Формування предметних компетентностей: донести до свідомості учнів, що література й фольклор — скарбниця духовних багатств людства; показати роль книги в житті людини; розвивати інтерес до пізнання світу через читання художньої літератури; виховувати позитивні якості характеру на основі загальнолюдських цінностей.
План-конспект уроку
Література і фольклор — скарбниця духовних багатств людства
Література і фольклор — скарбниця духовних багатств людства
Мета:
Формування ключових компетентностей:
Загальнокультурної: формувати здатність сприймати духовно-моральні основи життя людини, створити умови для самовираження організації комунікативного спілкуваня;
Громадянської: навчити використовувати моделі поведінки, що відповідають нормам моралі та права; формувати знання критичного мислення, ухвалювати рішення, виявляти свою позицію до духовних надбань різних країн;
Уміння вчитися: формувати здатність визначати мету своєї діяльності, проявляти зацікавленість навчанням, володіти навичками самооцінки та самоконтролю, набувати досвіду самоорганізації, робити невеликі дослідження;
Інформаційної: сприяти опановуванню нових інформаційних технологій, використання джерел інформації для особистого розвитку.
Обладнання: книжкова виставка творів світової літератури для дітей, карта світу, бібліотечні формуляри учнів.
Теорія літератури: література, фольклор, художня література, національна література, всесвітня література, оригінал, переклад.
ХІД УРОКУ
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
Слово вчителя
— Сьогодні ми з вами вирушаємо у захоплюючу мандрівку сторінками зарубіжної літератури. «Зарубіжна» означає, що ми знайомитимемося з літературою, написаною за рубежем, за кордонами нашої батьківщини.
— А які країни ви знаєте?
(З’ясування запитання за допомогою інтерактивної гри. Виходять до дошки три учні (за бажанням), по черзі роблять крок уперед, називаючи якусь країну. Переможцем буде той, хто пройде якнайдалі.)
— Погляньте на карту світу.
Скільки тут різних країн, яка різноманітна місцевість! Тут рівнини й гори, суша і річки та моря, ліси й пустелі, крижані простори й спекотні, непрохідні джунглі. До речі, й народи, що населяють ці краї, за зовнішністю, за мовою, побутом, звичаями й традиціями так самрізні.
— А що об’єднує ці народи? (Спільна матінка-Земля, праця, любов, добро і навіть зло, що інколи чиниться; прагнення до краси й творчості.)
II. Організаційний етап
Заведення зошитів та «Літературознавчих словничків» на перших двох сторінках.
Ознайомлення з підручником, його структурою, передмовою-зверненням до п’ятикласників.
III. Оголошення теми, мети, завдань уроку
Бесіда
IV. Актуалізація опорних знань
Слово вчителя
— Хочеться думати, що книга — ваш давній друг. З’ясуймо це, зазирнувши у ваші бібліотечні формуляри. (Аналіз читацьких інтересів дітей, визначення найактивнішого читача в класі.)
Отже, мова на нашому уроці йтиме про літературу. А що таке література? З’ясуймо це, створивши колективно «асоціативний портрет» слова «література» (з педагогіки ейдетики).
Коментар для учителя
Написати на дошці:
Л — любов, людяність, людинознавство…
І — інтерес, ініціатива…
Т — творчість, труд…
Е — енергія, ентузіазм…
Р — розум, рульовий…
А — активність, акуратність…
Т — товариськість, терпіння…
У — уважність, увага, умовність…
Р — радість, рятівник…
А — артистизм, азарт, авто…
— Якщо всі ці слова-асоціації об’єднати, то виявиться, що література — лагідне слово, що доходить до серця людини, пробуджує в ньому любов, прагнення Добра і Справедливості. Вона викликає інтерес до світу, його проблем, бажання удосконалити життя. Література — це творчість найрозумніших, найталановитіших людей — письменників, труд, закарбований у віках. Це зафіксована енергетика дум і сподівань минулих поколінь, їхнього розуму. Література завжди асоціюється з гарною книгою — порадником і товаришем. Щоправда інколи доводиться докласти чимало зусиль, терпіння, щоб засвоїти книжкову мудрість. Проте скільки радості буває від зустрічі з улюбленими персонажами! література часто рятує нас від нудьги та суму. Як почнеш щось читати, то не можеш відірватися — що ж там далі, що трапиться з героями? Про літературу ми згадуємо й тоді, коли дивимося мультфільми та фільми за відомими народними казками, літературними творами. (Можуть бути й інші учнівські та учительські версії.)
V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Робота з літературознавчими термінами
— В одній із найдавніших і найшанованіших у світі книг — Біблії — сказано: «Спочатку було Слово…» Словом можна підтримати людину, додати їй сил, покращити настрій, навіть вилікувати. Але словом можна й образити людину, засмутити, навіть убити. А художня література — це і є мистецтво слова.
Записи до літературознавчого словничка
Художня література — один із видів мистецтва, що образно відтворює життя за допомогою слова, мови; за допомогою уяви, фантазії письменників створює нову реальність.
Література певного народу називається національною.
Сукупність усіх національних літератур називається всесвітньою літературою.
Всесвітня література створена мовами різних народів. Тому не кожен може з нею ознайомитися, якщо немає перекладача. Є люди — поліглоти, які володіють кількома мовами. Таким, наприклад, був український учений, письменник Агатангел Кримський, який знав 60 мов.
Щоб переклад зберіг усю красу й художні якості оригіналу, треба знати добре не лише мову, а й звичаї, традиції, характер народу, з мови якого він робиться. Адже існують деякі вислови, поняття, які дослівно перекласти не можна. Тому перекладач є ніби співавтором перекладеного ним художнього твору. Особливо це стосується віршів.
Отже, є автор і перекладач книги, оригінальний твір і переклад.
Записи до літературознавчого словничка
Оригінал — текст, з якого роблять переклад іншою мовою. Переклад художнього твору — відтворення змісту і форми літературного твору, написаного однією мовою за допомогою засобів іншої мови.
2. Робота з підручником
Прочитати самостійно статтю підручника і дати відповіді на запитання:
3. Слово вчителя
— У сиву давнину, коли люди ще не знали письма, існувала усна народна творчість — казки, легенди, загадки, прислів’я, приказки, пісні тощо.
Так люди намагалися описати навколишню красу, прагнули передати дітям свої мрії та сподівання, моральні закони та правила співжиття, врешті-решт, вироблену віками життєву мудрість. Усну народну творчість називають ще англійським словом фольклор.
Записи до літературного словничка
Фольклор — усна народна творчість.
— Усього три століття тому люди здогадалися записувати народні казки, легенди, пісні та інші види фольклору й вивчати їх. Виявилося, що це — невичерпне джерело народної мудрості, справжня скарбниця образів, думок, художніх прийомів не лише для письменників, а й для всіх читачів.
4. Робота з підручником
Знайдіть відповіді на запитання:
VI. Закріплення вивченого матеріалу
Заповніть таблицю, записавши означення до слова «література», про які згадувалося на уроці.
(Художня, всесвітня, національна)
Вікторина для любителів художньої літератури, мультфільмів та фільмів за їх сюжетами
(Кожна правильна відповідь — 1 бал, проводити вікторину краще письмово, а перевіряти в парах за допомогою вчителя.)
1) Який твір давньої літератури називають «Книгою книг» і вважають священною? (Біблію)
2) Який герой мав на спині власний пропелер, жив на даху й дуже любив ласощі? (Карлсон)
3) Які хоробрі лицарі рятували честь французької королеви? (Три мушкетери)
4) Хто найбільший фантазер і вигадник у світі? (Барон Мюнхгаузен)
5) Як звали хлопчика, якого виховали звірі і який став ватажком зграї? (Мауглі)
6) Хто зумів 28 років прожити на безлюдному острові? (Робінзон Крузо)
7) Героїню якої казки з яскравою шапочкою ледь не з’їв Вовк? («Червона Шапочка»)
8) Хто з героїв казки мав довгий дерев’яний ніс і пережив багато пригод разом зі своїми друзями з лялькового театру? (Буратіно)
9) Хто з героїв одним людям здавався велетнем, а іншим — дрібною комашкою? (Гуллівер)
10) Яка героїня розповідала казки протягом тисячі ночей і цим урятувала собі та іншим життя? (Шахразада)
11) Яку дівчинку викрала спочатку Жаба, потім — Жук, потім надала їй притулок Миша, а врятувала Ластівка? (Дюймовочку)
12) Як звали знаменитого слідчого, що розплутував найскладніші історії і знаходив злочинців, часто навіть не виходячи зі свого кабінету? (Шерлок Холмс)
VII. Домашнє завдання
Опрацювати тему за підручником, дати відповіді на його запитання, вивчити визначення з літературознавчого словничка. Принести улюблені книги зарубіжної літератури, зошити для читацьких щоденників або читацькі щоденники, якщо ведуться.
VIII. Підсумок уроку
Інтегрована вправа «Мікрофон»
Продовжте одну з фраз.