План-конспект уроку "Корисні копалини: види, значення і використання" для 6 класу

Про матеріал
План-конспект уроку "Корисні копалини: види, значення і використання" для 6 класу за календарно тематичним плануванням уроків інтегрованого курсу "Пізнаємо природу" до підручнику "Пізнаємо природу" Коршевнюк Т. В., Ярошенко О. Г., Для 6 класу за програмою НУШ
Перегляд файлу

                                                       Урок №22

Тема уроку "Корисні копалини: види, значення і використання"

Мета уроку: Ознайомити учнів із поняттям "корисні копалини" та їхніми видами.

Дослідити способи видобутку та використання корисних копалин у різних сферах.

Підвищити обізнаність учнів щодо необхідності раціонального використання корисних копалин.

Обладнання та матеріали: Презентація з фотографіями основних видів корисних копалин. Географічна карта України із позначенням місць видобутку основних копалин.

Схема процесу видобутку корисних копалин (шахти, кар'єри тощо). Відео або інтерактивні ресурси про видобуток і використання корисних копалин. Картки із завданнями для групової роботи.

                                                          Хід уроку

Організаційний момент (2 хвилини)

Привітання учнів, оголошення теми та завдань уроку.

Перевірка присутності.

Актуалізація знань (5 хвилин)

Коротка бесіда для активації попередніх знань учнів про природні ресурси.

Запитання:

Що ви знаєте про природні ресурси?

Чи можете ви навести приклади природних матеріалів, які використовуються людьми?

Мотивація до навчання (3 хвилини)

Обговорення важливості корисних копалин для економіки та життя людей.

Питання для роздумів:

Що буде, якщо раптом зникнуть корисні копалини?

Чи можемо ми жити без металів, палива та інших матеріалів?

Вивчення нового матеріалу (20 хвилин)

Поняття "корисні копалини"

Корисні копалини — це природні матеріали, що знаходяться у земній корі та використовуються людиною для різних цілей.

Місця, де їх видобувають, називаються родовищами, а процес видобутку — гірничою справою.

Види корисних копалин

Корисні копалини поділяють на три основні групи:

 

Горючі (паливні) корисні копалини: вугілля, нафта, природний газ. Ці копалини використовуються як джерело енергії для промисловості та транспорту.

*Схема: Малюнок, що показує процес видобутку нафти та її подальшого перероблення.

Рудні корисні копалини: залізо, мідь, нікель, алюміній. Їх використовують для виготовлення металів, необхідних у будівництві, електроніці, машинобудуванні.

*Схема: Ілюстрація процесу видобутку залізної руди та її перетворення на метал.

Нерудні корисні копалини: вапняк, граніт, пісок, глина, солі. Ці матеріали використовують для виробництва будівельних матеріалів (цемент, цегла) та в хімічній промисловості.

*Малюнок: Ілюстрація кар’єру для видобутку вапняку.

Процес видобутку корисних копалин

  • Шахти: глибокі підземні галереї, де видобувають вугілля, руду.
  • Кар'єри: відкриті місця видобутку, зазвичай для нерудних корисних копалин.
  • Нафтові свердловини: бурові установки для видобутку нафти та природного газу.

Використання корисних копалин у різних сферах

  • Енергетика: паливні копалини забезпечують енергію для електростанцій, транспорту.
  • Будівництво: пісок, глина, вапняк використовуються для виготовлення цементу, цегли, бетону.
  • Промисловість: рудні копалини для виготовлення машин, інструментів, техніки.

Проблеми та раціональне використання корисних копалин

  • Виснаження: багато корисних копалин є невідновлюваними.
  • Забруднення навколишнього середовища: видобуток і переробка копалин впливають на екологію, забруднюючи повітря, воду, ґрунти.
  • Економне використання: важливість раціонального використання ресурсів та розвиток альтернативних джерел енергії (сонячної, вітрової).

Закріплення знань (10 хвилин)

Групова робота: Кожна група обирає один вид корисних копалин (наприклад, вугілля, залізо, пісок) і готує коротку презентацію про його значення, способи видобутку та приклади використання.

Групи представляють свої роботи з використанням малюнків і схем (наприклад, карта видобутку копалин в Україні, схема переробки руди).

Рефлексія (5 хвилин)

Питання для обговорення:

Що нового ви дізналися про корисні копалини?

Чи можна знайти альтернативу деяким видам копалин?

Як, на вашу думку, можна зменшити вплив видобутку копалин на природу?

Коротка дискусія про важливість дбайливого використання ресурсів для збереження довкілля.

Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф у підручнику.

Підготувати невеликий звіт на тему "Мій улюблений корисний ресурс: значення і способи його збереження".

Намалювати схему або малюнок про процес видобутку одного з видів корисних копалин, який учень вивчив на уроці.

 

docx
Додано
2 грудня 2024
Переглядів
158
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку