План-конспект уроку «Формування навичок читання і письма». Індивідуальна форма навчання з дитиною аутизмом , помірною розумовою відсталістю.
Тема: Ознайомлення зі звуком [м], буквою М.
Мета: Ознайомити дитину зі звуком [м], його артикуляцією, буквами М м («ем»), що його позначають; формування в учня уміння читати відкриті склади з буквою м із вивченими голосними; розвиток фонематичного сприймання; подальший розвиток слухового і зорового сприймання; стимуляція мовленнєвої активності; збагачувати словниковий запас ; виховувати старанність, дисциплінованість, інтерес до навчання.
Обладанання: картки з предметними малюнками; картки з друкованими буквами;вирізані букви об’ємні, виготовлені з різного матеріалу; картки зі словами; конструктор Lego « Шість цеглинок», лялька-рукавичка.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Ігрові вправи для розвитку дихання
Кулька
Долоньки дитини міцно притиснуті одна до одної. Промовляємо: «Ш-ш-ш»- і долоньки розходяться, показуючи як «надувається» кулька. Ось яка кулька вийшла.
«Гра на трубі»
На видосі співаємо голосні звуки . Руки імітують гру на трубі.
«Посмішка»
Всі ми дружно посміхнулись, один до одного повернулись. Губи в посмішці розтягнулись, і ми знову повернулись.Утримувати губи в усмішці, передні верхні і нижні зуби оголені.
«Чистимо зуби»
Прикрість трапилась у нас,
щітка зубна загубилась.
Але у нас є язик,
він почистить зуби.
Мета: утримувати язик за нижніми зубами. Кінчиком язика „чистити” нижні зуби, рухи спочатку із сторони в сторону, потім знизу вверх.
II.Актуалізація опорних знань
-Ми з тобою поспівали голосні звуки, а зараз їх почитаємо.
Вчитель називає звуки, а учень показує картку з відповідною буквою і її називає.
III Повідомлення теми і завдань уроку
- Сьогодні лялька Оля принесла нам нову букву М і хоче, щоб ми навчилися її впізнавати на слух у слова, а також навчилися читати з нею склади.
IV Вивчення нового матеріалу
-Що на них зображено?
Вчитель називає слово. Учень шукає відповідну картку і разом проговорюють слова. Лялька спостерігає за роботою.
-Який звук чуємо? Звук ( [м] ).
-Що спільного в цих малюнках? Всі слова починаються на одну букву М.
Фізкультхвилинка на букву М ( відео)
https://www.youtube.com/watch?v=fWgsi965MsQ
1.Гра «Імітація»
Перед дзеркалом тримаємо букву на рівні губ і вимовляємо.
Артикуляція звука [м]
-Коли вимовляємо звук [м], губи міцно стулені, а потім різко розкриваються; повітря проходить через рот і ніс. Вимовляй за мною звук.
1.Ознайомлення з буквою(тактильне).
Перед учнем об’мні букви М м. Дитини розглядає букви, а вчитель проводить асоціацію на що вона схожа.
Учитель рукою учня обводить букву по контуру кілька разів, промовляючи звук.
-Лялька просить учня з Lego викласти букву М. Називає колір , учень знаходить і за зразком викладає букву.
Фізкультхвилинка
Я - маленький першачок. Загорнувсь , мов їжачок. Потім стану , як жирафа Потягнуся аж до шафи. Пострибаю мов зайча. Політаю , як пташа. Як берізка погойдаюсь. Відпочити постараюсь.
-Лялька просить допомоги з’єднати букви у склад.
Перед учнем склади, букви у яких з’єднані між собою ниткою. Спочатку вчитель разом з дитиною виконує вправу, а потім учень- самостійно.
А----------М, тягнемо за нитку букву а-а-а до м, промовляючи звук. Звук [м] вимовляємо коротко.
О----------М о-о-о-м
У----------М у-у-у-м
V Узагальнення і систематизація
Гра « Знайди слова»
Показати слова у яких чується звук [м].
Гра « Підкресли букву»
Підкресли букву м у словах.
Мама, мило, сам, Артем.
VI Підсумок уроку
-З яким звуком ознайомились сьогодні?
- Покажи яку букву ми вивчили?