ЧЕРЕПАХА?
- Прочитайте третій стовпчик слів. Чим відрізняються значення слів ХАТА і ХАТИНКА?
Учитель пояснює, що ці слова називають хату по-різному: звичайна ХАТА, маленька хата - ХАТИНКА.)
- Хто зображений унизу (с. 96)? Що незвичайного в цій черепасі? (У неї на голові - капелюх.)
- Прочитайте вірш про черепаху. Як ви розумієте слово чепуруха? (Чепурний - старанно вдягнений, акуратний, охайний.)
12.Опрацювання колискової пісеньки (с. 97 букваря).
- Чи співали вам мами і бабусі колискові пісні? Пригадайте які.
- Навіщо і як співають колискові? (Тихо, протяжно, лагідно, щоб заколисати дитинку.)
- Послухайте колискову, що надрукована в букварі. Які саме слова навіюють у ній сон?
Учитель читає текст повільно, ніжно. Після цього діти читають текст напівголосно самостійно.
- Хто збирається колихати дитину? (Сон і дрімота.)
- Знайдіть у тексті добрі, лагідні слова. (Хатинка теплесенька, дитина малесенька.)
- Підготуйтеся до виразного читання вголос.
13. Відгадування загадок (с. 97 букваря).
- Прочитайте загадку. Про які незвичайні корову і вола йдеться?
- Що може бути чорним і побороти всіх людей, тобто змусити їх кинути всі справи і полягати. (Ніч.)
- Тоді що це за білий віл, який звів, підняв усіх людей? (День.)
- Які ще загадки про день і ніч ви знаєте? Що в них є спільне?
Аналогічно аналізується загадка про місяць і зорі.
V. Підсумок уроку.
- З якою буквою познайомилися?
- Які звуки вона позначає?
- Що було на уроці цікавого?
- Що було нового?