План-конспект уроку "Чому ґрунти є цінним природним ресурсом" для 6 класу

Про матеріал
План-конспект уроку "Чому ґрунти є цінним природним ресурсом" для 6 класу за календарно тематичним плануванням уроків інтегрованого курсу "Пізнаємо природу" до підручнику "Пізнаємо природу" Коршевнюк Т. В., Ярошенко О. Г., Для 6 класу за програмою НУШ
Перегляд файлу

                                                              Урок №23

Тема уроку "Чому ґрунти є цінним природним ресурсом"

Мета уроку Ознайомити учнів із поняттям ґрунту та його складом. Розкрити значення ґрунтів для природи, сільського господарства та життя людини. Обговорити проблеми охорони ґрунтів і способи їх збереження.

Обладнання та матеріали

Презентація або плакати про склад і типи ґрунтів. Зразки ґрунту (глина, чорнозем, пісок) для огляду. Малюнки або схеми з прикладами ґрунтових профілів. Відео про утворення ґрунтів і їх значення. Лупи для детального огляду зразків ґрунту.

                                                            Хід уроку

Організаційний момент (2 хвилини)

Перевірка присутності

Привітання учнів, оголошення теми та завдань уроку. Актуалізація знань (5 хвилин)

Коротка бесіда для активації знань учнів про ґрунт.

Запитання для обговорення:

Чи знаєте ви, з чого складається ґрунт?

Чому, на вашу думку, ґрунти важливі?

Мотивація до навчання (3 хвилини)

Пояснення: ґрунти є основою для життя на Землі, оскільки в них ростуть рослини, які, у свою чергу, підтримують тваринний і людський світ.

Питання для учнів:

Як ґрунти впливають на наше життя?

Чому важливо зберігати якість ґрунтів?

Вивчення нового матеріалу (20 хвилин)

Що таке ґрунт?

Ґрунт — це верхній шар земної кори, де ростуть рослини та живуть мікроорганізми. Він складається з мінералів, органічних речовин, води, повітря і живих організмів.

Формування ґрунтів — це повільний процес, який може займати сотні й навіть тисячі років.

Склад ґрунту це…

  • Мінерали: пісок, глина, частинки каменю.
  • Органічні речовини: перегній (гумус), який утворюється з залишків рослин і тварин.
  • Вода та повітря: необхідні для росту рослин та життя мікроорганізмів.
  • Мікроорганізми та інші живі істоти: бактерії, черви, які розкладають органічні речовини і забезпечують родючість ґрунту.

Типи ґрунтів

  • Чорнозем: найбільш родючий ґрунт, багатий на перегній, використовується для вирощування сільськогосподарських культур.
  • Суглинок: містить пісок і глину, має середню родючість.
  • Піщані ґрунти: містять багато піску, добре пропускають воду, але мають низьку родючість.
  • Глинисті ґрунти: важкі, з малою кількістю повітря, часто використовуються для будівництва.

Значення ґрунтів для природи і людини

  • Ґрунти є основою для сільського господарства: на них вирощують зернові, овочі, фрукти.
  • Вони є середовищем для життя багатьох організмів, які сприяють утворенню гумусу та підтримують родючість.
  • Виконують роль природного фільтра, очищуючи воду.
  • Важливі для регуляції клімату, оскільки утримують вуглекислий газ.

Проблеми ґрунтів та їх охорона

  • Ерозія ґрунтів: руйнування верхнього шару ґрунту через вітер, воду, неправильне обробіток землі.
  • Забруднення: використання хімічних добрив і пестицидів, які знижують якість ґрунту.
  • Виснаження: через надмірне використання ґрунтів у сільському господарстві.

Способи охорони ґрунтів

  • Впровадження сівозміни (чергування культур) для відновлення родючості.
  • Використання органічних добрив замість хімічних.
  • Лісонасадження та захист ґрунтів від вітру.
  • Контроль за кількістю зрошення, щоб уникати засолення.

Закріплення знань (10 хвилин)

Практична робота: Учні розглядають зразки ґрунтів (глина, пісок, чорнозем) під лупою та обговорюють їхній склад.

Завдання в групах: Кожна група обирає тип ґрунту і складає коротке повідомлення про його особливості, склад і значення. Представлення результатів.

Рефлексія (5 хвилин)

Який склад ґрунту забезпечує його родючість?

Чому важливо зберігати ґрунти у гарному стані?

Які заходи можна вжити для охорони ґрунтів?

Дискусія про необхідність раціонального використання ґрунтів для майбутнього покоління.

Домашнє завдання Прочитати параграф у підручнику про ґрунти.Підготувати коротке есе на тему "Як я можу допомогти зберегти ґрунт".Намалювати схему ґрунтового профілю (вказати шари ґрунту: перегній, мінеральний шар, материнська порода тощо).

docx
Додано
2 грудня 2024
Переглядів
263
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку